iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Ontwikkelen voor iOS (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/)
-   -   Kinderen van 3 tot 7 (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/75988-kinderen-3-7-a.html)

jongsma 24-10-10 02:27

Kinderen van 3 tot 7
 
Hoi,

Ik ben app ontwikkelaar en ben gevraagd om mee te denken over een app dat een kinderboek zal vergezellen (doelgroep 3-7 jaar).

Ik heb zelf geen kinderen en weet daardoor niet goed wat voor die leeftijd een goede app is. Ik vroeg me af of jullie daar ideeën over hebben. Heb je zelf een zoon of dochter? Met welke apps speelt die graag? En ook: welke apps heb je speciaal voor hem of haar gekocht? (Bijvoorbeeld omdat ze een educatieve waarde hadden.) Wat zou je overhalen om een app bij een boek te kopen? Of hoe kan een (gratis) app je overhalen om het boek te gaan kopen?
Heb je geen kinderen? Als je toch een goed idee hebt hoor ik dat natuurlijk graag.

Bij voorbaat super bedankt!

polat-58- 03-11-10 19:35

angry birds? goed voor het motoriek?

maan roos vis?

daveve 05-11-10 08:59

De nieuwe interactieve ebook van Winnie de pooh

Wiekiwi 09-11-10 15:36

Als ouder van vier kinderen van drie tot vijf kan ik je de volgende tips meegeven:
De applicatie moet te starten en te gebruiken zijn zonder systeem berichten of andere gebruikersberichten (Sta versturen locatie gegevens toe? Ja/Nee etc.).

Kinderen kunnen wel een iDevice gebruiken, maar nog niet lezen.

Kleurtjes? Graag! Maar hou het duidelijk, voorkom rommelig.

Duidelijke symbolen. Kinderen weten vaak al wel de play/pause/stop symbolen of plus/min, maar nog niet fast forward/rewind

Drukken is makkelijk, swipen is moeilijk.

Geen “hangers”: Punten in de applicatie waar ze niet voorbij komen zonder de Konami code in te moeten voeren. Na een aantal foute invoeren moet de applicatie gewoon doorgaan met het volgende item.

Applicatie ideeen? Inkleuren vinden kinderen al vanaf erg jong erg leuk (vanaf twee jaar kunnen ze dit al op de DS), verder Letters herkennen, Cijfers/getallen herkennen, Simpele woorden herkennen, Vormen herkennen, Dieren herkennen of voorwerpen herkennen. (Letters herkennen vinden kinderen totaal niet suf). Maar zorg wel dat dit ingesproken is. Letter spreek je uit zoals ze klinken, niet zoals je ze zelf geleerd hebt. (à, buh, s, duh ipv aaa, bee, cee, dee)
Kijk ook eens bij de buren van de Maan Roos Vis applicatie. Zwijsen levert de leermethode Veilig Leren Lezen die bijna heel NL gebruikt. Deze woorden gebruiken vergroot de herkenbaarheid.

Hou het positief: Veel “Goed Zo!” Toeters en bellen (maar niet te luid/irritant)

Luisterboeken zijn te passief voor de jonge leeftijd. Even is leuk, maar dan weer een activiteitje. Ook dat kan je natuurlijk gebruiken/implementeren.

Erg leuk dat je je hier mee bezig gaat houden, mijn kinderen konden al erg vroeg tot 100 tellen, letters en woorden herkennen mede dankzij bij elkaar gegrabbelde applicaties voor de iPhone. Dus het is zeker nuttig!

Giovanca 10-11-10 20:53

Ik sluit me helemaal aan bij Wiekiwi!

Napoleon 24-02-11 01:07

Mijn dochter van 5 heeft leren tellen met 123muis, echt een aanrader. Ze vindt DoodleJump erg leuk, maar al die bewegingen zijn niet zo veilig voor de iPhone :). Mijn zon van 3 is dol op het boekje Mikoe, hij blijft rustig luisteren en kijken naar het het verhaal.

iNemesis 05-03-11 22:41

Wat leuk, ik vind het aanbod kwa apps voor kinderen in die leeftijds categorie best karrig. Zelf een vader van een zoon van 3 in bezit van een eigen afgedankte iphone 3g en vermaakt zich prima ermee en heeft heel veel baat bij. 1 tip, onderschat kinderen niet, ze passen zich beter aan en leren sneller dan wie dan ook. Na 10 minuten al heeft hij door wat de bedoeling is van elke app, sta ik soms verbaasd om. Hier een paar app die hij leuk vindt:
* Angry birds
* Talking carl
* Wat muziek applicaties (baby piano etc)

Ik vind het een geweldig als er meer Nederlandse apps zijn voor kinderen! Heb veel uitgeprobeerd, maar vond ze allemaal te amerikaans.
Interactie voor kinderen is heel belangrijk! Zorg dat ze wat zelf kunnen doen. Complimentjes op een leuke manier vindt hij ook erg leuk ( goedzo, Vuur werk, leuk geluidje etc..)


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:26.