//

Why T-mobile for iPhone sucks - abonnementsvoorwaarden, o.a. vergeleken met Flex

Why T-mobile for iPhone sucks - abonnementsvoorwaarden, o.a. vergeleken met Flex discussie in Odido (T-Mobile) forum; ( verdwijnt na registratie ) De abonnementsvoorwaarden van de T-Mobile Voor iPhone abonnementen zijn er duidelijk op gericht zo veel mogelijk geld te verdienen aan iPhone gebruikers. Geld verdienen is ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Bellen en internet > Providers Nederland > Odido (T-Mobile)
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 14-06-09, 14:55
DrDolly DrDolly is offline
• iOS 2.2.1
• Besturingssysteem: Linux
 
Geregistreerd: Jun 2009
Berichten: 5
Exclamation Why T-mobile for iPhone sucks - abonnementsvoorwaarden, o.a. vergeleken met Flex

De abonnementsvoorwaarden van de T-Mobile Voor iPhone abonnementen zijn er duidelijk op gericht zo veel mogelijk geld te verdienen aan iPhone gebruikers. Geld verdienen is voor een bedrijf natuurlijk nodig. De vraag is hoever je daarin moet gaan. Ook dat laatste kan T-Mobile natuurlijk zelf beslissen. Jammer is alleen dat het voor een iPhone-gebruiker (bijna) niet mogelijk is voor een andere provider te kiezen.


Hieronder enkele specifieke voorbeelden waarin duidelijk wordt dat T-Mobile iPhone gebruikers anders benadert dan niet-iPhone gebruikers. Bijvoorbeeld in vergelijking met het Flex-abonnement, het abonnement dat het meeste lijkt op het T-Mobile voor iPhone abonnement.

1. Bij T-Mobile Flex is beltegoed onbeperkt houdbaar, minuten waarvoor je betaald hebt, blijven dus van jou en 'verlopen' nooit. Bij T-Mobile voor iPhone zijn belminuten en aangekochte sms'jes maar 2 maanden geldig. Waarom?

2. Bij T-Mobile Flex wordt alles betaald uit 1 bundel. Zowel bellen in binnen- als buitenland en zowel sms'en, mms'en als mobiel internet. Bij T-Mobile voor iPhone word je zoveel mogelijk extra belast, buiten de bundel om. Het kan dan daardoor goed zo zijn dat je nog 20 euro in je bundel hebt zitten en onder tussen extra geld moet betalen omdat je in het buitenland een sms verstuurt. Waarom?

3. Bij T-Mobile Flex betaal je buiten de bundel hetzelfde bedrag voor belminuten als binnen de bundel. Bij het T-Mobile voor iPhone betaal je buiten de bundel opeens meer voor bellen en sms'en dan voor dezelfde minuten binnen de bundel. Waarom?

4. Het versturen van een MMS kost zelfs bij het kleinste, en dus minst voordelige Flex-abonnement 0,44 EUR. Bij het meest voordelige Flex-abonnement betaal je 0,24 EUR. Bij T-Mobile voor iPhone moet je voor mms'jes echter 0,50 EUR betalen. Waarom?


Ook los van de vergelijking met Flex is T-Mobile voor iPhone nodeloos duur en zijn de voorwaarden nodeloos beperkend:

5. T-Mobile zegt dat je "betaalt per seconde". Maar de eerste bel-seconde wordt wel naar boven afgerond op 1 minuut. Krijg je dus ergens de voice-mail of een fax-apparaat aan de lijn, of voer je gewoon een kort "ik ben er over 10 minuten" gesprek van 5 seconden, je betaalt altijd minimaal 60 seconden. Waarom?

6. In het buitenland wil je met T-Mobile voor iPhone al helemaal niet komen. Prijzen lopen op tot 2,25 EUR per minuut. En ook voor gebeld worden betaal je tot 1,00 EUR per minuut. Even je email checken in het buitenland? En je dacht "onbeperkt internet" te hebben? In het buitenland betaal je voor websurfen plotseling per Mb, en wel minimaal 2,00 EUR!, oplopend tot 10,00 EUR. Per Mb! Waarom?

7. Zoals al op meer plekken besproken wil T-Mobile meer geld verdienen door Tethering (je iPhone gebruiken als modem) niet toe te staan. Dit betekent dat het okay is om je e-mail te checken op je iPhone. Maar via je iPhone dezelfde e-mail checken op je laptop vindt T-Mobile niet goed, daar moet je extra voor betalen! Voor de hoeveelheid verstuurde data maakt het natuurlijk niet uit of je iPhone de gedownloade gegevens op z'n eigen scherm laat zien of via Bluetooth doorstuurt naar je laptop.

T-Mobile zal hier het argument gebruiken dat Tethering er toe zal leiden dat gebruikers hun iPhone naast de laptop leggen en via hun T-Mobile account "films en andere grote bestanden" gaan downloaden. Dat argument gaat niet op omdat T-Mobile een "Fair-Use' policy hanteert: gaat je download-gedrag te veel afwijken van de gemiddelde gebruiker dan kunnen er sancties volgen.

Het verbieden van het doorsturen van redelijke hoeveelheden data (e-mail checken en normaal websurfgedrag) van je iPhone naar je laptop, is dus alleen maar nodeloos beperkend.



Je kan natuurlijk altijd klant worden bij Vodafone via een SIM-Only abonnement. Moet je alleen wel eerste een iPhone kopen. De prijzen voor de nieuwste 3GS lopen in de honderden euro's, tot meer dan 1000 EUR voor de 3GS-32GB. Je kan dus bijna niet om T-Mobile heen. En dat weten ze blijkbaar.

