//

Help: factuur okt € 12.000,- > hoe kan dit?

Help: factuur okt € 12.000,- > hoe kan dit? discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Ik heb van mijn werkgever een factuur onder ogen gekregen over internet gebruik in oktober terwijl ik geen idee heb hoe dit kan. Paar feiten ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 19-11-10, 14:34
winskopie winskopie is offline
• iOS 4.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2010
Berichten: 2
Standaard Help: factuur okt € 12.000,- > hoe kan dit?

Ik heb van mijn werkgever een factuur onder ogen gekregen over internet gebruik in oktober terwijl ik geen idee heb hoe dit kan. Paar feiten op een rij:

1) bijna elke dag is er internet toegang geweest over de hele dag, op tijden dat ik in bespreking was dan wel midden in de nacht. Soms 20, soms 30 x. Zie voorbeelden onderaan.
2) de simkaart zat eerst in een Nokia met internet toegang. Vanaf moment plaatsen in een (unlock) iphone G3 is er continue een internet toegang geregisteerd daarvoor niet
3) bedragen tussen de € 0,30, aantal euro's, tot honderden euro's zoals € 558,- (duur 68 sec) en een keer € 5.500,- (duur 557 sec) werden genoteerd.
4) ik heb geen films, muziek gedownload, max. 5x iets opgezocht op internet via iphone
5) ik sychroniseer mijn iphone met macbook thuis met eigen wireless verbinding
6) er staan 10 apps op die ik vrijwel niet gebruik
7) heb soms mijn email binnengehaald, normaal doe ik dat met macbook
8) KPN netwerk; zij geven aan niet te kunnen achterhalen wat er gedownload zou kunnen zijn

Wie kan mij concreet verder helpen wat er gebeurt zou kunnen zijn?

dank
winskopie

Voorbeeld uit de dag 7 oktober:
07-10-10 17:19:39 Internet toegang € 23,13
07-10-10 17:20:51 Internet toegang € 476,48
07-10-10 18:24:02 Internet toegang € 420,44
07-10-10 19:53:16 Internet toegang € 225,64
07-10-10 20:11:18 Internet toegang € 0,30
07-10-10 20:11:38 Internet toegang € 0,30
07-10-10 20:13:29 Internet toegang € 0,30
07-10-10 20:15:08 Internet toegang € 0,59

Voorbeeld uit de dag 9 oktober:
09-10-10 17:26:18 Internet toegang € 64,93
09-10-10 18:18:18 Internet toegang € 11,86
09-10-10 18:27:35 Internet toegang € 5.504,91
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 19-11-10, 14:39
Jazzamataz's schermafbeelding
Jazzamataz Jazzamataz is offline
 
• 6.1.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2009
Locatie: Leerdam
Berichten: 428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door winskopie Bekijk bericht
3) bedragen tussen de € 0,30, aantal euro's, tot honderden euro's zoals € 558,- (duur 68 sec) en een keer € 5.500,- (duur 557 sec) werden genoteerd.
Dit is dus gewoon niet mogelijk. Dat snapt KPN ook zeker wel.

Binnen zo'n korte tijd kan je nooit zulke kosten maken!!
__________________
If you've been seen fixing it, you will be blaimed for breaking it.
  #3  
Oud 19-11-10, 14:42
Bomans's schermafbeelding
Bomans Bomans is offline
• iOS 11.1
• 10.2
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Feb 2008
Locatie: België
Berichten: 7.361
Standaard

Dit is toch gewoon absurd!
Hier zou KPN toch zelf ook contact moeten opnemen naar jou toe.
  #4  
Oud 19-11-10, 15:01
Robkro's schermafbeelding
Robkro Robkro is offline
• iOS 10.0.2
• 9.3.5
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 78
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bomans Bekijk bericht
Dit is toch gewoon absurd!
Hier zou KPN toch zelf ook contact moeten opnemen naar jou toe.
Ja, lijkt mij ook. En al veel eerder voor die kosten zo absurd oplopen. Dit zal toch echt wel een fout zijn, mag ik hopen.
  #5  
Oud 19-11-10, 17:40
Runaque Runaque is offline
• iOS 6.1.2
• 6.1.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Dec 2008
Berichten: 560
Standaard

