iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Ontwikkelen voor iOS (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/)
-   -   Tax/BTW formulier voor App Store distributie (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/31381-tax-btw-formulier-voor-app-store-distributie.html)

Malork 13-03-09 10:49

Tax/BTW formulier voor App Store distributie
 
Oke, langzaam maar zeker wordt het wat bij mij met Apps (werkdruk en andere zaken zorgen ervoor dat ik niet veel kon doen) maar, een nog steeds openstaande issue die ik lang vooruit heb geschoven moet nu maar eens afgehandeld worden, en dat is, jawel...het Tax Form op itunesconnect...

Deze heb ik nog steeds niet ingevuld omdat ik geen flauw benul heb wat ik waar moet invullen, en als het verkeerd is...kun je het niet meer wijzigen ook, dus ik ben er enorm huiverig voor dat ik het 'verkeerd' invul :(

Ik ben gewoon een zelfstandige / individual (dus niet van een bedrijf) en volgens mij hoef ik alleen bij:

7. Foreign tax identifying number, if any:mijn eigen Sofi/BSN nummer in te vullen.

Vervolgens de juiste 'vinkjes' aanvinken. (alleen 9.a in mijn geval?)

...maar dan.. Ik las ooit iets over het formulier printen, ondertekenen, inscannen en mailen? (e-mailadres would be appreciated)

Sorry nogmaals als het blijkbaar een obvious formulier is,maar misschien zie ik door de eenvoud wel niet hoe eenvoudig het is ;) en maak ik het mezelf moeilijker dan het is.

Het mooiste zou zijn (maar da's natuurlijk veel gevraagd..) is als iemand een screenshot van zijn tax contract zou willen mailen naar me (met privacy-informatie weggehaald uiteraard).

Nogmaals excuses als het al zoooo vaak is gevraagd (hoewel zoeken erna mij niks opleverde waar ik als individual wat mee kon).

Anthony

ideveloper 13-03-09 10:51

Kijk even boven aan het formulier, daar staan links naar 2 documenten van Apple waar stap voor stap in staat omschreven wat je moet doen.

Malork 13-03-09 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ideveloper (Bericht 265917)
Kijk even boven aan het formulier, daar staan links naar 2 documenten van Apple waar stap voor stap in staat omschreven wat je moet doen.

thanks, maar die heb ik al regelmatig bekeken maar die maakten het mij juist niet makkelijker... de ene spreekt erover dat je wel een EIN nodig, de ander dat je alleen maar 0000000 hoeft in te vullen.... zo moeilijk kan het voor een individual toch niet zijn??? ik wordt er lichtelijk gefrustreerd van...

ideveloper 13-03-09 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Malork (Bericht 265921)
thanks, maar die heb ik al regelmatig bekeken maar die maakten het mij juist niet makkelijker... de ene spreekt erover dat je wel een EIN nodig, de ander dat je alleen maar 0000000 hoeft in te vullen.... zo moeilijk kan het voor een individual toch niet zijn??? ik wordt er lichtelijk gefrustreerd van...

In de uitleg van apple staat dat je een EIN moet aanvragen. Dat is niet zo moeilijk, even bellen met de amerikaanse belastingdienst gaat het snelst. Het nummer staat ook in de uitleg.

top monkey 16-03-09 12:20

Ik heb een aantal maanden geleden het W-8BEN formulier ingevuld met de 9 nullen aanpak. Zie hier:

Apple developer en Amerikaanse belasting - Apple Media Devices - GoT

Ondertussen heb ik de eerste betalingen van Apple ontvangen en ze hebben geen 30% extra belasting ingehouden dus het heeft gewerkt :)

Malork 16-03-09 22:04

haha die had ik ook gevonden en heb het dan ook zo maar ingevuld; rest ging verder vanzelf. Formulier wordt nog opgestuurd morgen :)

...nu nog een App maken ;)

Thaurin 07-04-09 16:13

Uhm--vraagje, over welk formulier heb je hier? Toch niet "Application for EIN"? Ik bedoel, daar heb je nu 9 nullen voor ingevuld. Moet je alsnog dat formulier opsturen dan?

Ik heb inmiddels ook de 9 nullen aanpak uitgevoerd ;). EDIT: Ik vroeg me al af over welk formulier je het had, maar ik was te ongeduldig. ;) De instructies zijn inmiddels naar me gemaild.

Bedankt voor deze informate! Het heeft me enorm geholpen, want ik ben een financiele ramp (in tegenstelling tot de andere kant van mijn familie).

Malork 07-04-09 16:39

Ha, ik wilde net replyen :) ja ik ben daar ook geen held in, maar het is goedgekomen in ieder geval.

