//

Extreem hoge kosten vodafone buitenland

Extreem hoge kosten vodafone buitenland discussie in Internet in buitenland (roaming) forum; ( verdwijnt na registratie ) Ik heb net een rekening van Vodafone ontvangen. 458 euro ! ! Ik had dataroaming uitgeschakeld. Nu schijnt het dat via Vodafone live! er toch ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Bellen en internet > Internet in buitenland (roaming)
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #21  
Oud 14-06-10, 15:48
wout76's schermafbeelding
wout76 wout76 is offline
• iOS 4.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Nov 2007
Berichten: 73
Standaard

Ik heb net een rekening van Vodafone ontvangen. 458 euro ! !
Ik had dataroaming uitgeschakeld. Nu schijnt het dat via Vodafone live! er toch data word geslurpd via GPRS of zo.
Dat had Vodafone wel even mogen vertellen. Ik wist niet wat Vodafone Live was en ook niet dat ik het had......
Gesponsorde links
Advertentie
Advertentie

  #22  
Oud 15-06-10, 11:52
pgmvveld pgmvveld is offline
• iOS 7.0.4
• 7.0.4
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Dec 2009
Berichten: 3
Standaard

Weet iemand of je de iPhone Mail applicatie zodanig kunt instellen dat je alleen emails kan ophalen zonder eventuele attachments? Dat was bij mij de grote boosdoener. Als je alleen tekst-emails op kan halen, dan scheelt dat enorm in het dataverkeer.
Alvast bedankt voor tips.
  #23  
Oud 15-06-10, 15:02
Pieteke Pieteke is offline
• iOS 3.1.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jun 2010
Berichten: 2
Standaard

Op dit forum lees ik dat het veelal voldoende is om roaming uit te zetten in het buitenland om zo hoge kosten te voorkomen.
Alleen... volgens mij is dit niet voldoende...
Wat mij is overkomen;
Op 3 mei heb ik mij aangemeld op een hotspot van T-mobile in een hotel in Tilburg nadat ik gelezen had dat hotspot gebruik voor i-phones abonnees gratis is.
Prima service en bedankt T-mobile.
Op zaterdag 5 juni reis ik met mijn gezelschap naar Wolfsburg (Duitsland) om de volgende dag te gaan werken op een festival aldaar.
In de trein naar Duitsland gaat vlak over de grens keurig de data roaming uit zoals ik altijd doe in het buitenland.
Bij het hotel aangekomen zie ik dat er een T-mobile hotspot is maar ik sla er geen acht op want op het festival terrein zijn voldoende gratis internet voorzieningen.

Na terugkeer in Nederland een week later wordt ik geconfronteerd met een extra kosten rekening van maar liefst 551,- euro...
Mijn i-phone blijkt dus gewoon via Wi-Fi in te loggen op de hotspot en zo de kosten op te jagen als ik lig te slapen...
Twee dingen hieraan vind ik raar en onbegrijpelijk;
1; Op een hotspot moet je toch altijd eerst inloggen voor je het kan gebruiken..?
In dit geval heb ik niet ingelogd of een login toegewezen gekregen tenzij de oude ( hotel in Tilburg) login gewoon automatisch werkt.
2; t-mobile pretendeert hun klanten te waarschuwen via een sms zodra kosten voor internet boven de 5 tot 15 euro per dag uit komen...
Dat is in dit geval niet gebeurt.

Al met al een waarschuwing voor iedereen om naast Roaming ook Wi-Fi en 3G uit te zetten in het buitenland want ze kloppen je zakken leeg zonder dat je het merkt...

Ik ben overigens niet van plan om dit te gaan betalen maar dat is waarschijnlijk een ander topic...

Edit; de teller staat intussen op 704,- euro (sip...)

Laatst gewijzigd door Pieteke; 17-06-10 om 00:20. Reden: eindbedrag is verhoogt
  #24  
Oud 15-06-10, 15:22
dicbro dicbro is offline
• iOS 9.1
• 9.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 141
Standaard

Goh apart verhaal zeg.
Ik meende dat je voor een hotspot van T-Mobile in het buitenland altijd vooraf moet betalen en inderdaad inloggen met een code (In NL alleen gratis met iPhone abo). Dan kan dat toch haast niet de boosdoener zijn geweest?

