iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Jailbreak apps en thema's (https://forum.iculture.nl/f14/jailbreak-unlock/f9/jailbreak-apps-thema-s/)
-   -   [Ipad3] mappenstructuur na jailbreak mogelijk? (https://forum.iculture.nl/f14/jailbreak-unlock/f9/jailbreak-apps-thema-s/119894-ipad3-mappenstructuur-na-jailbreak-mogelijk.html)

VjT 07-06-12 20:52

[Ipad3] mappenstructuur na jailbreak mogelijk?
 
Ik overweeg mijn Ipad 3 te jailbreken omdat ik het verschrikkelijk irritant vind dat de Ipad een mappenstructuur opslag mogelijkheid mist.

Mijn vraag: bestaat er een app die mij, na een jailbreak, de gewenste mappenstructuur kan brengen?

(zo ja welke app?)

Alvast dank voor een reactie.

Met groet,
Vincent

Guest-20180925190238 07-06-12 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door VjT (Bericht 800898)
Mijn vraag: bestaat er een app die mij, na een jailbreak, de gewenste mappenstructuur kan brengen?

Met iFile kan je aan de standaard Unix mappenstructuur van de iPad. Helaas kan je daar niet zo maar mappen gaan aanmaken die je van de iPad met apps kan benaderen (behalve dan met iFile).

Dus je kan bv. niet zomaar plaatjes- en deuntjes mappen gaan aanmaken.

VjT 07-06-12 21:05

Waar het mij voornamelijk om gaat is om bijvoorbeeld data bestanden via de pc rechtstreeks op de Ipad te zetten. Niet via Dropbox of ander cloud service.

Als ik je antwoord goed begrijp krijg ik dus via iFile toegang tot de reeds standaard aanwezige mappen. Correct.
Het kopieren wat ik wil kan dan dus. Correct?

echter het addertje onder het gras is dat als ik bijvoorbeeld een excelfile via de pc in een map geplaatst heb ik deze excelfile niet kan openen in/met bijvoorbeeld QuickOffice of een andere excelfile reader. Correct?
Is hier dan een andere oplossing voor of gaat het lezen van de bestanden allemaal via iFile?

Ik hoor het graag want als dit niet oplevert wat ik nodig heb dan ga ik ook niet jailbreaken.

ik hoor het wederom graag.
bedankt.
Gr, Vincent

Guest-20180925190238 07-06-12 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door VjT (Bericht 800906)
Als ik je antwoord goed begrijp krijg ik dus via iFile toegang tot de reeds standaard aanwezige mappen. Correct.
Het kopieren wat ik wil kan dan dus. Correct?

Correct :) (alleen de standaard aanwezige mappen zijn iOS (Unix) systeemmappen)

Citaat:

echter het addertje onder het gras is dat als ik bijvoorbeeld een excelfile via de pc in een map geplaatst heb ik deze excelfile niet kan openen in/met bijvoorbeeld QuickOffice of een andere excelfile reader. Correct?
Correct!

Citaat:

Is hier dan een andere oplossing voor of gaat het lezen van de bestanden allemaal via iFile?
iFile is zoiets als Windows Explorer.

Als QuickOffice dat ondersteunt kan je wel data syncen tussen QuickOffice op de ipad en iTunes.

Succes verder :)

VjT 09-06-12 08:28

Helder, dank voor je deskundige reactie.
Laatste vraag: In deze iFile mappen kan ik dus niet de op de Ipad geinstalleerde programma's vinden en dan via deze weg mijn files "direct" in de app map plaatsen om zo wel direct de files beschikbaar te hebben in de gewenste app.

Groet,
Vincent

Guest-20180925190238 09-06-12 09:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door VjT (Bericht 801202)
Laatste vraag: In deze iFile mappen kan ik dus niet de op de Ipad geinstalleerde programma's vinden en dan via deze weg mijn files "direct" in de app map plaatsen om zo wel direct de files beschikbaar te hebben in de gewenste app.

