iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Apple Watch algemeen (https://forum.iculture.nl/f169/apple-watch/f170/apple-watch-algemeen/)
-   -   Schermbeveiliging bij sporten met Watch 2 (https://forum.iculture.nl/f169/apple-watch/f170/apple-watch-algemeen/175516-schermbeveiliging-sporten-watch-2-a.html)

UnDutchable 31-01-17 22:49

Schermbeveiliging bij sporten met Watch 2
 
Ik ben zelf een redelijk fanatieke hardloper en heb mij laten verleiden om een Apple Watch 2 aan te schaffen om ook mijn hardloop apps te kunnen gebruiken (met of zonder iPhone).

Nu heb ik sowieso altijd al een iPhone bij mij die op mijn arm zit, maar ik merk dat de Watch verre van ideaal is om mee te sporten, althans met iedere andere app dan de originele workout app van Apple.

Het probleem wat ik ervaar bij alle running apps, Runkeeper, Nike+, Strava, Runtastic is dat het scherm niet op slot gezet kan worden en met lange mouwen die erover heen strijken, of welke ik wegtrek om op het scherm te kijken het zeer regelmatig gebeurd dat de running app in pauze gaat of zelfs erger stopt met opnemen en de run beeindigd. Dit is natuurlijk ontzettend slecht en vooral frustrerend, want even snel op je horloge kijken zou m.i. moeten kunnen.

De eigen workout app van Apple heeft nog de mogelijkheid om het scherm te vergrendelen, maar het ontgrendelen kan alleen weer niet het anti-waterslot, maar die data kan ik dan weer niet synchroniseren met mijn running apps.

Hebben andere gebruikers hier ook last van dat het scherm zo extreem aanraak gevoelig is dat ook het verschuiven van je mouw al voldoende is om een touch actie te starten?

Wellicht zijn ze in de US alleen gewend om in de zon met korte mouwen te rennen, maar hier met de regen en vorst is dat toch niet helemaal optimaal.

Heb als alternatief ook met de nieuwe Samsung Gear S3 Frontier gerend en moet zeggen dat deze smartwatch vele malen beter is. Er zijn dan nu nog geen hardloopapps direct te installeren, maar doordat ik op de telefoon de workout app kan koppelen aan bv Runkeeper heb ik toch mijn data op 1 plaats.

Hoor graag jullie bevindingen, want nadat ik gisteren weer een run ben kwijtgeraakt doordat die al veel te vroeg was gestopt ben ik toch voornemens om de Watch2 weg te doen.

Bart

jopvdsteen 02-02-17 14:03

Ben zelf ook een zeer fanatieke hardloper. Gebruik voornamelijk de standaard app van apple (want die andere voegen mijn inziens weinig toe, ze bieden weinig tot geen extra features). Wel gebruik ik deze app zonder het waterslot aan te zetten en heb ik nog nooit gemerkt dat mijn horloge zelf dingen gepauzeerd/gestopt heeft.

Weet niet met wat voor soort stof je hardloopt maar ook met mijn gewone kleding nooit gemerkt dat de apple watch iets onverwachts deed. Hooguit het activeren van siri maar dat kwam dan omdat ik ergens tegenaan leunde en de digital crown indrukte.

Ik gebruik mijn apple watch overigens altijd zonder iPhone. Maar ik neem niet aan dat dat invloed heeft op de gevoeligheid van het scherm.

XIII 02-02-17 14:14

Ik gebruik Strava om mijn MTB ritjes bij te houden. In de winter draag ik meerdere lagen kleding, maar dat heeft nog nooit tot het voortijdig stoppen van een opname geleid.

De eerste versies van de Strava Watch App (ik heb een Series 0 Watch) waren niet optimaal: ze crashten nogal eens. Dan was ik wel het deel na die crash kwijt.

UnDutchable 03-02-17 12:28

Tijdens het hardlopen kijk ik regelmatig op de Watch om de tijden in de gaten te houden voor mijn loopgroep. Als je niets doet, dan blijft hij wel draaien, maar bij het kijken, en daarna een strakke mouw er overheen trekken zorgt al voor de nodige interactie. Het komt doordat het scherm nog actief is en de mouwen een beweging en touch veroorzaken, terwijl m.i. dit alleen mag gebeuren door een vinger.

Nu heb ik hem tijdelijk ingesteld dat ik het scherm moet aanraken voor iets te zien ipv een polsbeweging, maar nu moet ik een extra handeling verrichten om de tijd te zien en ben ik mijn gedrag aan het aanpassen aan de Watch, terwijl het net andersom moet zijn.