Ik heb steeds gewisseld met dataroaming uit aan te zetten in het buitenland. Steeds als ik iets teveel gebruik hiervan maakte, kreeg ik keurig een sms-bericht dat ik op driekwart van de dagelijkse verbruikslimiet zat.
Dat is heel netjes want de providers zijn dit pas verplicht vanaf 1 juli. Pas dan kom je aan de maandelijkse maximale bedragen die jij noemt.
Ik hoop dat ze enige coulance tonen omdat je zo dicht op deze datum zit.
  #25  
Oud 16-06-10, 23:38
cyber2001 cyber2001 is offline
• iOS 7.0.3
• 7.0.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2009
Locatie: Hoofddorp
Berichten: 91
Stuur een bericht via MSN naar cyber2001
Standaard

Heb vanavond met Vodafone gesproken. Ik wil dus voorkomen dat ik onverwachtte kosten krijg. Gelukkig heb ik een hagel nieuwe E72 heb liggen, gekregen bij mijn verlenging van vodafone. Denk dat ik deze gewoon ga gebruiken omdat deze niet uit zichzelf verbinding maakt met de buiten wereld.
Wel is het mogelijk om een x aantal data af te dekken. Je moet ze bellen voor je op vakantie gaat en zij blokkeren het geheel of verkopen een x aantal mb voor een aantal dagen. Verder kun je er aangeven hoeveel je maximaal wilt verbruiken aan data ( dit kun je tot 500 euro of zoiets ) in het buitenland voordat zij de kraan dicht gooien. De 500 euro is ongelimiteerde data in het buitenland. Ook moet je aangeven naar welk land je op vakantie gaat. Daarop spelen zij in en raadplegen zij ook de data afdeling.

Wees dus verstandig en laat je data uitzetten voor het buitenland zodat je geen onverwachte kosten krijgt, dit kun je telefonisch aan Vodafone doorgeven. Voordeel hiervan is dat vodafone de gesprekken die gevoerd worden met de contract houder op " tape" staat en dus altijd in de toekomst terug gehaald kunnen worden in er toch iets onverwachts fout gegaan is.
  #26  
Oud 29-06-10, 08:29
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wout76 Bekijk bericht
Ik heb net een rekening van Vodafone ontvangen. 458 euro ! !
Ik had dataroaming uitgeschakeld. Nu schijnt het dat via Vodafone live! er toch data word geslurpd via GPRS of zo.
Dat had Vodafone wel even mogen vertellen. Ik wist niet wat Vodafone Live was en ook niet dat ik het had......
Dit en alle andere verhalen die claimen data door gelaten te hebben ondanks dat data roaming uit zou hebben gestaan, geloof ik niks van. Er zal vast een zinnige reden of oorzaak zijn die deze kosten verklaren, of anders ben je genaaid door Vodafone.
Je kunt simpelweg geen data binnenhalen op een buitenlands netwerk als data roaming uit staat. Dat kan gewoon niet. Het GPRS-rondje of 3G tekentje verdwijnt niet voor niets helemaal uit beeld. Je hebt alleen nog contact met het gsm netwerk voor bellen en sms. Soms krijg je wel een melding "u moet data-roaming aan zetten om berichten te kunnen ontvangen of versturen" als je de sms (of eigenlijk: 'Berichten') app aan zet. Dat heeft waarschijnlijk te maken hebben met het MMS gedeeltje van deze app, die wel een data verbinding nodig heeft. Die opmerking kun je vervolgens gewoon negeren, je kunt immers wel sms-jes versturen.
Ik maakte me de eerste vakantie ook enorm druk en zat te *****n met allerlei knopjes en switches via JB. Dat vond ik nodeloos lastig en ging een keer op vakantie, zonder ge-jailbreaked toestel (had waarsch. een update gedaan, ofzo, en had niet direct meer noodzaak om JB te hebben). Als ik Mail of Safari opende; kreeg ik netjes de melding dat 'u verbonden moet zijn met een data netwerk om gegevens op te halen' (o.i.d.) en er gebeurde niets. Geen rekeningen acheraf ook. Sindsdien doe ik dat geklooi niet meer en gebruik alleen de data-roaming switch (of eigenlijk gebruik ik die ook niet, want die staat gewoon eeuwig op 'UIT' en daar blijft ie ook op)

Sinds de komst van iOS4 kun je nu zelfs, naast de data-roaming switch, ALLE data uit zetten (dus ook in NL) door de switch 'mobiele data' uit te zetten.

