//

Credit Card Fraude

Credit Card Fraude discussie in Jailbreak forum; ( verdwijnt na registratie ) Hallo allemaal, Gisteren kreeg ik een brief van mijn bank met de melding dat ze mijn credit card hadden geblokkeerd omdat men misbruik vermoedde. Ik ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Jailbreak en Unlock > Jailbreak
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 26-09-12, 10:54
Decosta Decosta is offline
• iOS 5.1.1
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Sep 2012
Berichten: 3
Exclamation Credit Card Fraude

Hallo allemaal,

Gisteren kreeg ik een brief van mijn bank met de melding dat ze mijn credit card hadden geblokkeerd omdat men misbruik vermoedde. Ik heb vervolgens met de bank gebeld en kwam met een schok tot de ontdekking dat er inderdaad voor zo'n € 1.200,- met de kaart bij verschillende webwinkels was besteld zonder dat ik daar iets van wist. De kaart was (is) gewoon in mijn bezit.

Ik ben me nu suf aan het piekeren hoe dit heeft kunnen gebeuren want ik gebruik mijn credit card nauwelijks op internet. Enige wat ik die week daarvoor wel had gedaan was het boeken van een vlucht.

Verder was ik ook, op de dag dat de bestellingen werden gedaan, veel met mijn iPad bezig ter voorbereiding op mijn vakantie. Ik ben met verschillende tools aan het experimenteren geweest om boeken, films en muziek op de iPad te krijgen zonder dat ik daarvoor iTunes moest gebruiken. Mijn vriendin heeft namelijk ook een iPad en ik vind iTunes erg onhandig als je met meerdere iPad's werkt. De iPad is "jailbroken" en ik heb een klein aantal niet-standaard sources toegevoegd.

Mijn vraag is dan ook of dit iets met elkaar te maken kan hebben. Ik heb bij het aanmaken van mijn AppleId wel het nummer van de kaart opgegeven (maar niet het CVC nummer). Wordt dit nummer soms ergens op de iPad opgeslagen en kan iemand de iPad zodanig hacken dat dat nummer zichtbaar wordt? Ik hoef niet te weten waar dat nummer dan zou staan, ik wil alleen proberen te achterhalen of men op deze manier mijn gegevens heeft kunnen achterhalen en wat ik eventueel kan doen om dit in het vervolg te voorkomen. Zoals gezegd werd de kaart misbruikt op de dag dat ik van alles met het apparaat aan het experimenteren was.

Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen.

Groet,
Decosta
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 26-09-12, 11:40
pedram pedram is offline
• iOS 5.1.1
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2010
Berichten: 6
Standaard

Beste Decosta,

1. Hoe heb je je vlucht geboekt? via de ipad/computer? gebruikte je hierbij je credit card voor de betaling?
2. Gebruik je internetbankieren?
3. Hoe goed is je pc beveiliging? (antivirus, etc)
4. Zijn de tools/apps waarmee je hebt geexperimenteerd vanuit Cydia of derden(websites)?
5. Gebruik je credit card ook bij pinnen van geld en aankopen?
6. Heb je je credit card in het buitenland gebruikt?

Ik betwijfel ten zeerste dat het door de ipad komt. IOS is namelijk zeer moeilijk om te hacken.
  #3  
Oud 26-09-12, 11:45
scoop1's schermafbeelding
scoop1 scoop1 is offline
• iOS 8.3
• 8.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2008
Locatie: Rotterdam
Berichten: 991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Decosta Bekijk bericht
Hallo allemaal,

Gisteren kreeg ik een brief van mijn bank met de melding dat ze mijn credit card hadden geblokkeerd omdat men misbruik vermoedde. Ik heb vervolgens met de bank gebeld en kwam met een schok tot de ontdekking dat er inderdaad voor zo'n € 1.200,- met de kaart bij verschillende webwinkels was besteld zonder dat ik daar iets van wist. De kaart was (is) gewoon in mijn bezit.