Laatst gewijzigd door DrDolly; 14-06-09 om 16:12.
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 14-06-09, 17:31
Mattis4 Mattis4 is offline
• iOS 4.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2008
Berichten: 1
Standaard

Jazeker, goed artikel!
Klopt inderdaad allemaal wat je zegt!
T-mobile is hier gewoon misbruik aan het maken van hun monopolistische macht op het kunnen verkopen van de Iphone...
  #3  
Oud 14-06-09, 17:55
ppl ppl is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 307
Standaard

Je vergelijking is volledig onjuist. De iPhone abonnementen zijn namelijk totaal niet te vergelijken met de Flex abonnementen omdat Flex iets totaal anders is. Zoals je zelf al aan geeft is Flex alles uit 1 bundel, bij de iPhone abonnementen en T-Mobile Relax zijn belminuten en aantal sms'jes apart (netzoals de iPhone abonnementen dus). Deze abonnementsvorm is overigens veruit de meest gebruikte onder de telco's hier in Nederland. Als je de iPhone abonnementen zou willen vergelijken met een T-Mobile abonnement dan zul je dat met Relax moeten doen en niet met Flex.

Overigens hebben abonnementsvormen als Flex ook een erg groot nadeel: alles gaat uit 1 bundel. Als je veel gebeld hebt dan heb je dus minder sms'jes die je kunt versturen en vice versa. Als je normaliter veel sms't en weinig belt en er een paar keer een maand bij zit waarin je veel belt dan kun je in die maanden dus weinig sms'en. Dat kan een probleem zijn. Andersom kan natuurlijk ook. Veel mensen vinden het daarom nogal hinderlijk dat bellen en sms'en aan elkaar gekoppeld zijn. Als het los zit geeft ze dat meer zekerheid over wat ze nog kunnen verbellen en wat ze nog kunnen versms'en. Dat inzicht heb je niet meer met een abonnementsvorm zoals Flex. Voor velen is deze vorm van onzekerheid bij Flex juist de reden waarom dat absoluut geen optie is. Punt 2 is daarmee dan ook nonsens en behoort niet in de toch al scheve vergelijking thuis.

Iedere telco rekent vandaag de dag de eerste minuut volledig ongeacht of je nou een paar seconden of een volle minuut hebt zitten bellen. Dit doen ze overigens al sinds tijden. Echter is het nu zo dat men dit heel actief is gaan doen vanwege de EU beslissing om via EU regelgeving lagere roaming tarieven af te dwingen. Hierdoor zie je ook steeds vaker dat telco's weer de aansluitkosten gaan berekenen aan de klant.

Wat ook doodnormaal is, is dat je meer betaald als je buiten je bundel belt. Dit is bij iedere telco en bij iedere abonnementsvorm zo, zelfs bij telco's in het buitenland. Het idee van een abonnement is dat je een x aantal minuten of x bedrag inkoopt. Juist omdat ze toch al aan je verdienen krijg je een soort van korting. Als je daar buiten gaat zijn dat extra kosten die ze maken en daar moet je dan ook extra voor betalen. Is ook vrij normaal bij andere sectoren en andere zaken: wil je meer dan kan dat maar kost het je wel extra.

Het verhaal over tethering is ook regelrechte nonsens. T-Mobile heeft een officieel statement de deur uit gedaan dat ze nog niet weten of ze het toestaan en dat ze indien ze het toestaan ze daar iets voor in rekening willen gaan brengen. We weten dus helemaal niet of het wel of niet mag. Dat extra geld voor vragen is onzin, dat moet je middels andere factoren doen (berekening adhv dataverkeer). Dit geldt echter ook voor alle andere telco's omdat er geen enkele telco bestaat die het toestaat. Dat ging eerst ook op voor VoIP tot de politiek zich er mee ging bemoeien en de telco's deze hete adem in de nek voelden (T-Mobile staat dit bijv. wel toe).

Let trouwens wel op dat je een aantal dingen vergelijkt die voor alle abonnementsvormen bij T-Mobile en diverse andere telco's gelden. De door jou genoemde roamingkosten, het berekenen van de eerste minuut en tethering zijn hier voorbeelden van.

Cijfer: een 1, doe je huiswerk maar weer helemaal opnieuw.

Laatst gewijzigd door ppl; 14-06-09 om 18:09.
  #4  
Oud 14-06-09, 18:22
DrDolly DrDolly is offline
• iOS 2.2.1
• Besturingssysteem: Linux
 
Geregistreerd: Jun 2009
Berichten: 5
Standaard Why T-Mobile for iPhone really sucks

@ppl

Je vergelijking is volledig onjuist.
Als je de iPhone abonnementen zou willen vergelijken met een T-Mobile abonnement dan zul je dat met Relax moeten doen en niet met Flex.


Punten 2, 3, 5, 6 en 7 uit mijn post blijven ongewijzigd, ook in vergelijking met Relax.

Alleen punt 1 en 4 wijzigen bij vergelijking met Relax.
Punt 1: Beltegoed is bij Relax inderdaad net zo kort houdbaar als bij iPhone abo
Punt 4: MMS'jes zijn bij Relax inderdaad net zo duur als bij iPhone abo.

Pleit nog niet echt voor T-Mobile, wel?


Overigens hebben abonnementsvormen als Flex ook een erg groot nadeel: alles gaat uit 1 bundel.

Dat vindt de een een voordeel, de ander blijkbaar een nadeel.
Door alles uit een bundel te doen krijg je het meeste waar voor je geld: namelijk reeds betaald geld wordt zoveel mogelijk ook daadwerkelijk benut. Het is jouw goed recht daar anders over te denken, maar het maakt mijn post niet onjuist. Het zou beter zijn als T-Mobile voor de iPhone (net als voor andere mobiele telefoons) ook beide abo vormen zou aanbieden. Dan kan eenieder kiezen wat hij wil.

Mijn punt is dat onder de huidige abonnementsvoorwaarden T-Mobile voor iPhone relatief duur is en onredelijk beperkend in de gebruiksvoorwaarden.


Iedere telco rekent vandaag de dag de eerste minuut volledig ongeacht of je nou een paar seconden of een volle minuut hebt zitten bellen. Dit doen ze overigens al sinds tijden. Echter is het nu zo dat men dit heel actief is gaan doen vanwege de EU beslissing om via EU regelgeving lagere roaming tarieven af te dwingen. Hierdoor zie je ook steeds vaker dat telco's weer de aansluitkosten gaan berekenen aan de klant.

