//

Prive of Zakelijk software in AppStore

Prive of Zakelijk software in AppStore discussie in Ontwikkelen voor iOS forum; ( verdwijnt na registratie ) Ik zit met een vraag. Heeft het voordelen als je zakelijk software in de Appstore plaatst en verkoopt? Ik doel dan op belastingtechnisch etc. Of ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Development > Ontwikkelen voor iOS
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 23-10-08, 10:50
Pixxa Pixxa is offline
• iOS 2.1
• Besturingssysteem: MacOS X
 
Geregistreerd: Sep 2007
Berichten: 104
Standaard Prive of Zakelijk software in AppStore

Ik zit met een vraag. Heeft het voordelen als je zakelijk software in de Appstore plaatst en verkoopt? Ik doel dan op belastingtechnisch etc.

Of is het verstandiger om gewoon als consument je software te plaatsen.

Bij beide moet je natuurlijk belasting afdragen maar ik weet niet waar de voor- en nadelen zitten.

Iemand met ervaring en/of kennis van zaken?
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 23-10-08, 11:12
gekkepietje gekkepietje is offline
• iOS 4.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Sep 2008
Berichten: 153
Standaard

Jij verkoopt alleen aan Apple, Apple verkoopt aan de klant. Jij hebt dus niets met de uiteindelijke koper te maken. Jouw enige klant is Apple.

Ik weet niet precies hoe het zit met de Amerikaanse belastingdienst want ik moet dat W8-BEN formulier nog steeds invullen. Maar daar heb je een speciaal nummer voor nodig en dat nummer kun je geloof ik alleen krijgen als je hier bij de KvK geregistreerd bent. Maar zoals ik al zei, weet ik niet precies hoe het zit.

Uiteindelijk draag je in Nederland inkomstenbelasting af over het geld dat je krijgt van Apple, of je nu als particulier handelt of als bedrijf. Je moet dit zelf opgeven bij je aangifte.
  #3  
Oud 23-10-08, 11:40
ideveloper's schermafbeelding
ideveloper ideveloper is offline
• iOS 5.1
• 5.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2008
Locatie: Bodegraven
Berichten: 339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gekkepietje Bekijk bericht
Uiteindelijk draag je in Nederland inkomstenbelasting af over het geld dat je krijgt van Apple, of je nu als particulier handelt of als bedrijf. Je moet dit zelf opgeven bij je aangifte.
Klopt helemaal, toevallig vorige week bij m'n boekhouder nagevraagd.
Voordeel van een bedrijf is wel dat je de BTW van alle kosten die je maakt wel weer van de belasting af kunt trekken. Dus voor je iMac, iPhone, iPod, etc. want die heb je immers nodig om te kunnen ontwikkelen.
  #4  
Oud 23-10-08, 12:04
Pixxa Pixxa is offline
• iOS 2.1
• Besturingssysteem: MacOS X
 
Geregistreerd: Sep 2007
Berichten: 104
Standaard

maar dat je maar 1 klant heb, apple inc. is geen probleem.
Ik weet dat je als eenmanszaak belasting kan trekken maar wat is het verschil als je je apps gewoon als consument verkoopt?
  #5  
Oud 23-10-08, 12:34
gekkepietje gekkepietje is offline
• iOS 4.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Sep 2008
Berichten: 153
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ideveloper Bekijk bericht
Voordeel van een bedrijf is wel dat je de BTW van alle kosten die je maakt wel weer van de belasting af kunt trekken.
Sterker nog, je krijgt die BTW terug. Dat klopt, hoewel niet alle bedrijven BTW-plichtig zijn. Je hoeft overigens over het geld dat je van Apple krijgt geen BTW af te dragen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ideveloper Bekijk bericht
Dus voor je iMac, iPhone, iPod, etc. want die heb je immers nodig om te kunnen ontwikkelen.
Volgens mij mag je de kosten van die apparaten en eventuele software ook aftrekken van de belasting als je geen ondernemer bent. Je geeft dat dan op als "inkomen uit andere werkzaamheden", maar de kosten die je voor die werkzaamheden maakte -- dus je iMac etc -- mogen daarvan af.
  #6  
Oud 23-10-08, 12:55
Pixxa Pixxa is offline
• iOS 2.1
• Besturingssysteem: MacOS X
 
Geregistreerd: Sep 2007
Berichten: 104
Standaard

Dus als je de inkomsten die je van apple krijgt niet hoeft te melden bij de belastingdienst heeft het geen zin om een eenmanszaak er voor te starten?
  #7  
Oud 23-10-08, 13:02
gekkepietje gekkepietje is offline
• iOS 4.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Sep 2008
Berichten: 153
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pixxa Bekijk bericht
Dus als je de inkomsten die je van apple krijgt niet hoeft te melden bij de belastingdienst heeft het geen zin om een eenmanszaak er voor te starten?
Je hoeft in dit geval je inkomsten alleen te melden als ze hoger zijn dan je kosten. Dus als je winst maakt.

