iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Jailbreak (https://forum.iculture.nl/f14/jailbreak-unlock/f65/jailbreak/)
-   -   iPhone: Jailbreak, legaal of niet?! (https://forum.iculture.nl/f14/jailbreak-unlock/f65/jailbreak/71880-jailbreak-legaal-niet.html)

Afstkla 14-09-10 18:26

Jailbreak, legaal of niet?!
 
Is Jailbreaken nu legaal of niet? ik weet dat in de US is vastgesteld dat jailbreaken legaal is, maar geldt dat nu ook voor Nederland?

ChielvanIeperen 14-09-10 21:27

Ja ben benieuwd, mischien omdat waarschijnlijk Apple hoofdkantoor in de VS is, geld het hier ook? GEEN IDEE

Need-iPhone 14-09-10 22:19

In Amerika Ja
In Europa denk het niet, niet zeker

Guest-20180925190238 15-09-10 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Need-iPhone (Bericht 561306)
In Amerika Ja
In Europa denk het niet, niet zeker

Ik heb een EULA van Apple Inc. geaccepteerd. Apple Inc. is een bedrijf naar Amerikaans recht, dus ik heb een EULA overeenkomst met een Amerikaans bedrijf.

Volgens het Amerikaans recht mag ik een JB uitvoeren.

De rest laat ik over aan de hobbyjuristen op dit forum :D

mvveelen 15-09-10 09:25

Lijkt me idd niet meer dan logisch dat het dan ook voor de andere landen geldt. Het product blijft hetzelfde, dus ik zie niet waarom het in Nederland anders geregeld zou zijn.

glaantje 15-09-10 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 561445)
Ik heb een EULA van Apple Inc. geaccepteerd. Apple Inc. is een bedrijf naar Amerikaans recht, dus ik heb een EULA overeenkomst met een Amerikaans bedrijf.

Volgens het Amerikaans recht mag ik een JB uitvoeren.

Zo werkt het natuurlijk niet. Jij bent een Nederlander in Nederland. Het Nederlandse recht geldt dus voor jou. Een goed verschil is bijv dat een EULA wettelijk bindend is in de US, in Nederland is dat zeker geen zekerheidje (Internetrecht » De (on)geldighed van EULA’s (gastpost) - Arnoud Engelfriets blog over juridische zaken op internet, auteursrecht, octrooien en meer)

Stel bijvoorbeeld ook dat er in de EULA staat dat iemand 3maand garantie heeft. Dan kan dat natuurlijk niet betekenen dat je maar 3maand garantie hebt, want we wonen in Nederland en hier geldt dat je (afhankelijk van het product) bijv sowieso 1 jaar garantie hebt.

Maar om een lang verhaal kort te maken, jailbreaken in Nederland is niet illegaal (zie link onderaan)

Daarentegen is het wel illegaal om een custom-rom te gebruiken bij het jailbreaken. Dat is immers een schending van de auteursrechten, doordat je firmware (=software) downloadt via een onofficiële weg waar normaalgesproken Apple's copyright op zit (vergelijk het maar met het downloaden van een versie van Windows). (ik vind het persoonlijk dan ook raar, dat iPhoneclub vaak posts waarin naar custom-roms gevraagd wordt of waar custom-roms gepost zijn laat staan)

Je kan er hier nog meer over lezen: Internetrecht » iPhone jailbreaken, mag dat nou toch? - Arnoud Engelfriets blog over juridische zaken op internet, auteursrecht, octrooien en meer

Guest-20180925190238 15-09-10 13:03

Een EULA "End User License Agreement" heeft niets met garanties te maken. Een EULA gaat alleen over de licentievoorwaarden en over niets anders. Garantievoorwaarden worden door een verkoopovereenkomst bepaald.

glaantje 15-09-10 13:28

Ik zeg ook stel he (maw niet alles wat in een EULA staat hoeft bindend te zijn :))


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:58.