//

Tom Tom schuld van ongewenst dataverkeer (in NL zelf)?

Tom Tom schuld van ongewenst dataverkeer (in NL zelf)? discussie in iPhone Navigatie forum; ( verdwijnt na registratie ) Beste mensen, Mijn prepaid beltegoed bij T-Mobile verdwijnt als sneeuw voor de zon door ongewenst dataverkeer! Ik bevind me in Nederland, heb geen (en wil ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone apps en games > iPhone Navigatie
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 24-02-10, 14:39
montefeltro montefeltro is offline
• iOS 6.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Nov 2009
Berichten: 34
Standaard Tom Tom schuld van ongewenst dataverkeer (in NL zelf)?

Beste mensen,
Mijn prepaid beltegoed bij T-Mobile verdwijnt als sneeuw voor de zon door ongewenst dataverkeer!
Ik bevind me in Nederland, heb geen (en wil geen) Jailbreak en heb ingesteld: 3G uitgeschakeld, Dataroaming uitgeschakeld, VPN niet geconfigureerd. Alle apps zijn geactualiseerd (behalve Stanza - laat ik zo) Verder heb ik TomTom W-Europa app. geinstalleerd. Ik heb het idee dat dit dataverbruik aan de TomTom ligt. Thuis (wel met "slechte gps ontvangst") berekent TomTom een route en vervolgens zie ik in de iPhone onder "Instellingen" > "Algemeen" > "Gebruik" > "Gegevens Mobiele Netwerk" dat er data verbruikt wordt!
n.b.: wanneer ik in de TomTom W-Europa app. via "Wijzig Instellingen" > "Geavanceerd" de "GPS Enhancer" UITSCHAKEL blijft er dataverkeer bestaan. (GPS-Enhancer geeft in Google geen bruikbare hits en de TomTom instructies geven niet aan dat aanzetten van deze enhancer dataverkeer genereert.)
Ik wil nul dataverkeer! Wat doe ik verkeerd? Heb ik een instelling niet goed staan? Iemand hier ervaring mee/advies?
Bedankt!
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 24-02-10, 15:16
WDS001's schermafbeelding
WDS001 WDS001 is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 9.0.2
• 9.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jun 2008
Locatie: New York, NY
Berichten: 5.493
Standaard

Vul gewoon even foute instellingen in bij Instellingen -> Algemeen -> Netwerk -> Mobiel datanetwerk.
  #3  
Oud 24-02-10, 15:23
montefeltro montefeltro is offline
• iOS 6.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Nov 2009
Berichten: 34
Standaard

dank, maar........zie onder Netwerk alleen de mogelijkheden: 1) Schakel 3G in, 2) Dataroaming, 3) VPN en 4) Wi-Fi.
Waar vind ik "Mobiel data Netwerk"??
Sorry, ben een nitwit in deze dingen...
  #4  
Oud 28-02-10, 12:34
montefeltro montefeltro is offline
• iOS 6.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Nov 2009
Berichten: 34
Standaard

het wordt steeds gekker: gps is zo te zien niet de schuldige, ik doe helemaal niets en TOCH wordt er langzaam elke dag een beetje beltegoed van mijn prepaid saldo bij T-Mobile afgeschreven! (heb de eenvoudigste vorm van prepaid).
De tip van WDS001 kan ik helaas niets mee want Instellingen voor "Mobiel Datanetwerk" zijn op mijn iPhone niet te vinden (zie vorig bericht).
Wie kan mij helpen??
  #5  
Oud 28-02-10, 12:49
mail.eve mail.eve is offline
• iOS 6.0
• 6.0
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2009
Berichten: 312
Question