Maar wat verdedig je nou eigenlijk? De EU wil de kosten voor gebruikers verlagen en de telco's reageren met een verhoging elders.

Dit doen ze overigens al sinds tijden.
Dit is niet helemaal waar, echt bellen per seconde (dus ook de eerste minuut) is echt in gebruik geweest.


Wat ook doodnormaal is, is dat je meer betaald als je buiten je bundel belt. Dit is bij iedere telco en bij iedere abonnementsvorm zo, zelfs bij telco's in het buitenland.

Ook dat is niet waar: in de voorwaarden bij Flex staat: "Buiten je bundel geldt hetzelfde tarief".


Het idee van een abonnement is dat je een x aantal minuten of x bedrag inkoopt. Juist omdat ze toch al aan je verdienen krijg je een soort van korting. Als je daar buiten gaat zijn dat extra kosten die ze maken en daar moet je dan ook extra voor betalen. Is ook vrij normaal bij andere sectoren en andere zaken: wil je meer dan kan dat maar kost het je wel extra.

Dat begrijp ik allemaal wel, maar wat heeft dat met mijn post van doen?
Natuurlijk moet je voor meer bellen/sms'en/internetten meer betalen. En natuurlijk kan een bedrijf je korting geven als je per maand veel inkoopt ipv weinig.

Cijfer: een 1, doe je huiswerk maar weer helemaal opnieuw.

Okay, je bent het met de vergelijking niet helemaal eens.
Als er feitelijke onjuistheden in mijn post staan dan verbeter ik die graag.

Ik maakte de vergelijking om te onderstrepen dat T-Mobile iPhone gebruikers zwaarder lijkt te belasten dan niet-iPhone gebruikers. Ik denk dat onder de huidige abonnementsvoorwaarden T-Mobile voor iPhone een relatief duur abonnement is.
  #5  
Oud 14-06-09, 20:54
ppl ppl is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 307
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DrDolly Bekijk bericht
@ppl

Je vergelijking is volledig onjuist.
Als je de iPhone abonnementen zou willen vergelijken met een T-Mobile abonnement dan zul je dat met Relax moeten doen en niet met Flex.


Punten 2, 3, 5, 6 en 7 uit mijn post blijven ongewijzigd, ook in vergelijking met Relax.

Alleen punt 1 en 4 wijzigen bij vergelijking met Relax.
Punt 1: Beltegoed is bij Relax inderdaad net zo kort houdbaar als bij iPhone abo
Punt 4: MMS'jes zijn bij Relax inderdaad net zo duur als bij iPhone abo.

Pleit nog niet echt voor T-Mobile, wel?
Hoezo niet? Wat je nu laat zien is dat de iPhone abonnementen op die punten niet anders zijn dan de Relax abonnementen. Daarmee heb je je stelling dat mensen met een iPhone teveel betalen tov de rest al niet meer bewezen.

Citaat:
Overigens hebben abonnementsvormen als Flex ook een erg groot nadeel: alles gaat uit 1 bundel.

Dat vindt de een een voordeel, de ander blijkbaar een nadeel.
Door alles uit een bundel te doen krijg je het meeste waar voor je geld: namelijk reeds betaald geld wordt zoveel mogelijk ook daadwerkelijk benut. Het is jouw goed recht daar anders over te denken, maar het maakt mijn post niet onjuist. Het zou beter zijn als T-Mobile voor de iPhone (net als voor andere mobiele telefoons) ook beide abo vormen zou aanbieden. Dan kan eenieder kiezen wat hij wil.
Je krijgt dus helemaal niet het meeste waar voor het geld als je alles uit 1 bundel zou doen. Zie het door mij eerder gegeven voorbeeld, daarin betaal je meer in sommige gevallen.

Bij T-Mobile en een aantal anderen zoals Vodafone kun je diverse diensten afnemen. Bij T-Mobile hebben ze dat opgedeeld voor diverse soorten klanten omdat iedere klant zo zijn eigen wensen en eisen heeft. Als jij je eigen set wensen en eisen al gaat projecteren op T-Mobile en dan gaat roepen dat T-Mobile de mist in gaat dan is dat dus onjuist. Dit aspect kent meerdere zijden en die had je gewoon moeten belichten. Dan had je de conclusie getrokken dat in het ene geval mensen beter af zijn met prepaid, in het andere geval met Flex en in weer een ander geval juist met Relax. Die abonnementen zijn niet voor niets zo gekozen, dat is om zoveel mogelijk klanten aan te spreken door ze iets aan te bieden wat vast wel hun goedkeuring kan dragen.

Citaat:
Mijn punt is dat onder de huidige abonnementsvoorwaarden T-Mobile voor iPhone relatief duur is en onredelijk beperkend in de gebruiksvoorwaarden.
Dat is heel mooi maar door met het totaal verkeerde abonnement te vergelijken haal je je punt onderuit. Dan verbeter je het door naar het Relax abonnement te vergelijken en dan moet je al bekennen dat Relax en iPhone abonnementen op gebied van bellen, sms en mms niet anders zijn. Daarmee haal je je stelling dat iPhone abo's bij T-Mobile duur zijn ook al onderuit. Overigens is deze discussie al wel vaker gedaan waarbij men toch moest concluderen dat de iPhone abonnementen wel bijzonder aantrekkelijk geprijsd waren. Het was niet spotgoedkoop maar wel goedkoper dan bestaande abonnementen bij T-Mobile zelf, Vodafone en ook de KPN. Als je daadwerkelijk wil bewijzen dat de T-Mobile iPhone abonnementen duurder dan normaal zijn zou je ook deze telco's mee moeten nemen in je vergelijking.

