//

Apps ontwikkelen voor derden

Apps ontwikkelen voor derden discussie in Ontwikkelen voor iOS forum; ( verdwijnt na registratie ) Ik ben bezig met het ontwikkelen van een app voor een klant. Nu wil ik deze niet onder mijn naam in de appstore zetten (ik ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Development > Ontwikkelen voor iOS
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 20-12-10, 19:29
Maan Maan is offline
• iOS 4.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2009
Berichten: 11
Standaard Apps ontwikkelen voor derden

Ik ben bezig met het ontwikkelen van een app voor een klant.
Nu wil ik deze niet onder mijn naam in de appstore zetten (ik ben geen bedrijf en anders staat ie onder mijn eigen naam).
Hoe lossen jullie dit probleem op, laten jullie de klant een developer account aanmaken bij apple.

Martin
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 23-12-10, 21:21
Hollance Hollance is offline
• iOS 5.1.1
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2010
Locatie: Breda
Berichten: 68
Standaard

Ja, ik laat de klant een eigen Developer Program account aanmaken. Ik ben ontwikkelaar, geen publisher. De klant is zelf verantwoordelijk voor het uploaden van de app naar iTunes Connect, en voor het beheren van het geld dat binnenkomt. Dat vind ik niet een taak van de ontwikkelaar.
  #3  
Oud 24-12-10, 00:46
wubbe wubbe is offline
• iOS 5.0
• 5.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2008
Locatie: Haarlem
Berichten: 348
Standaard

Daar zit wat in. Ik heb de App wel zelf uitgegeven en draag de omzet aan mijn klant af.

Als je meerdere Apps hebt is het trouwens best moeilijk om te zien welke omzet voor welke App is (appFigures kan je daarbij wel helpen).

Uiteindelijk is de keuze van Hollance beter. Ik vraag me overigens af of je een App zou kunnen 'transferren' van de ene developerID naar de andere?

Voordeel wel is dat mijn naam bij de App staat (en da's best leuk als ie even op nummer 1 in de categorie zakelijk staat ).
__________________
Leon
[iPhone- en Java ontwikkelaar]
  #4  
Oud 24-12-10, 09:03
Maan Maan is offline
• iOS 4.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2009
Berichten: 11
Standaard

Hoe geef je je app aan een klant, je wilt toch niet de source code geven.
Stuur je dan de binary op die de klant opnieuw moet signen ?
  #5  
Oud 24-12-10, 14:29
wubbe wubbe is offline
• iOS 5.0
• 5.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2008
Locatie: Haarlem
Berichten: 348
Standaard

Als jij een App maakt voor een klant, is de klant eigenaar van de App en heeft dus recht op de source, tenzij je anders afspreekt. Dit is wel gebruikelijk.
  #6  
Oud 24-12-10, 16:23
Maan Maan is offline
• iOS 4.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2009
Berichten: 11
Standaard

Het is gebruikelijk dat de source code bij de ontwikkelaar blijft, anders geef je wel heel makkelijk je eigen werk weg.
Maar als de klant het wil hebben daar is de prijs naar.

Ik vond al een artikel op het internet over het opnieuw signen van een binary.
De klant krijgt de binary, signed hem met zijn eigen key.
  #7  
Oud 24-12-10, 16:40
wubbe wubbe is offline
• iOS 5.0
• 5.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2008
Locatie: Haarlem
Berichten: 348
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maan Bekijk bericht
Het is gebruikelijk dat de source code bij de ontwikkelaar blijft, anders geef je wel heel makkelijk je eigen werk weg.
Dat ben ik niet met je eens. De klant koopt de software, en daar hoort de source bij. Dat is je eigen werk, inderdaad.

De klant kan dan bijvoorbeeld na oplevering kiezen om het onderhoud bij een ander te laten doen. En dat is zijn goed recht. Bij grote systemen is dat heel gebruikelijk.

