iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Ontwikkelen voor iOS (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/)
-   -   Goedkoop zelf apps maken (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/122029-goedkoop-zelf-apps-maken.html)

Scandax 16-07-12 20:26

Goedkoop zelf apps maken
 
Hallo forumleden,

Ik wil graag zelf apps gaan maken. Heb al diverse software gemaakt voor comuters, maar wil graag ook voor iDevices apps gaan maken. Ik heb al wat gezocht op Google (en op dit forum), en het blIjkt dat je o.a. een Mac nodig hebt om te kunnen ontwikkelen. Echter ben ik niet van plan €1200 hiervoor uit te gaan geven. Zijn er ook andere manieren om mijn 'ontwikkelplan' te realiseren (bv. OSX Lion o.i.d dualbooten/in een virtual machine installeren)? Heb heel weinig verstand van Mac's.

Bij voorbaat dank voor de hulp :),
Scandax

Guest-20180925190238 16-07-12 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scandax (Bericht 808842)
Zijn er ook andere manieren om mijn 'ontwikkelplan' te realiseren (bv. OSX Lion o.i.d dualbooten/in een virtual machine installeren)? Heb heel weinig verstand van Mac's.

Er is geen enkele legale manier om OS X Lion op een Windows machine te draaien. Ook niet in een virtuele machine zoals bv. VMWare of VirtualBox.

XIII 16-07-12 20:42

De goedkoopste legale manier is qua hardware een Mac mini; vanaf 599,-

(als je al een monitor, toetsenbord en muis hebt)

EDIT: of iets 2e hands wellicht?

Scandax 16-07-12 20:54

2e hands heb ik ook al naar gekeken, maar dat doe ik niet zo graag, dus alleen in 't 'uiterste' geval. En is een Mac Mini een goede oplossing? Kan ik die ook gebruiken als een normale, goede computer??

@Timosha
Dit is niet legaal, maar zou dit praktisch wel een mogelijkheid zijn? Of vraag ik dan te ver door naar iets waar hier niet over gesproken mag worden :P?

Guest-20180925190238 16-07-12 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scandax (Bericht 808849)
@Timosha
Dit is niet legaal, maar zou dit praktisch wel een mogelijkheid zijn? Of vraag ik dan te ver door naar iets waar hier niet over gesproken mag worden :P?

Ik geef geen antwoorden op illegale toestanden ook niet per PM, sorry :p:p

Dat je iOS apps wil gaan ontwikkelen is een nobel plan dat ondersteuning verdient. Dat plan met illegale toestanden uitvoeren is minder nobel en verdient wat mij betreft geen ondersteuning.

Succes verder :)

Scandax 16-07-12 21:12

Duidelijk :).
Zal eens ff kijken wat ik nu ga doen.

Groetjes

freestyle4all 16-07-12 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scandax (Bericht 808849)
...En is een Mac Mini een goede oplossing? Kan ik die ook gebruiken als een normale, goede computer?

Absoluut. Een Mac mini is een prima computer.

Scandax 17-07-12 10:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freestyle4all (Bericht 808864)
Absoluut. Een Mac mini is een prima computer.

Dan denk ik dat ik een Mac Mini ga aanschaffen. Dank voor jullie hulp, wordt erg gewaardeerd :).

Groetjes

XIII 17-07-12 10:22

Het instapmodel heeft maar 2GB geheugen.

Uitbreiden lijkt zinvol, maar is bij Apple erg duur. 3rd party is veel goedkoper!

Guest-20180925190238 17-07-12 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XIII (Bericht 808916)
Uitbreiden lijkt zinvol, maar is bij Apple erg duur. 3rd party is veel goedkoper!

Inderdaad :eek:

@Scandax
Ik koop het originele Samsung geheugen (DDR3 PC3 10600 1333MHZ 204 PIN), dat Apple ook gebruikt, bij een zeer goede dealer op eBay UK. Een setje van 8 GB (2 X 4GB) kost dan iets van een 65,- € ,incl. verzending, afhankelijk van de koers van het Britse Pond.

