iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Ontwikkelen voor iOS (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/)
-   -   Beginnend Programmeur (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/38855-beginnend-programmeur.html)

Daantjuhh14 06-07-09 17:20

Beginnend Programmeur
 
Hey,

Ik wil graag apps leren maken, maar ik heb totaal geen ervaring met de programmeertaal waarin dat word geschreven.
Mijn vraag is dan ook:
Hoe begin ik?
Ik ben al opzoek geweest naar een Nederlandstalige handleiding, maar die lijkt onvindbaar?

Gr Daan

Frog 06-07-09 19:10

Ik ben ook bezig met het leren van objective C (of zoals jij het noemt "die taal"). Je kan het best beginnen met BecomeAnXcoder (site doet het bij mij op het moment niet). Dat geeft een basis van XCode en C. Daarna weet je denk ik genoeg om de simpelste dingen op iPhone Dev Center - Apple Developer Connection onder "documentation" te begrijpen. Je moet je daarvoor wel registreren.

Je zult hiervoor wel Engels moeten kunnen lezen, er is (bijna) geen documentatie in het Nederlands te vinden. Het is ook niet zo makkelijk als velen denken, je bent echt een tijd bezig!

Daantjuhh14 06-07-09 19:12

Oke, dan ga i kdat eventjes doorlezen! thnx:)

Frog 06-07-09 19:18

Nou "eventjes"?! Het zal wel iets moeilijker zijn....;)

Timelord 06-07-09 21:11

Acces denied.

Of de server is gerashed of ze hebben zelf de database verwijderd.

Maar goed, hier in deze pdf file staat hetzelfde verhaal:

http://www.cocoalab.com/BecomeAnXcoder.pdf

Trouwens: is het programmeren van de Iphone alleen maar op een Mac mogelijk ?
Ik zie geen programma's voor Windows.

Frog 06-07-09 21:25

Klopt, programma's voor de appstore maken is alleen nodig als je een Mac hebt, maar er zijn omwegen om Mac OS X in Windows te draaien. Als je even zoekt kan je daar volgens mij meer over vinden.

Shorty007 10-07-09 14:46

Hoiiiii ik wil ook gaan proberen mijn eerste app te maken voor de iphone :D
als ik die link hierboven bekijk, is het puur programmeren of niet?? hoopte dat de taal misschien zou gegenereerd worden (net zoals je dat voor HTML ook hebt, bijv. Dreamweaver of Rapidweaver) :D haha niet dus :p
Wat heb je allemaal nodig om apps te maken???
alleen de SDK kit?? en id daar ook een gratis versie voor of moet je betalen??
Ik zou graag wat meer info willen :)
Misschien links of boeken over C++ in het Nederlands??

Frog 10-07-09 15:17

Als je je op iPhone Dev Center - Apple Developer Connection registreert kan je de gratis SDK downloaden. Als je je app'jes ook in de appstore wilt zetten moet je geld betalen. Ik gebruik geen Nederlandse boeken. Ze zullen er waarschijnlijk wel zijn, maar voorzover ik weet achterhaald en niet op de iPhone gericht.

Shorty007 10-07-09 15:23

ok thnxx voor je reactie :D ga gelijk kijken :)
en hoe zit het met een developers account?? hoe krijg je die, zodat je de beta´s van iphone os op je iphone kunt zetten? :D

Matisse 10-07-09 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shorty007 (Bericht 321771)
Misschien links of boeken over C++ in het Nederlands??

Ik zou toch eerder voor Objective-C kiezen ;)
En aangezien alle Apple docs in het Engels zijn, heeft leren uit een Engelstalig boek toch wel wat voordelen.

Shorty007 10-07-09 16:30

ghehe ja, hoe kom ik dan weer op C++ :p
dacht dat t ook C++ was joh...
nja ga vanavond es kijken als ik thuis ben, nu nog op me werk pffff bijna weekend gelukkig :)

Frog 10-07-09 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shorty007 (Bericht 321812)
ok thnxx voor je reactie :D ga gelijk kijken :)
en hoe zit het met een developers account?? hoe krijg je die, zodat je de beta´s van iphone os op je iphone kunt zetten? :D

Je kan dus een gratis developer account maken, maar om beta's van iPhone OS te downloaden moet je dus die 99 dollar per jaar betalen.

Shorty007 10-07-09 19:06

hmmm nou dan maar niet :)

Shorty007 10-07-09 19:35

nou nou ik ben nu dus beetje aan t lezen over die programmeertaal, ziet er toch erg lastig uit tot nu toe :P mja ga t straks proberen, ben nu de SDK kit aan t binnenhalen :)

Malork 10-07-09 20:08

....soms vraag ik me serieus af of men uberhaupt wel weet wat programmeren is tegenwoordig... het is geen dreamwaver of frontpage, en als je dat wel denkt dan bespaar je de moeite en laat het voor wat het is...

je leert het niet 'zomaar even'. het is geen Word of HTML...het is leren omgaan met objecten, classes, designpatterns, memory-management; en als een van deze termen je niks zeggen, dan bespaar je de moeite...

gekkepietje 10-07-09 20:23

Je moet ergens beginnen he, Malork. Ik ben het met je eens dat programmeren in Objective-C een stuk ingewikkelder is dan HTML, maar we waren allemaal ooit eens beginners. ;)

Matisse 12-07-09 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Malork (Bericht 321966)
....soms vraag ik me serieus af of men uberhaupt wel weet wat programmeren is tegenwoordig... het is geen dreamwaver of frontpage, en als je dat wel denkt dan bespaar je de moeite en laat het voor wat het is...

Idd, soms heb ik het idee dat er veel mensen worden aangetrokken tot de iPhone om even snel wat geld te verdienen. Om even een analogie te maken: je laat je toch ook niet opereren door een beenhouwer? :)

En als je dan ziet dat er mensen zijn die gewoon open-source iPhone tutorials compileren en te koop zetten in de App Store (ik ben de naam vergeten, maar die developer verkoopt meer dan 60 apps aan $4,99 en heeft er zelf niet meer dan 5min werk in gestoken), dan vrees ik dat er binnenkort meer bagger dan kwaliteit in de App Store ligt.

ulquiorra 15-07-09 11:44

Er zijn een aantal boeken online te vinden .. misschien kun je hiermee beginnen
o.a. *Learning Cocoa with objective C ,
*Beginning iPhone development

beiden zijn online wel te downloaden heb ik ook gedaan;)

Undertaxxx 15-07-09 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Matisse (Bericht 322742)
En als je dan ziet dat er mensen zijn die gewoon open-source iPhone tutorials compileren en te koop zetten in de App Store (ik ben de naam vergeten, maar die developer verkoopt meer dan 60 apps aan $4,99.

Jij durft deze dief dan nog een developer te noemen ? ;)

Timelord 15-07-09 12:08

Hier staat een boek:
Learning Cocoa with Objective-C - Google Books

Niet te downloaden, wel te lezen.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:59.