//

Facetime gebruiken op basis van email lukt mij niet

Facetime gebruiken op basis van email lukt mij niet discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Weet soms iemand hoe het komt dat ik geen facetime gesprek kan starten van en iPhone 4 naar een ander iPhone 4 op basis van ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 09-09-10, 21:19
Bylgus Bylgus is offline
• iOS 8.3
• 8.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2008
Berichten: 65
Standaard Facetime gebruiken op basis van email lukt mij niet

Weet soms iemand hoe het komt dat ik geen facetime gesprek kan starten van en iPhone 4 naar een ander iPhone 4 op basis van email.
Ik krijg steeds de melding dat de persoon niet beschikbaar is voor facetime als ik probeer te bellen via de email.
het zelfde gebeurt als mij vriend mij probeer te facetimen via email.

Iemand een oplossing ?
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 09-09-10, 22:54
ppl ppl is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 307
Standaard

Datzelfde heb ik ook en ik ben eens verder gaan neuzen in wat logs (die van de router en de iPhone; de laatste kun je via de iPhone Configuration Utility uitlezen). Ik zat namelijk te denken aan de port 25 blokkade die veel providers instellen zodat je niet zomaar uitgaand kunt mailen (port 25 is namelijk voor mail, om wat specifieker te zijn voor smtp). Dat zou wellicht berichten die FaceTime heen en weer moet sturen blokkeren.

In mijn router kwam ik er echter achter dat er helemaal niets aan mail voorbij gaat. Hij zoekt verbinding via port 80 (http, zelfde als voor webpagina's), 443 (https; beveiligde webpagina's e.d.) en wat dynamische poorten voor rtp/rstp (dat heeft met streaming te maken en zal ongetwijfeld voor het heen en weer sturen van het beeld zijn; ik heb begrepen dat dit echter op peer-to-peer basis plaatsvindt, dus tussen beide iPhones).

In mijn iPhone log kwam ik ook niet veel bijzonder tegen op wat meldingen over het resetten van certificate warnings na. Wellicht dat certificaten het e.e.a. te maken hebben met de problematiek, misschien ook totaal niet.

Conclusie: er gaat iets mis, mogelijk op certificaat gebied. Blokkade van port 25 of port 25 in zijn algemeenheid lijken er niets mee te maken te hebben. Exacte oorzaak heb ik (nog) niet kunnen vinden, een oplossing evenmin
  #3  
Oud 10-09-10, 08:06
Bylgus Bylgus is offline
• iOS 8.3
• 8.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2008
Berichten: 65
Standaard

Ik heb dit gisteren avond nog gevonden maar nog niet kunnen testen. Ben nogal een leek op gebied van portforwarden. Zelf gebruik ik een fritzbox van xs4all, zal het dus straks even moeten opzoeken.
( To use FaceTime on a restricted Wi-Fi network, port forwarding must be enabled for ports 443 (TCP), 3478–3497 (UDP), 16384–16386 (UDP), and 16393–16402 (UDP).)
  #4  
Oud 10-09-10, 12:04
kal_el kal_el is offline
• iOS 7.0.3
• 7.0.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2008
Locatie: Oost-Vlaanderen
Berichten: 510
Standaard

zet eens al je poorten open op je router en je zal al merken of het echt een portforwarding probleem zou zijn.
Het zou mij toch eerlijk gezegd ten sterkste verbazen want volgens mij gebruikt facetime zowel voor email-FT& voor nummer-FT hetzelfde protocol & bijhorende poort.

Ikzelf heb het bovenstaande probleem ook gehad bij een vriend en die heeft al zijn netwerk instellingen gereset en toen werkte het wel. (het was toen wel nog met nummer FT, email FT nog niet getest wegens 4.0)
  #5  
Oud 10-09-10, 12:07
kal_el kal_el is offline
• iOS 7.0.3
• 7.0.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2008
Locatie: Oost-Vlaanderen
Berichten: 510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bylgus Bekijk bericht
Ik heb dit gisteren avond nog gevonden maar nog niet kunnen testen. Ben nogal een leek op gebied van portforwarden. Zelf gebruik ik een fritzbox van xs4all, zal het dus straks even moeten opzoeken.
( To use FaceTime on a restricted Wi-Fi network, port forwarding must be enabled for ports 443 (TCP), 3478–3497 (UDP), 16384–16386 (UDP), and 16393–16402 (UDP).)
Als je niet kan portforwarden en je denkt dat het daar aan ligt zou ik jou iPhone eens in DMZ zetten(setting op router, zeker niet zo houden aangezien dit niet echt veilig is als je niet weet waar je aan toebent)
In de DMZ worden verzoeken op geblokkeerde poorten dan wel toegelaten op je iPhone.
Die fritzbox is volgens mij trouwens een Modem en geen router, maar ben geen klant bij Xs4all dus ben het niet zeker
  #6  
Oud 10-09-10, 14:33
dcl! dcl! is offline
• iOS 7.1.2
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2010
Berichten: 148
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kal_el Bekijk bericht
Die fritzbox is volgens mij trouwens een Modem en geen router, maar ben geen klant bij Xs4all dus ben het niet zeker
Hoe kom je daar nou bij? Fritzbox is juist een zeer goede router.
  #7  
Oud 10-09-10, 15:21
kal_el kal_el is offline
• iOS 7.0.3
• 7.0.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2008
Locatie: Oost-Vlaanderen
Berichten: 510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dcl! Bekijk bericht
Hoe kom je daar nou bij? Fritzbox is juist een zeer goede router.
ik dacht dat omdat je die kreeg van Xs4all.
Wel mooi dat je van je provider een router krijgt
  #8  
Oud 10-09-10, 18:39
Bylgus Bylgus is offline
• iOS 8.3
• 8.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2008
Berichten: 65
Standaard

