//

Gestolen iPhone gekocht in een winkel

Gestolen iPhone gekocht in een winkel discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Yzord, dat klopt niet, hoor! Zou ook van de zotte zijn....



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #21  
Oud 01-06-10, 18:40
MCNO's schermafbeelding
MCNO MCNO is offline
• iOS 11.4
• 11.4
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Feb 2008
Locatie: Veluwe
Berichten: 1.211
Standaard

Yzord, dat klopt niet, hoor!

Zou ook van de zotte zijn.
Gesponsorde links
Advertentie
Advertentie

  #22  
Oud 01-06-10, 19:02
evmw evmw is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 4.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2008
Locatie: Woerden
Berichten: 1.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snoepzak Bekijk bericht
@Suriboy777: Inderdaad, ik heb net contact gehad met de rechtswinkel die e.e.a. uitgezocht hebben en kwamen net als mij bij wet 3:84 BW die zegt dat de telefoon NA aankoop in een winkel mij automatisch de eigenaar van het toestel maakt.
Weten ze bij de rechtswinkel dan ook wel zeker dat er geen andere wet boven staat die van toepassing is? Ik vind het allemaal maar een rare situatie als de rechtswinkel hier idd gelijk heeft. Lijkt me eerder dat de politie hier het toestel kan innemen volgens 3:83 BW, maar mijn kennis van rechten is ook maar wat beperkt.
  #23  
Oud 01-06-10, 19:07
Snoepzak Snoepzak is offline
• iOS 6.1.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: 's-Gravenmoer
Berichten: 51
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yzord Bekijk bericht
Zelfs al had je hem gestolen, je bent nog steeds de eigenaar ervan. En als jij hem niet afstaat, kan de rechtmatige eigenaar op zijn kop gaan staan wat hij wilt. Ding is van jou.
Dat lijkt mij inderdaad ook een beetje ver gaan, dan zou ik de auto van de buurman kunnen eigenen en dan is hij automatisch van mij. Lijkt me sterk

@evmw: dat merken we morgen allemaal wel, ik doe wat hun zeggen aangezien hun er voor leren/geleerd hebben..

Ik zal jullie op de hoogte houden
  #24  
Oud 01-06-10, 19:46
kokkie44 kokkie44 is offline
• iOS 14.6
• iPadOS 14.6
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Apr 2010
Locatie: Thuis
Berichten: 629
Standaard

In dit land weet je het tegenwoordig maar nooit, recht is recht of krom.
En de VORIGE eigenaar zal em heus wel bij de verzekering hebben opgegeven als gestolen, lijkt me zo.
  #25  
Oud 01-06-10, 19:51
Snoepzak Snoepzak is offline
• iOS 6.1.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: 's-Gravenmoer
Berichten: 51
Standaard

Ja inderdaad, maar wie weet heeft diegene hem doorverkocht en daarna opgegeven als gestolen.. Dat zou helemaal laf zijn !

Even nog terugkoppeling naar EVMW: volgens de rechtswinkel staat er geen andere wet boven 3:84, laten we dit maar hopen
  #26  
Oud 01-06-10, 19:59
FridgeNL's schermafbeelding
FridgeNL FridgeNL is offline
• iOS 17.1.1
• iPadOS 17.1.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Rotterdam
Berichten: 987
Stuur een bericht via ICQ naar FridgeNL Stuur een bericht via MSN naar FridgeNL
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yzord Bekijk bericht
Zelfs al had je hem gestolen, je bent nog steeds de eigenaar ervan. En als jij hem niet afstaat, kan de rechtmatige eigenaar op zijn kop gaan staan wat hij wilt. Ding is van jou.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MCNO Bekijk bericht
Yzord, dat klopt niet, hoor!

Zou ook van de zotte zijn.
Het klopt niet HELEMAAL zal je bedoelen. Ook al ben jij de dief, als je geen afstand doet van de telefoon zal de eigenaar hem ook niet direct terugkrijgen. Je telefoon ben je wel gewoon kwijt en uiteindelijk krijgt de originele eigenaar hem terug na een uitspraak van een rechter die hem weer aan hem zal toewijzen. Maar niet eerder als dat.

