//

Boekhoudkundige verwerking App verkopen: Omzet & BTW

Boekhoudkundige verwerking App verkopen: Omzet & BTW discussie in Ontwikkelen voor iOS forum; ( verdwijnt na registratie ) Wie van de App developers heeft ervaring met de boekhoudkundige verwerking van de opbrengsten van zijn App verkopen en/of advertentie inkomsten (iAd, Admob,..)? Ik heb ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Development > Ontwikkelen voor iOS
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 16-04-12, 21:29
BuddyCalc BuddyCalc is offline
• iOS 4.2.1
• 6.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2012
Berichten: 7
Question Boekhoudkundige verwerking App verkopen: Omzet & BTW

Wie van de App developers heeft ervaring met de boekhoudkundige verwerking van de opbrengsten van zijn App verkopen en/of advertentie inkomsten (iAd, Admob,..)? Ik heb me laten vertellen dat App verkopen als Royalities kunnen worden geboekt (ipv commissie of omzet) maar ben hier niet zeker van. En hoe zit het met de BTW aangifte als je App over de hele wereld wordt verkocht. Ik ben dit jaar gestart met app verkoop (eigen app ontwikkeld) maar kan nergens terug vinden hoe dit correct verwerkt dient te worden in de boekhouding. Met 600,000 apps in de store moeten er toch mensen/boekhouders zijn te vinden die hier ervaring mee hebben?
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 17-04-12, 10:00
wubbe wubbe is offline
• iOS 5.0
• 5.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2008
Locatie: Haarlem
Berichten: 348
Standaard

Volgens mij (ben ZZP-er met 3 betaalde Apps in de AppStore) is de omzet gewoon omzet waar Apple de BTW al van heeft betaald. Die hoef je dus niet af te dragen.
__________________
Leon
[iPhone- en Java ontwikkelaar]
  #3  
Oud 17-04-12, 10:16
BuddyCalc BuddyCalc is offline
• iOS 4.2.1
• 6.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2012
Berichten: 7
Standaard

Dat klinkt als een plausibele uitleg. Is dat ergens terug te vinden in de contracten met Apple dat zij idd de BTW afdragen in landen waar dat van toepassing is? De BTW kan nl behoorlijk lastig zijn als blijkt dat eea niet correct is afgedragen. Voorla voor verkopen binnen de EU speelt dat weer een rol. Het is nl een accountant geweest die mij ooit zei dit als royalties te boeken evenals een andere app verkoper, maar ik ben er niet zeker van dat dit correct was aangezien Apple alleen als tussenpersoon fungeert. Ik denk ook dat het omzet is maar wil graag wat zekerheid rond de BTW. Hoe zit het bijv met je verkopen in NL? In theorie betaalt de klant daar BTW op.
  #4  
Oud 17-04-12, 16:58
nop nop is offline
• iOS 6.1.4
• 6.1.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2008
Locatie: Valkenburg
Berichten: 46
Standaard

Die vragen kreeg ik ook van de accountant. Crux: jij verkoopt niet, apple verkoopt. En houdt BTW en dergelijke in. De klant in NL is niet jouw klant, maar die van Apple.
We hebben de appstore-inkomsten voor de inkomstenbelasting opgegeven, en niet voor de BTW aangifte.
Op een ander forum kreeg ik deze verhelderende uitleg:
In de iOS Paid Apps Developer Agreement staat het volgende:

In the event that the sale or delivery of any of the Licensed Applications to any end-user is subject to any sales, use, goods and services, value added, or other similar tax, under applicable law, responsibility for the collection and remittance of that tax for sales of the Licensed Applications to end- users will be determined in accordance with Exhibit B
Value added tax is de BTW en in Exhibit B staat Nederland er gewoon bij
__________________
iPhone/iPad ontwikkelaar http://www.ddq.nl
  #5  
Oud 18-04-12, 09:39
BuddyCalc BuddyCalc is offline
• iOS 4.2.1
• 6.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2012
Berichten: 7
Standaard

Hallo,
Ik zie idd in het contract "Schedule 2" , Exhibit 2 de volgende tekst:
"Apple shall collect and remit to the competent tax authorities the taxes described in Section 3.2 of this Schedule 2 for sales of the Licensed Applications to end-users located in the following countries, as updated from time to time via the iTunes Connect site". Hier staan de EU landen bij vermeld.
Ik neem aan dat hiermee de BTW "geregeld is. Dan blijf het dus alleen een kwestie van 'boeken' van de omzet (ik heb een BV). Er is dus geen sprake van Royalties maar wel degelijk van omzet wat ik uit de reacties opmaak.
  #6  
Oud 11-06-12, 09:50
InMotion InMotion is offline
• iOS 7.0.3
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2011
Berichten: 3
Standaard

Apple heeft onlangs het contract aangepast, en ik zag dat Apple niet voor alle landen de belasting afhandelt. Wat doen andere developers hiermee? Die landen uitsluiten?