Citaat:
Maar wat verdedig je nou eigenlijk? De EU wil de kosten voor gebruikers verlagen en de telco's reageren met een verhoging elders.
Ik verdedig niks Ik geef alleen aan dat een aantal dingen die jij als specifiek voor T-Mobile opsomt helemaal niet specifiek voor T-Mobile zijn maar ook gelden bij de andere telco's. De politiek heeft op zowel Europees niveau als nationaal niveau ingegrepen en dingen als roaming kosten en het niet toestaan van VoIP aan banden gelegd (dat laatste zelfs door alleen maar de melding dat ze er naar gingen kijken). Het zijn derhalve geen goede argumenten tegen T-Mobile omdat je er elders ook mee te maken zou krijgen.

Citaat:
Dit doen ze overigens al sinds tijden.
Dit is niet helemaal waar, echt bellen per seconde (dus ook de eerste minuut) is echt in gebruik geweest.
Telfort, KPN, Vodafone en ook T-Mobile doen dit al sinds jaar en dag. Zelfs toen Orange nog een aparte firma was gebeurde het. Sommige telco's hebben het een tijdje afgeschaft om het later weer te introduceren (m.a.w. bij een aantal telco's is dit principe altijd al gehanteerd). Ook dit was een doorn in het oog van de politiek en een aantal politici was er helemaal voor om daar eens goed naar te gaan kijken (naar ik meen was dit voornamelijk Groen Links).

Citaat:
Wat ook doodnormaal is, is dat je meer betaald als je buiten je bundel belt. Dit is bij iedere telco en bij iedere abonnementsvorm zo, zelfs bij telco's in het buitenland.

Ook dat is niet waar: in de voorwaarden bij Flex staat: "Buiten je bundel geldt hetzelfde tarief".
Daar noem je welgeteld 1 abonnementsvorm. Bij zowel KPN, Vodafone, T-Mobile Relax, iPhone en diverse anderen gaat die vlieger helaas wel op. Datgene wat er buiten valt daar betaal je gewoon meer voor dan hetgeen wat binnen je bundel valt. Dat is namelijk het hele voordeel van het hebben van een abonnement: je belt/smst/internet goedkoper dan zonder. Het is dus niet abnormaal omdat iedereen het zo doet voor bijna (!) iedere abonnementsvorm. Nergens staat er expliciet gemeld dat het voor iedere abonnementsvorm geldt, alleen dat het de normaalste zaak van de wereld is en daar kun je dus prima van afwijken

Citaat:
Dat begrijp ik allemaal wel, maar wat heeft dat met mijn post van doen?
Natuurlijk moet je voor meer bellen/sms'en/internetten meer betalen. En natuurlijk kan een bedrijf je korting geven als je per maand veel inkoopt ipv weinig.
Het gaat om het geen je onder punt 3 meldt, zie ook een stukje hierboven.

Citaat:
Cijfer: een 1, doe je huiswerk maar weer helemaal opnieuw.

Okay, je bent het met de vergelijking niet helemaal eens.
Als er feitelijke onjuistheden in mijn post staan dan verbeter ik die graag.

Ik maakte de vergelijking om te onderstrepen dat T-Mobile iPhone gebruikers zwaarder lijkt te belasten dan niet-iPhone gebruikers. Ik denk dat onder de huidige abonnementsvoorwaarden T-Mobile voor iPhone een relatief duur abonnement is.
Het probleem is dat je het met totaal verkeerde dingen vergelijkt waardoor er echt helemaal niets meer klopte. Je miste een aantal dingen omdat je dat kennelijk niet wist en ik had nogal de indruk dat je niet begreep waarom bepaalde dingen zo zijn als ze zijn. Je moet niet vergeten dat bij andere telco's je tegen heel veel punten aan gaat lopen die jij als nadeel van T-Mobile opsomt. Je moet dus beter kijken naar de abonnementen zelf en ook naar de concurrentie. Neem nou het sim only abonnement van Vodafone voor de iPhone. Als je daar kijkt naar de inhoud dan wijkt dat niet gek veel af van die van T-Mobile. Het enige punt is de internetsnelheid en de daaraan hangende datalimiet van 500 MB per maand (voor sommigen onder ons is dat een te klein limiet). Vandaar ook de mededeling dat je je huiswerk opnieuw moet doen. Er is namelijk zeker een mooie discussie te halen uit het onderwerp, zeker als je je bedenkt dat T-Mobile het idee opteert om voor tethering geld te gaan vragen.
  #6  
Oud 14-06-09, 22:32
Redchilly's schermafbeelding
Redchilly Redchilly is offline
• iOS 5.1.1
• 5.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Mar 2008
Locatie: Hilversum
Berichten: 262
Wink

Heerlijk discussie dit
Ik ben het ook helemaal niet eens met de openingspost.
Ten eerste, Je hoeft geen iPhone te nemen hoor.
Als je het er zo niet mee eens bent, neem dan lekker een LG Arena ofzo.

Daarnaast is het 1-abo volgens mij een zeer concuratief abonnement.
Je vergelijkt het met een Flex-abonnement.
Even naast elkaar, je wilt +/- 30,= per maand besteden, inclusief data bundel.
We nemen dus een Flex 20 met Web&Walk, kosten p/maand = 29,95 p/maand
iPhone abonnement i30, kosten eveneens 29,95 p/maand.
In de Flex bundel betaal je nu 20ct p/SMS en 20ct p/minuut.
De i30 moeten we even ontleden. Data kost los 9.95, dus 20,= is voor bellen EN sms-en.
Zowel 150 SMS als 150 belminuten, dus 10,= per stuk.
Let wel, komt dus neer op nog geen 7ct per SMS of belminuut!!! (6,67ct om precies te zijn).
Zelfs als je dit goedkoopste i-abo vegelijkt met het duurste Flex tarief
van 100,= (!) Euro per maand (zonder data bundel!), is dit nog steeds spot goedkoop.
Voor 100,= Euro per maand (!!!) mag je nog steeds bijna het dubbele betalen voor SMS of bellen .
Je betaald met een Flex 100 bundel namelijk nog steeds 12ct om 12ct.
Daarbij mag je nog steeds lekker 9,95 per maand apart afrekenen om te kunnen internetten.

Heb ik het al gehad over onbeperkt Wi-Fi Hot-Spot gebruik binnen een i-abo?

Volgens mij is het iPhone abonnement aanbod een van de voordeligste in NL.

