iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Ontwikkelen voor iOS (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/)
-   -   App ontwikkelen in HTML (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/65850-app-ontwikkelen-html.html)

Bertjj 28-07-10 19:45

App ontwikkelen in HTML
 
Hallo,

Ik wil graag voor mezelf een app ontwikkelen, het is puur om er wat van te leren, want veel ervaring met programmeren heb ik nog niet echt. Ik kan een beetje HTML/PHP dus ben ik daar naar gaan zoeken, toen kwam ik uit op NimbleKit, dit werkt erg gemakkelijk, maar dat werk alleen met de simulator, op de iphone zetten is niet mogelijk zonder te betalen.. Dus ik ging verder zoeken naar een template, toen kwam ik uit op PhoneGap, alleen dit werkt voor geen meter.. Het is (volgens mij) ontworpen voor 3.0 want als ik het probeer te draaien, dan wordt het op de simulator een wit scherm, en op de ipod sluit het direct weer..

Dus, als iemand weet hoe ik PhoneGap werkend krijg (voor iOS4), met NimbleKit toch een app op mijn ipod touch kan draaien of een andere template weet, dan zou dat heel fijn zijn.

M.v.g.
Bertjj.

TUX2K 29-07-10 11:00

Zonder certificaten (waar je dus bestaald ontwikkelaars account voor moet hebben) kun je niet testen op iPod touch/iPhone.

gekkepietje 29-07-10 12:24

Je kunt natuurlijk gewoon een web app bouwen in HTML5. Die kun je ook als ikoontje op je springboard installeren. Daar heb je geen ontwikkelaars-account voor nodig.

Whacko 29-07-10 14:05

Ja het enige wat phonegap doet is een appje maken met een webview, en daar laadt ie je pagina's in. Okay phonegap geeft je ook wat extra mogelijkheden voor crossplatform apps. Maar als je een simpele app wilt maken kun je natuurlijk eerst in safari testen.

Bertjj 29-07-10 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gekkepietje (Bericht 504066)
Je kunt natuurlijk gewoon een web app bouwen in HTML5. Die kun je ook als ikoontje op je springboard installeren. Daar heb je geen ontwikkelaars-account voor nodig.

Ik weet dat dat mogelijk is, maar met phonegap of Nimble Kit heb je meer mogelijkheden. En als je "gewoon" een webpagina maakt wordt het geopend in Safari, en heb je die bar onderin, ik wil niet dat het een website wordt die op de ipod/iphone draait, maar meer een app.
En de programma's op mijn ipod installeren, dat lukt wel hoor :P

gekkepietje 29-07-10 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bertjj (Bericht 504411)
En als je "gewoon" een webpagina maakt wordt het geopend in Safari, en heb je die bar onderin

Moet je deze maar eens kijken:
Pie Guy - a free web game for your iPhone - Neven Mrgan's tumbl

Bertjj 29-07-10 14:35

Bedankt, even kijken hoe dat in elkaar zit! :P
Maar, dan is het zeker alleen mogelijk om 1 htlm bestand te gebruiken? Bijvoorbeeld: pag1.html staat een link naar pag2.html, daar staat wat info, en dan staat daar weer een link naar pag3.html, is zoiets mogelijk?

Edit: werkt hiet trouwens niet op iOS 4...

dododedodonl 29-07-10 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bertjj (Bericht 504411)
Ik weet dat dat mogelijk is, maar met phonegap of Nimble Kit heb je meer mogelijkheden. En als je "gewoon" een webpagina maakt wordt het geopend in Safari, en heb je die bar onderin, ik wil niet dat het een website wordt die op de ipod/iphone draait, maar meer een app.
En de programma's op mijn ipod installeren, dat lukt wel hoor :P

Uhm... als je goed had gelezen, had je begrepen dat je het niet als gewone webpagina hoeft te gebruiken... Je kan het icoontje op het beginscherm zetten, en dan gaat o.a. de bar onderin weg... Je kunt zo alles veranderen, zoals je het zelf wilt hebben... Heb ik ook gedaan, werkt echt fantastisch...

Hoe?
Safari -> naar website toegaan -> klik op het + onderin -> Zet in beginscherm -> Voeg toe (rechts boven)

De titel wordt als appnaam gebruikt... (tenzij je deze met meta tags overschrijft)

Bertjj 29-07-10 18:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dododedodonl (Bericht 505011)
Uhm... als je goed had gelezen, had je begrepen dat je het niet als gewone webpagina hoeft te gebruiken... Je kan het icoontje op het beginscherm zetten, en dan gaat o.a. de bar onderin weg... Je kunt zo alles veranderen, zoals je het zelf wilt hebben... Heb ik ook gedaan, werkt echt fantastisch...

