//

Mijn leercurve

Mijn leercurve discussie in Ontwikkelen voor iOS forum; ( verdwijnt na registratie ) Er zijn veel vragen over 'hoe te beginnen', en ook veel goede antwoorden. Toch wil ik jullie even vertellen hoe het bij mij is verlopen. ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Development > Ontwikkelen voor iOS
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 06-02-11, 18:41
nop nop is offline
• iOS 6.1.4
• 6.1.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2008
Locatie: Valkenburg
Berichten: 46
Standaard Mijn leercurve

Er zijn veel vragen over 'hoe te beginnen', en ook veel goede antwoorden. Toch wil ik jullie even vertellen hoe het bij mij is verlopen. Ik heb inmiddels de eerste App helemaal af en ingediend.
Ben ongeveer 15 jaar in het ICT vak en heb een heleboel programmeertalen en -platforms aangeraakt.
Vorig jaar raakte ik geinteresseerd in het ontwikkelen voor de iPhone. Niet voor het snelle geld, maar omdat ik helemaal verzot ben op de iPhone en iPad. Toegegeven: het verkopen van Apps via een internetkanaal maakt je locatieonafhankelijk. Of je nu met je MBP op een Bountyeiland zit of in een grijs kantoor na 2 uur file..
En dan gaan natuurlijk je handen jeuken. Maar eventjes xcode downloaden en beginnen zat er niet bij. ObjectiveC is voor iemand die gewend is procedureel te programmeren en te scripten een flinke slag. Inmiddels zie ik de grote voordelen van inheritance en de uitgebreide frameworks.
Ik ben begonnen met de Apple Tutorials en de video's van ItunesU (Stanford University heeft excellent, gratis videomateriaal!). Ik moest me steeds beheersen om 'zomaar' te beginnen (ik ben ook zo iemand die standaard gebruikershandleidingen wegmikt).
Op advies van een hardcode ObjecticeCprogrammeur ben ik begonnen met het boek. "Cocoa Programming for MaxOSX" van Hillegass. Dat bleek al enige kennis te veronderstellen van OO, dus terug naar de schoolbanken met de uitstekende documentatie van de Apple website. Het OO concept moet echt tussen je oren zitten. Je moet denken in classes, inheritance, instances en ook memory management. Zeker als je uit een procedurele hoek komt (Delphi was voor mij nog het meest OO) is het even kauwen.
Ik heb de workshops gedaan uit het Hillegass Boek, en kon nog niet alles doorgronden. Een prachtige aanvulling bleek het boek "iPhone Application Development in 24 hours" te zijn. Dat was voor mij een veel concreter hands-on boek vergeleken met de Apress reeks (die ik ook in mijn bezit heb maar niet gebruik).
Dit najaar ben ik serieus aan de slag gegaan en heb nu pas mijn App ingeleverd, maar wel met code die ik snap, zonder geheugenlekken en getest op performance.
Mijn advies: ga niet 123 met een goedkoop boekje aan de slag, want je komt bedrogen uit. Neem je tijd om de concepten te begrijpen en als je je vriendin als een instance van een mens ziet, dan is het tijd om aan de slag te gaan
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 06-02-11, 19:19
Geno's schermafbeelding
Geno Geno is offline
• iOS 9.0 beta
• 8.4
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2009
Berichten: 251
Standaard

Leuk dat je dit meedeelt.

Ik heb nog een aanvulling.
Ik ben het met je dat je het stap voor stap moet doen en niet alles in 1 keer, zoals in veel boeken wordt gedaan.
Maar veel van die boeken zijn uit commercieel oogpunt geschreven en de meesten willen zo snel mogelijk een app in elkaar zetten, ook al weten ze amper wat ze aan het doen zijn.

Het belangrijkste is om OOP te leren en te begrijpen. Daarna ObjC leren wordt dan (bijna) net zo makkelijk als iedere andere programmeertaal. Vervolgens is het belangrijk om de 'Cocoa Design patterns' te leren. Dus werken met Model-View-Controller (en dus data en herbruikbare code in een model stoppen), delegations begrijpen, werken met NSNotificationCenter om updates te krijgen van objecten etc.

Goed programmeren betekent simpelweg, blijven studeren/leren ipv in het wilde weg wat maken.
__________________
iPod touch v3 - iPod Nano 2011 - iMac 27" - iPhone 4S - iPad 2 - MacBook Air 11,6"
  #3  
Oud 06-02-11, 19:34
nop nop is offline
• iOS 6.1.4
• 6.1.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2008
Locatie: Valkenburg
Berichten: 46
Standaard

Dat klopt inderdaad. Voor mij was de grootste stap die van procedureel->OO . Werd gehinderd door kennis zeg maar
Ik denk dat Java of C# programmeurs het wat makkelijker hebben omdat de stap naar ObjectiveC dan wat kleiner is. (overigens werk ik voor notificaties met een singleton object).
Rijst bij mij de vraag: kun je het tot de appstore schoppen als je in het wilde weg wat maakt? Denk het (en hoop het) niet.
  #4  
Oud 07-02-11, 14:53
iMidas iMidas is offline
• iOS 5.0 Beta
• 5.0 Beta
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2011
Locatie: Heemstede
Berichten: 63
Standaard

