//

Stroomverbruik navigatie op iPhone

Stroomverbruik navigatie op iPhone discussie in iPhone Navigatie forum; ( verdwijnt na registratie ) Ik heb een iPhone 3G (1 jaar oud) met TomTom en de TomTom Carkit. Tijdens het navigeren laad de iPhone wel op, maar het verbruik ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone apps en games > iPhone Navigatie
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #41  
Oud 12-06-10, 07:59
onzenoort onzenoort is offline
• iOS 5.1.1
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Feb 2009
Berichten: 7
Standaard

Ik heb een iPhone 3G (1 jaar oud) met TomTom en de TomTom Carkit. Tijdens het navigeren laad de iPhone wel op, maar het verbruik is groter, waardoor de accu toch leegloopt. Iemand een tip?
Gesponsorde links
Advertentie
Advertentie

  #42  
Oud 12-06-10, 08:06
RudydG RudydG is offline
• iOS 10.0.2
• 6.0
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2008
Locatie: Lint Belgie
Berichten: 173
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door onzenoort Bekijk bericht
Ik heb een iPhone 3G (1 jaar oud) met TomTom en de TomTom Carkit. Tijdens het navigeren laad de iPhone wel op, maar het verbruik is groter, waardoor de accu toch leegloopt. Iemand een tip?

Welkom, join the club.

En de laatste dagen word het bij mij enkel maar erger....(3GS)
Mijn gedacht is dat de naviprogramma's allemaal teveel stroom verbruiken door hun hoge processorbelasting(bewijs is het heet worden van de phone), en dat de interne stroomregeling van de iphone daar niet tegenop kan.
Als laders heb ik echt al alles geprobeerd, 500ma, 1A en 2A, los via de brodit met pass thrue, en via de tomtom met zijn carkit en mini usb aansluiting.
Gistern weer eens iets anders geprobeert, :
Wi-Fi uit, 3G uit, auto display regeling uit en helderheid op 1/3. helaas, geen stijging in het accuniveau na 2 uur....
Tomtom, snel een oplossing aub, de vakantieperiode komt eraan, en ik heb wel een 10.000 km op het programma staan.
  #43  
Oud 14-06-10, 13:15
RSH RSH is offline
• iOS 17.1
• iPadOS 17.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: May 2010
Berichten: 8
Standaard

Opgelost,

Ik heb inmiddels een Kensington PowerBolt oplader (geschikt voor de Ipad) van 2100mA

Afgelopen weekend uitgeprobeerd op een rit van 1000+ km.
Wi-Fi aan, Bluetooth, TomTom europa en geen probleem.

Ik ben gestart met 45% vol, en inclusief het gebruik van Wi-Fi, bluetooth en TomTom laad de Iphone op naar 63% in 1 kwartier na 45 minuten was mijn Iphone vol

Mijn tip: haal een (usb) oplader voor de Ipad, de Ipad vraagt meer stroom/vermogen, dus de laders zijn zwaarder

Ik heb de mijne gehaald voor 23 euro, de Griffin lader (van de Brodit houder) gaat stof happen denk ik
  #44  
Oud 14-06-10, 13:21
RSH RSH is offline
• iOS 17.1
• iPadOS 17.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: May 2010
Berichten: 8
Standaard

Ik denk trouwens niet dat het een probleem of oorzaak is van Tomtom, zelfs met "kaarten" verbruikt de Iphone veel stroom.
Ik hoor dezelfde klacht ook van Navigon gebruikers.

Ik vindt het wel slordig van Tomtom dat ze een mooie dure houder verkopen, maar de lader die erbij zit kan de Iphone niet opladen met TomTom in het gebruikt....