Hoe?
Safari -> naar website toegaan -> klik op het + onderin -> Zet in beginscherm -> Voeg toe (rechts boven)

De titel wordt als appnaam gebruikt... (tenzij je deze met meta tags overschrijft)

Ja, dat had ik net door gekregen :P maar, als ik dat doe werkt het niet, de webclip start op, en sluit daarna ook direct weer.. maar ik heb het nu anders gedaan, ik heb met iWebkit een pagina gemaakt, deze in de www van phonegap gezet, en dan met xcode op mijn ipod gezet, werkt perfect! (hoe ik dat laatste voor elkaar heb gekregen ga ik hier op iPhoneClub niet vertellen) Wel jammer dat ik geen ipa kan maken, maar dat maakt niet zoveel uit, ik gebruik het alleen voor mezelf denk ik.
Toch bedankt allemaal!

Bertjj 30-07-10 00:09

Nog 1 ding waar ik niet uit kom..
Ik heb een form, daar moet de gebruiker wat invullen, dat wil ik graag in een tekstbestandje stoppen, maar ik weet niet hoe dat moet... bijv, 2 radiobuttons, gebruiker kiest 1, en klikt dan op de submit button, maar hoe moet ik (zonder PHP) die submit button gebruiken zodat er wat in een text (of ander formaat) bestand gezet wordt?

Whacko 30-07-10 16:28

denk dat dat wel met javascript kan. maar misschien dat phonegap een functie aanbiedt om data op te slaan. Ik heb namelijk wat voorbeelden gezien die plaatjes opslaan enzo.

sukk1e 05-08-10 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bertjj (Bericht 505113)
en dan met xcode op mijn ipod gezet, werkt perfect! (hoe ik dat laatste voor elkaar heb gekregen ga ik hier op iPhoneClub niet vertellen)

LOL!
wat je hebt gedaan is geen rocketscience ofzo. Er zijn talloze manieren om dat voor elkaar te krijgen die goed gedocumenteerd zijn of je moet bedoelen dat je niet hier post vanwege illegale shizzle op het forum.

ennuh , ik denk dat het moeilijk gaat met javascript om data op te slaan. Het is niet toegestaan om .txt ofzo vanuit een externe host op je hard-drive op te slaan(heel misschien is er via via een omslachtige manier waar ik niet van af weet (ActiveXObject meuk)). Je wilt namelijk niet dat sneaky websites allemaal shizzle op je pc kunnen zetten.

Je kan natuurlijk wel de offline database gebruiken van html5 om waardes in op te slaan , maar weet niet of dit is wat je wilt.

Bertjj 05-08-10 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sukk1e (Bericht 516896)
LOL!
ennuh , ik denk dat het moeilijk gaat met javascript om data op te slaan. Het is niet toegestaan om .txt ofzo vanuit een externe host op je hard-drive op te slaan(heel misschien is er via via een omslachtige manier waar ik niet van af weet (ActiveXObject meuk)). Je wilt namelijk niet dat sneaky websites allemaal shizzle op je pc kunnen zetten.

Je kan natuurlijk wel de offline database gebruiken van html5 om waardes in op te slaan , maar weet niet of dit is wat je wilt.

Met een txt bestand lukt me inderdaad niet (kan het ook nergens vinden, en super veel ervaring heb ik nou ook weer niet)
zou je kunnen uitleggen hoe dat met HTML5 werkt? de app staat niet op internet, het is gewoon een app met daarin de HTML pagina, dus wordt gewoon offline gebruikt. Het zou toch mogelijk moeten zijn dat ik iets op kan slaan in het mapje van de app? Zoals native apps dat ook kunnen?

Whacko 05-08-10 15:46

Javascript data store solution using PhoneGap - Stack Overflow

Bertjj 05-08-10 16:31

zou iemand mij een beetje kunnen uitleggen hoe ik dit gebruik? want ik heb niet veel ervaring met javascript..

dannyhtek 05-08-10 23:31

Ik gebruik gewoon iWebkit voor mijn Web applicaties. [HTML, PHP, CSS]

Bertjj 06-08-10 01:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DANNYY (Bericht 518472)
Ik gebruik gewoon iWebkit voor mijn Web applicaties. [HTML, PHP, CSS]

ja, dat gebruik ik ook, samen met phonegap, maar daarmee kan ik toch niks opslaan?

dannyhtek 06-08-10 01:05

Nope tenzij je gebruik gaat maken van een database [ligt eraan wat je wilt opslaan]
PhoneGap heb ik nog nooit naar gekeken :p ik ben nu al paar dagen het proberen om headlines door te krijgen en vervolgens dat ie er een hele post van maakt - zonder resultaat -,-'

SteveLeviathan 06-08-10 02:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DANNYY (Bericht 518605)
Nope tenzij je gebruik gaat maken van een database [ligt eraan wat je wilt opslaan]
PhoneGap heb ik nog nooit naar gekeken :p ik ben nu al paar dagen het proberen om headlines door te krijgen en vervolgens dat ie er een hele post van maakt - zonder resultaat -,-'

headlines? is dat iets van iWebKit?

dannyhtek 06-08-10 02:53

Nee hehe, daar bedoel ik nieuws headlines mee.
ik wil dus nieuws artikelen in mijn applicatie, maar het lukt niet.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:46.