iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Ontwikkelen voor iOS (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/)
-   -   Wachten op boek SDK 3.0 of alvast inlezen in 2.x (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/34206-wachten-op-boek-sdk-3-0-alvast-inlezen-2-x.html)

nop 15-05-09 16:23

Wachten op boek SDK 3.0 of alvast inlezen in 2.x
 
Ben op dit moment de sdk 3.0 aan het downloaden. Heb al wat programmeerervaring uit het verleden, en ik lees het liefst van papier.
Ik zoek dus een goed boek over Iphone development. Logisch dat er nog geen boeken zijn over de nieuwe SDK. Wat adviseren jullie mij? Is het beter om een SDK 2.x boek alvast aan te schaffen? Of nog even wachten op een SDK 3.x boek.
(Mijn oog viel op O'Reilly's)

Myrdhin 15-05-09 16:29

Ik zou gewoon alvast een boek aanschaffen. 3.0 bied vooral meer functionaliteit en de dingen die anders zijn kun je terugvinden in de releasenotes. Later kan je altijd een boek over 3.0 kopen en ondertussen kan je alvast aan de slag.

ideveloper 15-05-09 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Myrdhin (Bericht 286720)
Ik zou gewoon alvast een boek aanschaffen. 3.0 bied vooral meer functionaliteit en de dingen die anders zijn kun je terugvinden in de releasenotes. Later kan je altijd een boek over 3.0 kopen en ondertussen kan je alvast aan de slag.

Alles in 3.0 valt nog onder de NDA, dus een kleine kans dat er al een boek beschikbaar is.

UnXsIsT 15-05-09 23:18

Ik raad je aan om het boek: "Beginning iPhone Development" van Apress aan te schaffen. Dit is het eerste deel in de reeks van een aantal boeken en in dit deel wordt er uitleg gegeven over het gebruik van de verschillende UI elementen die beschikbaar zijn voor de iPhone.

De volgende boeken die uitkomen gaan dieper in op de materie, namelijk de boeken: "Advanced iPhone Development (ergens in 2009), iPhone Game Development (juni 2009), Cool iPhone Projects (juni 2009)..

Neem maar eens een kijkje op:
APRESS.COM | Books for Professionals, by Professionals ...

Ik ben hier ook mee begonnen (ben zelf full-time software ontwikkelaar bij een bedrijf voor bedrijfssoftware), en de materie gaat heel goed in, en biedt uitkomst voor de beginnende als wel de gevorderde ontwikkelaar.

iPhone ontwikkeling is zeker niet gemakkelijk, al helemaal niet wanneer je gewend bent dat de luxe ontwikkel talen je verwennen met automatisch geheugenbeheer enz. enz. Dit dien je op je iPhone allemaal zelf in de gaten te moeten houden!

Succes met ontwikkelen in ieder geval!

nop 17-05-09 20:55

Dank voor jullie tips en adviezen, ik ga het boek Beginning Iphone Development bestellen. Ik denk dat de leercurve steil is, en ik zie het dan ook als een (leuke) kluif. Ik heb in ieder geval geen goudkoorts voor ogen en copy/paste waanideeen :)

gekkepietje 17-05-09 22:44

Tip: open iTunes, ga naar de iTunes Store, click op iTunes U, ga naar Stanford, bekijk de serie iPhone Application Development. Je krijgt hiermee gratis een cursus iPhone ontwikkelen zoals die op Stanford University gegeven wordt, door mensen van Apple. Plus downloads van source code en de andere materialen. Daar kun je bijna alles al uit leren. Enige voorkennis van C is wel vereist, maar dat is met dat boek ook.

nop 18-05-09 18:53

Genoteerd en gedownload! Dank je wel. De basiskennis C heb ik al op zak en ervaring met OO in ieder geval ook.

Thaurin 11-06-09 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door UnXsIsT (Bericht 286841)
Ik raad je aan om het boek: "Beginning iPhone Development" van Apress aan te schaffen. Dit is het eerste deel in de reeks van een aantal boeken

Hey, ik wist niet dat er meer boeken in deze reeks zouden uitkomen! Ik ga dat zeker in de gaten houden!