En voor de TS, je had de telefoon niet moeten afstaan aan de politie, misschien hadden ze hem in beslag genomen maar je had hem uiteindelijk terug gekregen aangezien (het is al eerder gezegd) je hem hebt gekocht voor een markt conforme prijs en je zelfs een bon ervan hebt ontvangen.
Nu je hem wel vrijwillig hebt ingeleverd ben je hem waarschijnlijk definitief kwijt, je hebt er namelijk vrijwillig afstand van gedaan.
Aangifte doen tegen de winkel had je allang moeten doen, je moet niet luisteren naar die geitenwollensokken figuren bij de rechtswinkel met hun passieve houding, beetje meer een actieve houding aannemen is in jou geval gewenst
__________________
"Of all the things i've ever lost, i miss my mind the most."
© Ozzy Osbourne
  #27  
Oud 01-06-10, 20:07
Snoepzak Snoepzak is offline
• iOS 6.1.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: 's-Gravenmoer
Berichten: 51
Standaard

Ik heb hem niet vrijwillig afgegeven, ik MOEST (volgens de brief) hem meenemen naar het bureau en ze hebben hem daar gehouden. Zoals je eerder kon lezen had ik aangegeven dat ik in het verhoor heb aangegeven GEEN afstand te willen doen van de iPhone.

Overigens hebben ze de telefoon van mij afgepakt toen ik in een cel zat, ze hebben voordat ik in een cel ging mijn spullen in een kluisje gedaan en zonder mijn toestemming hebben hun de telefoon er uit gehaald voor onderzoek. Achteraf niet teruggekregen.. Heb wel een bewijs van inname van de telefoon.

Waarom zijn ze er bij de rechtswinkel dan zo zeker van dat ze hem terug moeten geven?

Laatst gewijzigd door Snoepzak; 01-06-10 om 20:18.
  #28  
Oud 01-06-10, 20:38
sjowol's schermafbeelding
sjowol sjowol is offline
iFoneguide Repo Master
• iOS 6.0.2
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Sep 2007
Locatie: Los Angeles, California
Berichten: 1.133
Standaard

wow, ik val net dit topic binnen en snap het niet helemaal hoor, ff de feitjes op een rij zoals ik het nu begrijp:
- je hebt een 2e hands iphone gekocht in een (telefoon? -)winkel voor 450 euries
- een week geleden heb je een brief van de p[olitie ontvangen dat deze gestolen zou zijn en of je langs wilde komen
- ten je langsging bij de politie hebben ze je in een cel gegooid en vervolgens jouw telefoon en het aankooppsbewijs hiervan in beslag genomen.
- tijdens het verhoor heb je duidelijk aangegeven de telefoon ter goeder trouw gekocht te hebben (het was immers een telefoonwinkel) en hiervan geen afstand te willen doen.
- de diender die deze zak behandeld heeft toch de telefoon in beslag genomen en vooralsnog heb je geen datum of toezegging dat je deze ooit terugkrijgt.
- je bent hier niet boos over en neemt geen stappen om de telefoon terug te krijgen want bent bang de politie tegen het zere been te schoppen

als al deze aannames juist zijn snap ik je niet helemaal hoor, hoe kan het dat je niet ziedend naar het bureau bent gegeaan? dat je geen excuses en evt schadevergoeding eist voor het onrechtmatig in de cel gooien en inbeslagname van jouw telefoon? een actievere houding zoals fridge65 aangeeft is wel het minste wat je kan doen toch?
ik zou GVD ziedend op het bureau staan en per direct MIJN telefoon terug eissen! er is gene enkele reden (die ik kan bedenken) dat ze de telefoon daar houden of dat ze jou uberhaupt ooit als verdachte hebben gezien, jij hebt immers direct de aankoopbon overlegt (die ze ook onrechtmatig in beslag hebben genomen)
komop man, dit pik je toch niet zomaar??? dat die idioten een politiepet dragen maakt ze natuurlijk niet almachtig. aktie!
nah ik ben ieg benieuwd hoe dit afloopt maar als het mijn telefoon zou zijn zou ik wel wat agressiever handelen (en misschien een beetje achteraf gel*l maar het was natuurlijk stukken beter geweest als je rechtbijstand had geraadpleegt VOORDAT je naar het bureau gign, zodat je van te voren je rechtten/plichtten had geweten)
succes ermee ieg en ben erg benieuwd hoe dit afloopt
__________________
Maybe fun is just fragments of existence with better packaging.
  #29  
Oud 01-06-10, 20:57
Snoepzak Snoepzak is offline
• iOS 6.1.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: 's-Gravenmoer
Berichten: 51
Standaard

Ik kreeg woensdag rond 17:00 een brief dat ik vrijdag om 11:00 aanwezig moest zijn, had dus precies 1 dag om dit te regelen, te kort dag vind ik, ik had wel meer tijd mogen hebben om informatie in te winnen.. dit had ik dan ook zeker gedaan!

