//

Leren developen

Leren developen discussie in Ontwikkelen voor iOS forum; ( verdwijnt na registratie ) Hallo, Ik wil leren developen voor mac en iphone, maar waar meot ik beginnen? wat is bijvoorbeeld een goed boek voor iemand die totaal geen ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Development > Ontwikkelen voor iOS
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 20-03-09, 00:22
Ton Versteeg Ton Versteeg is offline
• iOS 3.1.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Mar 2009
Berichten: 7
Standaard Leren developen

Hallo,

Ik wil leren developen voor mac en iphone, maar waar meot ik beginnen? wat is bijvoorbeeld een goed boek voor iemand die totaal geen enkele coding taal kent? laat staan terminal dingen.

Alvast bedankt.

Mocht dit hier niet in thuis horen verplaatst het dan maar
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 20-03-09, 00:32
lnn.art lnn.art is offline
• iOS 3.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2008
Locatie: daar
Berichten: 341
Standaard

Lijkt me handig te beginnen met zoeken bij de oorsprong van het developpen: Apple

Ik heb nog een tip voor je, er bestaan zgn. 'zoekmachines' op internet. Een welbekende hiervan is 'Google'. Dit is het adres: Google ... Hier kan je enkele zoektermen intypen, wat Google vervolgens gebruikt om geindexeerde websites te doorzoeken. Passend bij jou vraag zou ik, te beginnen met Engelse termen (zorgt voor meer zoekresultaten), "book" "iphone" "mac" en "develop" intypen. Ook andere vragen zijn te beantwoorden m.b.v. Google's zoekresultaten.

Ik wens je daarbij veel succes!
  #3  
Oud 20-03-09, 00:34
Ton Versteeg Ton Versteeg is offline
• iOS 3.1.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Mar 2009
Berichten: 7
Standaard

Zou je a.u.b. op willen bokken met onzinnige reacties, ik vraag om wat mensen hier goede boeken vinden en of ze er ook ervaring mee hebben.

Edit: trouwens voor jouw informatie, natuurlijk heb ik even gegoogeld en toen dacht ik hey, op iphoneclub zitten ook een paar developers even vragen hoe hun zijn begonnen en welke boeken hun gebruikten of andere informatie bronnen. Dus ga alsjeblieft niet de weisneus lopen uithangen want die zijn er al genoeg.

Laatst gewijzigd door Ton Versteeg; 20-03-09 om 00:44.
  #4  
Oud 20-03-09, 01:48
lnn.art lnn.art is offline
• iOS 3.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2008
Locatie: daar
Berichten: 341
Standaard

Ik probeer je duidelijk te helpen. Jammer dat je dit niet kan waarderen.

Ik heb je op weggeholpen met beide vragen. Je eerste vraag, een vrij algemene vraag trouwens, beantwoorde ik met een handige link: iPhone Developer Program - Apple Developer Connection . Deze website vertelt je namelijk precies waar je moet beginnen wanneer je wilt ontwikkelen voor de iPhone. Op de tweede vraag kan ik helaas geen specifiek antwoord geven, sinds ik zelf noch ontwikkel noch interesse in heb in programmering. Ik probeerde je hierbij wel op korte termijn op weg te helpen door je Google te adviseren. Ik had je bijvoorbeeld ook een zoekresultaat kunnen voorschotelen: Beginning iPhone Development - Apple Store (U.K.) . Volgens de inleiding is dit een goed boek om de basis te leren. Je bent trouwens niet de enige met deze vragen; dit is iemand die ook een topic opende betreffende 'ontwikkel-guides': https://forum.iculture.nl/f8/ap...twikkelen.html . Hij geeft overigens wel iets meer informatie over zijn middelen en kennis.

Hier is nog een link, die ik met de simpele zoekterm 'ontwikkelen' heb gevonden op deze site: Applicaties ontwikkelen voor de App Store, hoe werkt dat eigenlijk? > Nieuws > iPhoneclub.nl . Een uitgebreid stappenplan door de redactie van deze website. Dateert wel uit juni '08, dus ik kan je niet vertellen of het nu anders werkt.

Door de zoekterm nu aan te vullen met 'boek', heb ik o.a. de volgende resultaten gevonden:
O?Reilly brengt boek iPhone Open Application Development uit > Nieuws > iPhoneclub.nl
Nieuw boek over iPhone-ontwikkeling: ?Beginning iPhone Development? > Nieuws > iPhoneclub.nl
Nieuw boek: iPhone SDK Application Development > Nieuws > iPhoneclub.nl
iPhone Dev Central: videotutorials voor ontwikkelaars > Nieuws > iPhoneclub.nl

Het is slechts een kleine greep, en persoonlijke reviews missen misschien. Maar voor dat probleem is Google weer een uitkomst, omdat je heel specifiek kan zoeken naar boeken én bijbehorende reviews.

