//

[iPhone 5] DNS-voorziening verbruikt enorm veel internet

[iPhone 5] DNS-voorziening verbruikt enorm veel internet discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Sinds afgelopen factuurmaand (loopt bij mij van de 15e t/m de 14e) verbruikt DNS-voorziening opeens enorm veel van mijn databundel. Elke maand hou ik exact ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 04-10-13, 14:22
Raoul89 Raoul89 is offline
• iOS 7.0.2
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2013
Berichten: 5
Standaard [iPhone 5] DNS-voorziening verbruikt enorm veel internet

Sinds afgelopen factuurmaand (loopt bij mij van de 15e t/m de 14e) verbruikt DNS-voorziening opeens enorm veel van mijn databundel.

Elke maand hou ik exact bij wat de grote verbruikers zijn van mijn databundel en controleer ik of er geen rare dingen tussen staan. Tot deze maand heb ik nog nooit van DNS-voorziening gehoord.
3 dagen nadat mijn nieuwe databundel is ingegaan zag ik dat er al een groot deel van de bundel was verbruikt. Wat bleek, een of andere DNS-voorziening (instellingen -> Mobiel netwerk -> systeem) had binnen no time 470 mb verbruikt.
Normaal blijkt deze tussen de 10 en 20 mb per maand! te schommelen.
Ik had niks vreemds gedaan met mijn iphone en gebruikte hem zoals altijd.
Een medewerker van T-Mobile kon mij via de telefoon niet verder helpen en had nog nooit van een dergelijk probleem gehoord. Ik weet intussen dat DNS voorziening een technisch verhaal is die wordt gebruikt bij het omzetten van internetpagina's in codes (is mij verteld).

Ik heb er verder niet meer naar gekeken totdat ik vandaag (2,5 week na het ingaan van de nieuwe bundel) zag dat er opeens weer in 1 keer 500 mb is verbruikt door DNS voorziening. Totaal verbruik ligt nu al op 1 GB (normaal dus 10 mb).

Mijn bundel is intussen op en ik heb nog steeds geen idee waar dit verbruik door deze voorziening opeens door komt. Terugzetten naar fabrieksinstellingen heeft niet geholpen.

Kan iemand mij verder helpen? Want op deze manier ga ik, als dit zo door gaat, elke maand ruim over mijn internetbundel heen.
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 04-10-13, 14:43
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

DNS = Domain Name System. Of een lookup op de DNS van jouw internet provider veel data verbruikt is heel onwaarschijnlijk.

Domain Name System - Wikipedia
  #3  
Oud 05-10-13, 14:45
wil wil is offline
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2008
Berichten: 443
Standaard

Ik heb dat ook. 6 mb in 1 dag terwijl ik Wi-Fi gebruik en heel even 3G
  #4  
Oud 05-10-13, 14:59
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.082
Standaard

DNS kun je zien als een telefoonboek: bij een naam een nummer opzoeken.

In dit geval bij een leesbare websitenaam (bv. iphoneclub.nl) een IP adres (178.18.95.26) opzoeken.

Dat zou niet veel dataverkeer moeten opleveren.
__________________
We are one, but we are not the same... Talk to each other!
  #5  
Oud 16-10-13, 12:17
Raoul89 Raoul89 is offline
• iOS 7.0.2
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2013
Berichten: 5
Standaard

6 MB valt nog mee. Gisteren is mijn maandelijkse bundel weer ingegaan. Na 1 dag staat DNS voorziening alweer op 183 MB terwijl ik de telefoon nauwelijks heb gebruikt.

Het gaat ook echt in 1 keer van weinig naar veel, dus van 0 naar 183 MB. Niet steeds kleine beetjes.

Ga dit probleem voorleggen bij Apple want op deze manier wordt mijn telefoon onbruikbaar omdat ik internet niet normaal kan gebruiken.
  #6  
Oud 16-10-13, 12:32
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raoul89 Bekijk bericht
Ga dit probleem voorleggen bij Apple want op deze manier wordt mijn telefoon onbruikbaar omdat ik internet niet normaal kan gebruiken.
Doe dat.