Heb nu al mij poorten open . Heb zelf een software update gedaan van mij fritzbox 7120 maar spijtijg genoeg lukt het mij nog altijd niet. Vraag mij nu af of het probleem misschien niet bij mij kennis zit waar ik het mee probeer.

Alvast bedankt voor jullie reacties
  #9  
Oud 10-09-10, 19:32
ppl ppl is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 307
Standaard

Aangezien het hier wel werkt via telefonie en je daar exact dezelfde portforwardings voor moet maken kan ik nu al vrijwel helemaal uitsluiten dat het niet aan die portforwarding zaken ligt. Als ik bekijk wat hij verder aan dingen gebruikt zijn dat standaard VoIP en XMPP zaken die hier sowieso al zonder problemen functioneren. Zal nog eens de firewall logs nakijken of ik daar nog iets nuttigs kan vinden maar ik denk van niet. Ik zag de vorige namelijk alleen dat hij succesvol via een aantal poorten verbinding heeft kunnen maken.

Via telefonie gaat eigenlijk heel makkelijk omdat je ter herkenning een aantal unieke zaken zoals telefoonnummer mee kunt geven. Kom je altijd bij het juiste apparaat uit. In geval van e-mail zal dit niet zo werken en moet er iets anders gebeuren. Het opzetten van de FaceTime verbinding zelf gebeurd via Apple's servers (vandaar ook dat je via telefonie naar een buitenlandsnummer gaat en je dat dus 21ct kost). Nou kan het ook zo zijn dat er iets op die servers nog mis gaat of dat er om een of andere reden niet de juiste unieke id's heen en weer worden gestuurd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kal_el Bekijk bericht
ik dacht dat omdat je die kreeg van Xs4all.
Wel mooi dat je van je provider een router krijgt
Zonder modem is het zo lastig om verbinding te krijgen, die krijg je er dan ook altijd bij

Edit:
Wat ik al dacht, firewall geeft alleen maar accept regels weer wat inhoudt dat hij niets blokkeert. De portforwarding is het dus niet. Ik denk dat er iets aan de kant van Apple mis gaat met de registratie van het e-mailadres.

Laatst gewijzigd door ppl; 10-09-10 om 19:37.
  #10  
Oud 11-09-10, 00:14
kal_el kal_el is offline
• iOS 7.0.3
• 7.0.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2008
Locatie: Oost-Vlaanderen
Berichten: 510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ppl Bekijk bericht
Zonder modem is het zo lastig om verbinding te krijgen, die krijg je er dan ook altijd bij
Ja, een modem krijg je inderdaad
maar ik vond het raar dat die box dus een modem met ingebouwde router functionaliteit is.
vandaar dus mijn vraag of het niet gewoon een modem was

Bij telenet krijg je vb enkel je kabelmodem hoor, geen routers
  #11  
Oud 11-09-10, 17:16
ppl ppl is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 307
Standaard

Bij dsl leveren ze standaard een apparaat wat modem en router is. Deze worden meestal als router geconfigureerd zodat klanten 'm alleen maar hoeven aan te sluiten, daarna werkt het gewoon meteen. Dit wil nog wel eens problemen opleveren voor wie een firewall of router heeft omdat je dan dubbele NAT krijgt (enkel NAT levert al problemen op, dubbel NAT is al helemaal een drama dus laat die IPv6 maar komen!) en je op 2 plekken poortjes moet gaan openzetten e.d. In die gevallen zijn de meeste modem/routers om te configureren naar bridge mode waarbij ze dan alleen nog maar modem zijn. Modem staat hier in bridge mode omdat ik er een eigen router achter heb hangen.