Laatst gewijzigd door ballegooier; 29-06-10 om 08:36.
  #27  
Oud 29-06-10, 09:38
cyber2001 cyber2001 is offline
• iOS 7.0.3
• 7.0.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2009
Locatie: Hoofddorp
Berichten: 91
Stuur een bericht via MSN naar cyber2001
Standaard

Deze switch zat ook al in iphone os 3.1.2 en 3.1.3.

Ook een hele goede oplossing is alle gegevens weg te halen uit je 3g netwerk en je provider de opdracht te geven om het mobiel internet te blokeren van datum x tot en met datum x ( terugkomst datum). Zo kun je 100% gegarandeerd geen verrassingen. De provider knijpt de gehele data af. Als dit toch gebeurd dan heeft de provider het gesprek op " tape" staan waar jij in aangeeft dat je geen data actief wil hebben als jij in het buitenland bent en zijn zij de dupe van eigen onkunde.
  #28  
Oud 29-06-10, 09:47
wout76's schermafbeelding
wout76 wout76 is offline
• iOS 4.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Nov 2007
Berichten: 73
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier Bekijk bericht
Dit en alle andere verhalen die claimen data door gelaten te hebben ondanks dat data roaming uit zou hebben gestaan, geloof ik niks van. Er zal vast een zinnige reden of oorzaak zijn die deze kosten verklaren, of anders ben je genaaid door Vodafone.
Je kunt simpelweg geen data binnenhalen op een buitenlands netwerk als data roaming uit staat. Dat kan gewoon niet. Het GPRS-rondje of 3G tekentje verdwijnt niet voor niets helemaal uit beeld. Je hebt alleen nog contact met het gsm netwerk voor bellen en sms. Soms krijg je wel een melding "u moet data-roaming aan zetten om berichten te kunnen ontvangen of versturen" als je de sms (of eigenlijk: 'Berichten') app aan zet. Dat heeft waarschijnlijk te maken hebben met het MMS gedeeltje van deze app, die wel een data verbinding nodig heeft. Die opmerking kun je vervolgens gewoon negeren, je kunt immers wel sms-jes versturen.
Ik maakte me de eerste vakantie ook enorm druk en zat te *****n met allerlei knopjes en switches via JB. Dat vond ik nodeloos lastig en ging een keer op vakantie, zonder ge-jailbreaked toestel (had waarsch. een update gedaan, ofzo, en had niet direct meer noodzaak om JB te hebben). Als ik Mail of Safari opende; kreeg ik netjes de melding dat 'u verbonden moet zijn met een data netwerk om gegevens op te halen' (o.i.d.) en er gebeurde niets. Geen rekeningen acheraf ook. Sindsdien doe ik dat geklooi niet meer en gebruik alleen de data-roaming switch (of eigenlijk gebruik ik die ook niet, want die staat gewoon eeuwig op 'UIT' en daar blijft ie ook op)

Sinds de komst van iOS4 kun je nu zelfs, naast de data-roaming switch, ALLE data uit zetten (dus ook in NL) door de switch 'mobiele data' uit te zetten.
@ Ballegooier: Gelukkig geloofde Vodafone mij wel !
Ze hebben een herberekening gedaan en ik hoef nu nog maar 40 euro te betalen gebaseerd op mijn maandelijks gebruik.

Als je je dataraoming uitzet MAAR je push en locatiegegevens aanlaat staan zal er nog steeds data worden verbruikt vanwege het binnenhalen van email. Dit is bevestigd door Vodafone. In mijn geval 6 email accounts die data binnen halen. Dat was de verklaring.

DUS: DATAROAMING uitzetten MAAR OOK je locatiegegevens en PUSH.
  #29  
Oud 29-06-10, 12:09
dicbro dicbro is offline
• iOS 9.1
• 9.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 141
Standaard

Gek zeg, ik heb push en locatie gewoon aanlaten staan, maar er werd geen data opgehaald (dataroming stond uit)
  #30  
Oud 29-06-10, 20:06
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wout76 Bekijk bericht
@ Ballegooier: Gelukkig geloofde Vodafone mij wel !
Ze hebben een herberekening gedaan en ik hoef nu nog maar 40 euro te betalen gebaseerd op mijn maandelijks gebruik.

Als je je dataraoming uitzet MAAR je push en locatiegegevens aanlaat staan zal er nog steeds data worden verbruikt vanwege het binnenhalen van email. Dit is bevestigd door Vodafone. In mijn geval 6 email accounts die data binnen halen. Dat was de verklaring.