Voor 23 euro is je probleem (veilig) opgelost, ik heb het niet zo heel erg op vage chinees autoladers, ik heb genoeg gesmolten bedrading gezien.......
  #45  
Oud 14-06-10, 13:55
freestyle4all freestyle4all is offline
• iOS 7.1.2
• 7.0.4
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Feb 2010
Locatie: soest
Berichten: 517
Standaard

Ik heb een 1A ladertje van ± 6,95 euro. Deze laad mijn iPhone 3Gs netjes en voldoende snel bij het gebruik van TomTom.
Ik heb altijd ALLES aan staan (bluetooth, 3G, Wi-Fi).
  #46  
Oud 15-06-10, 12:48
gaskleppie gaskleppie is offline
• iOS 5.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Berichten: 16
Standaard

De tomtom lader zou 2A moeten zijn. Toch vreemd dat hij het niet haalt....

Laatst gewijzigd door gaskleppie; 15-06-10 om 19:12.
  #47  
Oud 16-06-10, 14:40
RSH RSH is offline
• iOS 17.1
• iPadOS 17.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: May 2010
Berichten: 8
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gaskleppie Bekijk bericht
De tomtom lader zou 2A moeten zijn. Toch vreemd dat hij het niet haalt....
Levert de desbetreffende auto (aansteker) wel 2A ?

Ik heb nogal wat verschil gemerkt bij verschillende type auto's
-Seat Alhambra TDI prima, zeer snel vol
-Mazda Rx-7 prima, genoeg bijladen, wel minder als de Seat
-Skoda Octavia benzine, zeer matig, laad 1% per uur bij

Alles met TomTom europa, bluetooth en Wi-Fi aan.
(en natuurlijk 2g/3g)
  #48  
Oud 16-06-10, 21:38
gaskleppie gaskleppie is offline
• iOS 5.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Berichten: 16
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RSH Bekijk bericht
Levert de desbetreffende auto (aansteker) wel 2A ?

Ik heb nogal wat verschil gemerkt bij verschillende type auto's
-Seat Alhambra TDI prima, zeer snel vol
-Mazda Rx-7 prima, genoeg bijladen, wel minder als de Seat
-Skoda Octavia benzine, zeer matig, laad 1% per uur bij

Alles met TomTom europa, bluetooth en Wi-Fi aan.
(en natuurlijk 2g/3g)
Dat is interessante info. Ik zal hem eens testen in mn vw bus van de zaak. Kijken of hij daar wel genoeg in laad.
Ik zit aardig in de auto's maar heb nog nooit gehoord dat er stroom bergrenzers in een auto aansteker aansluiting gebouwd worden. Volgens mij wil je ook niet weten hoeveel stroom zo'n aansluiting trekt als je de aansteker zelf gebruikt waar hij voor gemaakt is.
Ik zou dan eerder denken dat een stoor signaal van bv de ontsteking in de accu spanning de spannings regelaar van de tomtom lader verstoord waardoor hij niet goed laad.

Ik ga testen!
  #49  
Oud 24-06-10, 12:00
RSH RSH is offline
• iOS 17.1
• iPadOS 17.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: May 2010
Berichten: 8
Standaard

Sinds gisteren met IOS4 en TomTom 1.4 :
Het lijkt erop dat het stroomverbruik gedaald is....................
  #50  
Oud 25-06-10, 19:26
Dared Dared is offline
• iOS 3.1.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2010
Berichten: 10
Standaard

Ik heb een lader gekocht bij Apple store, 2Ampere dat zou het moeten trekken.
Het probleem ligt denk ik niet bij de lader. De batterij indicator geeft aan dat hij vol is, dit terwijl hij dat niet is. Baal wel want zo heb je weinig aan een navigatie systeem.
Heb trouwens een week geen last gehad, nu de laatse dagen weer wel. Schiet mij maar lek. S. Jobs doe er wat aan!
  #51  
Oud 26-06-10, 01:30
PascalR PascalR is offline
• iOS 4.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2010
Locatie: Sittard
Berichten: 10
Standaard

Ik heb de 1.4 geïnstalleerd en nu valt mij op dat het geluid zachter is.
Stemvolume op max staan en dan nog niet zo goed verstaanbaar als voor heen.
Heeft hier iemand een oplossing voor en hebben er nog mensen het zelfde probeleem?
  #52  
Oud 01-07-10, 22:55
gaskleppie gaskleppie is offline
• iOS 5.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Berichten: 16
Standaard

Nou, ik ben knap aan het testen geweest.
Het maakte eigenlijk niets uit tot ik het stekkerdeel van mn iphone schoon maakte. Vanaf toen is hij het op 1 keer na perfect gaan doen! Het stekkerdeel zat dus vol stof waardoor de tomtom houder geen goed contact maakte. Wel vreemd overigens dat die goedkope chineese lader daar gewoon doorheen ging.

