iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Ontwikkelen voor iOS (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/)
-   -   icons menu (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/38051-icons-menu.html)

Alwinkov 28-06-09 20:14

icons menu
 
Beste Devs

Voor mijn app wil ik graag een start menu maken met icons. (het zelfde concept als het springboard van de iPhone.)

Nou heb ik de hele dag al op het internet gezocht naar een goede tutorial, sample code, SDK help bestanden maar helaas niet gevonden.

Weet iemand hier hoe je dit voor elkaar krijgt?

oentje13 30-06-09 17:11

Custom buttons?

Alwinkov 02-07-09 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door oentje13 (Bericht 315276)
Custom buttons?

Ja, gewoon zelf iconen ontwerpen en deze dan opslaan als .PNG en dan verwerken in mijn app. Het gaat mij om de indeling van het start menu.

Nikooos 02-07-09 16:20

gewoon wat rects maken, alleen een beetje puzzelen op welke positie ze moeten en aan zo'n recht een button hangen. Dat lijkt me niet zo'n probleem toch?

Alwinkov 04-08-09 18:50

Nu de vakantie weer voorbij is ben ik weer begonnen met mijn app. Maar zou je misschien een voorbeeld project kunnen maken? Want ik kom er niet uit.:(

Heb nog een paar sample codes geprobeerd van Apple maar zonder succes...

Matisse 05-08-09 10:49

Je kan toch gewoon wat UIButtons maken en de backgroundImage property invullen?

Iets in de aard van (afgezien van syntaxfouten ed.)
Code:

CGRect rect = CGRectMake(X_OFFSET, Y_OFFSET, KNOP_W, KNOP_H);
int tag = 1;

for (int y = 0; x < KOLOMMEN; y++) {
    for (int x = 0; x < ITEMS_PER_RIJ; x++) {
        UIButton *knop = [[UIButton alloc] initWithFrame:rect];
        NSString *imgName = [NSString stringWithFormat:@"knop_%i%i.png", x, y];
        knop.backgroundImage = [UIImage imageNamed:imgName];
        [knop addTarget:selfaction:@selector(opKnopGedrukt:) forControlEvents:UICOntrolEventTouchUpInside];
        knop.tag = tag++;
        [self.view addSubview:knop];
        [knop release];
        rect.x += X_SPACING;
    }
    rect.x = X_OFFSET;
    rect.y += Y_SPACING;
}

Telkens op een knop gedrukt wordt, kan je iets als volgt doen:
Code:

- (void)opKnopGedrukt:(UIButton *)button {
    switch(button.tag) {
        case 1:
            //doe iets voor knop 1
            break;
        case 2:
            //doe iets voor knop 2
            break;
        default:
            //doe iets in andere gevallen
            break;
    }
}


JWVD 05-08-09 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Matisse (Bericht 334056)
Je kan toch gewoon wat UIButtons maken en de backgroundImage property invullen?

Iets in de aard van (afgezien van syntaxfouten ed.)
Code:

CGRect rect = CGRectMake(X_OFFSET, Y_OFFSET, KNOP_W, KNOP_H);
int tag = 1;

for (int y = 0; x < KOLOMMEN; y++) {
    for (int x = 0; x < ITEMS_PER_RIJ; x++) {
        UIButton *knop = [[UIButton alloc] initWithFrame:rect];
        NSString *imgName = [NSString stringWithFormat:@"knop_%i%i.png", x, y];
        knop.backgroundImage = [UIImage imageNamed:imgName];
        [knop addTarget:selfaction:@selector(opKnopGedrukt:) forControlEvents:UICOntrolEventTouchUpInside];
        knop.tag = tag++;
        [self.view addSubview:knop];
        [knop release];
        rect.x += X_SPACING;
    }
    rect.x = X_OFFSET;
    rect.y += Y_SPACING;
}

Telkens op een knop gedrukt wordt, kan je iets als volgt doen:
Code:

- (void)opKnopGedrukt:(UIButton *)button {
    switch(button.tag) {
        case 1:
            //doe iets voor knop 1
            break;
        case 2:
            //doe iets voor knop 2
            break;
        default:
            //doe iets in andere gevallen
            break;
    }
}


Wow, ik zit nu even te kijken, en Objective-C lijkt best wel op PHP :P

Matisse 05-08-09 17:00

Drie foutjes in mijn code:
- met "KOLOMMEN" bedoel ik eigenlijk "RIJEN" ;)
- de jusite message voor het zetten van een background image is: [knop setbackgroundImage:[UIImage imageNamed:@"blabla"] forState:UICOntrolStateNormal]
- "adTarget:selfaction" moet natuurlijk "addTarget:self action" zijn


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:30.