Kabelmodems zijn iets anders, die zijn weliswaar bridged maar ze hebben ook een eigen intern ip-adres. Hetgeen wat erachter zit krijgt een extern ip-adres maar het modem is daarnaast ook nog voorzien van een intern ip-adres waarop je 'm kunt bereiken om bijv. stats te bekijken. Motorola Surfboard modems zijn daar een goed voorbeeld van. Die dingen leveren verder geen problemen op, kun je zonder problemen een router achter hangen.
  #12  
Oud 11-09-10, 17:58
Bylgus Bylgus is offline
• iOS 8.3
• 8.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2008
Berichten: 65
Standaard

Wat ik niet begrijp is dat het wel werkt als ik via een mobiele nr bel en niet als rechtstreeks via email wil verbinden.
Ik heb het vandaag nog geprobeerd op een bbox en een speedtouch van vrienden in België maar op geen enkele kon ik iemand facetimen via email.
Heb het ook aan collega's gevraagd om het te proberen en bij hun lukte het ook niet.
  #13  
Oud 12-09-10, 14:38
ppl ppl is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 307
Standaard

Ik denk dat ik al iets heb gevonden. In de review van Anandtech van de nieuwe iPod Touch hebben ze ook een stuk behandeld over FaceTime op het ding. Daar is een screenshot te zien waaruit lijkt te blijken dat je je e-mailadres moet registreren voor gebruik van FaceTime. Dit is natuurlijk nodig zodat ergens te achterhalen is dat dit adres voor FaceTime geschikt is. Dit is volgens mij iets wat ontbreekt op de iPhone. Daaruit maak ik op dat het op de iPhone via telefonie werkt en op de iPod Touch die geen telefonie heeft via e-mail. Wellicht dat dit een bug is of dat dit met iOS 4.2 rechtgetrokken wordt of dat dit gewoon zo bedoeld is en dus helemaal niet gewijzigd wordt.

Tot slot nog het artikel waar ik het over heb en dan specifiek de pagina over FaceTime: iPod Touch: A Not-so-Perfect FaceTime Device.

Edit: kwam nog meer interessants tegen waaruit blijkt dat FaceTime op de iPod Touch middels e-mail het e.e.a. vereist: iLounge - Touching FaceTime. Ik denk dat voor nu je alleen middels de iPod Touch via e-mail kunt FaceTimen. Je zult dus vooraf moeten weten of de andere kant een iPhone 4 of een iPod Touch 4 heeft. Wil je met de iPod Touch kunnen FaceTimen dan zul je beiden over 4.1 moeten beschikken. Zoals ik al eerder zei zal deze situatie wellicht nog in de toekomst veranderen waarbij FaceTime een stuk transparanter wordt. Let wel dat dit ook meteen duidelijk maakt dat voor FaceTime je wel ergens op de servers van Apple wordt geregistreerd en dat er eerst met deze servers contact wordt gezocht om te kunnen FaceTimen. Ik neem aan dat dit ook in de reglementen zo vermeld staat, lees ze dus vooral ook eens door.

Laatst gewijzigd door ppl; 12-09-10 om 17:01.
  #14  
Oud 13-09-10, 08:51
Bylgus Bylgus is offline
• iOS 8.3
• 8.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2008
Berichten: 65
Standaard

Toch wel kl.... dat het niet werkt via Email op de iphone en wel op de ipod . Als iPhone gebruiker ben je dus aan kosten verbonde om faceTime te kunnen gebruiken. Ik hoop toch dat ze dit vlug oplossen met de volgende update!!
Nogmaals bedankt voor je zoekwerk ppI

Laatst gewijzigd door Bylgus; 13-09-10 om 08:59.
  #15  
Oud 13-09-10, 17:52
kal_el kal_el is offline
• iOS 7.0.3
• 7.0.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2008
Locatie: Oost-Vlaanderen
Berichten: 510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bylgus Bekijk bericht
Toch wel kl.... dat het niet werkt via Email op de iphone en wel op de ipod . Als iPhone gebruiker ben je dus aan kosten verbonde om faceTime te kunnen gebruiken. Ik hoop toch dat ze dit vlug oplossen met de volgende update!!
Nogmaals bedankt voor je zoekwerk ppI
da's enkel de eerste keer dat je een bijdrage betaalt van 20 cent. Ik vind dat wel best meevallen...
  #16  
Oud 13-09-10, 19:32
ppl ppl is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 307
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bylgus Bekijk bericht
Toch wel kl.... dat het niet werkt via Email op de iphone en wel op de ipod . Als iPhone gebruiker ben je dus aan kosten verbonde om faceTime te kunnen gebruiken. Ik hoop toch dat ze dit vlug oplossen met de volgende update!!
Nogmaals bedankt voor je zoekwerk ppI
Je hebt alleen activatiekosten. Die zijn eenmalig tenzij je FaceTime uitzet en daarna weer aan of je iPhone hersteld, dan moet je namelijk de activatie opnieuw doen en kost het je weer geld. Doordat er een smsje naar een buitenlands nummer wordt gestuurd komt dit in geval van het T-Mobile iPhone abonnement neer op iets van 21ct. De eigenlijke FaceTime sessie kost je niets.