Hoewel dit enorm serieus is vind ik het toch echt wel absurd en bijna grappig, ik zie echt niet in hoe je in godsnaam aan zulke bedragen kan komen, dit is echt wel de verantwoordelijkheid van de operator, die had je moeten contacteren door het oplopen van die kosten, en hoe maak je in godsnaam bijna 500€ kosten op minder dan een uur tijd en dan 5.500€ voor tien minuten online te zitten, dat is er echt over!!!

Ik zou dit toch eens aankaarten bij de operator, want hier moet wel een vergissing in het spel zijn, het is bijna onmogelijk om jouw simkaart te kopiëren en deze te gaan misbruiken en dan met zulke rekening opgezadeld komen te zitten.
__________________
iPhone 4 (32GB Wit) - iPhone 3Gs (32GB Zwart) - iPhone 3G (16GB Zwart)
  #6  
Oud 19-11-10, 17:47
Twinky Twinky is offline
• iOS 4.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2010
Berichten: 61
Standaard

dat is dus ongeveer 10 euro per minuut. Kan wel, maar in het buitenland. Woon je bij de grens?
  #7  
Oud 19-11-10, 18:35
wouter2190 wouter2190 is offline
• iOS 4.3.2
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: May 2010
Berichten: 73
Standaard

Onmogelijk inderdaad,
Want volgens de nieuwe wet, moet bij datakosten boven de 50/55? Internet afgesloten worden.
  #8  
Oud 19-11-10, 18:46
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wouter2190 Bekijk bericht
Want volgens de nieuwe wet, moet bij datakosten boven de 50/55? Internet afgesloten worden.
Inderdaad, als je in het buitenland aan't roamen bent.
  #9  
Oud 20-11-10, 11:29
woca woca is offline
• iOS 6.0.1
• 6.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2008
Berichten: 51
Standaard

Ik kan maar één ding zeggen :
NOOIT ofte NOOIT een iphone gebruiken zonder data abonnement. (tenzij je de internet toegang volledig blokkeert)
De iphone maakt continu verbinding met het internet, zonder dat je het weet !
Als je dan geen data abonnement hebt, dan lopen de kosten zeer snel op !
  #10  
Oud 20-11-10, 12:23
MCNO's schermafbeelding
MCNO MCNO is offline
• iOS 11.4
• 11.4
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Feb 2008
Locatie: Veluwe
Berichten: 1.211
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bomans Bekijk bericht
Dit is toch gewoon absurd!
Hier zou KPN toch zelf ook contact moeten opnemen naar jou toe.
Da's zeker zo bij een particulier abbo, maar TS geeft aan dat het zakelijk is.
Daar gelden andere regels.
  #11  
Oud 20-11-10, 12:35
pcsw pcsw is offline
• iOS 12.1.1
• 12.1.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Sep 2007
Locatie: breda en omstreken
Berichten: 77
Angry hoge kosten

Ik heb ook wel eens een belachelijke hoge factuur gekregen, toen ik op reis was in het buitenland.
Ook ik zou volgens provider, internet hebben gebruikt op tijdstippen, die echt niet kan.
Om een voorbeeld te geven, zou ik om 3:20 in de nacht 2 uur lang internet hebben gebruikt , ik heb hier een klacht ingediend maar ik kreeg nul retour en moest van kpn de volle mep betalen.

