//

Objective C: Een nederlands kwartje laten vallen...

Objective C: Een nederlands kwartje laten vallen... discussie in Ontwikkelen voor iOS forum; ( verdwijnt na registratie ) Hoi mede iPhoners, Ik heb de stap nog maar eens gewaagd: Ik ge me nogmaals verdiepen in de wondere wereld van objective C. Gewoon om ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Development > Ontwikkelen voor iOS
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 21-03-09, 17:02
MichMich MichMich is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2008
Locatie: Baarn
Berichten: 11
Standaard Objective C: Een nederlands kwartje laten vallen...

Hoi mede iPhoners,

Ik heb de stap nog maar eens gewaagd: Ik ge me nogmaals verdiepen in de wondere wereld van objective C. Gewoon om mijn kennis verder uit te breiden en dus niet omdat ik denk dat ik wel eventjes millionair ga worden of een andere fart-app de wereld in wil helpen.

Ik heb al heel wat jaartjes programmeer ervaring. Wat ooit begon in Basic, Pascal en een hele korte periode wat C++, ging later over in javascript, actionscript en php. Ik realiseer me dat deze talen stuk voor stuk niet in de buurt komen bij Objective C (muv C++), maar ik denk dat het wel aangeeft dat ik capabel ben om een nieuwe taal te leren.

Toch moet ik toegeven dat ik het lastig vind. Ik heb twee goeie boeken waar ik me doorheen worstel, en volg online tutorials. En langzaam maar zeker komt er wel wat uit mijn handen. Maar toch heb ik het gevoel dat het kwartje nog net niet helemaal is gevallen.

Naar mijn gevoel komt dit door het feit dat (ondanks dat mijn engels echt wel op niveau is), de engelse taal toch een extra drempel is. Er zitten inmiddels heel wat losse puzzelstukjes in mijn hoofd, maar ze willen nog niet helemaal in elkaar vallen.

Ik vroeg mij dus af of iemand enig idee heeft of er ergens (online) een korte introductie staat van de basis van iPhone/objective C in het nederlands. Gewoon om even de basis helder te krijgen. Ik weet dat dit me destijd ook enorm heeft gehopen bij het OOP in PHP. Iets wat nu een eitje voor me is, maar destijds ook lastig te bevatten was.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 21-03-09, 17:05
macfreaker's schermafbeelding
macfreaker macfreaker is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 14.0 beta
• iPadOS 14.0 beta
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Dec 2007
Locatie: Aalst(50.936242,4.025867)
Berichten: 2.168
Stuur een bericht via ICQ naar macfreaker Stuur een bericht via Instant Messenger naar macfreaker Stuur een bericht via MSN naar macfreaker
Standaard

Als je dan toch goed bent in javascript ! Waarom deze dan niet eens proberen !!
PhoneGap | Cross platform mobile framework
  #3  
Oud 21-03-09, 17:10
MichMich MichMich is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2008
Locatie: Baarn
Berichten: 11
Standaard

Super leuke suggestie... Maar de reden dat ik Objective C wil leren is niet zozeer omdat ik zsm een app up-and-running wil hebben. Maar omdat ik simpelweg mijn technische kennis wil vergroten.

Ik wil dus echt in de Objective C duiken ipv mijn javascript kennis vergroten....

Thanks voor de tip, though!
  #4  
Oud 21-03-09, 19:02
Gilliam's schermafbeelding
Gilliam Gilliam is offline
• iOS 3.0
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Dec 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 658
Standaard

Welcome to the iPhone Development Central Website!
  #5  
Oud 21-03-09, 19:05
MichMich MichMich is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2008
Locatie: Baarn
Berichten: 11
Standaard

Bedankt voor de tip, echter ook deze site is in het engels. Ik zou graag een (korte) introductie willen over delegates e.d. in het nederlands.... Het is nu allemaal een beetje een gevalletje klok en klepel.
  #6  
Oud 08-08-10, 15:43
marcelkraan marcelkraan is offline
• iOS 6.0.1
• 6.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2009
Locatie: Velsen Zuid
Berichten: 66
Standaard