Ik hoop dat e.e.a. nu helder is voor jou, evenals mijn goede bedoelingen, ondanks dat ik je een beetje lui vind . Nogmaals, veel succes verder! Houd me op de hoogte Ton!

PS: Ik vind het trouwens niet netjes dat je een poging tot hulp afdoet als 'onzinnig'. Ook het verzoek 'op te bokken' is zeer onvriendelijk, en 'wijsneus' is beledigend van aard, vanwege de negatieve connotatie. Ik hoop dan ook dat je het fatsoen weet op te brengen mij jou verontschuldiging aan te bieden (op een respectvolle manier) voor de emotionele reactiviteit.

Laatst gewijzigd door lnn.art; 20-03-09 om 02:33. Reden: psje toegevoegd vanaf phoon
  #5  
Oud 20-03-09, 02:15
Mindreaver Mindreaver is offline
• iOS 3.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2008
Berichten: 12
Standaard

Inn.art, je tweede reactie maakt een hoop goed, maar je eerste is verre van netjes. Net zoals de reactie van de TS daarop overigens.

Gelukkig blijk je wel behulpzaam te zijn, anders had ik je aangeraden hier gewoon niet op te reageren.

TS, in het vervolg is het misschien handig te vermelden dat je al wat research gedaan had en je gewoon nieuwsgierig was wat andere developers goede boeken vonden.

Ik heb gezegd.

Beetje meer Ontopic:

TS, vind je het gewoon leuk om te programmeren (ik denk nee, aangezien je geen enkele taal kent) of geloof je in het sprookje dat je hier rijk van kan worden?
  #6  
Oud 20-03-09, 02:28
lnn.art lnn.art is offline
• iOS 3.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2008
Locatie: daar
Berichten: 341
Standaard

Zou je de kwalificatie 'niet netjes' willen toelichten svp? M.i. heb ik, zoals nader uitgelegd in de tweed reactie, Ton op de eerste vraag antwoord gegeven, en voor de twede vraag een website geadviseert.
  #7  
Oud 20-03-09, 08:30
Kilroy Kilroy is offline
• iOS 3.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2008
Berichten: 10
Standaard

Ik vind dat Inn.art eigenlijk wel een heel nette (waar toch ook een correcte ondertoon inzit) reactie afgeeft. Hij geeft wel handvaten maar laat toch ook blijken dat je eerst maar eens zelf wat moet doen.

Als je je op het gebied van programmeren wilt begeven is het goed om je eerst eens beetje in dingen te verdiepen. Zoek eens wat boeken op die er bestaan en neem die in zo een vraag mee. Doe eerst zelf eens een beetje research en ga dan op een forum posten. Het programmeren zelf is tegenwoordig meer zoeken (zoeken van functies e.d.) dan wat anders. Natuurlijk is een goede basis een vereiste en daar geeft Inn.art de best mogelijke link...namelijk Apple zelf.
  #8  
Oud 20-03-09, 09:06
ideveloper's schermafbeelding
ideveloper ideveloper is offline
• iOS 5.1
• 5.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2008
Locatie: Bodegraven
Berichten: 339
Standaard

Ik ben niet zo van de boeken, dus ben begonnen bij Welcome to the iPhone Development Central Website! een handige video tutorial site voor iPhone applicaties. Als je elke avond 2 tutorials pakt ben je in no-time up-to-speed.

Daarna verzin je voor jezelf een proef-project, iets wat je echt wilt gaan maken en zoekt op de apple site een voorbeeld project wat er een beetje op lijkt of van de zelfde technieken gebruik maakt iPhone Dev Center - Apple Developer Connection. Vanuit dat proef project kun je mooi je eigen project bouwen en zo gaandeweg objective-c leren.

Mijn eerste proefproject was BMI
Mijn tweede was Bubble level (voorbeeld project was aLevel van Apple)
En de derde was Python (voorbeeld project was Crashlanding van Apple)

Succes en wie weet hebben we er binnenkort in Nederland weer een ontwikkelaar bij.
  #9  
Oud 20-03-09, 09:41
Puck84 Puck84 is offline
• iOS 5.0.1
• 5.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Mar 2009
Berichten: 247
Standaard

En als je volledig nog geen programmeer taal kent... welke leer je dan best even vlug voordat je aan iphone programmeren begint? (om even concreet te zijn...)