Laatst gewijzigd door Redchilly; 15-06-09 om 00:10.
  #7  
Oud 15-06-09, 07:26
DrDolly DrDolly is offline
• iOS 2.2.1
• Besturingssysteem: Linux
 
Geregistreerd: Jun 2009
Berichten: 5
Standaard

T-Mobile voor iPhone:

1. Belminuten en aangekochte sms'jes zijn maar 2 maanden geldig.

2. Je wordt op veel punten extra belast, buiten de bundel om. Dus een sms in het buitenland kost extra geld, ook als er je bundel nog helemaal niet leeg is.

3. Je betaalt buiten de bundel meer voor bellen en sms'en dan voor dezelfde minuten binnen de bundel.

4. Een mms'je kost 0,50 EUR.

5. In plaats van echt "Bellen per seconde" betaal je voor de 1e seconde altijd 1 minuut

6. In het buitenland betaal je voor websurfen plotseling per Mb, en wel minimaal 2,00 EUR!, oplopend tot 10,00 EUR, per Mb! Ondanks dat je "onbeperkt internet" hebt.

7. Ondanks dat T-Mobile op de WWDC slide vermeldt stond als 1 van de telco's waar tethering mogelijk is, wordt het in Nederland om onduidelijke redenen maar meteen compleet verboden.


Of je dit nou juist wel of juist niet met Flex of met Relax moet vergelijken, positief kan ik bovenstaande punten niet noemen.

Daarna wordt T-Mobile verdedigd met het argument dat andere telco's vergelijkbare streken uithalen...
Inderdaad wordt er bij de telco's nog al wat geld verdiend aan klanten, de EU/OPTA is daar steeds harder tegen aan het optreden.
Maar ook dat maakt bovenstaande punten niet plotseling positief.

Laatst gewijzigd door DrDolly; 15-06-09 om 07:29.
  #8  
Oud 15-06-09, 07:37
DrDolly DrDolly is offline
• iOS 2.2.1
• Besturingssysteem: Linux
 
Geregistreerd: Jun 2009
Berichten: 5
Standaard

@Redchilly

Ook weer een heel verhaal, maar het klopt niet


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Redchilly Bekijk bericht
iPhone abonnement i30, kosten eveneens 29,95 p/maand.
iPhone i30 kost alleen 44,95.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Redchilly Bekijk bericht
Volgens mij is het iPhone abonnement aanbod een van de voordeligste in NL.
Het is het enige iPhone abo in NL, maar goedkoop is het niet. En er zit een aantal adders onder het gras, zie openingspost, die het gebruik duurder zullen maken dan je in eerste instantie denkt.
  #9  
Oud 15-06-09, 08:29
DouweM's schermafbeelding
DouweM DouweM is offline
• iOS 3.0
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2009
Berichten: 385
Standaard

Citaat:
2. Je wordt op veel punten extra belast, buiten de bundel om. Dus een sms in het buitenland kost extra geld, ook als er je bundel nog helemaal niet leeg is.
Om in het buitenland te SMSen wordt het netwerk van de buitenlandse aanbieder gebruikt. Hier moet T-Mobile natuurlijk meer voor betalen dan voor het gebruik van zijn eigen netwerk...

Citaat:
3. Je betaalt buiten de bundel meer voor bellen en sms'en dan voor dezelfde minuten binnen de bundel.
Dat is juist het hele idee van een abonnement.

Citaat:
4. Een mms'je kost 0,50 EUR.
Tot OS 3.0 was er nog niet eens officieel MMS support voor de iPhone, waarom zou T-Mobile daar dan rekening mee houden?

Citaat:
5. In plaats van echt "Bellen per seconde" betaal je voor de 1e seconde altijd 1 minuut
Dat doen zowat alle providers, kun je moeilijk T-Mobile extra op aankijken. En als je dit een minpunt aan T-Mobile vindt, ga maar naar een provider die hier niet aan doet. Veel succes met zoeken.

Citaat:
6. In het buitenland betaal je voor websurfen plotseling per Mb, en wel minimaal 2,00 EUR!, oplopend tot 10,00 EUR, per Mb! Ondanks dat je "onbeperkt internet" hebt.
Zie punt 2

Citaat:
7. Ondanks dat T-Mobile op de WWDC slide vermeldt stond als 1 van de telco's waar tethering mogelijk is, wordt het in Nederland om onduidelijke redenen maar meteen compleet verboden.
T-Mobile is niet alleen in Nederland actief he. En onduidelijk? Het netwerk kan torrents niet aan, kan ik me wel iets bij voorstellen. En compleet verboden? Ga de blogpost op Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen van de nieuwe iPhone 3G S - T-Mobile nog eens goed doorlezen...
  #10  
Oud 15-06-09, 09:08
Pete.Z Pete.Z is offline
• iOS 6.0.1
• 6.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2008
Locatie: Rotterdam
Berichten: 110
Standaard

Maar, het goede nieuws, je bent volledig vrij om een andere telefoon te kiezen met welk abonnement je maar wilt, zelfs bij een andere provider!

Overigens ben ik wel heel erg blij met het onbeperkte snelle internet dat T-Mobile geeft bij een iPhone abonnement, ik sms nooit, bel wat meer, maar gebruik internet krankzinnig veel, dus een i150 abo is voor mij de perfecte oplossing.

Ik heb echt gekeken naar een simlock vrije iPhone, in combinatie met een andere provider, maar een net zo scherpe aanbieding als T-Mobile heeft is er niet,zeker een jaar geleden nog niet.

En dan ook voor de volledigheid maar weer eens zeggen dat T-Mobile wel met afstand het meest beroerde netwerk in Nederland heeft, en als je buiten de randstad woont en 3G wilt gebruiken, zou ik eerst heel goed kijken hoe het met de dekking zit.
  #11  
Oud 15-06-09, 09:28
DrDolly DrDolly is offline
• iOS 2.2.1
• Besturingssysteem: Linux
 
Geregistreerd: Jun 2009
Berichten: 5
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DouweM Bekijk bericht
T-Mobile is niet alleen in Nederland actief he. En onduidelijk? Het netwerk kan torrents niet aan, kan ik me wel iets bij voorstellen. En compleet verboden? Ga de blogpost op Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen van de nieuwe iPhone 3G S - T-Mobile nog eens goed doorlezen...
Wie heeft het over torrents? Ik heb het over email checken op een laptop via iphone (verboden) terwijl dezelfde email checken op je iphone wel is toegestaan?

