//

BTW terugvragen iTunes App Store (Belasting Toegevoegde Waarde)

BTW terugvragen iTunes App Store (Belasting Toegevoegde Waarde) discussie in iPhone Apps forum; ( verdwijnt na registratie ) In dit nieuwsitem vragen een aantal mensen zich af (waaronder ik) of je de BTW op App Store-aankopen kunt terugvragen (of eigenlijk: of er BTW ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone apps en games > iPhone Apps
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 28-01-09, 01:12
iCulture's schermafbeelding
iCulture iCulture is offline
Administrator
• iOS 17.1
• iPadOS 17.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Sep 2007
Locatie: Amsterdam
Berichten: 24.251
Standaard

In dit nieuwsitem vragen een aantal mensen zich af (waaronder ik) of je de BTW op App Store-aankopen kunt terugvragen (of eigenlijk: of er BTW wordt geheven). Dit topic is speciaal aangemaakt voor verdere discussie over dit onderwerp.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door iPinda
Hm, ik wil best een goed woordenboek op mijn iPhone aanschaffen voor mijn bedrijf. Ik ben er alleen nog steeds niet uit of ik en hoeveel btw aftrek ik heb als ik deze applicatie van de appstore koop. Is wel off-topic, maar iemand enig idee?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door iPhoneclub (JP)
@iPinda - Volgens mij 0%, de iTunes Store is gevestigd in Luxemburg (althans: zo doen wij het in onze boekhouding)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roger Bastin
@iPhoneclub (JP) -

Spannende vraag eigenlijk. Ik ben gaan zoeken en raak nieuwsgieriger. Er bestaan geen Nederlandse hulppagina’s voor de iTunes store. Informatie over BTW vind je er dus ook niet.

O.P. zou om het zeker te weten contact moeten zoeken met de iTunes support desk.

In Apple’s iTunes verkoopvoorwaarden staat: “Uw totaalprijs omvat de prijs van het product inclusief de eventuele geldende BTW (die van kracht is op de dag van downloaden).”

Volgens mij is de prijs in de Store wel degelijk inclusief BTW. Als je zakelijk koopt in een EEG land zou je als zakelijk afnemer de prijs zonder BTW moeten mogen betalen. Naderhand terugvragen kan alleen bij grotere bedragen.

De Nederlandse iTunesstore is volgens mij een Nederlandse winkel.

Om BTW terug te vragen moet je een correcte factuur hebben. Daarop moet onder andere de betaalde BTW vermeld staan. Een enkele uitzondering zal een Nederlandse belastingcontroleur tolereren. Belgische belastingcontroleurs doen in mijn ervaring bijzonder kinderachtig en wijzen een rekening al bijna af over een ontbrekende komma.

Ik heb een Nederlands bedrijf maar hef en betaal incidenteel ook BTW in België. Zakelijke aankopen uit de EEG leveren wij BTW vrij, maar daar moeten wij wel eerst een correct BTW nummer van de afnemer voor hebben.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door iPhoneclub (JP
@Roger Bastin - Feitelijk gezien zou de Belastingdienst je deze informatie ook moeten kunnen verschaffen, maar mijn ervaringen met de kennis van de Belastingtelefoon zijn niet zo heel denderend (en je hebt er niets aan, aangezien het geen bindend advies is waarop je beslissingen mag nemen). Maar eigenlijk is dit off-topic voor dit nieuwsitem, dus laten we er anders een forumtopic over maken?
Onderaan je iTunes-factuur (die je per e-mail ontvangt) staat duidelijk 'Dit is geen BTW-factuur' en verder wordt op die factuur ook nergens over BTW gerept. Verder wordt er als afzender 'iTunes S.à.r.l.' genoemd en dat zou er volgens mij op wijzen dat het hier om de Luxemburgse vestiging van iTunes gaat. Tot op heden boek ik alle aankopen zoals eerder hierboven gezegd dus als 0% BTW (maar wel als softwarekosten).

Het BTW-nummer van iTunes Luxemburg vind je trouwens op deze pagina: http://www.koopkeus.nl/a/bedrijfsgeg...fsgegevens.htm (toevallig eindelijk gevonden).

En om het geheel nog wat ingewikkelder te maken: op deze pagina wordt weer gesproken over 'elektronische softwareleveringen' uit Ierland met een BTW-percentage van 21,5% Onduidelijk is of ze het daar over de Apple Store (store.apple.com/nl) hebben of ook over de iTunes Store

Laatst gewijzigd door King1987; 28-01-09 om 12:28. Reden: Samengevoegd ;)
Gesponsorde links
Advertentie
Advertentie

  #2  
Oud 28-01-09, 01:34
Roger Bastin Roger Bastin is offline
• iOS 2.2.1
• Besturingssysteem: MacOS X
 
Geregistreerd: Dec 2008
Locatie: op een boerderij midden in Zuid Limburg
Berichten: 3
Standaard

Het is echt spannende materie. Het is verrassend hoeveel eigenlijk niet helemaal helder geregeld is op het gebied van BTW binnen de EEG.

