//

Nested for-loops

Nested for-loops discussie in Ontwikkelen voor iOS forum; ( verdwijnt na registratie ) Ik heb een vrij rekenintensieve app geschreven die gebruik maakt van 4 geneste for-loops. Je zou het ongeveer zo kunnen weergeven: Code: int a,b,c,d; for(a ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Development > Ontwikkelen voor iOS
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 16-08-09, 23:02
michiel3 michiel3 is offline
• iOS 3.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Mar 2008
Berichten: 39
Standaard Nested for-loops

Ik heb een vrij rekenintensieve app geschreven die gebruik maakt van 4 geneste for-loops. Je zou het ongeveer zo kunnen weergeven:

Code:
int a,b,c,d;
for(a = 0; a < 52; a++){
    for(b = 0; b < 36; b++){
        for(c = 0; c < 36; c++){
            for(d = 0; d < 36; d++){
                // Handle code
                // Maak string van de indices met behulp van [NSString stringWithFormat:@"..."]
                // SHA1-hash maken van de string
                // Controle uitvoeren in if-statement, true: loops stoppen, false: go on
            }
        }
    }
}
De eerste loop loopt dus van 0 tot 52 de rest van 0 tot 36. Het probleem is: de Simulator handelt deze taak zeer snel af, maar de iPhone zelf (iPhone 3GS) zeer traag. Is de snelheid van de Simulator niet gelijk aan die van de echte iPhone? Uiteraard maakt de Simulator geen gebruik van GSM enz., maar ook al zet ik m'n iPhone in vliegtuigmodus: nog steeds traag.

Uiteraard heeft het er mee te maken wat er binnen in de for wordt uitgevoerd: een aantal berekeningen met de indexes van de lopende fors. Hieruit wordt een SHA1-hash berekend.

De methode draait in een aparte thread, om er voor te zorgen dat de UI blijft werken. Dit leverde wel snelheidswinst op.

P.S. ik heb al veel optimalisaties doorgevoerd. Ik autorelease alles dat binnen de for wordt aangemaakt en na één for-cycle niet meer nodig is. Daarnaast heb ik alle index defines buiten de for. De lengtes van de loops heb ik ook allemaal hardcoded en dus geen method call in de for signature, zoals: [anArray length].

Vraag: waarom kan de Simulator de loops 25 minuten eerder afronden dan de iPhone zelf? Ik neem aan dat de Simulator beperkt wordt in zijn snelheid en niet volledig gebruik maakt van de processor in m'n MacBook?

Laatst gewijzigd door michiel3; 16-08-09 om 23:08. Reden: Verduidelijking
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 17-08-09, 01:16
Nikooos's schermafbeelding
Nikooos Nikooos is offline
• iOS 10.0.2
• 10.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2007
Locatie: Tilburg
Berichten: 3.172
Standaard

Volgens mij gebruikt de simulator wel volledig gebruik van het geheugen en de processor van je macbook. Tenminste, dat is mijn 'gevoel'. Ik merk het ook met heel veel dingen dat het op de macbook veel sneller gaat dan op de iPhone zelf.

Ik kan dit niet onderbouwen met bewijsmateriaal, maar dat is wel het idee dat ik heb.
  #3  
Oud 17-08-09, 10:29
SkyTrix's schermafbeelding
SkyTrix SkyTrix is offline
• iOS 5.0 Beta
• 4.3.5
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2009
Berichten: 63
Standaard

Ik kan je met zekerheid zeggen dat de Simulator volledige resources gebruikt. Daarom dat je dan ook altijd moet testen op een echt device. De code die je uitgevoerd wil zien is blijkbaar veel te intensief voor de processor en het beschikbaar geheugen op het device.
  #4  
Oud 17-08-09, 12:41
Whacko Whacko is offline
• iOS 7.1.2
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2009
Berichten: 484
Standaard

De simulator gebruikt inderdaad gewoon de volledige resources van je Macbook.

