iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Ontwikkelen voor iOS (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/)
-   -   programmeren in windows (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/18403-programmeren-windows.html)

daanhegman 07-08-08 00:05

programmeren in windows
 
ik wil visual c# gaan leren, speciaal voor het maken van kleine lollige iphone apps, maar nou is mijn vraag: ik beschik niet over een mac maar over een windows, is er een mogelijkheid om een iphone app in windows te maken met software?

cypher21 07-08-08 00:06

Voor c# is Visual Studio het makkelijkst. Aangezien die van Microsoft is werkt dat prima onder windows ;)

daanhegman 07-08-08 00:07

wordt het dan niet lastig om dat allemaal met de iphone te laten lopen debugeen enzo

cypher21 07-08-08 00:12

Ik heb me er te weinig in verdiept, en nog geen tijd gehad om te proberen. Maar als ik zo even rondkijk op Apple Developer Connection en google naar "xcode windows" dan kun je nog niet veel met visual studio.
De SDK van Apple zal eerst voor visual studio uit moeten komen.
Het lijkt erop dat je vooralsnog een mac nodig hebt.

Er zijn hier vast mensen met meer expertise op dit gebied dan ik, dus ik hoop dat die je in een betere richting kunnen sturen :)

macfreaker 07-08-08 06:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daanhegman (Bericht 162649)
ik wil visual c# gaan leren, speciaal voor het maken van kleine lollige iphone apps, maar nou is mijn vraag: ik beschik niet over een mac maar over een windows, is er een mogelijkheid om een iphone app in windows te maken met software?

Je hebt geen visiual c# nodig om te programmeren voor de iphone maar objective-c . Ofwel gebruik je een mac en download je gratis xcode ofwel zal je eens moeten googlen naar toolchain for windows en deze dan installeren op je win pc en kan je apps maken maar dan niet visual (lijntje per lijntje coden).

daanhegman 08-08-08 17:28

kan het ook met visual c#

ideveloper 08-08-08 18:57

Op dit moment kun je alleen in Objective C programmeren voor de iPhone. Wat een goede IDE onder windows is hiervoor weet ik helaas niet. Dus toch even een google actie ben ik bang.

macfreaker 08-08-08 19:31

Geen IDE voor windows .Toolchain installeren en dan in een teksteditor de code schrijven en testen op je iphone.

justsome 10-08-08 12:24

Doe je zelf een plezier en ga niet lopen stuntelen met een teksteditor, het is de moeite niet waard en de kans is groot dat je dan afhaakt. Een IDE is gewoon een must. Denk eens aan osx86 (eventueel via vmware). Google er maar eens op :)

iBox 10-08-08 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door justsome (Bericht 165996)
Doe je zelf een plezier en ga niet lopen stuntelen met een teksteditor, het is de moeite niet waard en de kans is groot dat je dan afhaakt. Een IDE is gewoon een must. Denk eens aan osx86 (eventueel via vmware). Google er maar eens op :)

Wat is een IDE?
En bedoel je met osx86 een 32bit systeem? :-S

Speedfreak20 10-08-08 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door iBox (Bericht 166012)
Wat is een IDE?
En bedoel je met osx86 een 32bit systeem? :-S

Intergrated Development Environment.. Software omgeving om makkelijker te kunnen programmeren.

Vmare, dat is een goeie! daar heb ik lang niks meer mee gedaan. Ben Oracle Developer en wilde ook wat leuks maken voor op de Iphone maar toen ik las dat je echt perse een Mac moet hebben wilde ik afhaken. Vmware dus ;) cool ! ik ga meteen aan de slag :)

Heel mooi Forum dit! heb er al veel aan gehad. Nu toch maar ff aangemeld.

HMS 20-08-08 11:04

Ben ook wel eens bezig geweest met een Mac in vmware. Werkte prima, maar was 10.5.2 en niet 10.5.3, die je nodig hebt voor de sdk. Zal er wel weer eens naar kijken ;)

Speedfreak20 03-09-08 16:53

pfff, zit weer vast.