Het lijkt er op dat Apple hoopt zo lang mogelijk geen vragen te krijgen over een zakelijk factuurtje voor een aanschaf in de iTunes store. En dat het nu tijd wordt die vragen te stellen.

Het het geval van de 21,5 % gaat het volgens mij over software niet bedoeld voor de iPhone.

De music store was oorspronkelijk bedoeld voor muziek. Maar je kunt natuurlijk best muziek aanschaffen voor je zaak.

Wij hebben hier 4 iPhones die eigenlijk best wel de helft van de tijd zakelijk gebruikt worden. Er komen steeds meer serieuze zakelijke toepassingen beschikbaar. Wie belt of mailt apple support?
  #3  
Oud 28-01-09, 01:44
iCulture's schermafbeelding
iCulture iCulture is offline
Administrator
• iOS 17.1
• iPadOS 17.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Sep 2007
Locatie: Amsterdam
Berichten: 24.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roger Bastin Bekijk bericht
Het het geval van de 21,5 % gaat het volgens mij over software niet bedoeld voor de iPhone.

De music store was oorspronkelijk bedoeld voor muziek. Maar je kunt natuurlijk best muziek aanschaffen voor je zaak.
Volgens mij gaat die 21,5% vooral over software als iLife en andere (al dan niet) zakelijke software die je als instant download bij de Apple Store kunt aanschaffen, maar weer niet over iTunes (alhoewel het erg verwarrend is).
Citaat:
Wij hebben hier 4 iPhones die eigenlijk best wel de helft van de tijd zakelijk gebruikt worden. Er komen steeds meer serieuze zakelijke toepassingen beschikbaar. Wie belt of mailt apple support?
Jij? Ik heb het topic al aangemaakt
  #4  
Oud 28-01-09, 01:58
sossienl's schermafbeelding
sossienl sossienl is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 8.0
• 8.0
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2007
Locatie: Blaricum
Berichten: 601
Standaard

Het is zeker onduidelijk geregeld als het gaat om TAXES bij Apple. Deze problemen kwam ik - in wat mindere mate - ook tegen bij het aanbieden van een Applicatie in de AppStore.

Developers krijgen uitbetaald door iTunes S.à.r.l. te Luxemburg.

Ik kwam laatst dit nieuwsbericht tegen:
Citaat:
31 oktober 2008

DEN HAAG - Ondernemers die in een andere Europese lidstaat btw terugvragen, kunnen dat vanaf 1 januari 2010 elektronisch doen bij de Nederlandse Belastingdienst. De Belastingdienst stuurt het verzoek dan door naar het betreffende land.

Het kabinet voorkomt met dit besluit ergernis bij ondernemers, die minder discussies met buitenlandse belastingdiensten zullen hebben. Bovendien wordt een snellere uitbetaling voorzien, omdat de buitenlandse diensten rente moeten vergoeden bij te late betaling.
Maar 2010 is het nog niet echt.

Adres belastingdienst Luxemburg;

Administration de l'Enregistrement et des Domaines,
Bureau d'imposition XI,
67-69, Rue Verte,
L-2010 Luxembourg.
T +352 – 44 90 51 (switch board), +352 – 44 90 54 55 (Bureau XI); F +352 – 25 07 96
E-mail: lux.imp11@en.etat.lu

Site met wat info: http://www.zdnet.nl/news.cfm?id=37425&mxp=84
Succes!
__________________
iPhone (web) developer. Kijk op http://www.appsstore.nl voor alle Nederlandse iPhone apps! Twitter? klik!

Laatst gewijzigd door sossienl; 28-01-09 om 02:02. Reden: toevoeging
  #5  
Oud 28-01-09, 02:13
iCulture's schermafbeelding
iCulture iCulture is offline
Administrator
• iOS 17.1
• iPadOS 17.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Sep 2007
Locatie: Amsterdam
Berichten: 24.251
Standaard

//topictitel verduidelijkt voor zoekfunctie en Google
  #6  
Oud 28-01-09, 21:42
Roger Bastin Roger Bastin is offline
• iOS 2.2.1
• Besturingssysteem: MacOS X
 
Geregistreerd: Dec 2008
Locatie: op een boerderij midden in Zuid Limburg
Berichten: 3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door iPhoneclub.nl Bekijk bericht
Volgens mij gaat die 21,5% vooral over software als iLife en andere (al dan niet) zakelijke software die je als instant download bij de Apple Store kunt aanschaffen, maar weer niet over iTunes (alhoewel het erg verwarrend is).
Jij? Ik heb het topic al aangemaakt
Jij bent de enige hier die elke app kan aftrekken. Tot nu toe heb ik voor mijn bedrijf niet echt een zakelijk bruikbare app gevonden die serieus geld kost. Filemaker zou iets beters moeten maken dan de pruts van FM webschool, mag wat kosten en dan bel ik wel. Maar dat is dan vast weer een nieuwe topic.