DUS: DATAROAMING uitzetten MAAR OOK je locatiegegevens en PUSH.
Tja, dit is echt onzin. Ik geloof best dat er iets is misgegaan in jouw geval, maar dat kun je onmogelijk wijten aan zoiets als Push aan hebben. Als je data roaming uit hebt staan, is er geen (data) verbinding mogelijk en zal er geen byte door komen. Ik heb het tijdens mijn vakantie bijgehouden door over de grens (pas als ik op een buitenlands netwerk was, en het GPRS rondje of 3G icoontje verdwenen was, in de instellingen onder 'gebruik' de tellers te resetten. Aan het eind van mijn vakantie stond er nog steeds 0 byte bij 'gegevens mobiel datanetwerk')
Als je geen data verbinding hebt, maakt het niet uit wat je aan of uit hebt staan aan Push of locatie voorziening (wat overigens gewoon GPS is)

Je beweringen & conclusies kloppen niet. Misschien voor jou op basis van jouw ervaring, maar daar moet je anderen niet nodeloos mee in verwarring brengen.

Laatst gewijzigd door ballegooier; 24-08-10 om 21:19.
  #31  
Oud 17-08-10, 13:57
jrepko's schermafbeelding
jrepko jrepko is offline
• iOS 8.0.2
• 8.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Dec 2008
Locatie: -
Berichten: 74
Standaard

Je kunt ook bij je provider aangeven dat je na elke €20,00 data verbruik een sms wilt ontvangen. Ik heb dat ingeschakeld een kan dan zeer goed mijn kosten in de gaten houden. De sms geeft zelfs nog weer dat het om een bruto kostenpost gaat, dus mijn kortingen gaan er nog van af. Heb zo in Hong Kong met de kerst voor maar € 32,87 5 dagen internet/e-mail gehad.
__________________
iPhone 6+ 64GB FW: 8.2; 2*Apple TV3; iMac 24"-3.06Mhz, 1Tb, 8GB; Timecapsel 3TB; iPad4+3G 64 GB; 2*iPhone 5S 32GB FW: 8.2; 2*iPad2 16GB
  #32  
Oud 19-02-11, 23:49
gvanderlans gvanderlans is offline
• iOS 4.2.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2011
Berichten: 4
Standaard

