iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Apple TV - 2e generatie en 3e generatie (https://forum.iculture.nl/f134/apple-tv/f136/apple-tv-2e-generatie-3e-generatie/)
-   -   Films kijken op Apple TV 3 vanuit Time Capsule. (https://forum.iculture.nl/f134/apple-tv/f136/apple-tv-2e-generatie-3e-generatie/137552-films-kijken-op-apple-tv-3-vanuit-time-capsule.html)

StefanSteenwijk 31-03-13 21:15

Films kijken op Apple TV 3 vanuit Time Capsule.
 
Hallo allemaal,

Afgelopen jaar hebben we een Apple TV 3 in huis gehaald en gisteren een Time Capsule gekocht omdat de Mac vol raakt… Achteraf blijkt dat die Apple TV 3 een slechte aankoop is geweest omdat deze niet te jailbreaken is en een jailbreak veel extra opties geeft. Ik heb verschillende manieren op internet gelezen om films die op je NAS staan te kijken op een Apple TV.

Wat is de beste manier om films te kijken vanaf een NAS op je Apple TV?
Is dat alleen mogelijk bij een Apple TV 3 als er een iTunes server op een Mac/PC draait? Of zijn er ook nog andere (betere) mogelijkheden?

Het beste zou natuurlijk zijn om films direct vanuit een Time Capsule te kunnen streamen naar een Apple TV 3 zonder dat daar een iTunes server aan te pas komt… maar dit is volgens mij alleen mogelijk met een Apple TV 2 met xbmc?

Als ik films wil kijken vanaf een NAS op een Apple TV zonder iTunes server erbij, moét ik dan echt overtappen naar een Apple TV 2? Of is er nog een mogelijkheid voor een Apple TV 3?

Met vriendelijke groet,

Stefan Steenwijk

westland 31-03-13 21:57

Ik heb xdmc op mijn Mac staan en zo naar appel tv 3. Werkt super goed.

StefanSteenwijk 01-04-13 00:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door westland (Bericht 888443)
Ik heb xdmc op mijn Mac staan en zo naar appel tv 3. Werkt super goed.

Oké bedankt voor je reactie!

Dus je start in xdmc op je mac een film die op je NAS (Time Capsule?) staat, en streamt deze gelijk door naar je Apple TV 3? Zonder dat de film eerst gedownload moet worden op je mac?

Als dat zo is kan ik nog wel even wachten op een jailbreak voor de Apple TV 3... :D

Guest-20180925190238 01-04-13 09:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StefanSteenwijk (Bericht 888437)
Afgelopen jaar hebben we een Apple TV 3 in huis gehaald en gisteren een Time Capsule gekocht omdat de Mac vol raakt…

Misschien toch even waarschuwen dat een Time Capsule geen NAS is :) Een Time Capsule is een opslagmedium voor backups (Sparsebundles) gemaakt door Time Machine. Vandaar de naam Time Capsule :)

Als je een TC gaat gebruiken voor Time Machine backups en als pseudo-NAS dan komt Spotlight Indexer op de Mac nooit meer tot rust. Bij de geringste wijziging op de TC gaat Spotlight Indexer (mds en mdsworker) de hele TC opnieuw indexeren.

Als je een TC wil gebruiken als NAS om filmpjes te kijken op de Apple TV dan sluit je beter een externe HDD aan de USB-poort van de TC aan en zet je daar de filmpjes op.

StefanSteenwijk 01-04-13 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 888494)
Misschien toch even waarschuwen dat een Time Capsule geen NAS is :) Een Time Capsule is een opslagmedium voor backups (Sparsebundles) gemaakt door Time Machine. Vandaar de naam Time Capsule :)

Als je een TC gaat gebruiken voor Time Machine backups en als pseudo-NAS dan komt Spotlight Indexer op de Mac nooit meer tot rust. Bij de geringste wijziging op de TC gaat Spotlight Indexer (mds en mdsworker) de hele TC opnieuw indexeren.

Als je een TC wil gebruiken als NAS om filmpjes te kijken op de Apple TV dan sluit je beter een externe HDD aan de USB-poort van de TC aan en zet je daar de filmpjes op.

Goedemorgen Timosha,

Bedankt voor uw belangrijke reactie!

Dus als ik het goed begrijp is die 2 TB op de Time Capsule enkel ruimte voor een backup van de Mac en kan je geen losse bestanden eruit halen?

En als je bestanden ergens uit wilt halen, kan dat alleen van de externe HDD die aan de Time Capsule gekoppeld is?