Mijn advies is dus dat je je iphone connector eens goed moet doorblazen. Ondertussen heb al tientallen ritten probleemloos gemaakt met een netjes geladen accu als ik hem na een rit uit de tomtom houder haal.
  #53  
Oud 01-07-10, 23:04
PascalR PascalR is offline
• iOS 4.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2010
Locatie: Sittard
Berichten: 10
Standaard

Waar maak je dat dan mee
Schoon???
  #54  
Oud 01-07-10, 23:12
gaskleppie gaskleppie is offline
• iOS 5.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Berichten: 16
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PascalR Bekijk bericht
Waar maak je dat dan mee
Schoon???
Ik heb hem met een kwastje schoon gemaakt. Meer niet. Hele plukken stof kwamen uit dat kleine sleufje!
  #55  
Oud 02-07-10, 04:53
RudydG RudydG is offline
• iOS 10.0.2
• 6.0
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2008
Locatie: Lint Belgie
Berichten: 173
Standaard

Het is en blijft een raar verhaal. Je zoekt en zoekt en zoekt, en net als je denkt dit is het, pang, blijkt het weer niet te werken.
ik heb er de voorbije 2 weken weer geen enkel probleem mee gehad. in geen enkele configuratie.
en nu met de iphone 4 is de gps ontvangst ook véél beter, bruikbaar zelfs in de stad.
  #56  
Oud 06-07-10, 13:38
Stiggy Stiggy is offline
• iOS 4.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2010
Berichten: 38
Standaard

Heb het op vakantie ook gehad. iPhone 3GS, Navigon 1.5 MyRegion en de oplader uit het T-Mobile kitje (waarin ook een protector in zit), Wi-Fi aan, bluetooth uit. In het volle daglicht werd er net niet genoeg bijgeladen om hem vol te houden. Na een uur of 6 was 'ie dan van 100% naar iets van 70% gegaan. In schemer/donker (scherm brand dan minder hard) laadde hij wel bij.
  #57  
Oud 09-07-10, 20:54
gaskleppie gaskleppie is offline
• iOS 5.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Berichten: 16
Standaard

TEST UPDATE!!!

Ik dacht dat ik er was met het schoonmaken maar niets was minder waar!

Lees en doe er je voordeel mee.
Ik ben net van vakantie terug en heb daar erg goed kunnen testen wanneer het nou mis gaat.

Ten eerste had ik vreselijk veel last van het niet tot nauwelijks laden van mn accu tijdens het rijden. Door het schoonmaken van de connector heb ik dat kunnen terug brengen tot het redelijk tot goed laden tijdens het navigeren. Het probleem was dus wel een stuk minder maar nog niet over!

Tijdens mn vakantie heb ik mn Iphone met tomtom houder veel op mn motor gebruikt. Door hem op mn toerenteller te plakken (en te borgen met een dik elastiek) heb ik tientallen ritten gemaakt door de Dolomieten in Italië. Tijdens die ritten op de motor heeft hij het 100% goed gedaan. Op de ritten die ik daarnaast in de auto maakte (de motor was op een aanhanger meegenomen) was het laden vaak een stuk minder goed verlopen. Soms ging het echter helemaal goed en haalde ik na een rit mn Iphone 100% geladen uit de houder. Het kon dus wel!
Na wat testen werd toch echt wel duidelijk dat de temperatuur de grote spelbreker is bij het laden. Op de motor zat hij lekker in de wind en werd hij lekker gekoeld. (zeker op de hoge passen van 2800mtr waar het maar 17 graden was)
In de auto stond hij met zn kop in de volle zon dus stond de Iphone letterlijk rood gloeiend tijdens de rit.
Als je bedenkt dat het laden van accu's tegenwoordig gedaan wordt op basis van accu temperatuur (De laadstroom wordt geregeld aan de hand van de accu temperatuur) snap je ook dat het laden wel eens knap terug geregeld kan worden als de accu niet tot nauwelijks gekoeld wordt. En dat het verbruik dan hoger kan worden dan het laden is dan ook wel te begrijpen.

