//

Android op de 3G

Android op de 3G discussie in Jailbreak apps en thema's forum; ( verdwijnt na registratie ) Na al die mooie berichten op diverse sites dat je android kan draaien op je 3G ging ik me eens verdiepen in hoe krijg je ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Jailbreak en Unlock > Jailbreak apps en thema's
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 14-05-10, 17:37
mosbie mosbie is offline
• iOS 6.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Alkmaar
Berichten: 14
Stuur een bericht via MSN naar mosbie
Standaard Android op de 3G

Na al die mooie berichten op diverse sites dat je android kan draaien op je 3G ging ik me eens verdiepen in hoe krijg je Android op je 3G. Na een avondje zoeken, lezen en pielen is het me gelukt om mijn telefoon te voorzien van OpenIBoot en een initieele versie van Android met alleen nog niet echt veel werkend. (Android 1.6, Wi-Fi, geluid en multi touch). Ik kan nog niet bellen, laat staan dingen als GPS en de accelerometer). Op de 2G hebben ze al meer voor elkaar maar die heb ik niet tot mijn beschikking.

Al mijn informatie komt van het forum van het iDroid project :

iDroid project - Forum • Index page.

Maar aangezien je daar snel de kluts kwijt raakt en er nog geen 1duidige installatie is (Dit zal ook nog wel een tijdje duren, vermoed ik) zal ik even kort uitleggen wat ik gedaan heb om het werkend te krijgen :


Helaas is het in deze uitleg noodzakelijk om het voor elkaar te krijgen dat je beschikt over een linuxmachine met een grote voorkeur voor ubuntu 10.04 daar deze installatie methode zwaar leunt op aptitude. Kennis van Ubuntu is dus ook wel vereist om het voor elkaar te krijgen. Er zijn al diverse mensen bezig met mac en windows tooltjes om het voor elkaar te krijgen, ik heb me gefocussed op Ubuntu daar ik dan beter begrijp wat er eigenlijk allemaal onder water gebeurt. Bovendien zijn de installatie methodes op dit moment het meest volwassen voor linux.

Voorbereiding is dus ook :

- 1 Ubuntu Desktop
- een gejailbreakte IPhone 3G (de 2G is overigens verder met Android, maar die heb ik niet tot mijn beschikking dus daar ben ik niet ingedoken)
- een Wi-Fi netwerk met je ubuntu machine en je iphone op hetzelfde netwerk

Als eerste de installatie van OpenIBoot. Dit staat keurig beschreven op het forum van het iDroid project :

iDroid project - Forum • View topic - [TUT] How to Install OpeniBoot in Plain English(x64 and x86)

Na het succesvol doorlopen van de stappen heb ik dus een Iphone die als je hem uit zet en weer aan als eerste een menu laat zien met de opties of je het IPhone OS wilt booten of Android. Met nog een 3e optie om een console te starten waarmee je via je PC kan connecten om eventueel commando's naar de bootloader te sturen.

Je IPhone in DFU mode zetten en herstellen wist deze bootloader dus blijvend is het absoluut niet.

De installatie van Android bestaat uit het plaatsen van een 7tal files in je /private/var op je telefoon.

/private/var/ramdisk.img
/private/var/system.img
/private/var/userdata.img
/private/var/cache.img
/private/var/android.img.gz
/private/var/zImage (De android kernel)
/private/var/sdcard.img (Dit is een image van een sd card, daar de IPhone niet beschikt over een sdcard)

Ik moest dus zorgen dat er voldoende ruimte is op mijn 3G om de bestanden te plaatsen. Met een virtuele SDCard van 512mb nemen de bestanden bij mij ongeveer 1GB in beslag.

Een probleem is dat de kernel, de android image en het system image voorzien moeten worden van drivers en firmware voor de IPhone hardware. Hier komt ook een copyright issue om de hoek kijken. Het is dus niet legaal om kant en klare IPhone Android images te verspreiden op het internet (Al kan je ze makkelijk vinden). Bovendien is de 3G-Android nog volop in ontwikkeling dus op dit moment is alles wat je kan vinden nog erg onvolwassen.

De methode die ik wel handig vond is dat er iemand bezig is met het ontwikkelen van een script die continue wordt bijgewerkt met de laatste ontwikkelingen en die de images automatisch download en voorziet van de benodigde firmware/drivers die er op dit moment bruikbaar zijn voor de 3G. Hiermee omzeil je gelijk het copyright issue, daar je zelf de drivers handmatig download en ze in de images plaatst.