Je hebt echter ook nog de Amerikaanse belastingdienst. Als je niet de juiste formulieren opstuurt (kan via de site van Apple), dan pikken zij standaard 30% van je opbrengst in. Wil je dat ze dat niet doen, dan moet je een nummer aangeven op dat formulier. Ik *denk* dat je daarvoor dus minstens een eenmanszaak moet hebben. Maar ik kan het mis hebben. Ik heb dat zelf nog niet gedaan, namelijk.
  #8  
Oud 23-10-08, 13:14
Pixxa Pixxa is offline
• iOS 2.1
• Besturingssysteem: MacOS X
 
Geregistreerd: Sep 2007
Berichten: 104
Standaard

maar je inkomsten zijn al snel hoger dan de kosten aangezien de kosten 100 dollar was. Ik weet dat je 30% aan apple moet afdragen en 70% voor jou is maar daarover moet je toch gewoon nog belasting betalen?
  #9  
Oud 23-10-08, 14:06
P-development P-development is offline
• iOS 4.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 77
Standaard

Hoe zit het met het afdragen van belasting over je winst als je geen verdere aangifte doet? Moet je dit dan op een of andere manier apart aangeven?
  #10  
Oud 23-10-08, 14:17
gekkepietje gekkepietje is offline
• iOS 4.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Sep 2008
Berichten: 153
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pixxa Bekijk bericht
maar je inkomsten zijn al snel hoger dan de kosten aangezien de kosten 100 dollar was.
Dat ligt eraan. Ik heb ook nog een Mac en een iPhone gekocht, plus een hoop applicaties voor market research. Dat telt allemaal mee, natuurlijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pixxa Bekijk bericht
Ik weet dat je 30% aan apple moet afdragen en 70% voor jou is maar daarover moet je toch gewoon nog belasting betalen?
Over die 70% voor jou pikt de Amerikaanse belastingdienst nog eens 30% in, tenzij je dat dus met die formulieren geregeld hebt. Over het restant minus jouw kosten betaal je hier belasting.
  #11  
Oud 23-10-08, 16:07
Pixxa Pixxa is offline
• iOS 2.1
• Besturingssysteem: MacOS X
 
Geregistreerd: Sep 2007
Berichten: 104
Standaard

jaja, dus als je app als consument verkoopt mag je in amerika belasting afdragen en in nederland waarschijnlijk ook? Hmm dan vul ik liever een formuliertje in en schrijf ik me bij KvK in.
  #12  
Oud 23-10-08, 16:55
ideveloper's schermafbeelding
ideveloper ideveloper is offline
• iOS 5.1
• 5.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2008
Locatie: Bodegraven
Berichten: 339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pixxa Bekijk bericht
jaja, dus als je app als consument verkoopt mag je in amerika belasting afdragen en in nederland waarschijnlijk ook? Hmm dan vul ik liever een formuliertje in en schrijf ik me bij KvK in.
Je kunt ook als particulier een W8-BEN formulier invullen en dan hoef je ook geen amerikaanse belasting te betalen. Het is allemaal niet zo heel lastig een telefoontje met de amerikaanse belastingdienst en het is binnen een kwartiertje geregeld.

Het telefoonnummer wat je moet bellen staat netjes in de handleiding die Apple voor je beschikbaar stelt.
  #13  
Oud 23-10-08, 17:06
gekkepietje gekkepietje is offline
• iOS 4.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Sep 2008
Berichten: 153
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ideveloper Bekijk bericht
Je kunt ook als particulier een W8-BEN formulier invullen en dan hoef je ook geen amerikaanse belasting te betalen.
Ah, dat is goed om te weten!
  #14  
Oud 28-10-08, 11:51
P-development P-development is offline
• iOS 4.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 77
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PWSoftwareProductions Bekijk bericht
Hoe zit het met het afdragen van belasting over je winst als je geen verdere aangifte doet? Moet je dit dan op een of andere manier apart aangeven?
Iemand hier ervaring mee?
  #15  
Oud 28-10-08, 21:48
Pixxa Pixxa is offline
• iOS 2.1
• Besturingssysteem: MacOS X
 
Geregistreerd: Sep 2007
Berichten: 104
Standaard

Heb me inmiddels enrolled als individu, bekijk later wel of het aanbieden als een bedrijf voordelen heeft.. Of iemand moet precies kunnen vertellen hoe en wat..
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Agenda's syncen (Exchange-zakelijk)(Outlook Prive) partysnipes Desktop-applicaties 7 02-05-10 21:50
software 3.1.3 alleen maar gezeik hoe terug naar oude software joey35 Archief 1 07-02-10 23:34
Prive en zakelijk splitsen Miszthi iTunes 6 26-02-09 14:30
Sync zakelijk en sync privé met 1 iPhone - mysterieuze vinkjes d-star iTunes 0 29-01-09 18:18
Windows: agenda synchroniseren prive en zakelijk sailing phone Desktop-applicaties 7 27-01-09 14:15

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:04.