Thaurin 07-04-09 16:55

Ik zat nog even te puzzelen met "Capacity in which acting" onderaan het certificate. Ik heb daar gewoon "owner" ingevuld, klaar. :) Nou nog opsturen... en makkelijk rijk worden! ;)

*proest*

Malork 07-04-09 16:57

ho ho , wel ff achteraan sluiten met rijk worden he! :mad:

Thaurin 07-04-09 17:03

Okay, okay. Jij mag wel eerst even op #1 dan. :rolleyes: Oh, en ik laat die "Capacity in which acting" als wel leeg zoals ik ergens las dat je moet doen als individual.

juulie 08-04-09 15:00

Hmm moet je dan alsnog formulieren invullen en opsturen? (ook de zelfde methode gedaan)

Bij mijn iTunes coonect- Contracts staat alles namelijk groen aangevinkt en ik heb ook men eerste app gesubmit (al meer dan een week geleden, kreeg mailtje dat hij meer review tijd nodig heeft)

Welke formulieren moet ik dan aslnog invullen? En kunnen deze niet ingescand worden en terug worden gemaild (of wellicht gefaxt)

Thaurin 08-04-09 15:45

Is je app een paid app of gratis? Als ie gratis is, maakt het niet veel uit. Het formulier is voor de tax treaty die USA met Nederland heeft. Als je het niet opstuurd, stuurt Apple 30% naar de belasting, wat compleet overbodig is vanwege die treaty. Of je het formulier (opgestuurd naar je via email) ook kunt faxen is mij onbekend. Ik heb 'em opgestuurd. Kost je een euro aan postzegels. ;)

juulie 08-04-09 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thaurin (Bericht 275743)
Is je app een paid app of gratis? Als ie gratis is, maakt het niet veel uit. Het formulier is voor de tax treaty die USA met Nederland heeft. Als je het niet opstuurd, stuurt Apple 30% naar de belasting, wat compleet overbodig is vanwege die treaty. Of je het formulier (opgestuurd naar je via email) ook kunt faxen is mij onbekend. Ik heb 'em opgestuurd. Kost je een euro aan postzegels. ;)

Hmm ok want wat ik dus in die GoT thread zag bij die laatste reactie is dat er geen 30% vanaf gaat.

Malork 08-04-09 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door juulie (Bericht 275807)
Hmm ok want wat ik dus in die GoT thread zag bij die laatste reactie is dat er geen 30% vanaf gaat.

Als je het formulier ondertekend en opstuurt gaat er GEEN btw vanaf; die 30% gaat er ALTIJD vanaf; dat is de iTunes Fee, zeg maar.

(maar ik kan me ook ff vergissen met die 30%, maar anders gaat er naast de fee ook nog BTW vanaf, als je het niet instuurt.)

Thaurin 08-04-09 17:58

Wat Malork zegt.

gekkepietje 09-04-09 10:25

Volgens mij is het meer zo:

Je verkoopt je app voor bedrag X.

Koopt de klant via een Europese iTunes, dan A = 0.85 * X. Ofwel er gaat 15% BTW af. Koopt de klant ergens anders dan A = X.

Apple houdt vervolgens 30% in: B = 0.70 * A.

Heb je de tax formulieren niet ingestuurd, dan geeft Apple nog eens 30% aan de Amerikaanse belastingdienst: C = 0.70 * B.

Het bedrag dat jij krijgt is C.

(Of dat laatste echt gebeurt is dus nog wat onzekerheid over.)

In het slechtste geval krijg je dus 0.70 * 0.70 * 0.85 * verkoopprijs = ongeveer 40 cent op de euro.

Thaurin 09-04-09 12:33

Aha, dus geen 15% BTW voor aankopen buiten Europa? En dan hebben we natuurlijk nog de per regio minimums die je moet overschrijden voordat er tot uitbetaling wordt overgegaan. Jaja, leuk handeltje voor Apple zo.

juulie 09-04-09 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Malork (Bericht 275821)
Als je het formulier ondertekend en opstuurt gaat er GEEN btw vanaf; die 30% gaat er ALTIJD vanaf; dat is de iTunes Fee, zeg maar.

(maar ik kan me ook ff vergissen met die 30%, maar anders gaat er naast de fee ook nog BTW vanaf, als je het niet instuurt.)


Ja dat weet ik, maar ik bedoel de btw (is ook nog 30%): Ik weet niet of de persoon uit die thread nou wel zijn papieren heeft ingestuurd, aangezien dat er niet.

Dus: Als je die 9 nullen methode etc. gedaan heb, en itunes connect zegt dat mijn tax etc goed is (groen vinkje) moet ik dan alsnog dat W-8BEN formulier insturen (ik kreeg hem namelijk ook al helemaal ingevuld binnen in men mail??)

Malork 09-04-09 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door juulie (Bericht 276048)
Ja dat weet ik, maar ik bedoel de btw (is ook nog 30%): Ik weet niet of de persoon uit die thread nou wel zijn papieren heeft ingestuurd, aangezien dat er niet.

Dus: Als je die 9 nullen methode etc. gedaan heb, en itunes connect zegt dat mijn tax etc goed is (groen vinkje) moet ik dan alsnog dat W-8BEN formulier insturen (ik kreeg hem namelijk ook al helemaal ingevuld binnen in men mail??)

Ja; dat staat ook in de instructies die je gemailed krijgt; je moet het namelijk ondertekenen. je bent het niet verplicht maar als je het niet doet, kan er nog BTW ingehouden worden. Zoals al eerder aangegeven hier kan het geen kwaad. het kost je hooguit < 1 euro aan postzegels en een (gezonde) wandeling naar de brievenbus. IK heb het formulier in ieder geval opgestuurt.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:38.