Oh en dit:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lnn.art Bekijk bericht
Lijkt me handig te beginnen met zoeken bij de oorsprong van het developpen: Apple

Ik heb nog een tip voor je, er bestaan zgn. 'zoekmachines' op internet. Een welbekende hiervan is 'Google'. Dit is het adres: Google ... Hier kan je enkele zoektermen intypen, wat Google vervolgens gebruikt om geindexeerde websites te doorzoeken. Passend bij jou vraag zou ik, te beginnen met Engelse termen (zorgt voor meer zoekresultaten), "book" "iphone" "mac" en "develop" intypen. Ook andere vragen zijn te beantwoorden m.b.v. Google's zoekresultaten.

Ik wens je daarbij veel succes!
Is zowel een absoluut correct als absoluut nutteloos antwoord. Gewoon "heb je de apple site en google al geprobeerd want je vraag lijkt me redelijk ruim" heeft dezelfde inhoud met veel minder het risico als arrogant geinterpreteerd te worden. Aangezien je toch de tijd neemt om zo'n uitgebreid tekstje over zoiets simpel te maken neem ik aan dat je dat ook wel besefte tijdens...

De reactie erop had iets beleefder gekunt, maar toch uitgelokt dus klaag niet over de reply...
  #10  
Oud 20-03-09, 10:22
ideveloper's schermafbeelding
ideveloper ideveloper is offline
• iOS 5.1
• 5.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2008
Locatie: Bodegraven
Berichten: 339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puck84 Bekijk bericht
En als je volledig nog geen programmeer taal kent... welke leer je dan best even vlug voordat je aan iphone programmeren begint? (om even concreet te zijn...)
Ik ben niet zo van de boeken, maar toevallig heb ik laatst een boek gelezen "Learn Objective-C on the Mac". De eerste 9 hoofdstukken zijn echt voor de beginner, dus die zou je eens kunnen bestellen.

Let wel, programmeren is een vak en om dit echt goed te leren is een opleiding vaak het handigst. Als je makkelijk zelf leert kan het wellicht ook uit een boekje en met veel oefening.
  #11  
Oud 20-03-09, 11:31
Matisse Matisse is offline
• iOS 5.0 Beta
• 5.0 Beta
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Antwerpen
Berichten: 89
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puck84 Bekijk bericht
En als je volledig nog geen programmeer taal kent... welke leer je dan best even vlug voordat je aan iphone programmeren begint? (om even concreet te zijn...)
Het heeft geen zin eerst een andere taal te leren, dus begin maar meteen met Objective-C. Een goed boek (maar heel erg uitgebreid) is hier online te vinden.

Ps: programmeren voor een iPhone moet je niet vergelijken met snel even een Visal Basic programmaatje te maken...
  #12  
Oud 20-03-09, 13:04
lnn.art lnn.art is offline
• iOS 3.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2008
Locatie: daar
Berichten: 341
Standaard

Wat mij deugt doet is dat iDeveloper, een échte iPhone developer met reputatie en deskundigheid, ook verwijst naar twee links die ik eerder gegeven heb (met enkel de zoektermen die ik eerder aangeraden heb). Dat waren namelijk het developers-deel op Apple's website zelf, en de videotutorial site. Als je consequent bent Ton, dan verwacht ik dezelfde botte opmerking (waar ik uiteraard niet voor pleit trouwens) naar hem.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puck84 Bekijk bericht
Is zowel een absoluut correct als absoluut nutteloos antwoord. Gewoon "heb je de apple site en google al geprobeerd want je vraag lijkt me redelijk ruim" heeft dezelfde inhoud met veel minder het risico als arrogant geinterpreteerd te worden. Aangezien je toch de tijd neemt om zo'n uitgebreid tekstje over zoiets simpel te maken neem ik aan dat je dat ook wel besefte tijdens...