Morgen bel ik en vraag ik mijn telefoon terug, zo niet bel ik de rechtswinkel en gaan die hem terug halen..
  #30  
Oud 01-06-10, 23:30
Yzord's schermafbeelding
Yzord Yzord is offline
• iOS 9.0.2
• 8.4.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2008
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MCNO Bekijk bericht
Yzord, dat klopt niet, hoor!

Zou ook van de zotte zijn.
Hoezo klopt niet? Ik weet wel zeker dat dat klopt.
  #31  
Oud 01-06-10, 23:34
Yzord's schermafbeelding
Yzord Yzord is offline
• iOS 9.0.2
• 8.4.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2008
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fridge65 Bekijk bericht
Het klopt niet HELEMAAL zal je bedoelen. Ook al ben jij de dief, als je geen afstand doet van de telefoon zal de eigenaar hem ook niet direct terugkrijgen. Je telefoon ben je wel gewoon kwijt en uiteindelijk krijgt de originele eigenaar hem terug na een uitspraak van een rechter die hem weer aan hem zal toewijzen. Maar niet eerder als dat.
Ook dat klopt niet. Hij kan aantonen dat hij hem ter goede trouw via een winkel met bon heeft gekocht voor een schappelijke prijs. De kans is 50/50 dat hij hem zelfs van de rechter terug krijgt als de winkel aan kan tonen dat hun er ook "rechtvaardig" aan zijn gekomen. Inderdaad speelt verzekeringswerk ook mee...als de echte eigenaar al een nieuwe heeft gehad, zal de kans nog groter zijn om je telefoon terug te krijgen.

Ook als jij de originele dief bent, maar vertelt dat je het apparaat eerlijk hebt gekocht op marktplaats voor 450 euro, wordt het voor de originele eigenaar lastig om hem terug te krijgen.
  #32  
Oud 02-06-10, 00:25
Suriboy777 Suriboy777 is offline
• iOS 5.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Sep 2009
Locatie: Rotterdam
Berichten: 340
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yzord Bekijk bericht
Zelfs al had je hem gestolen, je bent nog steeds de eigenaar ervan. En als jij hem niet afstaat, kan de rechtmatige eigenaar op zijn kop gaan staan wat hij wilt. Ding is van jou.
Dit weet ik niet zeker hoor. Maar als je hem gestolen hebt, ben je geen rechtmatige eigenaar ervan. Het is een onwettelijke wijze van eigendomsverkrijging.
  #33  
Oud 02-06-10, 02:23
dickehv dickehv is offline
• iOS 3.1.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jun 2010
Berichten: 3
Standaard

ik heb het zelfde mee gemaakt als een winkel een toestel inruilt zijn ze tegenwoordig verplicht om de gegevenst van de verkoper te noteren+legetimatie als ze dat al niet hebben zijn ze in feiten al strafbaar. Aangezien jij een aankoopbon hebt ben jij nu de nieuwe eigenaar. Bij mij was het zo dat de winkel mij een ander toestel heeft gegeven (dus dat was goed geregeld) en hun hebben weer aangiften gedaan tegen die gene die het toestel daar ingerolen(verkocht)heeft. Dus met andere woorden je staat volledig in je recht en ze kunne jou nix maken...

Dick
  #34  
Oud 02-06-10, 08:04
Dragon's schermafbeelding
Dragon Dragon is offline
• iOS 14.0
• iPadOS 14.0
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jun 2009
Berichten: 806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yzord Bekijk bericht
Zelfs al had je hem gestolen, je bent nog steeds de eigenaar ervan. En als jij hem niet afstaat, kan de rechtmatige eigenaar op zijn kop gaan staan wat hij wilt. Ding is van jou.
Hij heeft wel gelijk dat als je hem niet afstaat, je de iPhone gewoon in je bezit mag houden.

