iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Ontwikkelen voor iOS (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/)
-   -   BTW (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/26824-btw.html)

jonathan 11-12-08 22:11

BTW
 
Beste mensen,

Ik ga binnenkort native iPhone-applicaties developen, en wil graag weten hoe het met de BTW zit. Moet ik zelf nog 19% afdragen, of doet Apple dat op de één of andere manier?

Groeten,
Jonathan

Gekko 12-12-08 10:12

Dat ligt aan de voorwaarden die Apple heeft.
Als daar niks over instaat denk ik dat je het zelf moet afdragen.
Daarom moet jij ook 19% BTW op je app zetten, zodat jij datzelfde bedrag door kan sluizen naar de belasting.

ideveloper 12-12-08 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jonathan (Bericht 230038)
Beste mensen,

Ik ga binnenkort native iPhone-applicaties developen, en wil graag weten hoe het met de BTW zit. Moet ik zelf nog 19% afdragen, of doet Apple dat op de één of andere manier?

Groeten,
Jonathan

Apple houdt amerikaanse belasting in, maar niet als je aangeeft dat je uit Nederland komt, kwestie van wat formuliertjes invullen. Of je in Nederland belasting moet betalen over je inkomsten hangt helemaal van je persoonlijke situatie af. Gewoon je boekhouder vragen of even met de belastingtelefoon bellen.

jonathan 12-12-08 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ideveloper (Bericht 230198)
Apple houdt amerikaanse belasting in, maar niet als je aangeeft dat je uit Nederland komt, kwestie van wat formuliertjes invullen. Of je in Nederland belasting moet betalen over je inkomsten hangt helemaal van je persoonlijke situatie af. Gewoon je boekhouder vragen of even met de belastingtelefoon bellen.

Bedoel je dat je dus geen BTW (19%) hoeft af te dragen? Of wel?
En waar kan ik die formulieren vinden?

Alvast bedankt hè!

ideveloper 12-12-08 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jonathan (Bericht 230202)
Bedoel je dat je dus geen BTW (19%) hoeft af te dragen? Of wel?
En waar kan ik die formulieren vinden?

Alvast bedankt hè!

De formulieren kun je invullen bij apple op de site (itunesconnect.apple.com) zodra je account gemaakt is.
En die 19% weet ik niet, moet je navragen bij de belastingdienst (tel 0800 - 0543)

jonathan 12-12-08 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ideveloper (Bericht 230203)
De formulieren kun je invullen bij apple op de site (itunesconnect.apple.com) zodra je account gemaakt is.
En die 19% weet ik niet, moet je navragen bij de belastingdienst (tel 0800 - 0543)

Ok, dankje :)

sossienl 12-12-08 14:23

W-8BEN formulieren zijn van belang. Onder iTunes connect => Contracts, Tax & banking information

gekkepietje 12-12-08 23:17

De klant koopt bij Apple, niet bij jou. De klant is dan ook van Apple, niet van jou. Apple is dus verantwoordelijk voor BTW en andere verkoopbelastingen.

Apple houdt zelf BTW in over verkopen die gedaan zijn aan klanten binnen de EU en draagt dat af. Daar hoef je zelf niets voor te doen. Als je app 0,79 eurocent kost, dan krijg jij: (0,79 - btw) * 70%. De BTW is 15% omdat de Europese Apple Store in Luxemburg gevestigd is.

Het W-8BEN formulier is voor de Amerikaanse belastingdienst, dat heeft verder niets met BTW te maken maar met het feit dat jij geld krijgt van een Amerikaans bedrijf. Dat is in principe belast in de USA, maar met dat formulier krijg je een uitzondering daarop, omdat Nederland met de USA hier afspraken over heeft. Anders zouden deze inkomsten dubbel belast worden.

Want je moet over jouw winst wel gewoon inkomstenbelasting betalen in Nederland. Let wel: over je winst. Dus het verschil tussen je inkomsten en kosten. Dit ligt overigens aan jouw situatie, en een boekhouder kan je hier inderdaad veel meer over vertellen. :-)

(IANAL)

ideveloper 13-12-08 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gekkepietje (Bericht 230416)
Apple houdt zelf BTW in over verkopen die gedaan zijn aan klanten binnen de EU en draagt dat af. Daar hoef je zelf niets voor te doen. Als je app 0,79 eurocent kost, dan krijg jij: (0,79 - btw) * 70%. De BTW is 15% omdat de Europese Apple Store in Luxemburg gevestigd is.

Tnx gekkepietje, helder verhaal. Ik vroeg me altijd al af waarom ik voor Europeese verkopen een lager percentage kreeg dan voor Amerikaanse verkopen.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:29.