//

Zelf iPhone 3GS repareren

Zelf iPhone 3GS repareren discussie in iPhone accessoires en onderdelen forum; ( verdwijnt na registratie ) Hallo allemaal, Ik heb al andere discussies doorgelezen, maar toch denk ik dat het goed is om er zelf een topic over te openen. Thuis ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone accessoires en onderdelen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 11-02-13, 17:08
Madsj Madsj is offline
• iOS 1.0.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2013
Berichten: 2
Question Zelf iPhone 3GS repareren

Hallo allemaal,

Ik heb al andere discussies doorgelezen, maar toch denk ik dat het goed is om er zelf een topic over te openen.

Thuis heb ik nog mijn iPhone 3GS liggen. Ik vond het een fijn toestel, maar er zitten ondertussen gebreken aan. De mute knop doet het niet, de achterkant is best wel bekrast maar vooral: de dock connector is (zeer waarschijnlijk) kapot.

Later repareren gaat over honderden euro's. Dan koop ik liever een nieuwere. Helaas heb ik daar het geld niet echt voor. Ik stuitte toen op het internet op iFixit. Daar doen ze alsof het eigenlijk heel makkelijk is om sommige onderdelen zelf te repareren. Alleen al die vele kleine schroefjes uit elkaar halen zal al een hele opgave worden, laat staan de rest. maar voor ongeveer 50 euro kan ik aan al bovenstaande onderdelen komen, plus een setje schroevendraaiers enz.

Is het aan te raden om het zelf te proberen, met alle handleidingen erbij te houden? Zijn er soldeer gevallen bij, of wat dan ook, of is het echt alleen met schroevendraaiers te doen? Raden jullie het aan, of helemaal af?

Bedankt!
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 13-02-13, 00:16
Gilles111 Gilles111 is offline
• iOS 10.1.1
• 9.3.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2012
Locatie: Dordrecht
Berichten: 303
Standaard

Als je voorzichtig en nauwkeurig werkt is het prima zelf te doen. Solderen is er bij een iPhone niet bij (tenzij je met processors ed. gaat zitten rommelen). Leg alles wat je er uit haalt overzichtelijk bij elkaar op een zacht doek (bv een theedoek) zodat er geen dingen kwijt raken of beschadigen (moederbord, scherm!). Leg het ook op volgorde van uithalen neer en schroefjes en onderdelen bij elkaar.

Heb zelf de homeknop van de iPhone 4 vervangen, met het juiste gereedschap (koop dat er even bij) (en de hulp van een youtube filmpje) eigenlijk een fluitje van een cent.

Nog een tip, ik heb toen het toestel open was eerst een foto gemaakt van de binnenkant (met mijn fototoestel uiteraard) en die foto op m'n pc gezet zodat ik kon zien wat waar zat. Ook zijn er genoeg filmpjes op youtube te vinden om je te helpen.

Kijk anders eerst even naar zo'n filmpje zodat je een idee hebt van het werk. Als je het gaat doen, nogmaals, rustig, nauwkeurig en voorzichtig werken. Als je dat doet kun je het prima zelf.

Heb zelf mijn spullen besteld bij iPhoneonderdelen. Handige filmpjes vind je bv op het youtube kanaal van Menko Ubbens. Hij heeft een iPhonereparatiezaak en laat op internet zien hoe je zelf dingen kunt vervangen.
__________________
Het is niet de vraag of iets een keer gebeurt maar wanneer...

Laatst gewijzigd door Gilles111; 13-02-13 om 00:59.
  #3  
Oud 13-02-13, 11:30
Onyx Onyx is offline
• iOS 13.1.1
• iPadOS 13.1.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Sep 2010
Berichten: 326
Standaard

Houd er wel rekening mee dat je bij een 3GS vanaf de voorzijde (scherm) begint te sleutelen.
Als je dus bij de dockconnector moet zijn kom je wel zo'n beetje elk schroefje tegen wat erin zit.
Mocht je een geheel nieuwe achterkant willen hebben dan zijn die goedkoop te verkrijgen. alleen is de pasvorm niet 100% vaak.
Bij mij past alles er wel in maar er zit iets ruimte (naadje) tussen de achterkant en de zilveren rand van de iPhone.

Zie ook je Pb
__________________
iPhone XI RED 128GB FW13.1.1 || iPad 2017 32GB Wi-Fi FW13.1.1
  #4  
Oud 13-02-13, 13:12
Gilles111 Gilles111 is offline
• iOS 10.1.1
• 9.3.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2012
Locatie: Dordrecht
Berichten: 303
Standaard

Bij een iPhone 4 (en hoger), begin je bij de achterkant. Dus als je de homeknop wil vervangen moet ook alles er uit... En er zitten best veel schroefjes in een iPhone

Maar wat ik al zei, als je voorzichtig werkt en de moeite neemt om een voorbeeldfilmpje te kijken dan is het best te doen.
  #5  
Oud 13-02-13, 13:41
Madsj Madsj is offline
• iOS 1.0.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2013
Berichten: 2
Standaard

Goh, bedankt nog voor alle reacties!

