//

Gestolen iPhone gekocht in een winkel

Gestolen iPhone gekocht in een winkel discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Beste forumleden, Ik heb 11 maart een iPhone gekocht in een winkel in Tilburg en heb er 450€ voor betaald, heb een bon gehad en ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 31-05-10, 15:10
Snoepzak Snoepzak is offline
• iOS 6.1.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: 's-Gravenmoer
Berichten: 51
Standaard Gestolen iPhone gekocht in een winkel

Beste forumleden,

Ik heb 11 maart een iPhone gekocht in een winkel in Tilburg en heb er 450€ voor betaald, heb een bon gehad en er was helemaal niets aan de hand. Was erg tevreden met de telefoon en zou het liefst geen andere meer willen.

Nu kreeg ik vorige week een brief op de deurmat van de politie dat deze blijkbaar gestolen zou zijn uit een huis in mijn stad. Ik dacht echt van WTF en belde meteen de winkel op waar ik hem gekocht had. Ze vertelden me om de telefoon NIET in te leveren bij de politie omdat ik hem dan kwijt was, maar ik heb hem toch ingeleverd omdat ik anders niet meewerkte en er nog negatievere gevolgen aan te ondervinden.

Daarbij hebben ze ook de originele kassabon ingenomen en heb een kopie teruggekregen.

Wat kan ik nu doen met het feit dat ik mijn geld niet terug heb van de telefoon want de winkel waar ik hem gekocht heb heeft mij hiermee natuurlijk enorm genaaid. Kan ik toch mijn geld bij hun terughalen en HOE ?

Met vriendelijke groet,
Dennis van den Hout
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 31-05-10, 15:13
Jazzamataz's schermafbeelding
Jazzamataz Jazzamataz is offline
 
• 6.1.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2009
Locatie: Leerdam
Berichten: 428
Standaard

Aangifte doen tegen de winkel lijkt me het eerste wat je moet doen.
  #3  
Oud 31-05-10, 15:22
Snoepzak Snoepzak is offline
• iOS 6.1.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: 's-Gravenmoer
Berichten: 51
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazzamataz Bekijk bericht
Aangifte doen tegen de winkel lijkt me het eerste wat je moet doen.
Inderdaad, ik ga vanavond even langs de winkel, want degene die hem mij verkocht heeft zei dat ik me geen zorgde hoefde te maken omdat alles goed op papier stond..
Ik zal kijken of hij mij het geld zo terug wil geven, wat ik niet verwacht. Mocht hij dit niet doen dan ga ik naar de rechtswinkel om te kijken wat voor rechten ik heb en daar zal waarschijnlijk wel uitkomen dat ik de winkel aan moet klagen.

Niemand toevallig hier hetzelfde probleem meegemaakt?

Het gaat echt te ver dat je een telefoon in de winkel koopt en 2 maanden later in een hokje van 2 m² te zitten omdat jij blijkbaar verdachte bent van een diefstal uit een woning :S
  #4  
Oud 31-05-10, 16:10
evmw evmw is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 4.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2008
Locatie: Woerden
Berichten: 1.792
Standaard

Gewoon doorgeven aan de politie, dit is gewoon heling als hij inderdaad gestolen is.
  #5  
Oud 31-05-10, 16:32
Snoepzak Snoepzak is offline
• iOS 6.1.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: 's-Gravenmoer
Berichten: 51
Standaard

Wat ik me ook nog afvroeg... Stel dat de winkel dit toestel van een willekeurige klant heeft overgekocht, niet wetende dat dit toestel gestolen is, kunnen hun er dan gewoon onder uit komen of is het zaak voor een winkel om eerst na te gaan of een toestel gestolen is voordat ze hem verkopen? Ik heb hem namelijk '2e hands' gekocht in de winkel..
  #6  
Oud 31-05-10, 16:58
evmw evmw is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 4.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2008
Locatie: Woerden
Berichten: 1.792
Standaard

Als je iets koopt dien je altijd na te gaan of dit een gestolen artikel is. De winkel is in dit geval dus fout, er van uitgaande dat die een gestolen toestel heeft gekocht. Neemt niet weg dat er natuurlijk gewoon een verkeerd IMEI bij diefstal is opgegeven en dat het toestel helemaal niet gestolen is geweest. Maar dat moet de politie maar uitzoeken.
  #7  
Oud 01-06-10, 11:31
Snoepzak Snoepzak is offline
• iOS 6.1.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: 's-Gravenmoer
Berichten: 51
Standaard

Gister naar de rechtswinkel geweest en niet meer naar de winkel omdat ik toch het liefste volgens de wet wilde handelen..

