//

uitleg waarom geen GPS signaal meer op 3G

uitleg waarom geen GPS signaal meer op 3G discussie in iPhone Navigatie forum; ( verdwijnt na registratie ) [FONT=Calibri][SIZE=3]Op dit forum barst het van de mensen, die plotseling geen navigatie meer hebben op hun iPhone en smeken om een oplossing. Zelf heb ik ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone apps en games > iPhone Navigatie
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 11-12-11, 18:29
carpediem2 carpediem2 is offline
• iOS 4.2.1
• 5.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2010
Locatie: tilburg
Berichten: 5
Standaard uitleg waarom geen GPS signaal meer op 3G

[FONT=Calibri][SIZE=3]Op dit forum barst het van de mensen, die plotseling geen navigatie meer hebben op hun iPhone en smeken om een oplossing. Zelf heb ik een iPhone 3G en ik heb ook dat zelfde probleem. Ik heb vele uren besteed aan het lezen van talloze ( buitenlandse) fora en ben daar een stuk wijzer door geworden. Ik beperk me nu even tot de iPhone 3G. Vergeleken met de latere types zit in de 3G een eenvoudige processor, die echter goed overweg kan met de huidige navigatieprogramma’s van TomTom, Navigon en Sytec.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Calibri] In de 3G zitten twee besturingssystemen. De ene is een aangepaste versie van Apple Mac systeem en de andere stuurt het modem aan. Beide besturingssystemen kennen verschillende softwareversies. De 3G startte in Nederland met firmware versie 3.0 van het aangepaste OS systeem voor de telefoon zelf. In Nederland had toentertijd t-Mobile het alleenrecht. In de USA was dat A&T. Simkaartjes van andere providers werkten niet. De telefoon was gelocked. Dit werd bereikt door een speciale firmwareversie voor het modemgedeelte. Ik weet niet meer welke versie dit was in het begin. Via jailbraking was echter vrij eenvoudig de modemsoftware zodanig aan te passen, dat het toestel unlocked kon worden en dus elke simkaart van welke provider dan ook werkte. Zelf heb ik jailbracking nooit gedaan op mijn 3G, maar na twee jaar was mijn contract met t-Mobile afgelopen en heb ik t-Mobile gevraagd mijn toestel te unlocken. Volkomen legaal dus. T-mobile vraagt dan aan Apple om mijn toestel, aan de hand van het unieke serienummer, te unlocken. Apple stuurt dan via iTunes een berichtje aan me, dat ik een gewijzige modemfirmware ga ontvangen. Die firmware is dan een versie, waardoor mijn toestel unlocked wordt en ik elke willekeurige provider/simkaart kunt gebruiken. Dat werkte perfect en ook mijn TomTom en Sygic werkten daarna nog steeds prima.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Toen kwam echter firmwareversie 4.2.1 van het telefoonsysteem. Voor de legaal unlocked 3G iPhone werd daar aan gekoppeld modemfirmwareversie 05.15.04. Dat kwam bij deze upgrade dus automatisch op de unlocked 3G´s. En daar begon de ellende mee. Deze versie xx.15.04 zorgde er helaas voor dat je geen GPS verbinding meer kon maken. Vermoedelijk wordt de cache van de modemchip niet tijdig geleegd en loopt het navigatiesysteem direct vast.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Het verklaart ook dat er talloze mensen zijn die met 4.2.1 geen probleem ondervinden. Zij hebben, naar mijn vermoeden, een locked telefoon met nog steeds t-mobile als provider en dus de oorspronkelijke versie van de modemsoftware. Daar loopt de cache niet vol en dus werkt het navigatiesysyeem perfect. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Helaas is het niet mogelijk gemaakt door Apple alsnog terug te keren naar eerdere versies van toestel/ en-of modemsoftware. Tevens werd bij de komst van de toestelversie 5.0 voor de 3GS, de 4, de 4S en de beide iPads, door Apple besloten geen nieuwe versies meer uit te geven voor de inmiddels verouderde 3G. Van Apple komt dus geen aangepaste versie meer om het GPS probleem op de 3G op te lossen.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Konklusie: Op de 3G die unlocked is, zowel legaal als illegaal, zal je met OS versie 4.2.1 nooit meer navigatie aan de gang krijgen als je met het toestel ook wilt telefoneren en internetten.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Als je echter er voor zorgt dat de modemsoftware niet gebruikt hoeft te worden en dat doe je door je simkaart niet te unlocken, kortom je kunt dan niet bellen of internetten, en linksboven in je beeldscherm staat dan Simlock, dan blijk je wel degelijk TomTom, Navigon of Sygic te kunnen gebruiken. Je maakt dan immers niet gebruik van de modemsoftware, die is immers uitgeschakeld door de Simlock. Echter de telefonische ondersteuning via de celposities (of te wel de locatie van de GSM zendmasten) werkt dan ook niet meer. In stedelijke gebieden alleen op de GPS moeten navigeren zal door de hogere bebouwing wel lastig worden. De GPS chip in de 3G is maar een zeer eenvoudige en niet te vergelijken met de SIRF III chip in losse GPS modules. De aparte telefoonhouder van TomTom heeft wel een Sirf III chip en daarmee kan je in dichte bebouwing toch over het algemeen een prima GPS signaal ontvangen. Het was in de iphone dus door de telefonische ondersteuning ook niet nodig en ook waarschijnlijk door de toenmalige grote omvang van de SIRF III chip niet mogelijk, er was immers in de steden ( met een heel dichte celstructuur) volop ondersteuning via de GSM zendmasten. In de 3Gs zit een verbeterde chip van een andere toeleverancier. De 3Gs en latere types hebben ook een snellere processor die ook werkelijk overweg kan met de verbeterde GPS/modemchip. Het is geen optie om hardwarematig de chip te vervangen. De pinnetjes aansluiting is heel anders en de hoofdprocessor van de 3G blijft te traag. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Maar probeer het maar zonder Sim kaart of de sim-kaart niet te unlocken, je zult zien dat het navigatiesysteem weer werkt. Alle commentaar op de navigatieleveranciers is dus volledig onterecht. Zij leveren een perfect product af en je kan hen niets kwalijk nemen. Ook t-Mobile is niets aan te rekenen en zij kunnen er ook niets aan veranderen. De basisfout ligt bij Apple door aan versie 4.2.1 een verkeerde modemsoftwareversie te koppelen voor de reeds legaal unlockte iPhone 3G. En Apple doet niets meer voor de in hun ogen verouderde 3G.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Ik hoop dat nu duidelijk is geworden dat wij met een legaal unlockte 3G er maar mee moeten leven dat navigeren onmogelijk is geworden als je alle functies van de telefoon ook wilt gebruiken. Ook jailbraken levert niets op, want die toestellen kregen bij accepteren van de toestel firmware 4.2.1. modem software 6.15.4 en die is niet te kraken en ook niet terug te zetten.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Ik hoop dat met deze lange uiteenzetting de vraag van velen nu beantwoord is.[/SIZE][/FONT]
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 11-12-11, 18:40
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.082
Standaard