Begrijp me goed, ik heb niets tegen T-mobile, en ben natuurlijk wel geinteresseerd in een iPhone, anders zou ik me niet druk maken over de abo-voorwaarden.

Als jij graag 0,50 EUR betaalt voor een enkel mms'je en 2 tot 10 EUR per Mb voor internet-toegang over de grens, dan staat je dat natuurlijk ook vrij.

Ik denk dat T-Mob voor iPhone abo alleen maar een scherp-aanbod lijkt, maar dat er een aantal adders onder het gras, zie openingspost, die het gebruik duurder zullen maken dan je in eerste instantie denkt.
  #12  
Oud 15-06-09, 09:36
justin2108 justin2108 is offline
• iOS 7.0
• 7.0
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2008
Berichten: 51
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ppl Bekijk bericht

Iedere telco rekent vandaag de dag de eerste minuut volledig ongeacht of je nou een paar seconden of een volle minuut hebt zitten bellen. Dit doen ze overigens al sinds tijden. Echter is het nu zo dat men dit heel actief is gaan doen vanwege de EU beslissing om via EU regelgeving lagere roaming tarieven af te dwingen. Hierdoor zie je ook steeds vaker dat telco's weer de aansluitkosten gaan berekenen aan de klant.

Het verhaal over tethering is ook regelrechte nonsens. T-Mobile heeft een officieel statement de deur uit gedaan dat ze nog niet weten of ze het toestaan en dat ze indien ze het toestaan ze daar iets voor in rekening willen gaan brengen. We weten dus helemaal niet of het wel of niet mag. Dat extra geld voor vragen is onzin, dat moet je middels andere factoren doen (berekening adhv dataverkeer). Dit geldt echter ook voor alle andere telco's omdat er geen enkele telco bestaat die het toestaat. Dat ging eerst ook op voor VoIP tot de politiek zich er mee ging bemoeien en de telco's deze hete adem in de nek voelden (T-Mobile staat dit bijv. wel toe).
Ten eerste Vodaphone telt alle belminuten bij elkaar op en rond het dan pas af op de facature.

Ten tweede dat tethering meer dataverkeer veroorzaakt is volkomen onzin.
dit gaat om de volgende punten.
wanneer men tethering wil gebruiken is bij T-mobile geen 3G verbinding mogenlijk ofwel de gebruiker zit te internetten met een 56k modem.
Wanneer er wel een 3G verbinding is zijn er ook meestal hotspots van KNP/T-mobile of een andere Gratis Wi-Fi verbinding ofwel je hebt de modem functie helemaal niet nodig.

Dus de Conclusie.
ik snap niet waarom T-mobile zich zo druk overmaakt want de dekking is van slecht tot zeer slecht in het geheel.
dit maakt het vrijwel onmogenlijk om met je laptop een 3G verbinding te hebben op plekken wanneer je het nodig hebt.
het is macht misbruik tegen de consument loze waarschuwingen zijn net zo erg.
Microsoft krijgt ook steeds bekeuringen voor hun macht misbruik.
mochten ze het toch doorvoeren ga ik juridisch gezien mijn abo afsluiten wegens het niet leveren van diensten waarvoor ik wel betaal.

verder is dit allemaal zo zeer jmmr voor een geweldig toestel waaruit meer gehaald kan worden dan nu.
persoonlijk vind ik het heel jmmr da apple voor t-mobile heeft gekozen dan in de plaats van Vodaphone

Laatst gewijzigd door justin2108; 15-06-09 om 09:41.
  #13  
Oud 15-06-09, 11:30
Redchilly's schermafbeelding
Redchilly Redchilly is offline
• iOS 5.1.1
• 5.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Mar 2008
Locatie: Hilversum
Berichten: 262
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DrDolly Bekijk bericht
@Redchilly

Ook weer een heel verhaal, maar het klopt niet
iPhone i30 kost alleen 44,95.
Sorry, foutje, een i30 bestaat niet eens
Ik ging uit van het goedkoopste 1-abo, de i150.

De vergelijking met de i300 van 44,95 zou nog moordender zijn.
Met dezelfde berekening zoals ik heb gedaan betaal je dan nog niet eens 6ct voor SMS/bellen.

Uit je andere antwoord begrijp ik dat je niet zo zeer bezwaren hebt tegen het iPhone abo,
maar sowieso tegen mobiele abonnementen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DrDolly Bekijk bericht
Daarna wordt T-Mobile verdedigd met het argument dat andere telco's vergelijkbare streken uithalen...
Inderdaad wordt er bij de telco's nog al wat geld verdiend aan klanten, de EU/OPTA is daar steeds harder tegen aan het optreden.
Komt op mij over als:
Ik wil een Mercedes kopen, maar ik vind nogal wat bezwaren.
* Zo rijdt een Mercedes op benzine, een dure en milieu belastende brandstof.
* Andere merken maken ook auto's op diesel, is al iets beter.
* Als ik wil draaien moet ik de CD's voor de wisselaar zelf kopen, zit niet bij de dure aanschafprijs in
* Banden verslijten gewoon door gebruik, hoe meer je rijdt, hoe sneller ze op zijn, dus hoe meer kosten.
* etc..

Je doet het voorkomen als echt negatieve punten van de iPhone abonnementen van T-Mobile,
maar eigenlijk zijn alle punten gewoon zaken die, zoals je zelf al zegt, overal voor komen.

