iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Ontwikkelen voor iOS (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/)
-   -   Monotouch (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/57756-monotouch.html)

CoNiO 15-04-10 08:27

Monotouch
 
Zitten er hier ontwikkelaars op dit forum die via het monotouch framework apps ontwikkelen voor de iPhone ?

Ik had begrepen dat er in de toekomst problemen kunnen zijn omdat Apple niet meer wilt dat met externe frameworks er apps ontwikkeld worden. Hoe denken jullie daarover ? Is het vandaag nog intersant een licentie te kopen van monotouch ?
Want ik ben een C# ontwikkelaar, en ik zie het niet bepaald zitten om die objective-c taal te leren, want voor mij zou dit echt een paar stappen achteruit gaan zijn.

Whacko 15-04-10 11:31

Hoezo zou je erop achteruit gaan?

CoNiO 15-04-10 11:56

Ik heb die objective c even bestudeerd, en ik heb nogal de indruk dat het enorm afstamt vanuit de C taal. Terwijl ik de laatste jaren enorm geinvesteerd heb in C#. Dus voor mij, als C# ontwikkelaar, zou ik het zonde vinden om veel tijd te steken in een taal leren. Ik zou liever applicaties maken.
Dus voor mij zou ik terug in de tijd moeten gaan, van voor mijn tijd dat ik met C# begonnen was.

Frog 15-04-10 17:20

Je kan toch C-classes in Objective-C gebruiken?

gekkepietje 15-04-10 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CoNiO (Bericht 438906)
Dus voor mij, als C# ontwikkelaar, zou ik het zonde vinden om veel tijd te steken in een taal leren.

Tja, je kunt jezelf ook zien als "software ontwikkelaar" ipv "C# ontwikkelaar". Mij maakt het niet uit welke programmeertaal ik moet gebruiken, ze lijken toch allemaal op elkaar. Ken je er een stuk of 3, dan ken je ze allemaal. Je kiest de taal die het best past bij de job en voor de iPhone is dat Objective-C.

Het is ook meer dan alleen de taal, maar de API. C# heb je zo onder de knie, met .Net ben je wat langer bezig. Kun je Objective-C wel over proberen te slaan, maar de iPhone API is een veel grotere klus om te leren dan de taal zelf.

Whacko 16-04-10 11:06

Ben het met Gekkepietje eens. Ik weet niet hoeveel talen ik onderhand mee gewerkt heb, maar het schrikt mij nooit af om een nieuwe taal te leren. Het programmeren blijft hetzelfde. Het zijn inderdaad alleen de API's die verschillen, en met een beetje experimenteren en googlen, ben je er vaak zo achter hoe je bepaalde dingen moet doen.

CoNiO 16-04-10 11:35

Mja ik ben het daar niet mee eens om eerlijk te zijn. Een taal is maar een taal, en ik vind het niet plezant veel tijd te moeten steken in het leren van een taal. Ik zou liever mijn tijd steken in het maken van toffe applicaties. Want bij mij is time nogaltijd money.
Ik heb ondertussen al meer dan 3 talen achter de rug hoor, waarvan de laatste 5 jaar in C#, en via Novell met zijn mono frameworks had ik gehoopt te kunnen blijven programmeren in C# op andere platformen. Zoals voor de iPhone met het monotouch framework. Het voordeel hierbij is dat ik mijn tijd niet moet gaan steken in de syntaxen, maar echt mijn tijd kan steken in het bouwen van applicaties. Maar nu blijkt opeens dat Apple geen externe frameworks meer zal toelaten ... wat ik belachelijk vind.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:05.