Hallo,

Ik en 13 en ik begon met 123 wat tut's bij elkaar doen maar dat werkte niet omdat als je bijv. een bug hebt je geen idee hebt wat het is. Toen ben ik 2 boeken gaan lezen over Obj C. EN nu begrijp ik het wel het is niet zo dat ik 50 tutorials bij elkaar doe
Wat trouwens ook een groot voordeel is als je het begrijpt is dat je niet afhankelijk bent van een "YouTube" video.
Als je het begrijpt kun je ook je creativiteit er veel meer in kwijt omdat je dan gewoon codes probeerd
Het is natuurlijk niet zo dat ik alles uit m'n hoofd type maar het meeste wel en probeer ik dan ook gewoon
Ik heb hiervoor trouwens niet met andere programmeer talen gewerkt dus ik heb geen verstand of het in een keer heel moeilijk is

Mijn eerste App: AppWall Staat trouwens in de App Store!

Midas
  #5  
Oud 07-02-11, 19:27
The Unbelievable's schermafbeelding
The Unbelievable The Unbelievable is offline
• iOS 4.1
• 4.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Dec 2009
Berichten: 424
Standaard

Midas, welke boeken heb jij gelezen?
__________________
Koekje erbij?
  #6  
Oud 08-02-11, 08:21
iMidas iMidas is offline
• iOS 5.0 Beta
• 5.0 Beta
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2011
Locatie: Heemstede
Berichten: 63
Standaard

iPhone Application development for Dummies & iPhone App Development

Ik ga nu beginnen in: iPhone Application Development in 24 hours (Die is in 2011 uitgekomen + iOS 4.0 dus)
  #7  
Oud 08-02-11, 09:25
DJ14 DJ14 is offline
• iOS 7.1
• 4.3.5
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Feb 2010
Berichten: 121
Standaard

Heel erg interessant om te lezen, vroeg me altijd al af hoe je nou het beste kan beginnen aan een nieuwe programmeertaal. Ik ben op het moment ook bezig om Objective-C te begrijpen en een app te bouwen. Voorheen heb ik me bezig gehouden met webontwikkeling (PHP,HTML). Heb nu vooral Youtube filmpjes bekeken etc., heb alleen nog niet echt het gevoel dat ik weet wat ik doe. Daarom lijkt het me handig om ook het boek "iPhone Application Development in 24 hours" te gaan lezen. Is dit het juiste boek: bol.com | Sams Teach Yourself Iphone Application Development In 24 Hours, John Ray... ?
  #8  
Oud 09-02-11, 14:07
nop nop is offline
• iOS 6.1.4
• 6.1.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2008
Locatie: Valkenburg
Berichten: 46
Standaard

Ja dat is 'm. Laat je niet misleiden door de 24 uur. Dat is gewoon weer marketing.
Overigens raad ik het Nederlandstalige boekje 'Apps maken voor de iPhone' af, heb ik niets aan gehad.
  #9  
Oud 10-02-11, 08:33
nop nop is offline
• iOS 6.1.4
• 6.1.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2008
Locatie: Valkenburg
Berichten: 46
Standaard

Vannacht is mijn App goedgekeurd! Taart!
  #10  
Oud 10-02-11, 21:55
iMidas iMidas is offline
• iOS 5.0 Beta
• 5.0 Beta
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2011
Locatie: Heemstede
Berichten: 63
Standaard

Gefeliciteert! Welke App?
  #11  
Oud 11-02-11, 14:00
nop nop is offline
• iOS 6.1.4
• 6.1.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2008
Locatie: Valkenburg
Berichten: 46
Standaard

Een nicheproduct , iPushTo, voor telescoopbezitters. Je plakt je iPhone op de rug van je telescoop en met behulp van accelerometer, kompas en GPS krijg je het object naar keuze in beeld.

iPushTo for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store

Er is inmiddels een 1.1 uit die wat kleine foutjes en het lelijke icoon vervangt.
Dat was superleuk en leerzaam om te doen. Het kostte enorm veel tijd , maar aan de andere kant heb ik nu handige referenties en bibliotheken om de volgende app een stuk vlotter te maken.
  #12  
Oud 14-02-11, 10:33
JeePeeS JeePeeS is offline
• iOS 4.3.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2008
Berichten: 69
Standaard

Leuk man!

Ook ik heb nu een eerste App in de Store staan. Een hele bevalling maar erg leuk om te doen. Ben nu aan mijn tweede en derde bezig. Ik hoop dat ik daarmee de basis skills heb om echt verder te komen.

Mijn grootste moeite heb ik met de overstap van liniair programmeren naar Objectgeorienteerd.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
waar kan ik mijn zelfgemaakte ringtone terug vinden op mijn iphone(4)? uncu129 iTunes 2 03-02-11 12:18
iTunes synchroniseert mijn podcasts niet meer met mijn iPhone Rich E. iTunes 0 18-09-10 17:19
mijn iPhone speelt mijn nummers niet meer op album volgorde?? maurice1991 iPhone algemeen 2 27-08-10 19:06
leercurve iPhone-apps - welke boeken? Jonaske_ Ontwikkelen voor iOS 4 12-05-10 09:50
Iedereen krijgt mijn voicemail en mijn smsjes komen te laat aan iPeng iPhone algemeen 5 11-01-10 19:08

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:34.