//

App herinstalleren levert ruimte op?

App herinstalleren levert ruimte op? discussie in iPhone Apps forum; ( verdwijnt na registratie ) Ik zag dat bij Instellingen -> algemeen -> gebruik dat je de schijfruimte kan bekijken alsook de grootte van de geïnstalleerde Apps. Ik schrok ervan ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone apps en games > iPhone Apps
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 06-12-11, 14:05
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard App herinstalleren levert ruimte op?

Ik zag dat bij Instellingen -> algemeen -> gebruik dat je de schijfruimte kan bekijken alsook de grootte van de geïnstalleerde Apps. Ik schrok ervan dat Facebook ruim 300MB in beslag nam (344 geloof ik) dat leek me toch wel erg veel voor zon suffe app. Hij was nog groter dan Navigon (!)
Ik heb de app maar eens verwijderd, daarna toestel uit en aan gezet, en de app opnieuw geïnstalleerd via iTunes op de computer. Nu is de app maar 16MB.

Slibt een app na verloop van tijd soms 'dicht' aan cache of iets dergelijks?

En klopt het dat een App opnieuw installeren ruimte oplevert?


Toevallig had ik gisteren de iPhone 2 x een harde reset gegeven, dus daar zal het niet aan gelegen hebben...
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 06-12-11, 14:27
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Sommige apps zoals Facebook, Twitter, enz... maken na verloop van tijd heel wat cache aan (staat onder overige in iTunes).

Een harde reset zou die cachebestanden moeten verwijderen.
  #3  
Oud 06-12-11, 14:30
wouter1981's schermafbeelding
wouter1981 wouter1981 is offline
• iOS 9.2
• 9.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2008
Locatie: Twente
Berichten: 3.987
Standaard

Ik vind dit ook wel interessant om te weten. Ik ga de oplossing van Timosha even proberen.

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 6 december 2011 om 13:34 ----------

Helaas blijft o.a. Facebook bij mij dezelfde ruimte innemen na een harde reset. 414 MB om precies te zijn.
__________________
Geen hulpvragen via PM. Stel je vraag op het forum, hebben anderen er ook iets aan.
  #4  
Oud 06-12-11, 14:42
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wouter1981 Bekijk bericht

Helaas blijft o.a. Facebook bij mij dezelfde ruimte innemen na een harde reset. 414 MB om precies te zijn.
Oeps Dat is (was) de enige manier die ik ken(de) om bij een iDevice zonder JB de cache bestanden te laten wissen.

Het verwijderen van een app, en herinstalleren, kan écht niet dé oplossing zijn.
  #5  
Oud 06-12-11, 14:49
wouter1981's schermafbeelding
wouter1981 wouter1981 is offline
• iOS 9.2
• 9.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2008
Locatie: Twente
Berichten: 3.987
Standaard

Daar lijkt het helaas wel op. Ik heb facebook ook verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, van 414MB naar 14MB. Maar na even gebruik en vooral foto's kijken, zit ik nu op 16MB.
  #6  
Oud 06-12-11, 17:02
MerlinDrazziw MerlinDrazziw is offline
• iOS 7.1.2
• 7.1.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Dec 2011
Berichten: 2
Stuur een bericht via Instant Messenger naar MerlinDrazziw
Standaard

Ik weet niet of hiervoor opgaat, maar voor cache legen gebruik ik altijd eerst de aan/uit knop tot de rode schuifbalk verschijnt. Vervolgens de home-knop ingedrukt houden tot je weer in een gewoon scherm bent. Dat zou ook de cache moeten legen.

Misschien beter in combinatie met het van te voren afsluiten van de app via 2x home-knop?
__________________
Grt. Merlin
  #7  
Oud 06-12-11, 18:06
Boekel Boekel is offline
• iOS 9.3.5
• 8.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Mar 2011
Berichten: 38
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MerlinDrazziw Bekijk bericht
Ik weet niet of hiervoor opgaat, maar voor cache legen gebruik ik altijd eerst de aan/uit knop tot de rode schuifbalk verschijnt. Vervolgens de home-knop ingedrukt houden tot je weer in een gewoon scherm bent. Dat zou ook de cache moeten legen.

Misschien beter in combinatie met het van te voren afsluiten van de app via 2x home-knop?
Dat werkt in ieder geval niet bij mij.
  #8  
Oud 06-12-11, 21:04
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Volgens mij verwarren jullie cache en/of 'overige' in iTunes met RAM of werk geheugen. Genoemde methodes (hard reset & de UIT slider met home knop) legen alleen het werkgeheugen.

En idd zoals ik al schreef: ik had gisteren nog 2 x een harde reset gedaan, nog voor ik erachter kwam dat Facebook een beetje obesitas was geworden.

Facebook is vandaag ook weer 4 MB aangekomen. Als je op de specifieke app tikt onder 'gebruik' zie je welke basisgrootte de app zelf is, én hoeveel MB 'documenten/gegevens' er opgeslagen zijn.

En maar Facebook is niet de enige schuldige; de Remote.app bijvoorbeeld is zelf maar 20MB groot, maar de 'documenten/gegevens' (ofwel user cache, zou ik zeggen) is 18MB. Bijna 40MB onder de streep.

Veruit de meeste Apps hebben slechts kB's aan 'documenten/gegevens' opgeslagen, maar sommige Apps zijn werkelijk flink uitgegroeid. De iPc app bijv 30MB, 3voor12luisterpaal idem, 22tracks idem (deze snap ik nog wel, die slaan misschien muziek en album plaatjes op) en Appie, de AH app ook 13MB (ook vanwege de plaatjes?) en WTF Wordfeud ook 33MB aan gegevens 😳 terwijl die de lettertjes van internet moet halen!