Verder zijn voor de meeste deze i-abo's juist extreem voordelig, zie mijn vergelijk.
Dat er voor jou een aantal minder gunstige punten in zitten is geen reden het aanbod als zeer onvoordelig af te doen.
Zelf heb ik ook een ander prijsplan, ik gebruik een Flex abonnement.
Hoewel ik nu duurder uit ben, is dit een bewuste keuze van mij.
Mijn grootste bezwaar is dat een iPhone abonnement 2 jarige contracten zijn,
ik wil jaarlijks de vrijheid een nieuw toestel te kunnen kiezen en eventueel over te stappen.

Dit zijn mijn persoonlijke afwegingen die mij persoonlijk deze keuze hebben doen maken,
in de wetenschap van alle voor en nadelen van deze persoonlijke keuze.
Geen reden hiervoor het i-abonnementen aanbod als zeer slecht hier neer te zetten,
puur omdat ik zelf persoonlijk een andere afwegingen maak die niet voor iedereen gelden.
  #14  
Oud 15-06-09, 11:42
shapezzz's schermafbeelding
shapezzz shapezzz is offline
• iOS 10.1.1
• 10.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2008
Berichten: 691
Standaard

Allemaal persoonlijke meningen en ervaringen die er, doordat er zoveel zijn, eigenlijk helemaal niet meer echt toe doen, voer die persoonlijke discussie even lekker ergens anders
  #15  
Oud 15-06-09, 11:57
knutmo's schermafbeelding
knutmo knutmo is offline
• iOS 4.2.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2008
Berichten: 14
Standaard

ik zeg: Skype
  #16  
Oud 15-06-09, 12:29
ppl ppl is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 307
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DrDolly Bekijk bericht
T-Mobile voor iPhone:

1. Belminuten en aangekochte sms'jes zijn maar 2 maanden geldig.
Vergeet niet dat wat je de afgelopen maand niet op krijgt gewoon mee gaat naar de volgende. De maand daarop doen ze weer hetzelfde. Als je niet al die dinge opmaakt gebruik je in die maand je abo niet ten volste en wordt dat gewoon doorgesluisd naar de maand erop. Die maand erop kun je dan meer verbellen/smsen. Je hebt er nooit een nadeel aan eigenlijk. Overigens zijn er meer telco's die een bepaalde houdbaarheid verbinden aan wat je krijgt.

Citaat:
2. Je wordt op veel punten extra belast, buiten de bundel om. Dus een sms in het buitenland kost extra geld, ook als er je bundel nog helemaal niet leeg is.
Dat van het buitenland is iets wat iedere telco doet waar dan ook ter wereld. Dit soort dingen vallen onder roaming en roaming valt altijd buiten je abonnement waar dan ook! Dit punt kun je dus helemaal schrappen, dat is geen nadeel van alleen maar T-Mobile maar van iedere telco.

Citaat:
3. Je betaalt buiten de bundel meer voor bellen en sms'en dan voor dezelfde minuten binnen de bundel.
Wederom iets wat ieder abonnement in Nederland heeft. Dingen die buiten je bundel vallen zijn duurder dan wat er binnen je bundel zit. Dat abonnement biedt je nou juist als voordeel dat je dingen goedkoper krijgt dan wat ze standaard zouden rekenen.

Citaat:
4. Een mms'je kost 0,50 EUR.
Ook dat gaat op voor diverse andere abonnementen. Daarnaast is MMS een vrij zeldzaam iets, zo gek veel mensen gebruiken dat niet. Het mag wel eens wat goedkoper worden though.

Citaat:
5. In plaats van echt "Bellen per seconde" betaal je voor de 1e seconde altijd 1 minuut
Ook van toepassing op diverse andere abonnementen, niet specifiek een T-Mobile issue zoals eigenlijk al het bovenstaande.

Citaat:
6. In het buitenland betaal je voor websurfen plotseling per Mb, en wel minimaal 2,00 EUR!, oplopend tot 10,00 EUR, per Mb! Ondanks dat je "onbeperkt internet" hebt.
Welkom in de wereld die roaming heet, ook hier geldt hetzelfde verhaal als voor roaming bij bellen en smsen/mmsen. Wederom weer geen T-Mobile specifiek iets. De Europese Unie heeft zich hier ook druk over gemaakt en inmiddels de kosten flink aan banden gelegd (ze zijn zo ongeveer met 50% gedaald sinds 1 juni!).

Citaat:
7. Ondanks dat T-Mobile op de WWDC slide vermeldt stond als 1 van de telco's waar tethering mogelijk is, wordt het in Nederland om onduidelijke redenen maar meteen compleet verboden.
T-Mobile is een wereldwijd concern dat voornamelijk in Duitsland opereert. Het heeft echter ook vestigingen in Nederland en de USA waar ze ook de iPhone verkopen. T-Mobile is eerder T-Mobile in Duitsland (het moederbedrijf), T-Mobile NL zou Nederland zijn en T-Mobile USA die in de USA. Zo specifiek stond het niet op die slide vermeldt dus waar mensen dan in hemelsnaam het recht ontlenen dat T-Mobile NL (wat overigens een redelijk zelfstandige firma is) daar ineens onder hoort. Buiten dat heeft T-Mobile NL overduidelijk aangegeven dat ze kijken of het kan en dat als ze het aanbieden ze naar alle waarschijnlijkheid er geld voor gaan vragen. Er is dus nog helemaal geen verbod op tethering. Voor meer informatie hierover kun je het beste op de iPhone blog op t-mobile.nl kijken.

Citaat:
Of je dit nou juist wel of juist niet met Flex of met Relax moet vergelijken, positief kan ik bovenstaande punten niet noemen.
Ik ook niet omdat er geen enkel correct punt tussen staat. Je hebt allemaal foutieve punten genoemd die bij vrijwel ieder andere telco ook van toepassing is. Een aantal zaken zijn een gewoonte in de wereld van de telecom en is door de EU sinds 1 juni zelfs aan banden gelegd.