Heb vmware geinstalleerd en een mac leopard image voor vmware 'geregeld'
De image werkt goed en boot gewoon maar traag... Dus vmware tools installeren...
bij het installeren van de vmware tools via de terminal kreeg ik een melding dat een bepaalde directory niet gevonden kon worden. Dit heb ik opgezocht op google en kon een andere dir opgeven waarna installatie verder ging. (weet niet meer welke file terminal niet kon vinden.)
Maar nu stopt hij weer en vraagt naar program 'ddl'. Op internet kon ik niet een pad vinden voor de vervanger hiervan.. Iemand anders ideeen? zodat ik verder kan?
Heb ook weinig verstand van MACOSX dus dit zegt mij ook niks..

Ik heb ook geprobeerd de toolchain van windows te installeren Main Page - GameOver <<< voor degene die het ook wil proberen.
Probleem hier is dat de source die je moet invoeren bij de installatie niet (meer) beschikbaar is.
Weet iemand misschien hier de oplossing voor?


alvast bedankt allen,

speedy.

Pixxa 03-09-08 19:50

Msshn heb je niet de goede macosx image voor vmware?
Kijk even hier. Vmware how to - OSx86


Zie hier dat het wel werkt : MAC OS X on VMWare - Yuri's Tweakblog

justsome 04-09-08 10:46

Ik had ook totaal geen ervaring met MAC's, sterker nog voor mijn iPhone had ik zelfs nog nooit OSX gezien.

Ik heb deze guide gebruikt en werkte allemaal in 1 keer: Tutorial: Install JaS 10.5.2 on VMware Workstation 6.5 - InsanelyMac Forum

Software
  • VMware workstation beta 6.5 (je moet minimaal 6.5 gebruiken wil je het werkend krijgen. Hier ben ik na uren googlen en forums lezen toen achtergekomen.)
  • JaS OsX86 10.5.2 Intel SSE2 SSE3.iso
  • JaS OsX86 10.5.3 Intel SSE3 Combo Update + SMB Fix

Thaurin 04-09-08 22:49

Hah--ik heb gewoon een iMac van mijn werk meegejat. :) justsome, aangezien jij ook totaal geen Mac-ervaring had voor je een iPhone had, hoe ver ben jij inmiddels gekomen met Objective-C en XCode? Ik heb ervaring met development op Windows (en mindere mate op Linux), maar Macs zijn mij vreemd. ;) Heb je goede tips om verder te komen?

On-topic: ik kan het mis hebben, maar het zou mij erg verbasen als iPhone development momenteel mogelijk is met C# en Visual Studio. C# is immers totaal gericht op .NET en niet Cocoa en de frameworks van Apple. Van Toolchain weet ik niets, maar da's een andere zaak. Leer Objective-C is het enige antwoord dat ik kan geven als je voor de iPhone wilt gaan ontwikkelen.

justsome 06-09-08 13:31

@Thaurin

Waar ik vooral veel van geleerd heb zijn de video tutorials van Welcome to the iPhone Development Central Website!. Met name de videos van Nitrex88. Je ziet gewoon een hoop kleine dingetjes in een video wat je niet snel uit een boek haalt. Verder vond ik dit artikel zeer handig voor de transitie naar Objective-C (kom zelf van Java): Cocoa Dev Central: Learn Objective-C

Thaurin 06-09-08 14:55

In een andere thread heeft iemand me al gewezen op die videos; inderdaad zeer informatief, maar soms toch nog wat te snel voor me, gezien ik totaal niet thuis ben in Xcode of interface builder. Ik kom van C# af en ik zal die site eens doornemen om te kijken of ik daar zelf ook wat aan heb. :)

Speedfreak20 10-09-08 12:30

@ justsome:
Thanks for the info. Ik ga meteen beginnen met alles voor te bereiden..
Mag ik vragen hoe lang je bezig was met de install?
alvast bedankt.

justsome 11-09-08 12:33

Het is een tijd geleden, maar ik denk zo'n 45 minuten tot een uur. Mag ik je er verder op wijzen dat er ondertussen een kant en klare 10.5.4 versie online te vinden is. Misschien handiger om die te downloaden ivm de nieuwe SDK die 10.5.4 vereist :)


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:18.