Nu snap ik waarom sommige Apps traag worden of crashen (dat was bij de aanleiding om de Facebook app opnieuw te installeren en toen kwam ik hier achter) ze worden simpelweg.........te zwaar 😝🍟🍦

Ik weet dat dit vloeken in de kerk is, maar dit lijkt potverdorie meer op windows dan een Mac product, met dat dichtslibben 💣⚠

-edit- en hoppa: de iPc app opnieuw geïnstalleerd: van 34MB naar 9,2MB 😳

Laatst gewijzigd door ballegooier; 06-12-11 om 21:39.
  #9  
Oud 06-12-11, 22:33
KvdS's schermafbeelding
KvdS KvdS is offline
• iOS 10.3.2
• 10.3.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2010
Berichten: 1.332
Standaard

Hier heb ik nog een app die lekker groot wordt na drie weken gebruik

Volvo Ocean Race 2011-2012
App grootte: 31,0MB
Na drie weken gebruik heb ik 134 MB aan gegevens.
  #10  
Oud 06-12-11, 22:54
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier Bekijk bericht
Ik weet dat dit vloeken in de kerk is, maar dit lijkt potverdorie meer op windows dan een Mac product, met dat dichtslibben 💣⚠
In dit geval is het niet het systeem dat dichtslibt zoals bij Windows. Het zijn de apps die blijkbaar hun zandbakje (Sandbox) volproppen met data.
  #11  
Oud 07-12-11, 09:56
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

@timosha: terechte opmerking. Het heeft idd (juist) niets met een dichtslibbend OS te maken. Gelukkig blijft juist deze expansie aan data in de zandbak liggen en laat het OS zelf met rust 😚
  #12  
Oud 07-12-11, 10:56
simlockvrij's schermafbeelding
simlockvrij simlockvrij is offline
• iOS 16.4
• 10.0.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Dec 2010
Locatie: regio leiden
Berichten: 700
Stuur een bericht via ICQ naar simlockvrij
Standaard

dat sandbox/ zandbak verhaal, hier heb ik al meer over gelezen, maar wat is dat exact?
__________________
Bla bla bla...
  #13  
Oud 07-12-11, 11:03
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door simlockvrij Bekijk bericht
dat sandbox/ zandbak verhaal, hier heb ik al meer over gelezen, maar wat is dat exact?
In een notedop. Een app mag enkel in zijn zandbakje (Sandbox) spelen en niet daar buiten. Als een app iets buiten zijn sandbox wil doen moet het een API (Application Program Interface) gebruiken.

Afgezien dat dit een prachtige beveiligingsmethode is verhindert een sandbox ook dat het hele systeem crasht als er een app crasht. Een app mag crashen, maar dan alleen in zijn zandbakje.

Dit werkt alleen maar perfect als je geen jailbreak gebruikt. Met een JB ziet dat er in sommige gevallen heel anders uit.

Voor OS X 10.7.x heeft Apple ook sandboxing aanbevolen. Vanaf maart 2012 moeten ook alle OS X apps die in de Mac App Store verkocht worden gebruik maken van sandboxing.
  #14  
Oud 11-12-11, 19:40
blackpirates blackpirates is offline
• iOS 5.1.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2011
Berichten: 1
Standaard

Hallo,
Ik las jullie gesprek en nu heb ik een vraag: Mijn 'overige' in iTunes is 0.69 gb... Dat is nogal veel bij een iphone 4 van 16gb... Ik heb wel ong. 100 apps, maar als ik bij gebruik enzo kijk, dan zijn er geen apps die veel mb gegevens extra hebben....
Ik had mijn device een half jaar geleden gejailbreaked, maar al heel erg lang gerestored en nu al 2 keer gerestored. Hoe zou ik deze ruimte kunnen verkleinen??
  #15  
Oud 11-12-11, 19:48
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik denk dat 690 MB aan overige data redelijk normaal is. Contacten, agenda's. mail, App Store cache, Instellingen, telefoon cache, iMessage cache, enz... hebben ook een beetje plaats nodig.
  #16  
Oud 11-12-11, 22:58
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Ik weet ook niet of de bekende / gehate rubriek 'Overige' in de geheugen legenda in iTunes wel hetzelfde is als de (optelsom van) 'documenten/gegevens' van alle apps?
  #17  
Oud 12-12-11, 00:24
KvdS's schermafbeelding
KvdS KvdS is offline
• iOS 10.3.2
• 10.3.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2010
Berichten: 1.332
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door timosha Bekijk bericht
Sommige apps zoals Facebook, Twitter, enz... maken na verloop van tijd heel wat cache aan (staat onder overige in iTunes).
Bedoel je iTunes op je PC / iMac?
Want op de iPhone kan ik het niet vinden.
  #18  
Oud 12-12-11, 09:25
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KvdS Bekijk bericht
Bedoel je iTunes op je PC / iMac?
Ja, indd!


.
  #19  
Oud 16-12-11, 10:54
nance30 nance30 is offline
• iOS 10.0.1
• 10.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Apr 2010
Locatie: utrecht
Berichten: 314
Standaard

Naar dit topic gelezen te hebben ben ik zelf ook eens gaan kijken en inderdaad ik schrok me een hoedje! Ook bij mij was Facebook flink aangekomen heb de app er af gegooid en opnieuw geïnstalleerd en dat scheelde zo ruim 400 mb is dit echt niet op een andere manier te wissen??? Iemand al iets gevonden?
  #20  
Oud 22-01-12, 22:09
nance30 nance30 is offline
• iOS 10.0.1
• 10.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Apr 2010
Locatie: utrecht
Berichten: 314
Standaard

Iemand al een oplossing gevonden mijn Apps blijven flink groeien
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Cydia herinstalleren Sporto Jailbreak apps en thema's 1 21-12-10 00:15

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:04.