iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Ontwikkelen voor iOS (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/)
-   -   Resolutie iphone 4g, 3g(s) (https://forum.iculture.nl/f133/development/f58/ontwikkelen-voor-ios/78490-resolutie-iphone-4g-3g-s.html)

bluecola 25-11-10 18:54

Resolutie iphone 4g, 3g(s)
 
Hoi allemaal,

Ik ben bezig een app aan het maken, die ik eind dit weekend wil insturen naar apple. Ik ben totaal nieuw in Objective C, en de C familie. Iets wat ik niet makkelijk terug kon vinden in mijn boeken en op het internet is het volgende:
Ik heb een plaatje van 20 x 20 pixels. De resolutie op de iphone 4g is dubbel zo hoog (Klopt toch?). Dus heb ik een plaatje van 20x20 nodig, en een plaatje van 40x40. Of kan ik ook gewoon de pixels per inch veel hoger zetten, en is het dan ook goed? En stel ik neem een plaatje van 20x20, en 40x40, hoe kan ik de iphone eerst laten controleren of het de 4 of 3g is, en dan vervolgens het juiste plaatje pakt. (Ik heb ergens gelezen dat je dan naam.png voor de 3gs en lager moest hebben, en dan voor de iphone 4g naam@2x.png, en dat de rest automatisch gaat, klopt dit?)

Ik hoop dat ik mijn vraag duidelijk heb kunnen krijgen.

Alvast bedankt,
Marijn

TUX2K 26-11-10 09:40

Snel antwoord ja de @2x verhaal klopt.

In je code hoef je geen rekening te houden met de resolutie van het scherm, deze is ook bij de iPhone 4 320x480.
Dus je kan gewoon je GCRect op coördinaten binnen die resolutie zetten.

wubbe 26-11-10 10:19

Helpt dit ook? App Icons on iPad and iPhone

Whacko 26-11-10 11:55

Pixels per inch maakt totaal niks uit. Dat is alleen van belang als je het formaat van je plaatje in inches rekent.
20x20 pixels blijven 20x20 pixels.
20x20 inch en een x aantal pixels per inch, verandert als de de ppi aanpast .

bluecola 26-11-10 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wubbe (Bericht 605728)

Thanks, dit neem ik mee, erg interesant. Is er een mogelijkheid om die donkere boog uit het app icon te halen, die apple er automatisch in pleurt?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Whacko (Bericht 605773)
Pixels per inch maakt totaal niks uit. Dat is alleen van belang als je het formaat van je plaatje in inches rekent.
20x20 pixels blijven 20x20 pixels.
20x20 inch en een x aantal pixels per inch, verandert als de de ppi aanpast .

Oke, dus eentje van 20x20, en eentje van 40x40. De resolutie op de iphone 3gs en lager is 320*480 en die op de iphone 4 640*960 toch?

En klopt het wat iemand hier boven zei, dat je in een CGrect niks hoeft te doen met de coordinaten, maar gewoon die van 320*480 aan moet houden?


Als ik een plaatje in mijn app wil, eentje rechtstreeks uit de resource folder, wat is dan netter. Een cgrect maken, of gewoon in interface builder hem erin plakken?

Thanks weer!

wubbe 26-11-10 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bluecola (Bericht 605778)
Thanks, dit neem ik mee, erg interesant. Is er een mogelijkheid om die donkere boog uit het app icon te halen, die apple er automatisch in pleurt?

Voeg "Icon already includes gloss effects" in de -info.plist toe en klik op het vinkje.

bluecola 26-11-10 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wubbe (Bericht 605781)
Voeg "Icon already includes gloss effects" in de -info.plist toe en klik op het vinkje.

Stel ik vink dit aan, maar mijn app bevat stiekem niet dat gloss effect, keurt apple 'm dan nog wel goed voor de appstore?

wubbe 26-11-10 12:15

Ja.

https://developer.apple.com/appstore...uidelines.html

bluecola 26-11-10 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wubbe (Bericht 605783)

Heb met appletje + f gezocht, maar kwam nergens gloss of effect tegen. Dus zie niet waar die regel staat?

wubbe 26-11-10 12:31

voeg een regel toe aan je -info.plist file, je kunt dan uit diverse settings kiezen. Deze staat er ook bij.

bluecola 26-11-10 14:43

nee, ik bedoelde dat ik nergens wat las in de guidelines over of je dat mocht uitschakelen, als je hem er niet zelf in had gestopt.

wubbe 26-11-10 15:24

Ah, ok. Ik snap hem. Kijk eens naar de Icons van Appie, Belstatus, Chipstatus, Galileo, Dropbox, Google Earth, Twitterific, LinkedIn en Dilbert

Nikooos 26-11-10 16:34

Zelf ook meerdere apps in de appstore zonde die gloss die op die manier is uitgezet. Apple laat dit dus wel toe.

Geno 27-11-10 00:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TUX2K (Bericht 605695)
Snel antwoord ja de @2x verhaal klopt.

In je code hoef je geen rekening te houden met de resolutie van het scherm, deze is ook bij de iPhone 4 320x480.
Dus je kan gewoon je GCRect op coördinaten binnen die resolutie zetten.

De resolutie van de iPhone 4 is 640x960. Om te zorgen dat je voor de iPhone 4 en oudere iPhones te gelijk kan ontwikkelen raadt Apple aan om met points te werken.

Je werkt zelden direct met pixels, de iPhone iets laten tekenen kan je het beste met points doen.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:28.