PM me maar als je interesse hebt ik stuur je dan de link.

XIII 17-07-12 11:03

Geheugenprijzen zijn nogal vluchtig; toen ik zo'n setje (2x 4GB) kocht was ik voor de helft (32 euro) klaar...

(bij een NL webshop met een goede reputatie)

Guest-20180925190238 17-07-12 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XIII (Bericht 808933)
(bij een NL webshop met een goede reputatie)

Bedankt :) Dat zal dan weer te simpel zijn voor mij (mijzelf kennende) :rolleyes:

Whacko 17-07-12 16:23

Nog een vraagje voordat je een Mac Mini gaat aanschaffen (hoewel een MAc natuurlijk nooit een slechte aankoop is ;))
Heb je al programmeer ervaring? Of wil je hiermee gaan beginnen? indien het laatste, dan kan je nog wel eens van een koude kermis thuiskomen ;)

Scandax 17-07-12 16:33

Nog 0 ervaring met de progeammeertalen van Apple, wel met HTML, vbs, VB.net. Aan de eerste 2 heb ik waarschijnlijk niks. Maar ik ga natuurlijk voordat ik überhaupt begin natuurlijk eerst een beetje oriënteren op dit gebied, en zorgen dat alles goed gaat (niet dat ik voor onverwachte verrassingen kom te staan :P).

Whacko 17-07-12 16:39

Ah ok, vb ben ik ook ooit mee begonnen (vb6, maar dat is alweer 10 jaar geleden) dus dat kan een redelijke basis zijn. Maar verwacht wel dat het een behoorlijke omschakeling is wat betreft de syntax. Lees vooral eens wat boeken over Object Oriented Programmeren en misschien memory management.

Wrangler 17-07-12 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 808843)
Er is geen enkele legale manier om OS X Lion op een Windows machine te draaien. Ook niet in een virtuele machine zoals bv. VMWare of VirtualBox.

Ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb een lion USB stick legaal gekocht in de applestore, en deze geïnstalleerd op een Dell Optiplex 745 (Hackintosh).
Support hoef je van Apple natuurlijk niet te verwachten, maar illegaal :confused: !!
Als dit illegaal is, is een jailbreak mijn inziens OOK Illegaal!?!?

Whacko 17-07-12 17:10

Ben het met je eens Wrangler, ook het topic over iOS6 wat nog onder NDA staat is illegaal. Maargoed, wat wel en niet legaal is wordt hier veel door elkaar gehaald :S

Scandax 17-07-12 17:11

Zolang je zo'n versie bij Apple koopt is het idd legaal, alleen niet als je het download en zelf geen originele versie van de software heb is het illegaal.

--edit--
Heb ook nog eens wat meer info gezocht over de Mac Mini, had hiervóór nog te weinig tijd om dit te doen, en de meesten vinden dat hij geen desktop PC kan vervangen. Dan vind ik hem toch behoorlijk duur, en zoals ik al eerder zei koop ik het liefst niets 2e hands (weinig risico, zekerheid, ...). Ben nu niet thuis, weet ook niet zeker wat mijn specs zijn maar misschien is een legale USB stick met het OS een optie? En gaat het er bij Apple echt om dat je processor door Intel is gefabriceerd of gaat het erom dat je hun OS gebruikt?

Wrangler 17-07-12 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scandax (Bericht 809015)
Zolang je zo'n versie bij Apple koopt is het idd legaal, alleen niet als je het download en zelf geen originele versie van de software heb is het illegaal.

Dacht ik ook, hackintosh geen oplossing??
Ik was voor €250,- klaar, geen snelheidsmonster maar het werkt prima!?!