Bij de rechtswinkel zeggen ze dat ik na aankoop van het toestel in de winkel onmiddelijk eigenaar ben geworden omdat hier de derdenbescherming (art 3:84 BW) geldt.

Vandaag naar het politiebureau gebeld om te vragen of ik mijn contactpersoon van deze zaak kon spreken maar die was blijkbaar op vakantie, hoe lang wisten ze ook niet te vertellen..

Morgen moet ik nogmaals bellen om degene te spreken die mij verhoord heeft, ik moest van de rechtswinkel twee vragen stellen;
1. Wordt er (al) een onderzoek naar de telefoonwinkel gedaan?
2. Krijg ik mijn toestel nog terug ivm derdenbescherming?

Als het proces vordert zal ik dat hier wel plaatsen, misschien dat ik er andere mensen namelijk ook mee kan helpen!
  #8  
Oud 01-06-10, 12:06
Iphone3Gs Iphone3Gs is offline
• iOS 5.1.1
• 5.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2009
Locatie: Zwolle
Berichten: 540
Standaard

Tjonge wat een toestand zeg, het is toch niet te geloven dat je notebene een iphone koopt in een WINKEL en dan wordt je opeens verdachte van een inbraak lekkere boel.

hoop dat je hiermee goed weg komt, dus de volgende keer toch maar naar een winkel van een provider lopen dan maar 200 euro duurder uitwezen.
  #9  
Oud 01-06-10, 12:10
Jazzamataz's schermafbeelding
Jazzamataz Jazzamataz is offline
 
• 6.1.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2009
Locatie: Leerdam
Berichten: 428
Standaard

Je moet gewoon naar het politie bureau gaan en aangifte tegen die winkel doen. Dan heb je iig een start gemaakt met de zaak tegen hun.
  #10  
Oud 01-06-10, 12:22
Snoepzak Snoepzak is offline
• iOS 6.1.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: 's-Gravenmoer
Berichten: 51
Standaard

Dat dacht ik ook maar hun worden (nog) niet als verdachte gezien dus kan ik dat beter in de huidige zaak door de politie laten uitzoeken..
Als ik dit vantevoren had geweten had ik er inderdaad iets meer voor willen betalen om dit gezeur te voorkomen!

We wachten af..
  #11  
Oud 01-06-10, 12:35
Yzord's schermafbeelding
Yzord Yzord is offline
• iOS 9.0.2
• 8.4.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2008
Berichten: 1.051
Standaard

Allereerst: GEEN afstand doen van de telefoon!!!! Momenteel is het jouw telefoon en ben jij de eigenaar. Of je nu de dief bent of niet. GEEN afstand ervan doen. Doe je er afstand van heb je geen poot meer om op te staan.

De rechtmatige eigenaar wilt graag de telefoon terug, maar zolang jij hem niet vrijgegegeven hebt, zal dat niet gaan. Het geeft jou een onderhandelingspositie namelijk. Je zegt gewoon: ik wil er wel afstand van doen, maar ik wil ook dan mijn geld terug. Men zal dan onderzoek moeten doen naar de winkel. Uit dat onderzoek moet dan komen dat de winkel onrechtmatig heeft gehandeld en jou je geld terug moet geven.
  #12  
Oud 01-06-10, 12:51
Jazzamataz's schermafbeelding
Jazzamataz Jazzamataz is offline
 
• 6.1.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2009
Locatie: Leerdam
Berichten: 428
Standaard

Als jij geen aangifte tegen ze doet dan worden zij zeker niet als verdachte gezien. Gewoon aangifte doen om de zaak aan het rollen te brengen. En volg de raad van Yzord ook op, als je al geen afstand hebt gedaan.
  #13  
Oud 01-06-10, 12:56
Snoepzak Snoepzak is offline
• iOS 6.1.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: 's-Gravenmoer
Berichten: 51
Standaard

Ik citeer van mijn verklaring:

Citaat:
De Apple I phone alsmede het aankoop bewijs hiervan wordt door de politie inbeslaggenomen. Doe je afstand van deze goederen?
Ik heb geld betaald voor deze telefoon en ik heb hem in een winkel gekocht. Ik wil er daarom geen afstand van doen.
Neem aan dat dit nu wel goed zit dus ?