Op de weg naar huis heb ik nog wat extra testen gedaan om het te bevestigen. Op een urenlange rit met de zon vol in de voorruit en de airco uit kwam de accu bijna leeg uit de houder. Vervolgens heb ik de airco aangezet en de koude lucht langs de Iphone laten blazen. Het resultaat was dat de accu binnen no-time weer vol zat!

Met andere woorden:
Het laadprobleem ligt eigenlijk bij niemand! Een accu kan je nou eenmaal niet harder laden dan de temperatuur toelaat. Harder laden zal de accu beschadigen en daar zit niemand op te wachten. Dus zowel de maker van de houder/lader of Apple zelf kunnen er weinig aan doen. Zelf zou je er wel wat aan kunnen doen. Door de Iphone niet in de zon te hangen kan al een hoop schelen. Door hem in de koude airco luchtstroom te hangen kan ook helpen. Heb je die mogenlijkheden niet kan je misschien een zonne kapje maken.

Er waren al lui die vermoedde dat het met temperatuur te maken had en daar sluit ik me nu bij aan.
Doe er je voordeel mee!

  #58  
Oud 09-07-10, 22:32
Dared Dared is offline
• iOS 3.1.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2010
Berichten: 10
Standaard

Klink erg logisch,... hij wordt bij mij knap warm, en springt dan op vol,.. Beveiliging?
Zal het proberen, op een koele plats te leggen in de auto.

Misschien zijn er mensen die 's nacht hebben gereden en er geen last van hadden en het verschil met overdag merken?
  #59  
Oud 17-07-10, 12:18
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Hier mijn theorie: ik ben ook naar de Dolomieten geweest afgelopen maand, het ligt aan de hoogte verschillen!

Edit: nee, grapje. Ik denk ook dat het met de soort auto te maken heeft, wat @RSH zegt.
Mijn iPhone 3G laadde altijd perfect bij met een goedkope lader van DealExtreme. Ik heb zelf geen auto en ben lid van 2 deel-auto organisaties, die Ford Fiesta, Opel Zafira en Peugeot 107 rijden. In al die drie auto's werkte het laden met dat DealExtreme ladertje prima, ik haalde mijn telefoon altijd 100% opgeladen uit de houder. Ik liet hem een keer per ongeluk liggen ergens en kocht toen een auto lader van Belkin (ik dacht 1,5A). Die deed het niet in de peugeot 107 (en niet in de 206 van mijn schoonouders) en niet in een Citroen Berlingo (familie), maar weer WEL in een VW Golf, en laadde ook daadwerkelijk op.

Aangezien ik op vakantie ging afgelopen maand met een 206, kocht ik bij iCentre een 2A lader (geschikt voor iPad). Die deed het -gelukkig- wel in de 206; althans, het ledje van de stekker zelf brandde. Af en toe zag je op de iPhone het laadsymbool, af en toe het stekkertje, maar de iPhone liep langzaam leeg, gedurdende de dag. Wat me vooral opviel: het maakte NIET uit of ik aan het navigeren was, of dat de iPhone niets deed, op stand-by stond, Wi-Fi aan of uit, helderheid min. of maximaal (!)
Af en toe deed ik hem een half uur zelfs helemaal uit (in de hoop dat ie wat zou opladen) maar dat gebeurde NIET. Het batterijpercentage bleef op hetzelfde niveau of zakte iets. Zodra ik mijn stekker lader gebruikte (bijvoorbeeld in restaurant of overnachting) vloog de batterij vol. Dus het lag niet aan mijn iPhone en niet aan de omgevings temperatuur (er was airco in de auto, en in het dashboard kastje was het koelkast-koud).