XIII 17-07-12 17:41

Als je Lion bij Apple koopt ga je akkoord met deze voorwaarden:

https://www.apple.com/legal/sla/docs/macosx107.pdf

Met daarin deze tekst:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Apple
You are granted a limited, non-transferable, non-exclusive license:

(i) to download, install, use and run for personal, non-commercial use, one (1) copy of the Apple Software directly on each Apple-branded computer running Mac OS X Snow Leopard or Mac OS X Snow Leopard Server (“Mac Computer”) that you own or control.

(ik heb zelf het relevante deel vet gemaakt)

Als je die tekst heel letterlijk neemt mag je zelfs op een Mac mini alleen gratis (maar geen betaalde) Apps maken...

Scandax 17-07-12 17:47

@XIII
Jep, je hebt gelijk. Mag inderdaad niet. €600 om zelf apps te maken vind ik alleen een beetje duur xD, maar regels zijn regels.
Is Hackintosh eigenlijk ook illegaal? Heb het antwoord al gevonden, 't is illegaal (eigenlijk ook logisch).

--edit--
Zie hier mijn eerdere edit:
Citaat:

Heb ook nog eens wat meer info gezocht over de Mac Mini, had hiervóór nog te weinig tijd om dit te doen, en de meesten vinden dat hij geen desktop PC kan vervangen. Dan vind ik hem toch behoorlijk duur, en zoals ik al eerder zei koop ik het liefst niets 2e hands (weinig risico, zekerheid, ...). Ben nu niet thuis, weet ook niet zeker wat mijn specs zijn maar misschien is een legale USB stick met het OS een optie? En gaat het er bij Apple echt om dat je processor door Intel is gefabriceerd of gaat het erom dat je hun OS gebruikt?
En is er een minimum vereiste van OS? Iets specifieker: Kan ik dit ook doen met OSX Leopard bijvoorbeeld?

Whacko 17-07-12 17:48

En dit staat op de developer portal van Apple: "Xcode 4.5 Developer Preview and iOS 6 beta are pre-release software and are considered Apple Confidential Information and are subject to the terms of your iOS Developer Program License Agreement. Unauthorized distribution or disclosure of Apple Confidential Information is prohibited."

Dus het topic over iOS6 ervaringen is ook niet toegestaan.
Jailbreaken is het aanpassen van Apple software, en dat mag ook niet volgens hun voorwaarden. Dus dat is ook illegaal. Oftewel, er wordt met 2 maten gemeten.

XIII 17-07-12 17:54

Blijft lastig inderdaad.

Laten we teruggaan naar de oorspronkelijke vraag van Spandax.

macmichel 22-07-12 11:17

Weet niet of je ook de beschikking heb over Adobe CS6 daarmee kan je iOS apps maken.

Animatiesoftware, animatiefilms | Adobe Flash Professional CS6

Guest-20180925190238 22-07-12 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door macmichel (Bericht 809802)
Weet niet of je ook de beschikking heb over Adobe CS6 daarmee kan je iOS apps maken.

Is Adobe Creative Suite 6 dan ook "goedkoop"?

http://www.imgdumper.nl/uploads5/500...t_11.23.40.jpg

Scandax 22-07-12 12:31

Nou, volgens mij heb ik die nog ergens liggen (is wel een eerdere versie), maar wist niet dat dat ook kan? En mag dat van Apple?

sebasdeweert 25-07-12 02:49

Maak zelf apps (xCode) met mijn Mac Mini en ik moet zeggen dat het echt snel werkt. Wel heb ik voor 40 euro 8GB RAM geheugen gekocht en erin gezet!

Goldmember 18-12-12 15:54

Illegaal betekent 'in strijd met de wet'. Apple maakt geen wetten. Zolang je niets van ze steelt (dus zelf downloadt) dan kun je hoogstens de gebruiksovereenkomst schenden door het niet op een 'Apple branded' product te installeren. Maar dit is een overeenkomst tussen twee gelijkwaardige civiele partijen, namelijk jij en Apple. Dat is dus een civiel geschil waarvoor Apple als enige mogelijkheid heeft jou te dagvaarden. Maar of ze dat gaan doen voor die paar knaken die dat product kost...


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:44.