Je zit dus nu alleen met een systeem dat niet zo transparant is omdat je bij de iPhone middels telefoonnummers werkt en bij de iPod Touch juist weer middels e-mailadressen. Dat vind ik een veel groter probleem omdat je exact van de ontvanger moet weten wat ie heeft. Ik wil gewoon dat FaceTime knopje indrukken waarna er een FaceTime call wordt opgezet. Klaar. Dat hadden ze volgens mij ook technisch kunnen doen door met eigen id's (die ze nota bene hebben in de vorm van Apple ID waartoe ook MobileMe behoort) te werken of door domweg iChat naar de iPhone/iPod Touch te porten (dat werkt op basis van Apple ID's). FaceTime klinkt meer als moeilijk doen terwijl het makkelijk zou kunnen. Wellicht dat we aan de vooravond staan van een betere en eigen iChat dienst (ze gebruiken nu nog AIM voor heel dat iChat gebeuren terwijl hun eigen chatserver in OS X Server weer XMPP gebruikt).

Np voor het uitzoeken trouwens, zo leer je ook weer eens wat
  #17  
Oud 13-09-10, 19:40
Bylgus Bylgus is offline
• iOS 8.3
• 8.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2008
Berichten: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kal_el Bekijk bericht
da's enkel de eerste keer dat je een bijdrage betaalt van 20 cent. Ik vind dat wel best meevallen...
Je betaal misschien maar eenmaal voor de activering, maar telkens dat je naar iemand bel om gebruik te maken van facetime maak je aansluitingkosten en die zal je wel moeten betalen .
  #18  
Oud 13-09-10, 19:55
kal_el kal_el is offline
• iOS 7.0.3
• 7.0.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2008
Locatie: Oost-Vlaanderen
Berichten: 510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bylgus Bekijk bericht
Je betaal misschien maar eenmaal voor de activering, maar telkens dat je naar iemand bel om gebruik te maken van facetime maak je aansluitingkosten en die zal je wel moeten betalen .
dat is helemaal niet waar. Aangezien ik dagelijks meerdere malen facetime naar mijn maat spreek ik uit ervaring. Enkel de eerste keer heeft het mij 20 eurocent gekost, nadien volledig gratis.

Ik kies uiteraard in contacten niet voor bellen maar ik klik meteen op "facetime"
  #19  
Oud 13-09-10, 21:13
ppl ppl is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 307
Standaard

Je telefoonnummer moet voor de eerste keer worden geregistreerd bij Apple omdat ze, zoals eerder uitgelegd, dit gebruiken als uniek id om je te bereiken. Bij iPod Touch mensen is dat hun e-mailadres. Het registreren is onderdeel van het activatieproces van FaceTime. Bij de iPhone werkt dat op basis van sms naar een server van Apple die in het buitenland staat (ergens in Ierland of de UK) waardoor het buiten je bundel valt en je dus extra kosten hebt van rond de 20 cent. Voor de iPod Touch mensen gebeurd dit middels een e-mail en dat kost niets.

Het maken van een FaceTime gesprek is echter voor zowel de iPhone als iPod Touch volledig gratis omdat dit volledig via Wi-Fi gaat. Apple is nog bezig om voor elkaar te krijgen dat dit ook via de 3G connectie op de iPhone kan wat natuurlijk zeer wenselijk is.

Nogmaals: activeren is een eenmalige actie (tenzij je FaceTime uit- en weer aanzet of een herstel doet) waar je dus ook maar eenmalig kosten voor hebt indien je een iPhone hebt. FaceTime gesprekken zijn volledig kosteloos (ook wel gratis genoemd).
  #20  
Oud 14-09-10, 17:28
ppl ppl is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 307
Standaard

Ter info: T-Mobile geeft vergoeding voor kosten FaceTime-sms - iPhone - iPhoneclub.nl
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Email ontvangen lukt niet. dkcars iPhone algemeen 0 01-12-10 18:28
Jailbreaken lukt mij niet!!! ikrame Archief 1 13-02-10 17:50
Email beantwoorden lukt niet Gnobama iPhone algemeen 4 14-10-09 10:28
Open SSH lukt mij niet. mathijs666 Archief 2 28-07-09 22:48

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:18.