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door montefeltro Bekijk bericht
het wordt steeds gekker: gps is zo te zien niet de schuldige, ik doe helemaal niets en TOCH wordt er langzaam elke dag een beetje beltegoed van mijn prepaid saldo bij T-Mobile afgeschreven! (heb de eenvoudigste vorm van prepaid).
De tip van WDS001 kan ik helaas niets mee want Instellingen voor "Mobiel Datanetwerk" zijn op mijn iPhone niet te vinden (zie vorig bericht).
Wie kan mij helpen??
Heb je geen push berichten van mail of andere app. aanstaan? Deze verbruiken namelijk "licht" dataverkeer.
  #6  
Oud 28-02-10, 15:36
montefeltro montefeltro is offline
• iOS 6.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Nov 2009
Berichten: 34
Standaard

Push staat uit. En, ja div. apps. De vraag blijft: waarom is er dataverkeer en - belangrijker - hoe zet ik uit (op een niet-jailbroken iPhone)?
(n.b.: de apps zijn: stand. geinstall. apps + iPhone handleiding; weerbericht van een buitenland; TomTom WEur.; AppBox lite; UStream broadcaster; Clean lite; Dropbox; Easywriter; Evernote; Fokke Sukke; FStreamUitzending gemist; Google; Google Earth; Gorillacam; Marktplaats; Xmarks; NRC; Layar; Photoscatter free; Skype; Stanza; Wi-FiTrak; IMDB;3FM)
  #7  
Oud 28-02-10, 18:15
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

GPS kost GEEN dataverkeer, hoe je het ook wendt of keert, dus dat kan de boosdoener niet zijn. Er moet een app (of dat daadwerkelijk TomTom is, kan, maar dat denk ik niet) zijn die data gebruikt. Dat kan de mail.app zijn, of zoiets als de weer.app, zodra je ze aanklikt, halen ze data op. Je kunt alleen 100% voorkomen dat je telefoon data ophaalt door fake apn gegevens in te voeren (dat kan niet direct op de iPhone, je kunt wel een profiel inladen in je iPhone. Moet je even googlen hoe dat moet, dat heb ik nl. nog nooit gedaan)
Edit: met alleen Push uitzetten ben je er niet, mail.app kan mail ook via 'Fetch' ophalen. Dat moet je dan op 'handmatig' zetten (via instellingen -> Mail -> gegevens ophalen -> handmatig.
ps. ik wil natuurlijk niet lullig doen, maar ik snap het hebben van een iPhone niet, zonder onbeperkt toegang tot internet. Ik was laatst in het buitenland, helemaal zonder datatoegang (ook geen toegankelijke Wi-Fi in de buurt) ik voelde me gewoon kreupel met dat ding.

Laatst gewijzigd door ballegooier; 28-02-10 om 18:23.
  #8  
Oud 28-02-10, 20:03
montefeltro montefeltro is offline
• iOS 6.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Nov 2009
Berichten: 34
Standaard

Dataverbruik vindt plaats ZONDER dat ik apps aanklik
Mailgegevens ophalen had ik al op "handmatig" staan.
Net de getipte app. (Fake APN) uit New Zealand opgehaald en geinstalleerd. Kijken wat er gebeurt en vooral wat er NIET (datagebruik) gebeurt!.
Naar aanleiding van je Fake APN tip in ander forum inmiddels gevonden dat T-Mobile de boosdoener is "Met een T-Mobile sim werkt je mobiel internet zonder dat je instellingen hoeft te doen. Dat is inderdaad bijzonder lastig als je geen mobiel data abonnement hebt".

Re: lullig doen: no worries mate, je hebt absoluut gelijk. Echter, is logische verklaring voor: ik reis veel en ben slechts twee maanden per jaar in NL vandaar de keuze voor prepaid in NL. Internet met iPhone doe ik meestal via Wi-Fi. Ja, buiten de deur mis ik veel! Mijn fout is dat ik stomtoevallig voor T-Mobile heb gekozen (had nog een oud SIM kaartje van T-Mobile). Had beter een andere provider kunnen zijn ;-)
  #9  
Oud 01-03-10, 00:12
Guest
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Tom Tom doet inderdaad wel 'iets' met het netwerk.

Zet je iphone maar eens op vliegtuigmodus en start dan TomTom. Dan zal ie direct melden dat je of je phone aan moet zetten, of Wi-Fi moet instellen.