Ik ben me nu suf aan het piekeren hoe dit heeft kunnen gebeuren want ik gebruik mijn credit card nauwelijks op internet. Enige wat ik die week daarvoor wel had gedaan was het boeken van een vlucht.

Verder was ik ook, op de dag dat de bestellingen werden gedaan, veel met mijn iPad bezig ter voorbereiding op mijn vakantie. Ik ben met verschillende tools aan het experimenteren geweest om boeken, films en muziek op de iPad te krijgen zonder dat ik daarvoor iTunes moest gebruiken. Mijn vriendin heeft namelijk ook een iPad en ik vind iTunes erg onhandig als je met meerdere iPad's werkt. De iPad is "jailbroken" en ik heb een klein aantal niet-standaard sources toegevoegd.

Mijn vraag is dan ook of dit iets met elkaar te maken kan hebben. Ik heb bij het aanmaken van mijn AppleId wel het nummer van de kaart opgegeven (maar niet het CVC nummer). Wordt dit nummer soms ergens op de iPad opgeslagen en kan iemand de iPad zodanig hacken dat dat nummer zichtbaar wordt? Ik hoef niet te weten waar dat nummer dan zou staan, ik wil alleen proberen te achterhalen of men op deze manier mijn gegevens heeft kunnen achterhalen en wat ik eventueel kan doen om dit in het vervolg te voorkomen. Zoals gezegd werd de kaart misbruikt op de dag dat ik van alles met het apparaat aan het experimenteren was.

Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen.

Groet,
Decosta
ten eerste, je bent verzekerd hoop ik met je creditcard tegen deze uitgaven... heeft de bank dat ook vermeld??

Daarnaast iemand heeft je Creditcard nummer, de vervaldatum, je Volledige Naam gegevens op de kaart en de belangrijkste de CVC code..
Daarnaast weeet de persoon wat je huidige woonadres is...
CVC Code is een code die opgemaakt is op basis van je Huisnr en Postcode..
Dus je factuuradres moet en kan niet, anders zijn dan de adres die bij de Creditcard is geregistreerd.. anders word de betaling neit gevalideerd..
de afleveradres kan en mag anders zijn..

je zou eerder denken iemand die close van je is.. Hacker kan ook....
Ik denk niet via apple....of itunes...
heb je creditcard ooit bij Sony doorgegeven, ivm PS 3?
of he je contact opgenomen met de Reisbureau waar je reis heb geboekt.. laatst waren er een paar op de nieuws dat er veel gevoelige info door hackers op de straat liggen...

Of iemand heeft werkelijk je iPad gehacked en zit de info mee te lezen als jij die intypt...
Vooor alle zekerheid, neem alle mogelijk stappen....
Probeer via je rekeningafschrift achter te halen, wanneer de 1e fraude betaling is gedaan... en probeer ff op kaart te zetten 1-3 dagen van te voren, wat of waar heb je de creditcard gebruikt...
Online of Offline kan ook... in een winkel ofzo....
Daarnaast de CC maatschappij gaat onderzoek nu starten opzoek naar de fraudeur natuurlijk..... Maar ik denk dat de spullen zijn afgeleverd op een kraakpand waar geen ene dier aanwezig zal zijn......

Vertrouw je je ipad niet, HERSTEL HEM.. komt wel iOS 6.0 op en geen JB voorlopig, maar beter DAT dan GELD VERLIEZEN!!!!

En natuurlijk krijg je straks een nieuwe card met nieuwe gegevens.....

Ik kan het niet geloven dat je iPad is gehacked ofzo, maar goed alles is mogelijk......
of iemand echt heb jij je CC gegevens gegeven of geleend voor een betaling ofzo...

succes verder
__________________
iPhone 5s 64GB Gold 8.3 / Apple TV 3 8GB Black 7.2 no JB / Apple Watch Sport 38mm Silver
  #4  
Oud 26-09-12, 11:55
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Decosta Bekijk bericht
De iPad is "jailbroken" en ik heb een klein aantal niet-standaard sources toegevoegd.
Als je "niet-standaard sources" toevoegt moet je steeds het Amerikaanse gezegde: "There is no such thing like a free lunch" in het achterhoofd houden.