De reactie erop had iets beleefder gekunt, maar toch uitgelokt dus klaag niet over de reply...
Dat er consensus bestaat over de vanzelfsprekendheid van het afweten van Google is mij niet bekend. Ik hoop dat ik door de (sympathiek bedoelde) uiteenzetting geen aversie creëer tegen een uitgebreide uitleg. Ik vind het zelf prettig wanneer mensen duidelijk zijn wat betreft communicatie, en dus probeer ik dat zelf ook zo goed mogelijk na te leven. Woordkeus lijkt mij dus ook niet relevant, gezien de logica overeenkomt. Ik heb geen enkel moment 'beseft' arrogant geïnterpreteerd te worden door de fatsoenlijke repliek. Hoe je daarom mijn inzending als uitlokken beschouwt, is mij dan ook een raadsel. De klacht ging over de beledigingen van Ton, gezien dat geheel onredelijk en irrationeel was. Maar daar ben jij het dus niet mee eens, en rechtvaardigt zijn kwetsende opmerkingen?
  #13  
Oud 20-03-09, 13:41
Puck84 Puck84 is offline
• iOS 5.0.1
• 5.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Mar 2009
Berichten: 247
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matisse Bekijk bericht
Het heeft geen zin eerst een andere taal te leren, dus begin maar meteen met Objective-C. Een goed boek (maar heel erg uitgebreid) is hier online te vinden.

Ps: programmeren voor een iPhone moet je niet vergelijken met snel even een Visal Basic programmaatje te maken...
Bedankt voor de waarschuwing
Ik ben gewoon van plan wat te gaan bijstuderen in mijn vrije tijd, bachelor informatica misschien, en dan kan ik dat al wat richting de iPhone programmatie sturen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lnn.art Bekijk bericht
Dat er consensus bestaat over de vanzelfsprekendheid van het afweten van Google is mij niet bekend. Ik hoop dat ik door de (sympathiek bedoelde) uiteenzetting geen aversie creëer tegen een uitgebreide uitleg. Ik vind het zelf prettig wanneer mensen duidelijk zijn wat betreft communicatie, en dus probeer ik dat zelf ook zo goed mogelijk na te leven. Woordkeus lijkt mij dus ook niet relevant, gezien de logica overeenkomt. Ik heb geen enkel moment 'beseft' arrogant geïnterpreteerd te worden door de fatsoenlijke repliek. Hoe je daarom mijn inzending als uitlokken beschouwt, is mij dan ook een raadsel. De klacht ging over de beledigingen van Ton, gezien dat geheel onredelijk en irrationeel was. Maar daar ben jij het dus niet mee eens, en rechtvaardigt zijn kwetsende opmerkingen?
Laatste wat ik erover ga zegggen (aangezien het hopeloos offtopic is):

Ik geloof je op je woord als je zegt dat je er niet kwaad (en alleen maar goed) mee bedoelde, maaraangezien er toch duidelijk een paar mensen vinden dat het arrogant/betweterig overkwam, is het misschien iets om over na te denken alvorens gelijkaardige posts te maken in de toekomst.

Ik ben van Belgisch Limburg en ik weet niet hoe de sociaal culturerel waarden in jouw regio zijn, maar niets in dit topic valt vanuit mijn waardeset onder "kwetsende" opmerkingen... Hooguit een conflict in meningen waar volwassen mensen fatsoenlijk mee om horen te kunnen gaan zonder traantjes te laten
  #14  
Oud 20-03-09, 13:43
iScorpio's schermafbeelding
iScorpio iScorpio is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 14.0
• iPadOS 14.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2008
Locatie: Veluwe
Berichten: 11.220
Standaard

En daarmee is het laatste hierover op (digitaal) papier gezet
__________________

PB's met vragen worden niet beantwoord, post deze op het forum!
  #15  
Oud 20-03-09, 13:45
lnn.art lnn.art is offline
• iOS 3.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2008
Locatie: daar
Berichten: 341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puck84 Bekijk bericht
Laatste wat ik erover ga zegggen (aangezien het hopeloos offtopic is):
Lijkt mij voor allen verstandig, al verwacht ik nog wel een excuses van Ton.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puck84 Bekijk bericht
een paar mensen vinden dat het arrogant/betweterig overkwam
Dat waren Ton en jij, vandaar de vraag naar opheldering

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puck84 Bekijk bericht
Ik ben van Belgisch Limburg en ik weet niet hoe de sociaal culturerel waarden in jouw regio zijn, maar niets in dit topic valt vanuit mijn waardeset onder "kwetsende" opmerkingen...
Dat begrijp ik, maar het ging ook over mijn gevoelswaarde..

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puck84 Bekijk bericht
volwassen mensen
Dat ben ik niet..