Dat is nou een kromme wet en zo zijn er wel meerdere. Maar zou in jouw geval wel weer handig zijn.
  #35  
Oud 02-06-10, 08:15
Snoepzak Snoepzak is offline
• iOS 6.1.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: 's-Gravenmoer
Berichten: 51
Standaard

Om 09:00 ga ik bellen met de politie, ik zal achteraf wel een berichtje plaatsen wat er gezegd is!
  #36  
Oud 02-06-10, 08:51
Mysteriousgirl_'s schermafbeelding
Mysteriousgirl_ Mysteriousgirl_ is offline
• iOS 4.3.2
• 4.3.4
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2009
Locatie: Amsterdam
Berichten: 378
Standaard

Vind 450 euro voor een 3gs 32gb ook wel heel goedkoop hoor moet ik zeggen.
  #37  
Oud 02-06-10, 09:12
Yzord's schermafbeelding
Yzord Yzord is offline
• iOS 9.0.2
• 8.4.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2008
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Suriboy777 Bekijk bericht
Dit weet ik niet zeker hoor. Maar als je hem gestolen hebt, ben je geen rechtmatige eigenaar ervan. Het is een onwettelijke wijze van eigendomsverkrijging.
Lees je het topic wel? De TS heeft hem niet op onwettelijke wijze gekregen, maar gewoon netjes gekocht in een winkel met bon en alles erop en eraan. Dat maakt hem momenteel de wettige eigenaar van het toestel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mysteriousgirl_ Bekijk bericht
Vind 450 euro voor een 3gs 32gb ook wel heel goedkoop hoor moet ik zeggen.
Voor een 2dehands iphone valt dat wel mee. Wellicht ietsjes goedkoper, maar nu niet bepaald schokkend om meteen te denken dat het van diefstal afkomstig is.
  #38  
Oud 02-06-10, 09:13
Snoepzak Snoepzak is offline
• iOS 6.1.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: 's-Gravenmoer
Berichten: 51
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mysteriousgirl_ Bekijk bericht
Vind 450 euro voor een 3gs 32gb ook wel heel goedkoop hoor moet ik zeggen.
Niet echt. Op eBay.de vind je ze al voor die prijzen, hoor. Daarnaast heeft de koper het in een bestaande zichtbare toegankelijke winkel gekocht. Had de koper hem gekocht op het treinstation dan zat hij nu zeker in de problemen.

Inderdaad, maar ik heb net de politie gebeld maar degene was niet bereikbaar.. Lekker dan
Vanmiddag nogmaals proberen dan !
En anders ga ik zelf wel naar het politiebureau toe, vanavond.

Waar zijn ze als je ze nodig hebt ? Als hun mij nodig hebben moet ik maar gewoon tijd hebben

Laatst gewijzigd door iScorpio; 05-08-10 om 11:03.
  #39  
Oud 02-06-10, 09:54
Yzord's schermafbeelding
Yzord Yzord is offline
• iOS 9.0.2
• 8.4.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2008
Berichten: 1.051
Standaard

Eerlijk gezegd had je ook gewoon niet moeten reageren. Je hebt hem in een winkel gekocht, je hebt een bon, dus ik had gezegd: zak er maar in. Laten hun maar met argumenten komen waarom jij je duurbetaalde telefoon zomaar af moet staan.
  #40  
Oud 02-06-10, 09:57
Snoepzak Snoepzak is offline
• iOS 6.1.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: 's-Gravenmoer
Berichten: 51
Standaard

Het probleem is ook dat ik niet tegen wil werken omdat ze me anders nog meer als verdacht gaan zien, achteraf had ik beter eerst bij de rechtswinkel langs kunnen gaan inderdaad maar om dit nu in één dag te doen lijkt me een beetje te weinig tijd aangezien ik gewoon een baan heb waarbij ik 40 uur per week moet maken...

Edit: @Yzord: Als ik niet had gereageerd dan hadden ze me volgens de brief op elk moment op kunnen pakken, ik was de dag dat ik de brief gekregen had al naar het politiebureau gegaan om te zeggen dat ik niet kon komen omdat ik moest werken. Heb toen ook aangegeven dat ze het moesten gaan zoeken bij de telefoonwinkel waar ik hem gekocht had maar toen belden ze me vrijdags om 07:30 op dat ik MOEST komen!

Laatst gewijzigd door Snoepzak; 02-06-10 om 10:23.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe een gestolen Ipad2 lokaliseren? crisiz84 iPad algemeen 11 05-04-13 14:20
iPhone 4 gekocht; nu nog een passend abonnement TeunD Overige providers Nederland 16 12-08-10 12:11
Iphone gestolen: Verzekering ziet het als een telefoon, ik als een computer chapp Archief 33 10-09-09 23:29
Gestolen iPhone! Wie heeft een kassabon!? MarkBender Archief 29 24-06-08 18:39

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:50.