Succes verder
  #5  
Oud 26-09-12, 12:03
deleon deleon is offline
• iOS 13.4.1
• iPadOS 13.4.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2012
Berichten: 143
Standaard

Misschien een tip; bij mijn creditcard heb ik online ingesteld dat ik direct een SMS krijg als er een transactie gedaan is boven een bepaald bedrag. Hetzij dus door mijzelf, hetzij door een crimineel. Dat bedrag kan bij wijze van spreken al een tientje zijn. Zie deze mogelijkheid als een alert voor jou.
  #6  
Oud 26-09-12, 13:10
Decosta Decosta is offline
• iOS 5.1.1
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Sep 2012
Berichten: 3
Standaard

@Pedram
1. Vlucht heb ik geboekt op mijn laptop met een draadloze (beveiligde) verbinding met mijn router thuis. De volgende dag heb ik daar nog een stoelreservering aan toegevoegd vanaf mijn werk. Beide betaald met credit card.
2. Ik maak gebruik van internetbankieren, maar nooit met credit card gegevens en nooit vanaf de iPad. Natuurlijk ook meteen even ingelogd om een en ander te controleren en gelukkig was daar niets vreemds te zien.
3. Beveiliging van mijn pc is goed op orde. Ik maak gebruik van de Kaspersky suite en houd deze continu up to date. Router is beveiligd. Ik ben zelf werkzaam in de IT.
4. Als ik de oorzaak van mijn probleem al rond de iPad moet zoeken (ik ben me ervan bewust dat de oorzaak ook elders kan liggen), dan denk ik dat het hem hier ergens zit: Inderdaad komen de tools/apps waarmee ik heb geëxperimenteerd uit Cydia. Sowieso schiet me nu OpenSSH, afc2add en iFile te binnen. Wachtwoorden Root en Mobile meteen na installatie gewijzigd. Op Windows installeerde ik iFunbox, WinSCP en iTunnel.
5. Ik gebruik mijn credit card nooit om te pinnen. Wel doe ik er aankopen mee op internet als er geen andere betaalmogelijkheden zijn, maar voordat ik die vlucht boekte was dat alweer enkele maanden geleden.
6. Laatste keer dat ik mijn kaart in het buitenland gebruikte is nu ruim een jaar geleden.

@Scoop1
Inderdaad, ik ben verzekerd en de bank vertelde me ook precies wat ik moet doen om het geld terug te krijgen. Het was wel duidelijk dat ze dit vaker bij de hand hebben. Daar gaat het mij echter niet om, ik wil graag weten hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Iemand close bij mij is absoluut uitgesloten.

De gegevens die op de kaart vermeld staan (CVC en nummer) staan nergens anders vermeld. Niet in een bestandje op een pc of waar dan ook. Enige wat ik natuurlijk niet weet is wat precies wordt opgeslagen door de winkel als ik een aankoop via internet doe.

@timosha
Ik snap je punt. Wat ik graag zeker zou willen weten is of dat dan in dit geval ook de oorzaak is en hoe ik dat eventueel kan achterhalen.

@deleon
Goede tip! Ik weet niet of dat in mijn geval (MasterCard) ook kan, maar als dat zo is ga ik dat ook instellen.


@allen
Allereerst dank voor de snelle reacties.
Ik ben me ervan bewust dat er van alles de oorzaak kan zijn van wat me nu is gebeurd. Het kan zijn dat er bij de luchtvaartmaatschappij iets mis is, het kan zijn dat er op mijn werk iets mis is (van daaruit reserveerde ik de stoelen voor de vlucht), het kan zijn dat er iets mis is met de beveiliging van mijn pc of laptop (beide Windows) en het zou ook zo maar kunnen dat vorige week een of andere database van een groot bedrijf is gehackt waar ook mijn gegevens in stonden... Maar het kan ook zijn dat ik op mijn iPad dingen en heb zitten doen die ik beter niet had kunnen doen en daarom heb ik hier deze vraag gepost.

