iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Jailbreak apps en thema's (https://forum.iculture.nl/f14/jailbreak-unlock/f9/jailbreak-apps-thema-s/)
-   -   internetbankieren nog veilig op je iphone met een jailbreak? (https://forum.iculture.nl/f14/jailbreak-unlock/f9/jailbreak-apps-thema-s/134501-internetbankieren-veilig-op-iphone-jailbreak.html)

dkawa 08-02-13 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XIII (Bericht 874993)
De exploits zijn vandaag redelijk uitgebreid beschreven op een security blog.

Maar welke exploits het ook waren en of ze bekend zijn of niet: de iPhone is kwetsbaarder na het toepassen van een jailbreak.

Dit heeft mij ook aan het denken gezet, mede omdat ik nogal veel gebruik maak van de ING/eBay/paypal app. Dus heb ik gisteren m'n iPhone 5 maar weer origineel gemaakt. Want ik heb kort geleden al iets vervelends meegemaakt (aankoop via MP en via internet bankieren betaald) en wil niet nog een keer zoiets meemaken (fraude bedoel ik dan)

dkawa 09-02-13 00:30

Niemand anders terug naar origineel ipv JB?

ballegooier 09-02-13 00:39

Nee, niet om een vermoedelijk geringe vergroting van kwetsbaarheid.

Daarenbij heb ik maar enkele bekende tweaks uit Cydia geïnstalleerd uit de standaard repo's. Mocht dat helpen ;)

Zou er al een of meerdere gevallen bekend zijn, dan zou ik het opnieuw overwegen.

Plus, ik heb niets om leeg te roven, ik sta de meeste tijd iets rood :)

Bubbly 09-02-13 01:46

Nee, mijn apparaat is veiliger met dan zonder jailbreak. Dan heb ik het niet een gat dat ikzelf openzet met jailbreaken, maar bv. door het nemen van een foto + locatie & emailen zodra er een foute code is ingevoerd. Of het verbergen van de keypad zelf bij het lockscreen.

De bankieren apps maken bovendien gebruik van beveiligde verbindingen.

Dutchgio 09-02-13 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bubbly (Bericht 876380)
Nee, mijn apparaat is veiliger met dan zonder jailbreak. Dan heb ik het niet een gat dat ikzelf openzet met jailbreaken, maar bv. door het nemen van een foto + locatie & emailen zodra er een foute code is ingevoerd. Of het verbergen van de keypad zelf bij het lockscreen.

De bankieren apps maken bovendien gebruik van beveiligde verbindingen.

Maar een versleutelde verbinding is ook geen 100% zekerheid.
Al blijf je veiliger op een ios devicemet jailbreak dan een windows pc die al een tijdje niet ge-update is, en ookeen versleutelde verbinding gebruikt.

borgqueenx 10-02-13 13:12

als er malware bekend was, dan zul je hier snel van horen. tweaks van cydia worden ook gecontroleerd door saurik- de maker van cydia. alleen die kan het uiteraad niet snel doen. Bij sommige tweaks staat wel bij dat het veilig is verklaard. En als dat veilige verklaarde tweak van een source afkomt die al met cydia meekomen, heb je je nergens druk om te maken.

XIII 10-02-13 16:52

Waar heb je gelezen dat Saurik tweaks controleert?

En van welke repo's? Hij kan ze toch nooit allemaal controleren of tegenhouden?

Bubbly 10-02-13 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dutchgio (Bericht 876584)
Maar een versleutelde verbinding is ook geen 100% zekerheid.
Al blijf je veiliger op een ios devicemet jailbreak dan een windows pc die al een tijdje niet ge-update is, en ookeen versleutelde verbinding gebruikt.

Klopt, maar ik maak me er niet druk om :)
Wil alleen weten hoe het zit met de dataverbinding die met providers wordt gelegd, hier is publiekelijk volgens mij geen informatie over te vinden.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door borgqueenx (Bericht 876764)
als er malware bekend was, dan zul je hier snel van horen. tweaks van cydia worden ook gecontroleerd door saurik- de maker van cydia. alleen die kan het uiteraad niet snel doen. Bij sommige tweaks staat wel bij dat het veilig is verklaard. En als dat veilige verklaarde tweak van een source afkomt die al met cydia meekomen, heb je je nergens druk om te maken.

Saurik controleert niets. In Cydia is alleen ingebouwd om een waarschuwing te geven bij pirate repo's die Saurik handmatig toe kan voegen bij een Cydia update. Pagina's van tweaks die (iOS x.x) compatibiliteit aangeven, zijn door de ontwikkelaars bijgewerkt om dat aan te geven en al dan niet gecontroleerd door de repo.

borgqueenx 10-02-13 19:38

Hmmmm kan het niet terugvinden. Dacht echt dat ik eens zag zoiets als dat een app safe verklaard was ofzo.

dkawa 06-03-13 10:18

nog aan het twijfelen
 
wel of geen JB?

wel of niet veilig?

heb paar dagen terug toch maar weer een JB uitgevoerd omdat ik het leuk vind om mn iPhone 5 naar eigen smaak te tweaken..

maar wbt Paypal en ING app: is het nog wel veilig om deze mobiel te gebruiken?

mrboolean 06-03-13 11:01

Het is goed dat je hier bezorgd om bent, maar ik zou me niet te veel zorgen maken. Android telefoons zijn out-of-the-box ook kwetsbaar voor dit soort malware, maar banken brengen toch mobiel bankieren apps uit voor dat platform. Dit terwijl er al serieuze gevallen zijn waarbij criminelen geld hebben buitgemaakt door telefoons te besmetten met malware.
Als je je dan ook nog bedenkt dat er veel meer Android telefoons in omloop zijn dan iPhones, waarbij het ook nog eens alleen de telefoons met een jailbreak zijn die kwetsbaar zijn, dan snap je dat het niet zo aantrekkelijk is om malware te maken voor iPhones.

Natuurlijk is het goed om voorzichtig te zijn en niet van onbekende repo's tweaks of apps te installeren. Maar ik zou je jailbreak er niet om laten.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:00.