iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Ontwikkelen voor iOS (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/)
-   -   Reden voor ontwikkelen iPhone (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/63873-reden-voor-ontwikkelen-iphone.html)

sukk1e 08-07-10 13:15

Reden voor ontwikkelen iPhone
 
Ik ben bezig met een afstudeerstage waar ik bezig ben met ontwikkelen voor de iPhone en ik vroeg me voor het onderzoek iets af.

Waarom hebben jullie gekozen om te ontwikkelen voor iPhone? vanwege de grote afzetmarkt? Want Apple steelt wel 30% van de omzet en reguleert streng de apps die binnenkomen. Ook qua power is de iPhone niet de beste.
En gebruikersgemak, ik weet niet of ontwikkelaars daar veel aan hebben.

Dus bij deze wil ik de vraag stellen. Wat was jullie motivatie om te beginnen om te ontwikkelen voor de iPhone?

nkooiker 08-07-10 13:59

Ik heb het vermoeden - en voor mijzelf geld dat zeker - dat veel ontwikkelaars ermee begonnen zijn omdat ze zelf een iPhone hebben en enthousiast zijn over het apparaat. Het is veel minder leuk om voor bijv. Android te gaan ontwikkelen als je zelf helemaal into iPhone bent. :P

Verder zeg je dat "Apple 30% steelt". Ik ben geen blinde fanboy die Apple tot in het oneindige verdedigt, maar ik vind deze verhouding heel fair. Je krijgt voor die 30% namelijk ontzettend veel terug, je bereikt zonder dat je er iets voor hoeft te doen alle iPhone gebruikers wereldwijd en de distributie wordt ook geregeld. Ik vind het ideaal.

wubbe 08-07-10 16:50

Apple heeft een fantastisch platform neergezet en daarbij de AppStore opgetuigd die ook alle betalingen regelt. Er konden al veel eerder mobiele applicaties worden gemaakt, maar er was geen enkele mogelijkheid om ze daadwerkelijk te verkopen. Dat heeft Apple allemaal opgelost.

Daarnaast is de iPhone een geweldig apparaat. De opmerking "Ook qua power is de iPhone niet de beste" is daarom een beetje raar. Gaat het alleen om de power of om de totale gebruikerservaring?

Bedenk dat dit het eerste platform is waar kleine zelfstandige ontwikkelaars nu daadwerkelijk geld kunnen verdienen met hun applicaties. Geweldig toch? En daar hebben die ontwikkelaars best 30% voor over. Voor niets gaat de zon op.

Mijn motivatie? Ik ben al langer bezig geweest met het ontwikkelen van mobiele applicaties (J2ME), maar de markt daarvoor kwam maar mondjesmaat los. Ook bij mijn werkgever (een grote IT Dienstverlener) was daar absoluut geen aandacht voor ('er is geen business case'). Nadat ik freelancer werd kwam de iPhone uit. En ik had ook nog een MacBook! Dan is de keuze wel heel makkelijk gemaakt.

Wat niet wil zeggen dat ik nooit voor een Android ga bouwen.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:11.