Ik hoop echt voor jou dat kpn een beetje milde is want dit kan echt niet , het is je reinste kolder, en bedrog in mijn ogen, providers moeten ook in mijn ogen veel harde worden aangepakt, het zij gewoon dieven.

gr peter
  #12  
Oud 20-11-10, 13:22
jemmie's schermafbeelding
jemmie jemmie is offline
• iOS 11.4
• 11.3
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Oct 2008
Berichten: 939
Standaard

Wij hebben dit ook mee gemaakt. Verkeerde mail instelling op een smartphone.
De smartphone zocht constant connectie met onze mailserver wat niet lukte, de naam van de server was niet goed ingevoerd, maar door deze niet tot stand gekomen connectie zouden er meerdere MB's aan data verbruikt zijn.

Aan de hand van deze gegevens wat dus gewoon niet kon, hebben we niet hoeven te betalen, het ging trouwens ook over KPN, maar icm een Nokia.

Op de iPhone moeten logs van de apps te vinden zijn, maar ik weet niet of je deze zonder JailBreak ook kan benaderen.

Edit:iPhone explorer zou ook zonder JB moeten werken.

http://download.cnet.com/iPhone-Expl...-10968991.html

Zoek de app welke aan gegeven wordt en open de log file, hoop dat de opgeslagen info lang genoeg bewaard blijft in deze logs.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazzamataz Bekijk bericht
Dit is dus gewoon niet mogelijk. Dat snapt KPN ook zeker wel.

Binnen zo'n korte tijd kan je nooit zulke kosten maken!!
Kan wel, de kosten die KPN rekent, aan zakelijke klanten in ieder geval, voor data verkeer buiten een internet bundel zijn 5 euro per MB. Beetje bizar als je er van uit ga dat in het buitenland 3 euro per MB wordt berekent.

Hoop dat het lukt om KPN te overtuigen dat dit niet klopt.
__________________
.
Kennis is pas van waarde als je er iemand mee kan helpen

Laatst gewijzigd door jemmie; 20-11-10 om 13:29. Reden: Extra info
  #13  
Oud 20-11-10, 17:08
r0bert4 r0bert4 is offline
• iOS 7.0 beta
• 6.1.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jun 2009
Berichten: 51
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woca Bekijk bericht
Ik kan maar één ding zeggen :
NOOIT ofte NOOIT een iphone gebruiken zonder data abonnement. (tenzij je de internet toegang volledig blokkeert)
De iphone maakt continu verbinding met het internet, zonder dat je het weet !
Als je dan geen data abonnement hebt, dan lopen de kosten zeer snel op !
Klopt, maar nou boven de duizend euro lijkt me sterk.

09-10-10 18:27:35 Internet toegang € 5.504,91

Kan echt niet
  #14  
Oud 20-11-10, 17:51
winskopie winskopie is offline
• iOS 4.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2010
Berichten: 2
Standaard

Hallo allen,
Bedankt tot nu toe voor jullie reacties.

Nog wat aanvullingen:
* het betreft geen buitenlands internet gebruik. Ik woon midden in het land
* het blijkt dat mijn werkgever geen abonnement voor internet gebruik heeft afgesproken met KPN, dus geen bundel voor het zakelijke abonnement. Dat probleem is bij hun bekend.

Vraag:
1) Waarom maakt de iphone continue gebruik, dat begrijp ik niet?

2) Kan iemand anders op je simkaart "werken"?

3) Waar kan ik vinden dat KPN verplicht is een bericht te sturen dat er nu voor x bedrag is gedownload door de simkaart? Dus hoe wordt een gebruiker beschermt? In dit geval heb ik zelf niets gedaan, echter ik probeer zoveel mogelijk info te verzamelen.

4) In hoeverre kan er een fout liggen bij de KPN mbt de factuur? Kan deze niet van iemand anders zijn.

Ik heb hier helaas te weinig verstand van dus probeer ik zoveel mogelijk info te verzamelen.

Dank maar weer.

Winskopie
  #15  
Oud 20-11-10, 18:17
jemmie's schermafbeelding
jemmie jemmie is offline
• iOS 11.4
• 11.3
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Oct 2008
Berichten: 939
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door r0bert4 Bekijk bericht
Klopt, maar nou boven de duizend euro lijkt me sterk.

