//

Zakelijk gebruik iPad met 3G icm Nokia lumia, gebruik Whatsapp.

Zakelijk gebruik iPad met 3G icm Nokia lumia, gebruik Whatsapp. discussie in iPad algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Iemand die ik ken werkt bij een thuiszorginstelling, zij beschikken nu over een Nokia lumia met internet. Vanaf april een iPad met 3g en de ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPad > iPad algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 04-03-16, 21:11
maudy88 maudy88 is offline
• iOS 12.0
• 12.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 14
Standaard Zakelijk gebruik iPad met 3G icm Nokia lumia, gebruik Whatsapp.

Iemand die ik ken werkt bij een thuiszorginstelling, zij beschikken nu over een Nokia lumia met internet.

Vanaf april een iPad met 3g en de Nokia lumia zonder internetabonnement.
Ze moeten alles mbt het werk gaan doen via de iPad en de lumia alleen gebruiken om te bellen.

Doordat er geen internet meer op de telefoon zit, werkt Whatsapp niet meer en dat gebruiken de collega's onderling regelmatig.

Wat vinden jullie de beste oplossing in deze situatie?

Is het mogelijk om van de iPad met 3G een hotspot te maken zodat de lumia toch internet heeft en Whatsapp daarop behouden kan blijven?
Zo ja, moet je die hotspot verbinding dan iedere x opnieuw activeren of blijft dit automatisch in stand?

Andere oplossingen voor Whatsapp op de iPad icm telefoon zonder internetverbinding?

Ik hoor het graag!
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 04-03-16, 22:14
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.082
Standaard

In plaats van WhatsApp een andere tool gebruiken om te communiceren?

WhatsApp (met een eigenaar die privacy niet zo belangrijk vindt) lijkt mij sowieso geen goede tool voor de gezondheidszorg; zie ook:

https://www.security.nl/posting/4349...t+via+WhatsApp
__________________
We are one, but we are not the same... Talk to each other!
  #3  
Oud 05-03-16, 12:47
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XIII Bekijk bericht
WhatsApp (met een eigenaar die privacy niet zo belangrijk vindt) lijkt mij sowieso geen goede tool voor de gezondheidszorg; zie ook:
Heel interessant artikel. Hartelijk dank.

Ik mag er niet aan denken dat men Wappie gaat gebruiken om medische gegevens door te sturen. De angst dat dan alles bij Faecesboek terecht komt is inderdaad gerechtvaardigd.
  #4  
Oud 07-03-16, 10:15
Blazez Blazez is offline
• iOS 15.0.1
• 12.4.8
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: May 2011
Berichten: 1.376
Standaard

De security issues wil ik het niet eens zoveel over hebben. Het artikel dat genoemd is gaat er over dat de gegevens op de telefoon staan en niet bij facebook. Whatsapp zou juist een ven de besten (of minst slechte) oplossing zijn omdat whatsapp geen data (permanent) opslaat op de servers van de hoster (whatsapp zelf dus).
De data kán daar niet opgevraagd of openbaar worden omdat de data alleen maar op je toestel opgeslagen wordt. Hét grote verschil met facebook messenger, telegram of imessage bijvoorbeeld.
De data kan wel vanaf de telefoon op andere plekken terecht komen (verlies/diefstal ed), maar daar heeft facebook inc niets mee te maken.
De rest is (in mijn ogen) bangmakerij. Niet dat je er niet goed over na moet denken of het slim is, maar dan wel met feiten en niet met valse argumenten.

De vraag van TS is of de hotspot te gebruiken is. Ik denk het wel. vaak wordt het andersom gebruikt (hotspot vanaf de telefoon). Als de ipad een 3g/4g verbinding heeft gaat dat prima werken.
Moet je dat iedere keer aanzetten/activeren/verbinden? ik denk het wel. dat moet met de telefoon ook. met een nieuwere telefoon (ik heb de 6s) ziet de ipad de hotspot zelf, op de 4s zag hij hem niet.

Andere oplossing is natuurlijk whatsapp alleen te gebruiken als je Wi-Fi hebt. niet onderweg dus.
  #5  
Oud 07-03-16, 11:03
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.082
Standaard

Die gegevens worden niet op slechts 1 telefoon bewaard, maar met andere gedeeld. Enige jarigen geleden zelfs onversleuteld:

CBP legde vorig jaar twaalf sancties op | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Ivm beroepsgeheim en vertrouwensrelatie met patiënten is hier goed over nadenken inderdaad nog steeds verstandig:

https://ictprivacyrecht.nl/ictprivac...or-de-privacy/

Volgens die auteur: "Whatsapp is weliswaar gemakkelijk, maar niet veilig genoeg."
  #6  
Oud 07-03-16, 11:16
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blazez Bekijk bericht
De rest is (in mijn ogen) bangmakerij. Niet dat je er niet goed over na moet denken of het slim is, maar dan wel met feiten en niet met valse argumenten.
Ondertussen is Wappie blijkbaar gecanoniseerd. Er is een soort van Wappiekerk ontstaan met heel fanatieke gelovigen. Die wappers beschouwen de geringste kritiek op Wappie als zware blasfemie en reageren overeenkomstig.