Ik denk daarbij allereerst aan het gegeven dat ik bij het aanmaken van mijn AppleId allerlei (credit card) gegevens heb moeten opgeven en me nu afvraag of die gegevens misschien nog op mijn iPad staan waar een hacker of een "foute" app bij zou kunnen. Daarnaast heb ik nogal wat zitten experimenteren met verschillende apps uit Cydia, precies op de dag dat mijn credit card misbruikt werd, en vraag ik me nu af of daar ergens een verband ligt. Beide zou natuurlijk ook nog kunnen: ja, de AppleId gegevens staan op de iPad en ja, je hebt met een app zitten spelen die wat met die gegevens heeft gedaan. En misschien heeft het er ook allemaal niets mee te maken. Ik weet het gewoon niet.


Groeten,
Decosta
  #7  
Oud 27-09-12, 11:24
scoop1's schermafbeelding
scoop1 scoop1 is offline
• iOS 8.3
• 8.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2008
Locatie: Rotterdam
Berichten: 991
Standaard

wat me net binnenschoot...


heb jij laatste week of 2weken geleden met Internet Explorer CreditCard betalingen gedaan aan bedrijven of online webshop.. zols die reisbureau..
was je met IE online?

Laatst gewijzigd door scoop1; 27-09-12 om 11:25. Reden: spelling
  #8  
Oud 27-09-12, 11:55
Decosta Decosta is offline
• iOS 5.1.1
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Sep 2012
Berichten: 3
Standaard

Nee, ik werk eigenlijk altijd met Chrome. Op mijn werk staat IE wel altijd open vanwege wat Java programmatuur dat alleen met IE werkt, maar al het overige doe ik met Chrome. Zoals ik al zei heb ik op mijn werk wel een betaling gedaan aan de luchtvaartmaatschappij en dat was 4 dagen voordat met de kaart gefraudeerd werd. Die betaling deed ik gewoon in Chrome, maar het kan heel goed zijn dat ik IE ook geopend had. Ben nu wel benieuwd naar wat je dan te binnen schoot.
  #9  
Oud 27-09-12, 12:02
scoop1's schermafbeelding
scoop1 scoop1 is offline
• iOS 8.3
• 8.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2008
Locatie: Rotterdam
Berichten: 991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Decosta Bekijk bericht
Nee, ik werk eigenlijk altijd met Chrome. Op mijn werk staat IE wel altijd open vanwege wat Java programmatuur dat alleen met IE werkt, maar al het overige doe ik met Chrome. Zoals ik al zei heb ik op mijn werk wel een betaling gedaan aan de luchtvaartmaatschappij en dat was 4 dagen voordat met de kaart gefraudeerd werd. Die betaling deed ik gewoon in Chrome, maar het kan heel goed zijn dat ik IE ook geopend had. Ben nu wel benieuwd naar wat je dan te binnen schoot.
er was een paar dagen geleden ontdekt dat er in INternet Explorer een Beveiligingslek was...
Dus info van Mobiel Bankieren als CreditCard betalingen, die info werd doorgelekt zonder dat iemand ervan wist...

Dit is pas ontdekt.. hoelang de lek daar was, weet niemand... ik denk eerder dat je CC gegevens zo gelekt zijn!!
Maar dan moet je echt in Internet Explorer de betaling hebben verricht....

Daarnaast ik zou voor alle zekerheid de PC/Laptop thuis even door Antivirus heen halen....
Download ook de programma (gratis) Spybot en dan scan je de hele PC/Laptop op spyware.......
Het kan zijn dat je een prog heb geinstalleerd laatst die tevens een HackGaatje had en gevoelige info werd doorgelekt..
Neem ff de maatregelen..


succes
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Intelliscreenx met credit card? angelus88 Jailbreak apps en thema's 4 22-01-12 02:56
credit card Kwiq Odido (T-Mobile) 3 05-11-09 17:52
Windows: Credit card Fabalaous_F iTunes 4 25-12-08 23:32
Windows: Credit Card Fail 5hoog8ter iTunes 0 04-12-08 10:36

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:16.