Is dit je ooit nog gelukt?
Ik heb ook veel engelse videos en boeken.. maar die nederlandse ontbreekt net
  #7  
Oud 08-08-10, 18:43
SteveLeviathan's schermafbeelding
SteveLeviathan SteveLeviathan is offline
• iOS 6.0
• 6.0
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 41
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gilliam Bekijk bericht
affiliate rotzooi. en nog sneaky ook.
  #8  
Oud 09-08-10, 00:04
Frog Frog is offline
• iOS 4.2.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2008
Berichten: 379
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SteveLeviathan Bekijk bericht
affiliate rotzooi. en nog sneaky ook.
Voorzover ik kan zien is het dat niet, iphonedevcentral heeft nu reclame ipv. echte content.
  #9  
Oud 09-08-10, 00:40
SteveLeviathan's schermafbeelding
SteveLeviathan SteveLeviathan is offline
• iOS 6.0
• 6.0
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 41
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Voorzover ik kan zien is het dat niet, iphonedevcentral heeft nu reclame ipv. echte content.
Als je met je muis over het grote plaatje met die rode appel erin beweegt dan zie je dat er een affiliate-systeem gebruikt wordt.
Ik zie net pas dat dat hun eigen reclame is voor die site waar het naartoe linkt.
En dat ze zelf een kleine link onderin hebben geplaatst om verder te gaan naar iphonedevcentral.org
In eerste instantie dacht ik dat Gilliam naar een site verwees waarin hij zijn eigen affiliate id had geplaatst.
  #10  
Oud 09-08-10, 10:11
sukk1e's schermafbeelding
sukk1e sukk1e is offline
• iOS 5.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2010
Berichten: 134
Standaard

Ik zou zeggen. Download eens Lynda hulpvideo's.
Uiteraard wel engels maar met de extra visualisatie erbij helpt het aardig om het te snappen.

Want waarom zou je een Nederlandse site willen? De moeilijke dingen die je nu niet snapt lijken me niet eenvoudiger te worden want het blijft vakjargon? Delegates blijven Delegates , Controllers blijven controllers en views blijven views.
  #11  
Oud 09-08-10, 16:19
Frog Frog is offline
• iOS 4.2.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2008
Berichten: 379
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SteveLeviathan Bekijk bericht
Als je met je muis over het grote plaatje met die rode appel erin beweegt dan zie je dat er een affiliate-systeem gebruikt wordt.
Ik zie net pas dat dat hun eigen reclame is voor die site waar het naartoe linkt.
En dat ze zelf een kleine link onderin hebben geplaatst om verder te gaan naar iphonedevcentral.org
In eerste instantie dacht ik dat Gilliam naar een site verwees waarin hij zijn eigen affiliate id had geplaatst.
Goed.

(bericht is te kort, even wat toevoegen )
  #12  
Oud 27-09-10, 17:55
sapermun sapermun is offline
• iOS 4.1
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Sep 2010
Berichten: 74
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sukk1e Bekijk bericht
Ik zou zeggen. Download eens Lynda hulpvideo's.
Uiteraard wel engels maar met de extra visualisatie erbij helpt het aardig om het te snappen.

Want waarom zou je een Nederlandse site willen? De moeilijke dingen die je nu niet snapt lijken me niet eenvoudiger te worden want het blijft vakjargon? Delegates blijven Delegates , Controllers blijven controllers en views blijven views.

Ben ook een redelijke krak geworden in photoshopcs4, ook door alle tutorial video's van Lynda.. je krijgt ook al de excercise files erbij
  #13  
Oud 03-10-10, 21:13
Perdut Perdut is offline
• iOS 4.3.3
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Mar 2009
Berichten: 30
Standaard

@Michmich,

Ik weet niet of je intussen verder bent geraakt maar ik weet wel 2 boeken waar je misschien iets van kan opsteken. Al is de titel misschien niet direkt voor jou van toepassing
Objective-C for dummies by Neil Goldstein
iPhone Application Development for dummies by Neil Goldstein
Beide boeken zijn vertaald naar het nederlands, weet ik zeker want ik heb ze in mijn handen gehad dit weekend in kerk-boekenwinkel in Maastricht. Had ze bijna meegenomen maar heb intussen de digitale versies van internet afgehaald (wel in het engels).
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
iPad laten vallen WAZIG iPad algemeen 19 30-01-11 20:00
iPhone laten vallen patje26 iPhone algemeen 3 04-01-11 21:08
iPhone laten vallen :@ ivoborkus iPhone algemeen 29 24-03-10 21:37
Iphone laten vallen tomb3 iPhone algemeen 7 31-10-09 21:35
iphone laten vallen robinvel iPhone algemeen 5 15-06-08 15:33

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:49.