//

Soundboard App, mag dat?

Soundboard App, mag dat? discussie in Ontwikkelen voor iOS forum; ( verdwijnt na registratie ) Hallo Ik wil een soundboard app maken met stukjes van enkele seconden uit een tv serie op de publieke omroep. Mag dit? En als het ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Development > Ontwikkelen voor iOS
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 12-09-11, 23:05
jeroenkeij jeroenkeij is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2009
Locatie: Nederland
Berichten: 10
Standaard Soundboard App, mag dat?

Hallo

Ik wil een soundboard app maken met stukjes van enkele seconden uit een tv serie op de publieke omroep. Mag dit? En als het niet mag, wat is dan de kans dat je problemen krijgt?

De AppStore staat namelijk vol met soundboards van oh oh cherso/Flodder/smurfen/tv tunes. Ik neem aan dat zij ook geen rechten hebben?

Mvg Jeroen
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 13-09-11, 10:13
Whacko Whacko is offline
• iOS 7.1.2
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2009
Berichten: 484
Standaard

Volgens mij moet je daar inderdaad wel de rechten voor hebben. Maar de kans dat je er problemen mee krijgt is volgens mij best klein. Tenzij je een app maakt voor een zeer populaire serie of een nieuwe film, waar ze actief PR voor aan het doen zijn.
Daarnaast ligt het er denk ik aan of je er geld voor vraagt of niet. Zoalng het gratis is zal het niet zo'n probleem zijn.
Maar ik zou het eens goed uitzoeken. Bel voor de gein eens met de Jurofoon ofzo Die kunnen je dat beter uitleggen.
__________________
Software Engineer
iPhone Developer
  #3  
Oud 14-09-11, 12:20
TUX2K TUX2K is offline
• iOS 14.0
• 8.1.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 174
Standaard

Het mag niet als jij de recht niet hebt, dat je door de review process komt is groot maar het mag niet van Apple.
Dus naast dat je aangeklaagd kan worden door de recht hebbende zou ook Apple moeilijk kunnen gaan doen, door bijvoorbeeld je account op te schorten.

Daarbij als je er geld voor vraagt wordt het in eens een stuk interessanter om je aan te klagen. Het is niet zo dat je dan zegt sorry ik verwijder hem wel uit de App Store, want de rechthebbende kan zijn gelden schaden op jou verhalen.

Voorbeeld is een schoollier die een foto van Johan Cruyf op zijn site zetten: Jongen (15) krijgt boete voor foto Johan Cruiff - Joop.nl
Hij moet maar even 4000 euro betalen.

Dus zorg er voor dat de recht hebben jou toestemming verleent om de soundboard te maken.
  #4  
Oud 14-09-11, 13:35
Erulezz Erulezz is offline
• iOS 10.3.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 90
Standaard

Ik heb er ook een soundboard app in staan en met versie 1.0 geen problemen. Alleen updates worden jammer genoeg tegengehouden.
  #5  
Oud 14-09-11, 13:41
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.082
Standaard

Hoewel er al genoeg kwalitatief uitermate teleurstellende Apps van dit genre zijn zou het kunnen dat Apple jouw App toch/ook afkeurt vanwege de "minimale gebruikersfunctionaliteit":

Apple rejects QuackPhone app for “minimal user functionality” | Cult of Mac
__________________
We are one, but we are not the same... Talk to each other!
  #6  
Oud 14-09-11, 14:07
TUX2K TUX2K is offline
• iOS 14.0
• 8.1.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 174
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erulezz Bekijk bericht
Ik heb er ook een soundboard app in staan en met versie 1.0 geen problemen. Alleen updates worden jammer genoeg tegengehouden.
Ja dat die in app store staat hoeft nog niet te zeggen dat het mag. Als je niet de rechthebbende bent van de geluiden dan is het niet legaal. Dus bestaat de kans dat je wordt aangeklaagd door de rechthebbende.
  #7  
Oud 18-09-11, 12:26
jeroenkeij jeroenkeij is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2009
Locatie: Nederland
Berichten: 10
Standaard

bedankt voor de reacties
ik heb al een keer problemen gehad omdat mijn app auteursrechten schond en wil dit niet nogeens hebben. ben daarom nu wat voorzichtiger.

stel ik zou rechten "kopen" hoe duur zou dat dan zijn? 1 cent per verkochte app?
  #8  
Oud 18-09-11, 12:59
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.082
Standaard

Geen flauw idee... Post je het hier als je het weet?

Misschien is het nieuwe podcasttarief van BUMA/STEMRA een indicatie?

Buma/Stemra - Buma/Stemra introduceert nieuw podcast tarief
  #9  
Oud 18-09-11, 13:22
jeroenkeij jeroenkeij is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2009
Locatie: Nederland
Berichten: 10
Standaard

bedankt voor de link, geeft me wel een indicatie.
ik heb verder gezocht bij buma maar dat gaat echt alleen over muziek. misschien een idee om de producent zelf te mailen?
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Praten over gekraakte app's (IPA). Mag dat? ydg Archief 8 18-10-09 16:36

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:07.