Bij de rechtswinkel zeiden ze nog even te wachten tot de politie onderzoek gedaan heeft naar de telefoonwinkel, ik zal vragen of ik ze ook zonder dit onderzoek aan kan klagen.
  #14  
Oud 01-06-10, 12:59
Jazzamataz's schermafbeelding
Jazzamataz Jazzamataz is offline
 
• 6.1.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2009
Locatie: Leerdam
Berichten: 428
Standaard

Ja, met die verklaring zit je goed. Tuurlijk kan jij ze zonder dit onderzoek aanklagen. Je kan iedereen aanklagen die je maar wilt zonder onderzoek.
  #15  
Oud 01-06-10, 13:29
Yzord's schermafbeelding
Yzord Yzord is offline
• iOS 9.0.2
• 8.4.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2008
Berichten: 1.051
Standaard

Wat ik er mee wil zeggen is dat je onder geen beding er afstand van moet doen, ook al vragen ze het op een dwingende wijze. Nee is nee! Het is jouw telefoon en je gaat er alles aan doen om hem terug te krijgen of je geld. heel lullig voor de rechtmatige eigenaar, maar wettelijk gezien ben jij dat ook.
  #16  
Oud 01-06-10, 16:14
MCNO's schermafbeelding
MCNO MCNO is offline
• iOS 11.4
• 11.4
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Feb 2008
Locatie: Veluwe
Berichten: 1.211
Standaard

Ook belangrijk; de prijs is een marktconforme prijs, daarmee kan niet van je verwacht worden dat je er van uit KAN gaan dat ie gestolen is.

Koop je zo'n ding voor zeg EUR 100,00 dan mag je er van uitgaan dat er iets aan de hand is en dan komt heling om de hoek kijken.
  #17  
Oud 01-06-10, 16:19
Snoepzak Snoepzak is offline
• iOS 6.1.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: 's-Gravenmoer
Berichten: 51
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MCNO Bekijk bericht
Ook belangrijk; de prijs is een marktconforme prijs, daarmee kan niet van je verwacht worden dat je er van uit KAN gaan dat ie gestolen is.

Koop je zo'n ding voor zeg EUR 100,00 dan mag je er van uitgaan dat er iets aan de hand is en dan komt heling om de hoek kijken.
Inderdaad maar als een winkel hem verkoopt hoef je eigenlijk niet eens zo ver te kijken als ik er 450 voor betaald had.. Het is wel een iPhone 3GS 32 GB maar die kon ik op marktplaats ook voor die prijs vinden dus ging er vanuit dat dit een schappelijke prijs was aangezien er al wat krasjes op de achterkant zaten en de sim slot ook aardig aangetast was..
  #18  
Oud 01-06-10, 19:00
Suriboy777 Suriboy777 is offline
• iOS 5.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Sep 2009
Locatie: Rotterdam
Berichten: 340
Standaard

Als koper hoef je niets te vrezen. Je hebt hem marktconform gekocht in een winkel. Jij bent te goeder trouw, dus nu is het een zaak van de politie om de winkel aan te pakken.
  #19  
Oud 01-06-10, 19:09
Snoepzak Snoepzak is offline
• iOS 6.1.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: 's-Gravenmoer
Berichten: 51
Standaard

@Suriboy777: Inderdaad, ik heb net contact gehad met de rechtswinkel die e.e.a. uitgezocht hebben en kwamen net als mij bij wet 3:84 BW die zegt dat de telefoon NA aankoop in een winkel mij automatisch de eigenaar van het toestel maakt.

Ik moet nu morgen de politie bellen en vragen of ik op grond van deze wet mijn telefoon terug krijg, zo niet moet ik mijn contactpersoon bij de rechtswinkel bellen en zal die contact opnemen met de politie om vervolgens mijn telefoon terug te vorderen.

Hopelijk komt het allemaal goed!!
  #20  
Oud 01-06-10, 19:16
Yzord's schermafbeelding
Yzord Yzord is offline
• iOS 9.0.2
• 8.4.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2008
Berichten: 1.051
Standaard

Zelfs al had je hem gestolen, je bent nog steeds de eigenaar ervan. En als jij hem niet afstaat, kan de rechtmatige eigenaar op zijn kop gaan staan wat hij wilt. Ding is van jou.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe een gestolen Ipad2 lokaliseren? crisiz84 iPad algemeen 11 05-04-13 15:20
iPhone 4 gekocht; nu nog een passend abonnement TeunD Overige providers Nederland 16 12-08-10 13:11
Iphone gestolen: Verzekering ziet het als een telefoon, ik als een computer chapp Archief 33 11-09-09 00:29
Gestolen iPhone! Wie heeft een kassabon!? MarkBender Archief 29 24-06-08 19:39

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:21.