Ik zou eens gaan kijken wat er precies de vertragende factor is in je berekening. De for loops kunnen het probleem niet zijn, dus zou ik in het diepste niveau eens wat berekeningen uitschakelen totdat je de bottleneck hebt gevonden, en die eventueel optimaliseren. Ik weet natuurlijk niet je precieze code, maar string operaties zijn redelijk zwaar denk ik, en het berekenen van een SHA-1 hash ook wel. Die eerste zou je misschien kunnen versnellen door geen strings te gebruiken maar character arrays, en dan op het laatst converteren naar string.
__________________
Software Engineer
iPhone Developer
  #5  
Oud 18-08-09, 00:53
michiel3 michiel3 is offline
• iOS 3.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Mar 2008
Berichten: 39
Standaard

Jammer dat de Simulator qua snelheid niet de snelheden van de iPhone nabootst en ook het geheugen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Whacko Bekijk bericht
Ik zou eens gaan kijken wat er precies de vertragende factor is in je berekening. De for loops kunnen het probleem niet zijn, dus zou ik in het diepste niveau eens wat berekeningen uitschakelen totdat je de bottleneck hebt gevonden, en die eventueel optimaliseren. Ik weet natuurlijk niet je precieze code, maar string operaties zijn redelijk zwaar denk ik, en het berekenen van een SHA-1 hash ook wel. Die eerste zou je misschien kunnen versnellen door geen strings te gebruiken maar character arrays, en dan op het laatst converteren naar string.
Geheugen is in ieder geval niet het probleem. Bedankt voor de tip, ik ga proberen uit te zoeken wat het zware gedeelte is. Vermoedelijk die string mutaties en de SHA-1 hash dus. Mocht het nodig zijn, dan probeer ik je voorstel van de character array! Dankjewel!
  #6  
Oud 19-08-09, 13:06
Matisse Matisse is offline
• iOS 5.0 Beta
• 5.0 Beta
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Antwerpen
Berichten: 89
Standaard

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarvoor die code wordt gebruikt... SHA1 hash berekenen van 2426112 strings lijkt me toch wel vrij intensief voor een iPhone. Je kan trouwens met Instruments perfect zien waar je app de meeste tijd doorbrengt en daar je optimalisaties concentreren. Mss kan je een efficienter SHA1 algoritme gebruiken ofzo.
  #7  
Oud 28-08-09, 18:19
Nikooos's schermafbeelding
Nikooos Nikooos is offline
• iOS 10.0.2
• 10.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2007
Locatie: Tilburg
Berichten: 3.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door psychonikeo Bekijk bericht
Volgens mij gebruikt de simulator wel volledig gebruik van het geheugen en de processor van je macbook. Tenminste, dat is mijn 'gevoel'. Ik merk het ook met heel veel dingen dat het op de macbook veel sneller gaat dan op de iPhone zelf.

Ik kan dit niet onderbouwen met bewijsmateriaal, maar dat is wel het idee dat ik heb.

Hier nog even op terugkomend.. Even een stukje quoten van de apple developers site:

Citaat:

Testing on the iPhone Simulator vs. Testing on iPhone or iPod touch

With the iPhone Simulator, you can quickly prototype your ideas, debug memory leaks, simulate memory warnings, and get a good feel for how your app is going to work. However, since the iPhone Simulator simulates APIs, not hardware, the iPhone Simulator is not a replacement for testing on an actual device.
When you run your application in the iPhone Simulator, you're running a Mac OS X, 32-bit, Intel-architecture application, and it's running at the native speed of your Mac. Conversely, your iPhone has features your Mac doesn't—like GPS and an accelerometer—and the iPhone Simulator might provide different information from what you'd get on a device (for example, Core Location always returns a location in Cupertino, CA). In addition, if you only test on the iPhone Simulator, you might not get the true behavior of your application, such as video frame rate, memory capacity, network access and access to the camera.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:53.