Citaat:
Daarna wordt T-Mobile verdedigd met het argument dat andere telco's vergelijkbare streken uithalen...
Inderdaad wordt er bij de telco's nog al wat geld verdiend aan klanten, de EU/OPTA is daar steeds harder tegen aan het optreden.
Maar ook dat maakt bovenstaande punten niet plotseling positief.
T-Mobile wordt helemaal niet verdedigd, ik haal alleen een gigantische streep door een leugenachtig verhaal en dat soort zaken wil in een aantal gevallen onder smaad/laster vallen (wat dus strafbaar is). Het is van belang voor een goede en correcte discussie om leugens uit te bannen en ook correcte informatie te gebruiken.

Wat ik hier lees is iemand die wanhopig probeert te ranten op T-Mobile maar daarin glorieus faalt omdat hij geen enkel schietvoer heeft. Het enige wat ik hier zie is een vrij algehele rant over de telecom sector daar ruim 90% van de genoemde zaken in deze hele thread voor de gehele telecom sector gelden. We hoeven hier en daar maar een paar productnamen en bedrijfsnamen te wijzigen en we kunnen dezelfde argumentatie voeren voor KPN, Vodafone, etc. T-Mobile zou dan ook uit de topic title geschrapt moeten worden of men moet nou eindelijk eens daadwerkelijk inhoudelijk ingaan op dingen die specifiek T-Mobile zijn en die je niet elders vindt. Let wel, je moet met een redenatie aan komen zetten waarom T-Mobile iPhone mensen een poot uitdraaien en dat ze dat niet doen bij hun G1 gebruikers, of mensen die een Nokia N95 hebben en dat bijv. een KPN en een Vodafone dit niet doen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door shapezzz Bekijk bericht
Allemaal persoonlijke meningen en ervaringen die er, doordat er zoveel zijn, eigenlijk helemaal niet meer echt toe doen, voer die persoonlijke discussie even lekker ergens anders
Ik zie nergens meningen en ervaringen in dit topic. Het enige wat ik zie zijn argumenten van iemand die niet snapt hoe de telecom sector in elkaar steekt en diverse mensen die 'm dat proberen bij te brengen. Dat heeft niets met ervaringen en meningen te maken maar met het gebruiken van de juiste informatie.

Laatst gewijzigd door ppl; 15-06-09 om 12:32.
  #17  
Oud 15-06-09, 12:33
Scoes Scoes is offline
• iOS 7.0 beta
• 6.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Nov 2008
Berichten: 290
Standaard

Ik weet niet waarom hier iemand is begonnen met het vergelijken van appels met peren?

Zowel een i-150 als een flex 30 hebben beiden hun voor en nadelen, maar als je gaat vergelijken is het dan niet verstandiger om een i-contract te vergelijken met een relax?

Ja, de meeste dingen gaan buiten je bundel om, net als bij alle andere providers in NL.
Dit weet je van te voren.
Ik snap niet zo goed dat mensen kritiek hebben op iets wat zij persoonlijk teveel geld vinden kosten in verhouding met wat ze ervoor terugkrijgen. Dan koop je toch niet?

Mij hoor je toch ook niet klagen dat een audi a4 wordt verkocht vanaf zeg 35000 euro? Dan koop ik een andere auto die ik wel kan betalen...

Met twee punten ben ik het eens:

@Redchilly
I-abbo's zijn in verhouding met andere contracten bij TM spotgoedkoop als je kijkt naar wat je ervoor krijgt

@Knutmo
Je haalt me de woorden uit de mond....
  #18  
Oud 15-06-09, 14:36
ppl ppl is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 307
Standaard

Webwereld heeft vandaag ook een interessant artikel over roaming. Daarin melden ze dat de EU inmiddels roamingkosten van bellen en smsen aan banden hebben kunnen leggen maar dat dit nog niet geldt voor internetten: Internetroaming ligt nog niet aan banden. Dan zie je dat zowel KPN als Vodafone meer rekenen qua prijs en ook de nodige addertjes onder het gras hebben.
  #19  
Oud 15-06-09, 15:35
shapezzz's schermafbeelding
shapezzz shapezzz is offline
• iOS 10.1.1
• 10.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2008
Berichten: 691
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ppl Bekijk bericht
Ik zie nergens meningen en ervaringen in dit topic. Het enige wat ik zie zijn argumenten van iemand die niet snapt hoe de telecom sector in elkaar steekt en diverse mensen die 'm dat proberen bij te brengen. Dat heeft niets met ervaringen en meningen te maken maar met het gebruiken van de juiste informatie.
Grappig, ik lees een zin of 2 uit je post en daar staat de 1e mening al, dacht dat na mijn kleine puntje van kritiek misschien een Moderator wel in zou grijpen maar helaas
  #20  
Oud 15-06-09, 15:56
ppl ppl is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 307
Standaard

Een moderator grijpt niet omdat het hier niet om een persoonlijke discussie gaat
Als moderator grijp je alleen in als de boel uit de hand dreigt te lopen of wanneer dingen niet door de beugel kunnen. Het voeren van deze discussie valt daar gewoon binnen ook al wordt er foutieve informatie gebruikt. Als het een persoonlijke discussie zou zijn is dat ook prima, kan er ook mee door de beugel. Wat niet door de beugel kan is flame en offtopic gedrag wat jij hier nu tentoon spreidt. Als je het allemaal niet bevalt vraag dan een moderator om het te beoordelen en ga niet in een topic lopen zieken. De enige die hier begint met een mening ben je zelf

Heb je misschien nog iets wat wel ontopic is? Dus iets over de stelling dat T-Mobile voor de iPhone sucks, dat je het misschien elders beter kunt halen of dat de gegeven punten hier niet juist zijn? If so dan horen we dat liever dan geemmer over meningen en wat nog meer. Overigens zijn meningen nogal kenmerkend voor een discussie, net als standpunten, feiten, etc.
Reageren

Labels
abonnementsvoorwaarden, duur, sucks, t-mobile, tethering



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Geen internet met Iphone 3.0 [It] T-Mobile flex Web&Walk hb88xx Odido (T-Mobile) 3 07-08-09 10:41
Kosten iPhone i.c.m. T-Mobile Relax/Flex svenssonn Odido (T-Mobile) 0 10-07-08 19:48

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:42.