En begin gewoon met een boek voor SDK 2.x. Die boeken zullen echt niet de hele SDK behandelen en alles wat je leert is goed voor 3.0.

Vinno 11-06-09 13:03

Ik ben ook bezig met het boek "Beginning iPhone Development". Erg fijn boek vind ik en ook leuk geschreven.
Als je (zoals ik) niet veel C ervaring hebt, dan is het misschien handig om eerst deze pagina even door te lezen: Cocoa Dev Central: C Language Tutorial for Cocoa
Ik heb wel wat ervaring met programmeren (Visual Basic, Delphi, PHP), dus dit verhaal kon ik vrij snel volgen en was voor mij een perfect opstapje om het boek meteen van begin af aan te volgen.

Thaurin 11-06-09 14:28

Ik vraag me wel eens af hoe makkelijk dit boek en iPhone development op zich wordt ervaren door mensen die eigenlijk vrijwel geen programmeer/software design ervaring hebben. Je hebt wel eens van die mensen die denken dat je er met alleen een goed idee wel komt, maar ik vraag me af hoe dat afloopt (want dat hoor je dan niet ;)). Misschien vraag ik me ook af of ik nou wat heb aan de ervaring die ik heb of dat een nieuweling dat effe in drie maanden heeft bijgespijkerd. ;)

Whacko 12-06-09 11:34

Ik heb niet echt een boek gelezen. Heb af en toe wel door The iPhone Developer's Cookbook gebladerd voor wat voorbeelden.
Verder de tutorials van Apple gelezen over de Objective-C syntax, en memory management. Aangezien ik al ervaring had met C/C++ en Java.
Verder denk ik dat het gewoon een kwestie is van veel proberen, experimenteren, en voorbeeldjes op internet bekijken.

nop 29-06-09 20:18

Inmiddels ben ik begonnen in het Apress.com (Beginning iPhone Development) boek. Het leest heerlijk weg en is precies op het niveau dat ik verwacht. De verplichte hello world zit erin, en nu volgt de rest.
In het boek wordt aangenomen dat je al conceptuele kennis hebt van OO en programmeren, en dat is juist. In hoofdstuk 2 gaat het al redelijk snel de diepte in, maar wordt geen detail overgeslagen. Ik neem er de tijd voor en doe het echt voor mijn plezier, niet om snel geld te verdienen of status te verwerven.

juulie 29-06-09 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nop (Bericht 314439)
Inmiddels ben ik begonnen in het Apress.com (Beginning iPhone Development) boek. Het leest heerlijk weg en is precies op het niveau dat ik verwacht. De verplichte hello world zit erin, en nu volgt de rest.
In het boek wordt aangenomen dat je al conceptuele kennis hebt van OO en programmeren, en dat is juist. In hoofdstuk 2 gaat het al redelijk snel de diepte in, maar wordt geen detail overgeslagen. Ik neem er de tijd voor en doe het echt voor mijn plezier, niet om snel geld te verdienen of status te verwerven.

Ik heb zon beetje de hele serie gekocht (Learning C on the Mac, Objective-C en iPhonedevelopment) en ik ben ook heel tevreden. Ik heb nog helemaal geen ervaring met programeren maar ik ben nu op de goede weg!

Dennis² 29-06-09 22:12

In juli komt komen er twee boeken van Apress uit over het developen met de iPhone SDK 3.0.

Ben benieuwd..:)

Taxfree 15-07-09 18:46

De boeken zijn uit!
 
Ik heb vanmiddag het Apress Beginning Iphone Development boek gekocht voor versie 3. Ten opzhcte van het vorige boek hebben ze de code aangepast, screenshots vernieuwd en een paragraaf toegevoegd over COre Data en de bijbehorende designer. Core Data is een data persistence model dat bekend is van andere mac platforms, maar nog niet op de iphone beschikbaar was. Nu dus wel en het ziet er veelbelovend uit als je wat lastigere datamodellen gebruikt.

Ik vind het een aanrader!

Groet,
Michiel


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:15.