Of dat verschil maakt, weet ik niet, maar onder 'instellingen', dan 'geavanceerd', zitten 3 opties, 'rijstrookafbeelding', 'iq routes' en 'gps enhancer'.

Ik vermoed dat met name de laatste 2 het netwerk gebruiken.
  #10  
Oud 01-03-10, 11:03
huibregt huibregt is offline
• iOS 8.4.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2008
Berichten: 212
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guest Bekijk bericht
Tom Tom doet inderdaad wel 'iets' met het netwerk.

Zet je iphone maar eens op vliegtuigmodus en start dan TomTom. Dan zal ie direct melden dat je of je phone aan moet zetten, of Wi-Fi moet instellen.
De reden dat TomTom meldt dat je je phone aan moet zetten is dat in vliegtuigmodus ook de GPS chip is uitgeschakeld, en heeft dus niets met datagebruik te maken. Dat staat overigens keurig netjes in de iPhone gebruikershandleiding. Kijkt iemand daar ooit in?
Overigens kun je bij een jailbroken iPhone wel de diverse diensten apart uitschakelen en dan b.v. de GPS wel aan laten staan.
In hoeverre de TomTom-uitbreidingen wel dataverkeer nodig hebben weet ik niet, maar waarschijnlijk sommige wel. Ik heb namelijk geen TomTom maar Navigon.

Laatst gewijzigd door huibregt; 01-03-10 om 18:01. Reden: toevoeging betreffende jailbroken iPhones
  #11  
Oud 01-03-10, 19:15
Guest
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Bovenstaande is niet waar. Hij zegt namelijk niets over de GPS. Hij zegt iets over activatie. TomTom werkt ook zonder GPS chip, alleen zal ie dan zeggen dat ie geen GPS ontvangst heeft.

Overigens moet je mij even uitleggen hoe de melding 'ik heb phone of Wi-Fi nodig' met de GPS chip te maken heeft.

Hij zegt dus dat de telefoon aan moet of dat je Wi-Fi moet instellen. Dus wil hij het netwerk gebruiken, anders zou ie aan Wi-Fi ook niets hebben.
  #12  
Oud 01-03-10, 20:41
montefeltro montefeltro is offline
• iOS 6.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Nov 2009
Berichten: 34
Standaard

Heb tip van Ballegooier opgevolgd (Fake APN).
Werkt zo te zien goed; geen dataverkeer meer! So far so good.
Morgen met TomTom op stap maar ik denk dat het OK zal zijn en dat nu geen dataverkeer meer mogelijk is.
Laat morgen weten
Ook na veel gezoek (met de APN kreet) een eerdere tip uit forum gevonden over zelfde onderwerp (ongeveer):

Tip: APN Changer past de GPRS- en 3G-instellingen op je iPhone aan - iPhone - iPhoneclub.nl
groet en dank voor meedenken allemaal!
  #13  
Oud 02-03-10, 18:24
montefeltro montefeltro is offline
• iOS 6.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Nov 2009
Berichten: 34
Standaard

Conclusie na vandaag met TomTom op stap te zijn geweest na installeren Fake APN: geen dataverkeer meer! Probleem opgelost.
Dank allen!
  #14  
Oud 06-03-10, 17:21
capice capice is offline
• iOS 4.3.5
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2009
Berichten: 47
Standaard

goede tip Ballegooier
Reageren

Labels
dataverkeer, tomtom



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
I krijg iphone niet via bluetooth gepaird met tom tom carkit djarend iPhone Navigatie 21 19-12-11 13:26
Windows: Tom Tom West Europa blijft in lus downloaden hebbedingetje iTunes 3 18-04-11 20:41
Nieuwe versie van Tom TOM downloaden sabor iPhone Navigatie 3 28-01-11 14:22
Waar dient dat gratis Tom Tom carkittool voor?? herk0039 iPhone Navigatie 7 26-08-10 01:27
Tom Tom programma synchroniseerd niet naar iphone gromit iPhone Apps 4 27-03-10 15:01

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:41.