Tsjah, het is altijd een risico. Ik heb echt al tientallen video's bekeken, dus de eerste stappen tot en met het verwijderen van het moederboard is wel duidelijk. Maar dan erna, zeker voor een dock connector, moeten er veel dingen uit. En dan krijg je die fexkabels ook enzo, zitten die ook vastgeplakt?

Ik zag ook op andere filmpjes dat problemen met home knop en mute knop ook soms heel eenvoudig te repareren zijn bij de 3GS, omdat er dan net een connector misschien niet goed zit waardoor bv de mute knop (connector 5 blijkbaar) heel snel wisselt van mute naar geluid. En de home knop doet het soms niet meer, simpelweg omdat er twee zilverkleurige dingetjes niet genoeg omhoog staan die je dan super voorzichtig zelf omhoog kunt zetten.

Maar tsjah, ik weet zelf niet of het nu ligt aan de batterij of de dock connector. Als ik dat weet, dan wil ik het toch graag proberen, het scheelt in de kosten... Zeker een batterij is makkelijk te vervangen. Het rare is dat ie soms wel oplaadt, en soms niet. Een jaar terug deed ie het met geen een oplader meer, soms herkende 'ie 'm niet en soms wel maar dan heel kort. En nu herkent 'ie 'm wel weer en laadt ie weer op. Maar dan is het denk ik toch de connector?

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 13 februari 2013 om 12:50 ----------

En nog bedankt voor de tips van foto's maken! Trouwens, Onyx, is het echt vaak dat als je een nieuwe achterkant besteld, zoals bijvoorbeeld op iPhone Onderdelen - iPhone Reparatie Onderdelen, de achterkant niet past? En moet je zo'n achterkant met zilveren ring kopen of zit die aan de voorkant vast, weet jij dat toevallig?

Het is wel echt verwarrend wat je nou moet kopen, soms denk je dat je aan alleen een dock connector genoeg hebt en anderen zeggen weer dat je een complete connector moet kopen met luidspreker etc etc
  #6  
Oud 13-02-13, 14:01
iHelp iHelp is offline
• iOS 6.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2013
Berichten: 19
Standaard

Ik zelf had ook een 3G (ben inmiddels geupdate naar een 5), en mijn mute-knopje was ook kapot. Ik ben hem toen gaan proberen te repareren, wat ook gelukt is, maar (!) de iPhone weer in elkaar zetten daarna was een probleem. iPhones zijn zo gemaakt dat ze eigenlijk niet open kunnen, en hierdoor dus na het openen ervan ook weer lastig dicht te maken zijn.

Ik zou even op fora langs kijken hoe het moet, en niet van Youtube filmpjes, en misschien langs gaan bij mensen die het eerder hebben gedaan en jou kunnen helpen.
  #7  
Oud 15-02-13, 23:00
koekie715 koekie715 is offline
• iOS 6.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2013
Locatie: naast mijn buurman
Berichten: 24
Standaard

Ik heb een paar maanden terug mijn oude iphone 3GS uit elkaar gehaald en een nieuwe dock connector en camere ingedaan. Alleen de chromen rand past na het uit elkaar halen niet meer perfect. Verder niks slecht meegemaakt. Ik raad het je aan. Ook omdat je vrienden en familie met het zelfde soort probleem daar na kunt helpen.
  #8  
Oud 16-02-13, 03:28
Onyx Onyx is offline
• iOS 13.1.1
• iPadOS 13.1.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Sep 2010
Berichten: 326
Standaard

De achterkant past wel en alle schroefgaatjes etc zitten ook waar ze horen maar de zilveren rand past niet helemaal sluitend.
Begrijp dat meer hobbyisten dit hebben
Ik vind het geen probleem een zichtbaar naadje maar sommigen storen zich daar mateloos aan, en dan is het dus af te raden.
  #9  
Oud 16-02-13, 05:44
Gilles111 Gilles111 is offline
• iOS 10.1.1
• 9.3.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2012
Locatie: Dordrecht
Berichten: 303
Standaard

Het is ook even opletten welk schroefje waar hoort, er zijn schroefjes in een iPhone die even lang zijn maar die qua kop net verschillend zijn. Hierdoor kan een schroefje terug op de verkeerde plaats er voor zorgen dat de achterkant er net niet meer lekker op kan

Enne, wees voorzichtig met kabels... Kennis vernaggelde met het vervangen van de homeknop de kabel van de dockconnector

Laatst gewijzigd door Gilles111; 16-02-13 om 16:58.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
iPhone 3GS zelf repareren Ver$uZ Motorsport iPhone algemeen 0 11-10-12 19:37
Iphone zelf repareren Dubbelo7 iPhone algemeen 2 15-04-12 22:09
Connector zelf repareren? Mormel iPhone algemeen 6 02-12-11 18:51
Garantie en zelf repareren guusjeeee iPhone algemeen 3 27-02-11 07:57

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:55.