Je kan de geļnstalleerde apps wel vinden, dat is niet zo moeilijk want die staan in /private/var/mobile/Applications/

Nu moet je even het Windowsknopje uitzetten :)

Een app in iOS (en OS X) is in principe hetzelfde als een .exe uitvoerbaar programma in Windows, maar alleen maar in principe. Binnen de app staan er nog andere submappen zoals bv. Library, het uitvoerbaar programma zelf en ja soms ook een submap Documents.

Zodra je de app in iFile aanklikt kom je in de Sandbox ("zandbakje") van de app terecht. De Sandbox is een beveiligde omgeving waar iOS apps in draaien.

In principe zou je nu je documenten kunnen kopiėren naar de submap Documents. Hier gaat het nu al mis: jij benaderd met iFile immers die mappen als gebruiker "root".

Alles wat je nu in de submap Documents gaat plaatsen krijgt de toegangsrechten van de gebruiker "root" en niet van de gebruiker "mobile". Dus, die documenten kan de app niet openen. Als je heel moedig bent en je weet hoe het Unix commando "chmod" werkt zou je nu een Secure Shell (SSH) verbinding kunnen maken met het iDevice, dan in de terminal navigeren naar de Sandbox waar je voorheen de documenten hebt hebt geplaatst en de toegangsrechten veranderen met "chown" van "root" naar "mobile". De Sandox heeft een heel lange naam met letters en cijfers. die naam moet je dus eerst uit iFile noteren.

Als je niet goed weet waar je meer bezig bent kan je met deze oefening de iPad serieus vernaggelen.

PS:
Als de iPad een jailbreak heeft hoef je niet per sé iFile op de iPad zelf te gebruiken. Je kan in Windows ook dat rare progje iFunbox gebruiken. Met dit progje moet je ook inloggen als "root". Het probleem blijft dus hetzelfde.

XIII 09-06-12 09:26

Kun je die hele exercitie niet ook met WinSCP meteen als gebruiker "mobile" doen?

Zelfs dan is het maar de vraag of het werkt; het hangt er maar net van af hoe slim de App geprogrammeerd is (bijvoorbeeld: heeft die een interne database van documenten, of kijkt hij bij opstarten steeds opnieuw welke bestanden in de de Documents folder staan).

Er zijn mensen die denken/hopen dat er in iOS6 misschien iets verandert op dit gebied. Volgende week is de WWDC; dan weten we wellicht meer.

Guest-20180925190238 09-06-12 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XIII (Bericht 801207)
Kun je die hele exercitie niet ook met WinSCP meteen als gebruiker "mobile" doen?

Ik ken WinSCP niet :O Als je na het kopiėren met WinSCP de toegangsrechten kan veranderen zou het moeten kunnen. Ik geloof niet dat je als gebruiker "mobile" met WinSCP aan de Sandbox komt.

Ik zou het toch niet aanraden. Heb hier onlangs nog een vriend op bezoek gehad die zijn iPad vernaggeld had na een oefening iFunboxen.

XIII 09-06-12 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 801206)
de toegangsrechten veranderen met "chmod" van "root" naar "mobile"

Met "chmod" verander je de rechten van de huidige eigenaar; met "chown" verander je de eigenaar.

Guest-20180925190238 09-06-12 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XIII (Bericht 801227)
Met "chmod" verander je de rechten van de huidige eigenaar; met "chown" verander je de eigenaar...

Ja natuurlijk :O Het was nog vroeg toen ik die post schreef, sorry :O

VjT 09-06-12 11:06

zeer interessante discussie, alleen aangezien ik in de iOs omgeving nog niet zo thuis ben ben ik zeer voorzichtig om dit te gaan uitproberen.

Android is een ander verhaal maar met iOs schrikt me nog een beetje af.
Gr,
Vincent

Guest-20180925190238 09-06-12 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door VjT (Bericht 801232)
Android is een ander verhaal maar met iOs schrikt me nog een beetje af.

Android (Linux) verschilt niet zoveel van iOS (Unix).

Succes verder :)

VjT 13-06-12 19:52

iOs6 gaat het niet verbeteren als ik zo her en der de reeds bekende inhoud doorlees. jammer
gr, Vincent


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:25.