09-10-10 18:27:35 Internet toegang € 5.504,91

Kan echt niet

Heb het nog even nagerekend:

Maximale mobiele download snelheid is 14.4 Mbit/s
14.4 / 8 = 1.8 MB/s
1.8 * 557 = 1002.6 MB
1002.6 * 5 Euro = 5013 Euro

Dus in het meest theoretische geval en zonder overhead en met maximale snelheid kun je maximaal voor 5013 Euro verbruiken in 557 seconden.

Je hebt gelijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door winskopie Bekijk bericht
Ik heb hier helaas te weinig verstand van dus probeer ik zoveel mogelijk info te verzamelen.

Dank maar weer.

Winskopie
Ik zou dit aan de KPN voorleggen en laat hun hier maar een verklaring voor geven.

@1 er zijn programma's welke zonder dat je het weet gebruik maken van internet, maar zeker niet met hoeveelheden data verkeer die deze kosten verklaren.

@2 nee, je iPhone kan wel door externen gehacked worden, maar daar moet je zelf eerst de iPhone voor Jailbreaken

@3 deze regeling is volgens mij alleen bij particulieren geldig

@4 is zeer waarschijnlijk, misschien niet zozeer dat de facturen gewisseld zijn, maar dat de metingen gewoon niet kloppen, zie mijn berekening boven aan.

Succes
  #16  
Oud 20-11-10, 18:20
Wook's schermafbeelding
Wook Wook is offline
• iOS 6.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2009
Berichten: 114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door winskopie Bekijk bericht
Hallo allen,
Bedankt tot nu toe voor jullie reacties.

Nog wat aanvullingen:
* het betreft geen buitenlands internet gebruik. Ik woon midden in het land
* het blijkt dat mijn werkgever geen abonnement voor internet gebruik heeft afgesproken met KPN, dus geen bundel voor het zakelijke abonnement. Dat probleem is bij hun bekend.

Vraag:
1) Waarom maakt de iphone continue gebruik, dat begrijp ik niet?

2) Kan iemand anders op je simkaart "werken"?

3) Waar kan ik vinden dat KPN verplicht is een bericht te sturen dat er nu voor x bedrag is gedownload door de simkaart? Dus hoe wordt een gebruiker beschermt? In dit geval heb ik zelf niets gedaan, echter ik probeer zoveel mogelijk info te verzamelen.

4) In hoeverre kan er een fout liggen bij de KPN mbt de factuur? Kan deze niet van iemand anders zijn.

Ik heb hier helaas te weinig verstand van dus probeer ik zoveel mogelijk info te verzamelen.

Dank maar weer.

Winskopie
1 Een iPhone maakt continu verbinding met het net om bvb mails te checken en dergelijke. Wanneer zoals reeds aangehaald de naam van de mailserver verkeerd is ingesteld dan is het mogelijk dat er continu naar mail wordt gezocht. Ik heb ooit eens een firewall op mijn iPhone geïnstalleerd en het is ongelofelijk hoeveel meldingen je dan krijgt van apps die verbinding maken met het net...

2 Aangezien je verbruik is beginnen oplopen nadat je een iPhone hebt beginnen gebruiken lijkt het me niet echt mogelijk dat er iemand anders op je simkaart heeft gewerkt. Ik weet niet of het technisch mogelijk is, waarschijnlijk wel...