De thread op het forum waarin dit script staat en wordt besproken is deze :

iDroid project - Forum • View topic - Testers needed for automatic build script: succa installer

Het vereist vanuit Cydia OpenSSH en "apt 0.7 strict" op je 3G om het script te runnen.

Wat dit script doet is eigenlijk het volgende :

- Zorgt voor de benodigde packages op je ubuntu machine.
- Probeert via ssh te connecten als root met je 3G
- installeert de benodigde packages op je telefoon (vim, iokittools en coreutils) (Kan je ook vooraf handmatig doen)
- creeert/genereert op je telefoon de benodigde calibratie files/firmware voor het touchscreen van je 3G en kopieert die naar je PC.
- download de Wi-Fi drivers van marvel.
- download de laatste iDroid android release
- mount de images en plaatst de drivers/firmware in de images.
- unmount de images en gzipt ze weer.
- plaatst alle images op je telefoon.

Dit alles ging bij mij op 1 probleempje helemaal vanzelf. Inmiddels is met het laatste script mijn probleem ook opgelost.

Hierna kon ik mijn telefoon rebooten en android kiezen. Deze starte op en ik kan met Wi-Fi connecten. Helaas doet nog niet veel meer het. Geluid is nog wat buggy, multi-touch werkt maar dan heb je het wel gehad. Bellen dus nog niet. (Ik heb wel wat gelezen over wat successen) Het is, naar mijn weten, het beste van dit moment.

Door het script up2date te houden kan je in ieder geval wel steeds de laatste versie van iDroid op je telefoon hebben om zo de ontwikkelingen in de gaten te houden.

Conclussie is dus dat Android nog lang niet bruikbaar is op je 3G en alleen maar leuk op dit moment voor de mensen die wat meer interesse hebben in het hoe en of het werkt.

Mijn persoonlijke mening is dat een bruikbare versie van Android nog maanden ver weg is. (Maar dat is meer een voorzichtige conclussie uit mijn ervaringen op dit moment)

Laatst gewijzigd door mosbie; 14-05-10 om 17:40.
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 16-05-10, 21:43
thatrunks thatrunks is offline
• iOS 3.1.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2010
Berichten: 8
Standaard

Ik heb een 2G en daar heb ik gisteravond idd Android op geïnstalleerd. Ik kan bellen geluid doet het Wi-Fi ook sms en e-mail.. klopt idd dat ze dus verder zijn met de 2G..

Ik heb deze tutorial gevolgd. Werkt perfect overigens...

HOW TO: Install Android On An iPhone 2G

Let op deze link is dus alleen voor een 2G!
  #3  
Oud 17-05-10, 02:47
ab156's schermafbeelding
ab156 ab156 is offline
• iOS 5.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2010
Locatie: De oudste stad van Nederland
Berichten: 71
Standaard

Erg leuk natuurlijk om dit werkend te zien op een Iphone..
Maar los van dat, waarom zou je dit willen?
  #4  
Oud 17-05-10, 12:08
thatrunks thatrunks is offline
• iOS 3.1.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2010
Berichten: 8
Standaard

Persoonlijk vind ik het wel fijn als ik met een ander OS kan spelen.. tis vooral lekker dat je OpenIboot kan gebruiken en gewoon normaal nog in je Iphone OS kan booten. En werkt op zich prima
  #5  
Oud 17-05-10, 16:48
ab156's schermafbeelding
ab156 ab156 is offline
• iOS 5.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2010
Locatie: De oudste stad van Nederland
Berichten: 71
Standaard

Ahzo, dat wist ik nog niet..
Ik dacht dat men het gehele besturingssysteem moest verwijderen!

Ik had een tijd hier voor een Samsung Omnia op WM mobile, daar speelde ook wel wat mensen mee omdaar android werkend op te krijgen. Maar die kregen volgens mij dus niet de mogelijkheid om te kunnen kiezen in de boot!
  #6  
Oud 17-05-10, 23:52
thatrunks thatrunks is offline
• iOS 3.1.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2010
Berichten: 8
Standaard

Nee klopt ik had het ook niet gedaan als ik niet meer in de Iphone OS kon booten Ik had gewoon eerst een backup van me Iphone gemaakt en toen even een avondje ervoor zitten maar was zo klaar. Ziet er wel netjes uit dat Idroid
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Android Lockscreen LordRouter Jailbreak apps en thema's 5 30-05-11 19:10
Android Jailbreak wwl Jailbreak 7 29-05-11 09:33
Android Lockscreen? gerben48 Jailbreak apps en thema's 5 15-05-11 20:42
android OS op iphone YBinnenweg Jailbreak apps en thema's 4 14-11-09 18:09

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:16.