De originele poster is voorlopig aan de beurt met bellen.
  #7  
Oud 29-01-09, 21:01
Pinda Pinda is offline
• iOS 3.0 Beta
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2009
Berichten: 6
Standaard

Zakelijke applicaties?
Ik kan er wel een paar noemen die ik in elk geval als softwareaanschaf ga opvoeren:
- Trein (en iNap)
- Verkeersinfo of File Info
- Van Dale (Waar deze topic mee begonnen is)
- ABContacts
- Documents
- Air Sharing
- Belstatus
- cadTouch (slechte aankoop overigens)

En eigenlijk alles wat je onder Business, Finance, Productivity categories e.d. kunt vinden wat je zakelijk kunt toepassen.

Laatst gewijzigd door Pinda; 29-01-09 om 21:03.
  #8  
Oud 30-01-09, 14:07
Roger Bastin Roger Bastin is offline
• iOS 2.2.1
• Besturingssysteem: MacOS X
 
Geregistreerd: Dec 2008
Locatie: op een boerderij midden in Zuid Limburg
Berichten: 3
Standaard inleveren?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Zakelijke applicaties?
- Trein (en iNap)
- Verkeersinfo of File Info
- Van Dale (Waar deze topic mee begonnen is)
- ABContacts
- Documents
- Air Sharing
- Belstatus
- cadTouch (slechte aankoop overigens)
Hey Pinda,

Je hebt 8 redenen om naar Luxemburg te bellen.

Ik heb een aantal van die apps ook, maar zakelijk gebruik ik ze niet. Ik moet bekennen dat ik Trein en inap heb aangeschaft en ze ook geweldig vind, maar in 2008 maar een of hooguit twee keer, totaal 14 km en dan nog niet zakelijk, trein heb gereisd.

Eigenlijk is mijn killer zakelijk app de telefoonfunctie. Maar laat die nu net niet goed werken.

Na 3 maanden probleemloos op KPN en Vodafone is ons nummer onlangs geporteerd naar T-mobile. Ik belde meteen naar hun callcentre om bundeltjes bij te kopen voor onze zakelijke abo's de verbinding viel 4 keer weg. Ze hebben toen heel vriendelijk een case aangemaakt en die is goedgekeurd; we mogen de iPhones inleveren en onze nummers worden onmiddellijk vrijgegeven. Heel keurig en vriendelijk alleen wel jammer van onze telefoons.

Andere optie is een afkoopsom betalen, ik wacht nog op het bedrag.

Alweer offtopic sorry. Ik zal het wel nooit leren.

Terug naar BTW aftrekken:

Ik zou strikt genomen al mijn muziek kunnen aftrekken, soms draaien we die in onze winkel, het personeel mag er ook naar luisteren, ik betaal zelfs naburige rechten.

Maar het komt niet in me op. We hebben toch geen café.

Bij aftrekken denk ik meer aan paperclips en elastiekjes.
  #9  
Oud 22-07-11, 20:16
speedyb's schermafbeelding
speedyb speedyb is offline
• iOS 9.0 beta
• 9.0 beta
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2010
Berichten: 27
Standaard

Sorry om een zeer oud topic weer op te rakelen.
Ik heb contact gehad met Apple omtrent BTW Facturen. Deze heb ik nu ontvangen.
Echter deze facturen worden verstuurd vanuit Luxemburg. Het BTW bedrag dat berekend word is 15%.
Via de belastingdienst kun je deze terugvragen (Btw terugvragen uit andere EU-landen)
Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten,

Bas Steelooper
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ongewenste app gekocht (€719,99), geld terugvragen? Tomiikaaza iPhone Apps 96 15-06-11 23:57
Toegevoegde waarde 3G redlaB iPad algemeen 21 03-05-11 19:52
Toegevoegde waarde Newsstand?? jayjay00 iPhone Apps 0 01-12-09 12:31
Tax/BTW formulier voor App Store distributie Malork Ontwikkelen voor iOS 36 17-09-09 17:04
iPhone (USA) btw terugvragen Hanky Dussen Koopinformatie USA 6 11-02-08 23:17

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:16.