Ik ben al een tijd op zoek voor het probleem hoe mijn email op mijn iphone op te halen in het buitenland. Wetende dat dataroamen in het buitenland ik meen 5,95 per MB kost, staat deze functie bij mij standaard uit. Toch werkt dit weer niet, want ik wil gedurende de dag (en dus niet alleen via een Wi-Fi verbinding in een hotel 's avonds) wel de mogelijkheid hebben te zien welke email binnenkomt. Ik hoef deze zeker niet allemaal te openen, laat staan de eventuele bijlagen binnen te halen. Anders gezegd: ik ben op zoek naar mogelijkheid om het mailprogramma op mijn iphone zo in te stellen dat het alleen de koppen binnenhaalt, waarna ik zelf bepaal welke email ik nader wil bekijken en dus ophalen. Dit lijkt niet te kunnen in het standaard mail programma (kon wel in mijn Palm Treo's van de afgelopen jaren en ook op de Windows mobile telefoon die ik ook gebruikt heb). Kan het op de een of andere manier wel? Is er een mail app die ik hiervoor moet installeren op mijn Iphone? Ik zit voor mijn werk gemiddeld per maand 2x in het buitenland voor een dag of 2 a 3. Ben zelfstandige en heb er dus belang bij op de kosten te letten, maar wil wel selectief kunnen bepalen welke data ik WEL via roaming binnen wil halen. Wie kan mij oplossing bieden? Al vast bedankt voor jullie hulp.
  #33  
Oud 20-02-11, 14:01
Graf Zum Kotzen Graf Zum Kotzen is offline
• iOS 15.1.1
• iPadOS 15.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Dec 2008
Locatie: Utrecht
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gvanderlans Bekijk bericht
Ik ben al een tijd op zoek voor het probleem hoe mijn email op mijn iphone op te halen in het buitenland. Wetende dat dataroamen in het buitenland ik meen 5,95 per MB kost, staat deze functie bij mij standaard uit. Toch werkt dit weer niet, want ik wil gedurende de dag (en dus niet alleen via een Wi-Fi verbinding in een hotel 's avonds) wel de mogelijkheid hebben te zien welke email binnenkomt. Ik hoef deze zeker niet allemaal te openen, laat staan de eventuele bijlagen binnen te halen. Anders gezegd: ik ben op zoek naar mogelijkheid om het mailprogramma op mijn iphone zo in te stellen dat het alleen de koppen binnenhaalt, waarna ik zelf bepaal welke email ik nader wil bekijken en dus ophalen. Dit lijkt niet te kunnen in het standaard mail programma (kon wel in mijn Palm Treo's van de afgelopen jaren en ook op de Windows mobile telefoon die ik ook gebruikt heb). Kan het op de een of andere manier wel? Is er een mail app die ik hiervoor moet installeren op mijn Iphone? Ik zit voor mijn werk gemiddeld per maand 2x in het buitenland voor een dag of 2 a 3. Ben zelfstandige en heb er dus belang bij op de kosten te letten, maar wil wel selectief kunnen bepalen welke data ik WEL via roaming binnen wil halen. Wie kan mij oplossing bieden? Al vast bedankt voor jullie hulp.
Zoiets bestaat niet voor de iPhone voor zover ik weet. Wel kan je nu voor €5 per maand bij Vodafone ook je data gebruiken in 12 Europese landen. Dan maakt het niet zoveel meer uit hoe je email ophaalt.
  #34  
Oud 20-02-11, 15:15
gvanderlans gvanderlans is offline
• iOS 4.2.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2011
Berichten: 4
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graf Zum Kotzen Bekijk bericht
Zoiets bestaat niet voor de iPhone voor zover ik weet. Wel kan je nu voor €5 per maand bij Vodafone ook je data gebruiken in 12 Europese landen. Dan maakt het niet zoveel meer uit hoe je email ophaalt.
Gebruik momenteel KPN. Zou dus moeten overstappen naar Vodafone. Nog mooier zou zijn als apple deze mogelijkheid ook gaat inbouwen in hun mailprogramma. Weet iemand of iets dergelijks (alleen mailkoppen binnenhalen) kan in de mac van Apple? Andere vraag: kun je überhaupt een andere mailprogramma/app op de iPhone installeren?
  #35  
Oud 22-02-11, 08:27
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gvanderlans Bekijk bericht
Gebruik momenteel KPN. Zou dus moeten overstappen naar Vodafone. Nog mooier zou zijn als apple deze mogelijkheid ook gaat inbouwen in hun mailprogramma. Weet iemand of iets dergelijks (alleen mailkoppen binnenhalen) kan in de mac van Apple? Andere vraag: kun je überhaupt een andere mailprogramma/app op de iPhone installeren?
Misschien een idee: je gaat naar je webmail via safari. Daar zie je bijv 20 nieuwe berichten, met alle koppen. Je tikt alleen die aan die je wilt lezen?
Overigens heb ik de indruk dat in de mail app ook alleen maar de koppen worden gedownload. Igg als je push gebruikt. Als ik nl een nieuw mailtje wil openen, laadt de iPhone dan pas het volledige bericht (bij mij, ik heb Google mail)
  #36  
Oud 24-02-11, 13:45
gvanderlans gvanderlans is offline
• iOS 4.2.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2011
Berichten: 4
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier Bekijk bericht
Misschien een idee: je gaat naar je webmail via safari. Daar zie je bijv 20 nieuwe berichten, met alle koppen. Je tikt alleen die aan die je wilt lezen?
Overigens heb ik de indruk dat in de mail app ook alleen maar de koppen worden gedownload. Igg als je push gebruikt. Als ik nl een nieuw mailtje wil openen, laadt de iPhone dan pas het volledige bericht (bij mij, ik heb Google mail)
Gebruikte tot nu toe geen push. Ga dit nu instellen en laat weten wat mijn ervaringen zijn.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Extreem hoge datakosten BEN abonnement door T-mobile elsa_nl Overige providers Nederland 29 10-05-11 22:05
Onverwacht hoge kosten voorkomen Ramquin Odido (T-Mobile) 14 14-12-09 18:15
Hoge Kosten (Family) Eduardboon Odido (T-Mobile) 2 29-09-09 08:09
hoge kosten gprs in 2.0 tbeumer@ iPhone algemeen 3 24-07-08 22:34
Op vakantie Hoge kosten? sharcy15 Archief 11 20-12-07 19:03

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:58.