Ik heb niet zo'n zin om alle belastingregels te leren van vage landen, en ik wil ook geen dikke claims achteraf. Niet dat ik nu zoveel verkoop, maar je weet niet wat de toekomst brengt.
  #7  
Oud 11-06-12, 10:26
BuddyCalc BuddyCalc is offline
• iOS 4.2.1
• 6.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2012
Berichten: 7
Standaard

Is het niet zo dat alle landen waar BTW van toepassing is nog wel in de lijst staan van Apple?
In dat geval is de BTW wel afgehandeld en daar gata het toch vnl om denk ik. De omzet belasting betaal je nl wel zelf via je aangifte.
  #8  
Oud 12-06-12, 09:50
wubbe wubbe is offline
• iOS 5.0
• 5.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2008
Locatie: Haarlem
Berichten: 348
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BuddyCalc Bekijk bericht
De omzet belasting betaal je nl wel zelf via je aangifte.
Nee dus: omzetbelasting = btw
  #9  
Oud 12-06-12, 10:48
BuddyCalc BuddyCalc is offline
• iOS 4.2.1
• 6.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2012
Berichten: 7
Standaard

VB: In de USA bestaat BTW niet....alleen salestax (per staat). Zo zullen er nog landen zijn waar BTW niet bestaat. Met omzetbelasting bedoelde ik iets anders: vennoorschapsbelasting (igv BV) of inkomstenbelasting (igv zzp).
  #10  
Oud 11-02-13, 10:33
wubbe wubbe is offline
• iOS 5.0
• 5.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2008
Locatie: Haarlem
Berichten: 348
Standaard

Ik heb het hier laatst met mijn boekhouder over gehad. Hij vertelde mij dat ik een "intracommunautaire aangifte" moet doen, omdat ik een dienst lever aan een EU bedrijf (Apple Luxemburg).

Doen collega app-ontwikkelaars dat ook?
  #11  
Oud 11-02-13, 15:28
BuddyCalc BuddyCalc is offline
• iOS 4.2.1
• 6.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2012
Berichten: 7
Standaard

Dat heb ik nog niet eerder gehoord, maar daar zit iets in.... Iemand informatie hoe dat dan praktisch in z'n werk gaat met zo'n aangifte? Toch wat vreems dat haast niemand exact schijnt te weten hoe dit precies in elkaar zit terwijl het een 'global business' is die toch al jaren draait....Ik heb er zelf ook lang naar gezocht en eigenlijk nooit een waterdicht antwoord gekregen. Hoe kijkt de BTW administratie hier tegenaan? Is daar een EU wetgeving voor of doet ieder EU landje netjes zijn eigen ding?
  #12  
Oud 11-02-13, 18:02
BuddyCalc BuddyCalc is offline
• iOS 4.2.1
• 6.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2012
Berichten: 7
Standaard

Wat ik eigenlijk bedoelde hierboven met die aangifte (hoe dat praktisch werkt): er is feitelijk geen factuur naar Apple / van Apple. je krijgt de omzet "gewoon" op je rekenig gestort elke maand. Hoe doe je dan een aangifte? met welke documenten ondersteun je dat?
  #13  
Oud 11-02-13, 18:11
wubbe wubbe is offline
• iOS 5.0
• 5.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2008
Locatie: Haarlem
Berichten: 348
Standaard

Ik (of mijn boekhouder, ik snap er niets van) boek dat gewoon als omzet. Zonder achterliggende facturen.
Ik heb dat altijd buiten de BTW aangifte gehouden (die doe ik wel zelf) maar dat is volgens hem niet correct. En hij heeft wel een punt. Inderdaad vaag dat daarover zo weinig bekend is.
Reageren

Labels
app, boekhouding, btw, omzet, royalties



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW terugvragen iTunes App Store (Belasting Toegevoegde Waarde) iCulture iPhone Apps 8 22-07-11 20:16
Tax/BTW formulier voor App Store distributie Malork Ontwikkelen voor iOS 36 17-09-09 17:04

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:52.