Het probleem dat jij hebt kan nooit gerelateerd zijn aan het gebruik van Domain Name Services (DNS). Het kan wel gerelateerd zijn aan een app van derden die de DNS Service Discovery API gebruikt voor van alles en nog wat.
  #7  
Oud 16-10-13, 12:35
Raoul89 Raoul89 is offline
• iOS 7.0.2
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2013
Berichten: 5
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door timosha Bekijk bericht
Doe dat.

Het probleem dat jij hebt kan nooit gerelateerd zijn aan het gebruik van Domain Name Services (DNS). Het kan wel gerelateerd zijn aan een app van derden die de DNS Service Discovery API gebruikt voor van alles en nog wat.
Er bestaat zeker geen optie om te zien welke derden apps gebruik maken van API en met welke hoeveelheden?
  #8  
Oud 16-10-13, 12:44
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raoul89 Bekijk bericht
Er bestaat zeker geen optie om te zien welke derden apps gebruik maken van API en met welke hoeveelheden?
Die optie is er helaas niet. Het gebruik van API's (Application Programming Interface) zit ingebakken in de code van de apps.
  #9  
Oud 16-10-13, 16:31
Raoul89 Raoul89 is offline
• iOS 7.0.2
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2013
Berichten: 5
Standaard

Bij Apple Support zijn ze niet bekend met dit probleem. Intussen meerdere malen contact gehad met de Senior Manager die zich ook enorm verbaast en er weinig mee kan.

Netwerkinstellingen opnieuw instellen heeft niet geholpen. Enkele dagen daarna kwam het probleem terug.
Enige oplossing die men bij Apple Support nu heeft, is mijn iPhone 5 herstellen als nieuwe iPhone en ik mag dan geen back-up gebruiken (aangezien het probleem wellicht daarin schuilt).
Betekent wel dat ik waarschijnlijk weken met een 'kale' iPhone moet werken om erachter te komen of dit het probleem oplost of niet. Is het weg dan ligt het aan een derden app. Iets wat mij vreemd lijkt aangezien ik geen aparte apps gebruik en andere mensen met dezelfde apps hier geen last van hebben. Komt het probleem toch terug zonder derden apps dan moet ik de telefoon opsturen en gaan de Apple 'doktoren' er naar kijken.
  #10  
Oud 16-10-13, 16:55
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raoul89 Bekijk bericht
Is het weg dan ligt het aan een derden app. Iets wat mij vreemd lijkt aangezien ik geen aparte apps gebruik en andere mensen met dezelfde apps hier geen last van hebben.
Mij lijkt dat dan weer niet zo vreemd. iOS gebruikt zoals elk besturingssysteem een DNS Cache voor veelgebruikte URL. Een iPhone is ook maar een computer.

Alvorens een DNS lookup te starten gaat het besturingssysteem kijken of het IP adres voor die URL in de DNS Cache staat. Is dat het geval wordt er helemaal geen data verbruikt voor een DNS lookup. Voor het overige is een DNS lookup in de orde van grootte van Bytes en niet van Kilobytes of Megabytes.

Ik heb geen idee wat jij verstaat onder "aparte" apps.
  #11  
Oud 16-10-13, 17:18
Raoul89 Raoul89 is offline
• iOS 7.0.2
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2013
Berichten: 5
Standaard

Aparte apps in de zin van apps die niet populair zijn of slechts door weinig andere worden gebruikt.
  #12  
Oud 16-10-13, 17:23
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raoul89 Bekijk bericht
Aparte apps in de zin van apps die niet populair zijn of slechts door weinig andere worden gebruikt.
Oeps. Dan heb ik alleen maar "aparte" apps. Succes verder.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
iPhone 5 USB poort verbruikt te veel stroom Regaman iPhone algemeen 11 23-03-14 21:23
Help, iPhone 5 verbruikt veel data melwit iPhone algemeen 6 13-09-13 21:37
Verbruikt pinterest veel data? truckdiver iPhone Apps 0 04-10-12 08:31
iphone verbruikt veel data r1Ch iPhone algemeen 26 09-05-12 09:03
SB-apparaat verbruikt momenteel te veel stroom nol iPhone algemeen 0 09-05-09 10:38

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:10.