Met vriendelijke groet,

Stefan Steenwijk

Guest-20180925190238 01-04-13 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StefanSteenwijk (Bericht 888505)
Dus als ik het goed begrijp is die 2 TB op de Time Capsule enkel ruimte voor een backup van de Mac en kan je geen losse bestanden eruit halen?

Je kan dat wel :) Alleen als je de Time Capsule ook gebruikt voor Time Machine backups maakt Time Machine per Mac een zgn. Sparsebundle aan. Die Sparsebundle moet door Spotlight geïndexeerd worden anders werkt Time Machine niet. Het probleem is dat Spotlight de hele Time Capsule gaat indexeren bij de geringste wijziging aan "overige bestanden". Het indexeren kan zeer lang duren en verbruikt heel wat processor capaciteit op de Macs. Een Time Capsule kan niet uitgesloten worden uit Spotlight.

Ik heb eens geprobeerd om op een Time Capsule twee partities aan te maken. Een voor de Time Machine backups en een voor overige data. Dat werkte ook niet goed. Sindsdien gebruik ik een externe HDD aan de TC en dat werkt wel goed.

Nog een opmerking: zoals ik reeds schreef is de TC geen NAS. Dat merk je ook onder Windows. Een Windows computer die een TC benadert ziet deze als een FAT32 netwerk HDD. Met een max. bestandsgrootte van 4GB is dat onder Windows niet echt handig.

StefanSteenwijk 01-04-13 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 888506)
Je kan dat wel :) Alleen als je de Time Capsule ook gebruikt voor Time Machine backups maakt Time Machine per Mac een zgn. Sparsebundle aan. Die Sparsebundle moet door Spotlight geïndexeerd worden anders werkt Time Machine niet. Het probleem is dat Spotlight de hele Time Capsule gaat indexeren bij de geringste wijziging aan "overige bestanden". Het indexeren kan zeer lang duren en verbruikt heel wat processor capaciteit op de Macs. Een Time Capsule kan niet uitgesloten worden uit Spotlight.

Ik heb eens geprobeerd om op een Time Capsule twee partities aan te maken. Een voor de Time Machine backups en een voor overige data. Dat werkte ook niet goed. Sindsdien gebruik ik een externe HDD aan de TC en dat werkt wel goed.

Nog een opmerking: zoals ik reeds schreef is de TC geen NAS. Dat merk je ook onder Windows. Een Windows computer die een TC benadert ziet deze als een FAT32 netwerk HDD. Met een max. bestandsgrootte van 4GB is dat onder Windows niet echt handig.

En als ik de Time Capsule niet gebruik voor volledige backups maar enkel om bestanden die normaal op de Mac staan erop de zetten? Dan hoeft de Time Capsule dus niet een Sparsebundle aan te maken zodat steeds m'n Mac hoeft te indexeren?

M'n Mac zit vol en het zou dus fijn zijn om films gewoon op zo'n apparaat te zetten zodat het niet zoveel ruimte in beslag neemt op m'n Mac zelf. Kan dit wel gewoon als je geen backups maakt maar enkel gebruikt om losse bestanden erop te zetten? En hoe zit dat met programma's, zullen die altijd op je Mac moeten blijven staan of kan je die ook op de Time Capsule zetten?

Zou anders namelijk best wel veel geld zijn voor een apparaat dat enkel backups van je Mac maakt...

Alvast heel erg bedankt dat u heeft gereageerd om mijn andere vragen.

Guest-20180925190238 01-04-13 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StefanSteenwijk (Bericht 888544)
En als ik de Time Capsule niet gebruik voor volledige backups maar enkel om bestanden die normaal op de Mac staan erop de zetten? Dan hoeft de Time Capsule dus niet een Sparsebundle aan te maken zodat steeds m'n Mac hoeft te indexeren?

Als je op die Time Capsule geen Time Machine backups maakt is er geen enkel probleem met Spotlight indexering. Dan gebruik je de TC zoals Windows gebruikers dat doen.

Het is dan wel jammer dat je een prachtige functionaliteit van OS X, Time Machine backup, niet gebruikt. Maar goed, dat moet iedereen voor zich zelf beslissen.

Citaat:

En hoe zit dat met programma's, zullen die altijd op je Mac moeten blijven staan of kan je die ook op de Time Capsule zetten?
Uitvoerbare programma's moeten op de Mac blijven staan. Die kan je niet verhuizen naar een Time Capsule. Je kan wel na installatie de .dmg of .pkg packages verhuizen naar de TC.

Succes verder :)


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:32.