iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Ontwikkelen voor iOS (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/)
-   -   Tip voor uitbrengen update (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/32344-tip-voor-uitbrengen-update.html)

ideveloper 01-04-09 11:26

Tip voor uitbrengen update
 
Even een kort stukje voor developers die een database in hun applicatie gebruiken.

Gisteren is de update van iFacts uitgekomen. Vanochtend stond iTunes vol met negatieve reviews van mensen waarbij de applicatie niet meer werkte. Achteraf is de oplossing vrij eenvoudig, maar dat is altijd zo achteraf :-)

De meeste applicaties die een database gebruiken, maken een kopie in de application documents directory, zodat de database ook schrijfbaar is.

Bij het updaten van een applicatie wordt de bestaande documents directory niet overschreven. Dit is maar goed ook, want anders is de gebruiker al zijn/haar data van die applicatie kwijt.

Maar als je een database update hebt gedaan, betekent dit dus dat de nieuwe applicatie nog gebruik maakt van de oude database gegevens / structuur en dit kan natuurlijk veranderd zijn in de nieuwe versie.

Les: Als je een update van een applicatie uitbrengt, moet je er ook voor zorgen dat een bestaande database op de juiste manier bijgewerkt wordt.

In het geval van iFacts is het vrij simpel, het gaat om een statische database dus gewoon een kwestie van iFacts van de telefoon verwijderen en opnieuw erop zetten, zodat er gebruik wordt gemaakt van de nieuwe database.

Natuurlijk is het voor een statische database ook niet noodzakelijk om eerst naar de documents directory te kopieren, dus dat heb is gelijk bij update 2.0.1 opgelost waardoor dit soort problemen voortaan tot het verleden behoren.

M'n excuses aan de huidige iFacts gebruikers voor deze onhandige actie. Zo leer je iedere dag weer wat.

JWVD 01-04-09 11:43

Bedankt voor het melden :)

Malork 01-04-09 13:41

Soortgelijk iets heb ik inderdaad wel eens gemerkt in de simulator; daar inderdaad de app verwijderd dan was het weer goed, niet bij nadenkend dat dit natuurlijk 'lastiger' kan zijn met een live app!

Bedankt voor het reminden / mededelen :)

Matisse 01-04-09 14:17

Bij uitbreiding geldt dit natuurlijk voor alle apps die informatie wegschrijven en bij een nieuwe versie een nieuwe structuur gebruiken ;)

SkyTrix 11-04-09 12:38

Je kopieerde je database naar de Documents directory? Als je dat in de nieuwe versie ook zo deed dan werd die toch gewoon overschreven? Of zie ik het mis?

Dreissen 11-04-09 13:59

Een vraag kan ik mijn script ook koppelen aan een database op het internet van mijn hosting.

SkyTrix 11-04-09 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dreissen (Bericht 276669)
Een vraag kan ik mijn script ook koppelen aan een database op het internet van mijn hosting.

Rechtstreeks query's uitvoeren vanuit iPhoneOS is niet mogelijk naar een MySQL database op een hosting. Wel kan je een PHP bestand maken die je met GET variabelen kan aanroepen en die de query's voor jou uitvoert. Via NSURLConnection (of was het NSURLRequest?) kan je die dan laten uitvoeren.

ideveloper 11-04-09 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SkyTrix (Bericht 276659)
Je kopieerde je database naar de Documents directory? Als je dat in de nieuwe versie ook zo deed dan werd die toch gewoon overschreven? Of zie ik het mis?

Nee, ik keek eerst of het bestand al bestond, en voerde dan pas de kopieer actie uit. Vandaar.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:00.