Flinke lap tekst! Helaas zit je er af en toe behoorlijk naast...
__________________
We are one, but we are not the same... Talk to each other!
  #3  
Oud 11-12-11, 18:42
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XIII Bekijk bericht
Flinke lap tekst! Helaas zit je er af en toe behoorlijk naast...
+10 en verder geen commentaar
  #4  
Oud 12-12-11, 20:52
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Ik viel een beetje in slaap 💤 Maar: goed om te weten dat de gps het dus niet doet op alle 3G's op 4.2.1 icm navigatie software. Wel raar dat ik daar hier nog niks over gelezen heb...😁...
  #5  
Oud 12-12-11, 20:55
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier Bekijk bericht
Ik viel een beetje in slaap 💤 Maar: goed om te weten dat de gps het dus niet doet op alle 3G's op 4.2.1 icm navigatie software. Wel raar dat ik daar hier nog niks over gelezen heb...😁...
Dan moet je maar niet in slaap vallen tijdens het lezen
  #6  
Oud 13-12-11, 15:12
putnik putnik is offline
• iOS 13.3.1
• iPadOs 13.3.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Dec 2010
Locatie: Aalsmeer
Berichten: 187
Standaard

Het vreemde is dan dat deze (Navigon)software in NL werkt veiloos(bij mij)maar over de grens en el 50+ km niet of nauwelijks. En het hoort te werken met gps ontvangst. Niet via GSM masten. Dus er klopt niet alles in dat verhaal.
  #7  
Oud 15-12-11, 22:59
carpediem2 carpediem2 is offline
• iOS 4.2.1
• 5.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2010
Locatie: tilburg
Berichten: 5
Standaard

Wat een ellende. Het heeft 12 dagen goed gewerkt en sinds gisteren geen TomTom meer en een zwalkende Sygic. Nu helaas dus zeker geen GPS meer op mijn 3G.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
TomTom: geen gps signaal djsteven iPhone Navigatie 23 11-10-10 22:07
Hardware: Geen GPS signaal sjorriss iPhone Navigatie 55 14-07-10 09:00
Geen/vaag gps signaal FleXzoR iPhone algemeen 0 04-06-10 23:54
Geen GPS Signaal na update 3.1.2 WeirdMano iPhone algemeen 2 19-03-10 15:32
geen gps signaal tt iphoneremon Archief 1 19-08-09 16:48

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:43.