EDIT:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door scorpiosoft Bekijk bericht
En daarmee is het laatste hierover op (digitaal) papier gezet
Pardon, deze las ik pas na het verzenden van mij post. Ik zal het hierbij laten. Dank
  #16  
Oud 20-03-09, 13:52
Kilroy Kilroy is offline
• iOS 3.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2008
Berichten: 10
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ideveloper Bekijk bericht
Let wel, programmeren is een vak en om dit echt goed te leren is een opleiding vaak het handigst. Als je makkelijk zelf leert kan het wellicht ook uit een boekje en met veel oefening.
Absoluut waar !! Of je je kennis nu vergaart door het lezen van boeken of online of wat dan ook, zorg dat je je ook verdiept op de basis principes van programmeren. Klinkt misschien heel logisch maar ik heb heel veel werk van programmeurs gezien die zelf door de bomen het bos niet meer zagen.
  #17  
Oud 20-03-09, 21:05
OwBeeGee's schermafbeelding
OwBeeGee OwBeeGee is offline
• iOS 7.0.4
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2008
Locatie: Den Haag
Berichten: 113
Stuur een bericht via MSN naar OwBeeGee
Standaard

iDeveloper bedankt voor je link

ik haat lezen en schrijven/tikken ik ga lekker paar uurtjes kijken en luisteren !!

ben sinds gister officieel developer , mwuhaha

die interface builder is trouwens TOP zelfs ik snap het... xCode moet ik echt ff voor gaan zitten nog met al die {{ [[ " "" .. {{ ]][[ snap ik geen reet van wat waar te gebruiken!
__________________
[ The dreams in which I'm iPhoning are the best I'd ever had! ]
  #18  
Oud 21-03-09, 01:56
Ton Versteeg Ton Versteeg is offline
• iOS 3.1.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Mar 2009
Berichten: 7
Standaard

Iedereen hartelijk bedankt voor de tips en links, vooral de video tutorials vind ik top.

@Inn.Art: zoals Puck 84 al aangaf met zijn
"Gewoon "heb je de apple site en google al geprobeerd want je vraag lijkt me redelijk ruim" heeft dezelfde inhoud met veel minder het risico als arrogant geinterpreteerd te worden. Aangezien je toch de tijd neemt om zo'n uitgebreid tekstje over zoiets simpel te maken neem ik aan dat je dat ook wel besefte tijdens..."

Daar kon ik mij helemaal in vinden, mocht dit niet je bedoeling zijn dan sorry op de reactie van mij daarop. Het kwam namelijk inderdaad arrogant op mij over.
  #19  
Oud 21-03-09, 10:50
lnn.art lnn.art is offline
• iOS 3.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2008
Locatie: daar
Berichten: 341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door OwBeeGee Bekijk bericht
iDeveloper bedankt voor je link
Ik was eerder!..
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ton Versteeg Bekijk bericht
Iedereen hartelijk bedankt voor de tips en links, vooral de video tutorials vind ik top.
Och, het was een kleine moeite.. Geen probleem though!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ton Versteeg Bekijk bericht
mocht dit niet je bedoeling zijn dan sorry op de reactie van mij daarop.
Ik ben blij dat je zodoende overtuigd bent van de redelijkheid en intentie als het gaat om mijn reactie. Al zou het trouwens mijn bedoeling geweest zijn betweterig over te komen: inhoudelijk is er niets van op aan te merken (zie de gevonden links met mijn tips) en ik bleef beleefd, en daarbij zou het mensen sieren dankbaar te zijn voor de energie die mensen steken in andermans vragen, ondanks de vorm.

Maar goed, kloar .. Al iets wijzer? De SDK bv al gedownload?

Laatst gewijzigd door lnn.art; 21-03-09 om 10:58.
  #20  
Oud 21-03-09, 16:45
Ton Versteeg Ton Versteeg is offline
• iOS 3.1.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Mar 2009
Berichten: 7
Standaard

Ja, de SDK had ik al een week terug gedownload en zelfs een heuze Hello World app gemaakt. Heb nu ook al wat tutorials gevolgd en ben nu bezig met een tutorial om een geluid af te spelen (nee geen fart app ), alleen lukt het maar niet de apps op mijn iphone te krijgen. Ik heb me iphone gejailbreakt, heb ook de nodige zinnen in de info.plist gezet en een speciale mobileinstalation ik krijg de apps wel via build & go wel op de iphone maar als ik ze een open dan krijg ik een foutmelding.

Nog even verder zoeken dus, want om nu al $99 te betalen vind ik iets te vroeg.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Leren hoes iPhone 4 joost_ iPhone accessoires en onderdelen 90 14-03-11 14:25
Developen met Flash CS5? Rotje333 Ontwikkelen voor iOS 14 19-08-10 18:52
app leren maken siardvdbosch Ontwikkelen voor iOS 5 25-05-10 13:54
Iphone SDK leren thibaultvdb Archief 1 21-01-10 20:54
Developen voor iphone Dreissen Ontwikkelen voor iOS 14 08-06-09 20:37

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:52.