iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Apple TV - 4e generatie (https://forum.iculture.nl/f134/apple-tv/f181/apple-tv-4e-generatie/)
-   -   Interesse in Apple Tv vs fireTV? (https://forum.iculture.nl/f134/apple-tv/f181/apple-tv-4e-generatie/170363-interesse-apple-tv-vs-firetv.html)

iPhoneAlot 13-01-16 00:01

Interesse in Apple Tv vs fireTV?
 
Als er interesse voor is, kan ik daar de komende dagen aan werken. Naast mijn Atv4 staat nu ook een Amazon fireTV. Beide verbonden met een Amerikaans DNS. De reden voor deze aanschaf is het feit dat het vooralsnog onmogelijk lijkt om streamen via Airplay bij mij voor langere tijd (uren) stabiel te krijgen.
Ik ben een 'veelkijker' met een grote UHD-Tv en abonnementen op Netflix, Amazon Prime, Film1 en HBO.
Interesse? Meld dit even, dan ga ik ermee aan de slag.

ViktorV 13-01-16 10:52

Ja hoor. Een goed vergelijkingsonderzoek is altijd interessant

MCNO 13-01-16 15:22

Ook interesse, maar werkt het ook nog niet met de nieuwe infuse versie?

Voor mij geld als absolute must dat zo'n ding mijn naar mkv omgezette bluray kan afspelen, naast netflix en hbo

iPhoneAlot 14-01-16 02:44

Ik wacht nog op de levering van eenzelfde HDMI-kabel als aan de Atv. Nu hangt de fireTV rechtstreeks aan mijn Tv en de Atv aan mijn Darbee beeldprocessor; dat is geen eerlijk vergelijk.

iPhoneAlot 15-01-16 16:38

Ben vandaag aan de vergelijking begonnen en na een uurtje al klaar. Het verschil in 'klantbeleving' bij het uitpakken, zet door bij de menustructuur en de beeldkwaliteit. Eigenlijk verbaast me dat, vooral dat laatste. De fireTV heeft kennelijk niet de aspiraties om 'premium product' te zijn en hoeft ook niet, maar als je met geen mogelijkheid de schuif van de afstandsbediening openkrijgt om batterijen te plaatsen dan gaat dat te ver. Daar moest een stanleymes tussen om het open te wrikken.
Bij de bediening merk je pas hoe verwend je bent door Apple. Bij de Atv werkt het intuïtief, logisch en snel. Bij de fireTV gaat het omslachtig en volgens een logica die ik nog niet zie. Er is een optie 'Recent' en daar staat de app Netflix bij. Als je daarop klikt, krijg je: 'App not found'. Je moet naar Apps om die te openen; duidelijk een bug.
Ik heb beide units ingesteld op '1080P 60 Hz' en de serie 'Battle Creek' op Netflix gestart. Verbazingwekkend, gezichten op de fireTV hebben vrijwel geen poriën en helder lichte achtergronden lijken oververzadigd. Op de Atv zie je niet alleen haarscherp de poriën, maar zelfs de eerste indicatie van baardgroei. Dezelfde helder lichte achtergrond is precies dat: helder licht en scherp afgetekend. Op de fireTV zie je op zwarte vlakken vaag concentrische cirkels: een indicatie dat de feitelijke resolutie geen 1080 is, maar eerder 720.

Als Netflix inderdaad binnenkort VPN-accounts gaat blokkeren, dan doen de verschillen er ook niet meer toe. Dan is het enige wat je nog kunt krijgen automatisch ook het beste...

MCNO 15-01-16 19:49

Top, eigenlijk hoopten we niet anders :)

Kan je ook streamen?

iPhoneAlot 26-01-16 20:47

Elk nadeel heb-ze voordeel, aldus een beroemde straatfilosoof.
In de fireTV kan ik meerdere DNS'n kwijt, in de Atv maar één. Of dat de oorzaak is, weet ik niet maar de fireTV maakt veel sneller verbinding met de US. Dan maar kijken naar gezichten zonder veel poriën en haardossen zonder gespleten haarpunten. Op dat regelmatig draaiende wieltje op de Atv raak je ook uitgekeken!

iPhoneAlot 31-01-16 12:49

Er zijn van die zekerheden in het leven waaraan niet getoornd moet worden: water is nat, vuur is heet, rotsen zijn hard en digitale kabels zijn kwalitatief allemaal hetzelfde.
Het vergelijk tussen de twee units in dit topic leverde situaties op waarbij ik enkele keren kabels moest verwisselen. Daar gebeurde iets dat die laatstgenoemde zekerheid aan het wankelen bracht. Sommige kenmerken in het beeld verhuisden mee met de kabel en moesten dus in die kabel zitten. Als liefhebber van de best mogelijke beeldkwaliteit heb ik bakken HDMI-kabels liggen; allemaal goedkoop, want 'er is toch geen verschil'.
Inmiddels een handvol peperdure HDMI-kabels ertussen zitten en het verschil bij beide units veroorzaakt een regelrechte kaakverzakking. Wow! Het is geen verschil van dag en nacht, maar wel het verschil tussen een bewolkte dag en een stralend zonnige dag.
Gelukkig is water nog steeds nat!


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:10.