3 Dit gaat enkel over mobiel internet in het buitenland.

4 Het is mogelijk dat de fout bij kpn ligt maar je staat als klant of gebruiker altijd zwak in dit soort zaken.


Zoals reeds gezegd in dit topic: zorg ervoor dat je heel goed geïnformeerd bent over de tarieven vooraleer je met een smartphone loopt te pronken...
  #17  
Oud 20-11-10, 19:34
steelfighter steelfighter is offline
• iOS 6.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2010
Berichten: 76
Standaard

maak je geen zorgen, iedere rechter zal zulke woekerprijzen vernietigen. HEt enige probleem is dat als kpn zich aan de rekening vast blijft bijten, je het risico loopt dast al je andere bedrijfsaansluiting worden afgesloten... Op zich zou je de schade ook kunnen verhalen maar dat wordt dan wel een heel arbeidsintensieve zaak, die kosten die je dasasrvoor maakt zou je ook op KPN kunnen verhalen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat het niet zover zal komen, de rekening is gewoon onjuist, volgens mij zijn de getalletjes omgedraaid
  #18  
Oud 21-11-10, 15:48
cubesten cubesten is offline
• iOS 4.3.1
• 4.3.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Dec 2008
Berichten: 188
Standaard

Wat handig is in deze is het data-deel van de rekening niet betalen maar wél het normale bel en smsdeel te voldoen. Zo voorkom je snelle afsluiting, omdat je wel betaalt voor geleverde diensten.
  #19  
Oud 22-11-10, 09:40
fiestaboyke fiestaboyke is offline
• iOS 6.1
• 6.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2010
Locatie: Antwerpen
Berichten: 191
Standaard

Ik heb net in smartphonemagazine gelezen dat iemand anders wel degelijk op jou simkaart kan werken... De notaire Trojan Zeus heeft de stap van pc naar mobiele app gemaakt en infecteerd nu ook telefoons...zo ontfutseld het booswicht bijvoorbeeld je TAN codes en kan je opeens geconfronteerd worden met een geplunderde bankrekening ...
  #20  
Oud 22-11-10, 14:15
apotheosis apotheosis is offline
• iOS 10.2.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Anders
 
Geregistreerd: Jan 2009
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 4.751
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door r0bert4 Bekijk bericht
Klopt, maar nou boven de duizend euro lijkt me sterk.

09-10-10 18:27:35 Internet toegang € 5.504,91

Kan echt niet

In belgie heeft een persoon in den buitenland gesurft met zijn iphone; 5000 euro moest deze dokken bij proximus; per 1MB moest deze meende ik 20 euro betalen.

Toen ik in spanje was xxxtal jaren geleden had ik 50mb verbruikt mee m'n iphone; ik wist de prijzen hoger lagen dan in belgie natuurlijk maar dat dat zo duur was wist ik niet en ik werd ook door de provider niet gewaarschwud (hetgeen ze nu wel doen).
50MB had ik vebruikt en moest meer dan 500 euro dokken.Ik heb er 167 euro vanaf kunnen peuteren.
Toen wist ik het niet dat je er andere providers waren die 2.5 en 3.5 euro waren per 1MB.Ik zat op het duurste tarief dan nog te surfen.

Dan heb ik nog een LG gehad (brol); ik had geen data abo ook; toen ik op het internet ging werkte dit met tijd, ik sloot m'n lg af en mijne maat zegde me, ben je wel zeker je internet is afgesloten, ik keek opnieuw en gvdm man, dienen tijd bleef gewoon verder lopen, had ik toen dit niet nagegaan dan zou ik ook een rekening om u tegen te zeggen hebben gekregen en zo zou ik ook aan een rekening komen van meer dan 1500 euro.

Wie een smartphone koopt neemt het beste een data abo en voor in den buitenland is het nog altijd het beste je via internet cafe gaat.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Windows: Itunes Iphone info venster Leeg.. hoe kan ik dit oplossen? AquaDragon iTunes 2 17-12-10 16:26
Itunes venster leeg, hoe kan ik dit oplossen? AquaDragon iTunes 0 26-11-10 22:56
Iphone 4 duurder hoe kan dit? John23 Koopinformatie Nederland 2 25-07-10 11:50
Kan telefoon niet opnemen, hoe kan dit? wermar iPhone algemeen 5 14-09-08 13:59

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:45.