Wappie is zo vanzelfsprekend geworden dat men niet meer nadenkt. Dat is een gevaar en geen bangmakerij. Het kan écht niet dat medici Wappie gaan gebruiken om medische gegevens te delen. En ook Telegram, iMessage en tuti quanti moeten daar niet voor gebruikt worden.
  #7  
Oud 07-03-16, 15:23
Blazez Blazez is offline
• iOS 15.0.1
• 12.4.8
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: May 2011
Berichten: 1.376
Standaard

Je doet direct al voorkomen alsof ik een wappie gelovige ben. Flauw genoeg om kinderachtige namen ervoor te verzinnen.
Ik kan je geruststellen, want dat ben ik niet. Waar ik alleen een hekel aan heb is dat mensen elkaar dingen proberen op te leggen op grond van onwaarheden. En zeker om het dan in het kinderachtige te trekken.

Dat whatsapp 4 jaar geleden een boete krijgt vanwege het niet encrypted opslaan van gegevens is vandaag de dag een non-issue. Ooit sloegen mensen dingen op op ingebeitelde kleitabletten. Die waren ook voor een ieder te zien die in het juiste hol binnen liep. Dat issue is 4 jaar geleden en inmiddels is er in encryptie heel veel veranderd.
Het punt is nog steeds dat de gegevens niet bij whatsapp permanent worden opgeslagen.het is dan ook dom om daar steeds op te hameren. whatsapp slaat alleen de gegevens tijdelijk op als ze niet direct afgeleverd kunnen worden (en die data wordt na een aantal dagen verwijderd). En dat afleveren gaan overigens over een point to point encryptie.
En data wordt echt maar op 1 plek opgeslagen. als je tenslotte een nieuw toestel niet terugzet van je eigen backup, dan is je chathistorie echt leeg. Dat je ergens een backup met de data hebt staan (icloud), is dan weer geen Whatsapp ding.
Het punt waar in alle aangehaalde artikelen steeds over gepraat wordt, is wat gebeurd er met de data zodra deze op de telefoon/tablet binnen is. En dát is een interessanter verhaal. Hoe beveilig je de data op dat moment. Hoe beveilig je de data zodra ze na binnenkomst alle kanten opgegooid worden.
Het zeggen dat je een berichtenservice niet mag gebruiken is anno 2016 geen optie meer. Bedrijven moeten juist inzien dat er een behoefte is aan deze communicatie en daar iets mee doen.
  #8  
Oud 07-03-16, 15:31
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blazez Bekijk bericht
Je doet direct al voorkomen alsof ik een wappie gelovige ben.
Ik had het niet over jou.

Citaat:
Flauw genoeg om kinderachtige namen ervoor te verzinnen.
Die kinderachtige namen komen niet van mij maar van mijn oudste kleindochter. Ik ben niet zo creatief. Een tijd geleden vertelde zij mij dat ze horendol werd van al die wappers met hun Wappie. Zitten in de les heel de tijd op hun foontje te wappen.

Toegegeven, ik vind het wel een prachtige terminologie.
  #9  
Oud 07-03-16, 20:16
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.082
Standaard

Goed punt over lekken via andere Apps of diensten! Dat woog bij de Autoriteit Persoonsgegevens mee om zeer recent WhatsApp in de ban te doen: Artsen moeten stoppen met whatsappen over patiënten - NRC

Zit de end-to-end encryptie nu ook al in de iOS versie? Of alleen nog in Android? (Ik gebruik deze App niet, dus ben mogelijk "dom" op dit gebied, maar graag bereid om bij te leren)

En om weer terug on-topic te raken: als het niet over patiëntgegevens gaat, maar bijvoorbeeld afstemmen van roosters of overnemen van diensten: er zijn ook diensten voor groepscommunicatie die wel een iPad of universele App hebben.

En hier legt Apple uit hoe je via de eerder genoemde Hotspot functie de internetverbinding kunt delen: https://support.apple.com/nl-nl/HT204023

Laatst gewijzigd door XIII; 07-03-16 om 20:33.
  #10  
Oud 07-03-16, 20:44
Blazez Blazez is offline
• iOS 15.0.1
• 12.4.8
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: May 2011
Berichten: 1.376
Standaard

Ik heb ook niet zelf alles verzonnen hoor over whatsapp. Op tweakers zit een specifieke gebruiker die er echt heel veel van weet. Als je door dit recente draadje (voor de geintereseerden) heen gaat en vooral de postings van Whatsapphack goed leest dan kijk je (ik in ieder geval wel) heel anders tegen Whatsapp aan.
http://tweakers.net/nieuws/108715/wh...esprekken.html

Het probleem ligt hem ook niet in WhatsApp of het gebruik van Whatsapp, maar juist om het gedeelte compleet buiten whatsapp om. En dat is een heel erg interessant gebied vind ik zelf.
Daarom vind ik het jammer om meteen op Whatsapp te schelden (algemeen, niet persoonlijk) terwijl het om iets compleet anders gaat. Zeker facebook haters gaan dan helemaal los (na de overname door facebook van Whatsapp). Terwijl technisch ze echt (nog steeds) compleet los staan van elkaar.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
enkele vragen betr. aanschaf iPad zakelijk gebruik louis4u iPad algemeen 6 07-01-12 16:59
iPhone voor zakelijk gebruik LA_Ranger iPhone algemeen 3 20-02-08 10:53

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:00.