Waar ligt dit allemaal nu aan? Ik denk aan de spanning die op de sigaretten aansteker staat. Die Belkin lader pikte geen eens stroom op in de auto's waarin hij het niet deed (het ledje op de stekker ging niet aan) en de dure iPad/2A lader die ik nu gebruikte, deed dat weliswaar wél, maar laadt vervolgens mijn iPhone (3g) dus niet. De stekker van Deal Extreme deed het tot nog toe overal in, maar wie weet gaf die wel veel te veel spanning (iets met chinese laders en doorgebrande bedrading. Dat zit ook niet echt lekker)

Mijn theorie: het ligt aan de verschillende spanning die op je sigaretten-aansteker stekker zit, en dus welk soort auto je hebt. Diesels en benzine auto's verschillen in ieder geval voorzover ik weet, van spanning op de accu (diesels hebben hogere spanning nodig dacht ik), om maar mee te beginnen. Gek genoeg deed mijn Belkin lader het alleen in een benzine auto (die vw golf).

IS er iemand met een spannings-metertje die dat eens zou willen uitzoeken bij verschillende merken/type auto's?

Laatst gewijzigd door ballegooier; 17-07-10 om 12:39.
  #60  
Oud 17-07-10, 18:50
gaskleppie gaskleppie is offline
• iOS 5.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Berichten: 16
Standaard

Blijft een vreemde situatie....
De spanning zelf lijkt me echter sterk. De spanning van een accu in een personen auto is normaal gesproken 12volt. De laadspanning is ook een vrij constante namelijk 13,8volt.

Zie dit stukje over accu lading:
Citaat:
[SIZE=2]Normaal gesproken wordt een accu tijdens het rijden door de dynamo van de motor geladen met een laadspanning die ligt tussen de 13,8 en de 14,1 volt. Waarom niet met een spanning van bijvoorbeeld 14,4 volt of hoger zul je je afvragen. Wel, bij 14,4 volt wordt de gasspanning van de accu bereikt wat betekent dat de accu op den duur gaat koken en schade oploopt. Voor een acculader geldt gedeeltelijk hetzelfde. Wanneer de accu eenmaal vol is en toch aan de lader blijft gekoppeld dan mag de spanning die de lader afgeeft niet te hoog zijn. Dat geldt ook voor de laadstroom, waarvan de gestabiliseerde spanning 13,8 volt is. Beter is nog iets lager, omdat ook als er continu een stroompje blijft lopen er toch een lichte vorm van corrosie op de platen[/SIZE]
Zelf heb ik meerdere keren mn iphone opgeladen in de auto terwijl die uit stond en er dus maar 12 volt als voeding aanwezig was. Een te lage spanning is dus niet het probleem. Heel misschien zou het kunnen dat ze boven de 14volt het laden stoppen als beveiliging. Dit zou je kunnen testen door te kijken of hij wel laad als je de motor stationair laat draaien. De laadspanning zakt dan omdat de dynamo te langzaam draait om die 14 volt te kunnen halen. Als hij dan ineens wel gaat laden is het idd de te hoge spanning die er voor zorgt dat het laden stopt.

Als dat het niet is blijft er maar 1 ding over en dat is harmonische storing. Een stoorsignaal wat elke auto wel heeft. De 1 heeft er echter meer last van dan de ander of bij de 1 is het beter ontstoord dan de ander. Vooral benzine motoren hebben er last van omdat in de ontsteking sterke stoor pulsen ontstaan.
Maargoed, makkelijk meten kan je de niet dus zal het moeilijk worden om hier een
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
TomTom: Navigatie op iPhone 4 Nameless iPhone Navigatie 5 01-02-11 19:43
Hardware: Navigatie iPhone 4 Dejive iPhone Navigatie 85 20-09-10 17:18
Navigatie op iPhone sirkeith Archief 1 16-09-09 21:53
Software: Navigatie op iphone Macfreak038 iPhone Navigatie 1 27-06-09 18:40

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:35.