Overigens, de klant kan een account op iTunesConnect aanvragen en jou als gebruiker toevoegen. Dan kun jij de Binary uploaden en de iTunes Metadata regelen. Dat snapt de klant toch niet. Dat lijkt mij een werkbare situatie.
  #8  
Oud 24-12-10, 16:53
Maan Maan is offline
• iOS 4.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2009
Berichten: 11
Standaard

Een klant koopt een aplicatie en niet de source code.
Als ik software koop dan krijg ik de source code erniet bij, of je betaald de hoofdprijs.
  #9  
Oud 24-12-10, 17:27
TUX2K TUX2K is offline
• iOS 14.0
• 8.1.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 174
Standaard

Ben het volledig eens met Maan.

app != source code.
  #10  
Oud 24-12-10, 23:14
Hollance Hollance is offline
• iOS 5.1.1
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2010
Locatie: Breda
Berichten: 68
Standaard

Een app bouwen voor een klant is het leveren van maatwerk. Naar mijn mening hoort de source code daar gewoon bij. Dat je geen source code krijgt bij software die je in de winkel koopt is heel wat anders (want dat is geen maatwerk).

Ik snap niet dat een klant genoegen neemt met het geleverde als daar geen source code bij zit. Ik zou dat niet pikken. Maar goed, ieder zijn eigen manier van werken.
  #11  
Oud 25-12-10, 12:07
wubbe wubbe is offline
• iOS 5.0
• 5.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2008
Locatie: Haarlem
Berichten: 348
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maan Bekijk bericht
Een klant koopt een aplicatie en niet de source code.
Als ik software koop dan krijg ik de source code erniet bij, of je betaald de hoofdprijs.
als je voor een klant maatwerk maakt, dan betaalt hij de volledige ontwikkelkosten (de 'hoofdprijs'). In dat geval hoort de source er bij. Essentie is dat de klant eigenaar van het stuk software wordt. Je verkoopt het tenslotte aan hem.

Pakketten is iets heel anders. Daar betaal je niet de ontwikkelkosten en krijgt ook de source niet.
  #12  
Oud 25-12-10, 12:54
Maan Maan is offline
• iOS 4.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2009
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wubbe Bekijk bericht
als je voor een klant maatwerk maakt, dan betaalt hij de volledige ontwikkelkosten (de 'hoofdprijs'). In dat geval hoort de source er bij. Essentie is dat de klant eigenaar van het stuk software wordt. Je verkoopt het tenslotte aan hem.

Pakketten is iets heel anders. Daar betaal je niet de ontwikkelkosten en krijgt ook de source niet.
Ben ik met je eens.
Groot verschil tussen maatwerk en pakketten, en ik bedoelde pakketten.
  #13  
Oud 29-12-10, 19:28
Geno's schermafbeelding
Geno Geno is offline
• iOS 9.0 beta
• 8.4
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2009
Berichten: 251
Standaard

In hoeverre de klant eigenaar wordt van je software, is een afspraak die je zelf maakt met je klant.
Het is echt niet gebruikelijk om de source code mee te geven. Software valt onder auteursrecht en jij blijft normaal gesproken de eigenaar. Jij bepaalt wat de klant wel en niet mag met je software.

Als je de source code meegeeft, kan de klant er alles mee doen wat ie wil. Hij kan de boel uitbesteden aan een andere ontwikkelaar (voor uitbreiding/aanpassing), kan jouw naam weghalen en de naam van de andere ontwikkelaar erin laten zetten, de andere ontwikkelaar kan jouw software kopiëren, etc.
Kortom, je geeft je totale werk 'weg'.

Dus ik ben het eens met Maan.
__________________
iPod touch v3 - iPod Nano 2011 - iMac 27" - iPhone 4S - iPad 2 - MacBook Air 11,6"
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vraagjes over APPS. ontwikkelen 0daro0 Ontwikkelen voor iOS 11 11-06-11 16:08
Apps van derden crashen neoflux iPhone Apps 0 20-05-10 13:14
Medische Apps ontwikkelen friki Ontwikkelen voor iOS 23 15-05-10 12:14
ontwikkelen van kleine apps Priority Ontwikkelen voor iOS 3 16-11-09 17:11
Welke apple notebook voor ontwikkelen apps? icontrol Ontwikkelen voor iOS 15 12-11-09 19:20

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:52.