Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glaantje
Voor zover ik trouwens weet heeft het niks met de volumeknop te maken BigG. Als je de iPhone met de volumeknop naar boven houdt en dan op de normale knop drukt is de foto ook "op de kop".
|
Klopt, maar ik gebruikte hem vroeger altijd omgekeerd zodat ik met men rechter duim de foto kon maken. Ga dat nu terug doen want ik stuur soms
foto's door naar derden op windows pc's en die lachen me nu uit met men iPhonetje omdat de fotos op zen kop staan
Heel men ophemeling van de iPhone tov hen op een paar dagen om zeep

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 31 oktober 2011 om 13:41 ----------
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glaantje
Ja dit is een oplossing inderdaad. Dan zouden alle foto's normaal georiënteerd zijn volgens de Exif-informatie terwijl ze dat soms eigenlijk niet zijn.
Is een oplossing, maar volgens mij is de roep groter om de exif-standaarden goed toe te passen dan de roep om die standaard aan de laars te lappen ten behoeve van Microsoft in dit geval. 
|
Wel, omdat ik graag gelijk heb toch nog een kleine en laatste reaktie en dan verlaat ik deze (eindeloze) discusie.
Voorbeeld 1: Wanneer ik zo een 'ondersteboven' foto van men iPhone in Photoshop laad en hem dan direkt weer save dan wordt de fysieke orientatie gecorrigeerd en de EXIF data aangepast (zonder ik iets doe). Gevolg .. foto staat vanaf dan goed weergegeven in windhoos.
Voorbeeld 2: Foto's genomen met men dslr die van het toestel rechstreeks worden afgehaald (USB stick principe) worden ook verkeerd weergegeven. Haal ik ze echter van het toestel met de bijgeleverde software dan worden ook deze aangepast alvorens ze nog maar op men HD belanden zodat ze ook in windhoos correct worden weergegen.
Conclusie: dat de iPhone deze fotos in zen geheugen bewaard met de orientatie 'as was' en de nodige EXIF data heb ik niks op tegen. Wanneer de foto echter naar een aplicatie wordt geexporteerd dan moet de fysieke orientatie en de EXIF data aangepast worden zodat deze ALTIJD ongeacht het platform correct worden weergegeven. De iPhone is geen dslr nog portable foto apparaat maar een sociaal media device dus moet hier rekening mee gehouden worden....
En zo worden de standaarden nog steeds gerespecteerd