Kris1986 11-02-17 19:03

Misschien gewoon een Garmin kopen als je toch zo een fanatieke loper bent. GPS van de watch is toch niet zo goed als dat van een echte sporthorloge. (Heb dit al meermaals zelf ondervonden). Applewatch is goed voor een plezier loopje maar voor echte training en prestaties te bezien moet je toch een betere horloge kopen.
Maar dat is natuurlijk ieder zijn mening.

PS het is inderdaad irritant dat je de apple workout app data niet kan exporteren naar je app naar keuze.

Allissey 16-08-17 01:07

Sinds 3 maanden ben ik ook bezitter van een Apple watch en ondanks nogal wat kritische reviews ben ik toch wat positiever dan ik vooraf dacht. Allereerst is de hartslagmeter van de watch veel accurater dan voorspeld. Ik gebruikte al jaren een bluetooth hartslagmeter van een gerenommeerd merk en dat vergeleek ik regelmatig met professionele meters in mijn sportschool. Nu heb ik mijn hartslagband vergeleken met de ingebouwde apple watch en die lopen nagenoeg gelijk.
Tweede is de batterijduur. Ik ga altijd van huis met minimaal 70% batterij en ik heb dan GPS aan en bluetooth oortjes aangesloten op mijn watch. Zonder problemen kan ik dan een halve marathon lopen (in plm. 2 uur). Had ik nooit verwacht.
Over de GPS ben ik niet eens zo ontevreden. Ik hoef mijn afstand niet tot op de meter precies te weten maar omdat ik altijd dezelfde routes loop en af en toe mijn telefoon nog meeneem blijkt dat de Apple Watch eigenlijk nooit veel meer dan enkele tientallen meters (soms 50) afwijkt.

Is er dan niets te klagen of te wensen? Helaas wel. Als je zonder telefoon wil lopen dan moet je de standaard workout app van Apple gebruiken óf de Nike Running app. Beide niet slecht maar ik mis dan wel de gedetailleerde informatie die andere apps wel bieden. Ik gebruik al jaren Micoach (Adidas) op mijn telefoon, maar die heeft geen app op de watch en de opvolger Runtastic werkt alleen in combinatie met je telefoon. Moet je dat ding toch weer aan je arm meenemen.

Ik loop tenslotte graag met muziek en dan specifiek met een bepaald aantal beats per minute (bpm in mijn eigen favoriete loopritme). Daarvoor gebruikte ik voorheen Spotify, dat heeft daar een schitterende playlist functie voor waar je je eigen bpm in kunt stellen. Helaas is er helemaal geen Spotify app voor de watch, wel een enkele 3rd party app maar dan moet je je telefoon toch weer meenemen. Ik heb daarom maar heel "ouderwets" zelf een playlist gemaakt met muziek in het door mij gewenste ritme en die via iTunes op de Watch gezet. Je zou ook een abbo kunnen nemen op Apple Music (€10 per maand) maar dat heeft de bpm functie niet. Nou een heel verhaal maar hopelijk heeft de geïnteresseerd hardloper met een Apple Watch hier iets aan.

Ook een vraag: ik zoek allang een hardloop app die op hartslagzone trainingsprogramma's samenstelt. Dus niet zelf instellen, dat vind ik teveel werk. Liefst natuurlijk met een standalone watch app, maar ik kan het voor de telefoon al niet vinden, dus voor de watch zal het wel niet bestaan. Maar voor tips houd ik me aanbevolen.

martinus67 16-11-17 21:39

Schermbeveiliging is een must....anders?
 
Inderdaad is het schermpje van mijn apple watch 2 zeer gevoelig tijdens het rennen. Met regelmaat pauzeert of stopt de mouw van mijn sportjasje de app, in dit geval Runkeeper. Ik heb het vermoeden dat het erger wordt naar mate je meer begint te zweten of wanneer het regent.
Behoorlijk irritant daar ik just voor het rennen de watch heb gekocht. Ik draag hem inmiddels niet meer tijdens het rennen en overweeg om een ander merk sporthorloge te kopen.......:mad:

Allissey 16-11-17 23:35

bij mij helpt het om de apple watch in zwemstand te zetten.
 
Als ik ga rennen, zet ik 'm om die reden op de zwemstand (druppel). ik heb dan nergens last van.

martinus67 16-11-17 23:56

Schermbeveiliging via zwemstand aanzetten
 
Hoi Allissey, bedankt voor je snelle reactie. Het klopt dat het scherm dan niet meer reageert tijdens het rennen maar ik kan de app van Runkeeper dan niet meer zien. Zwemstand lukt bij mij alleen in klokmodus. Ik ben dus wel iets geholpen :-) maar ben nog niet helemaal tevreden.....;)

Allissey 17-11-17 00:05

Je hebt gelijk martinus67. Ik gebruik echter de native workout app van de Watch. Daar zit een vergrendelknop (druppel) ingebouwd in de app. Dan heb je dat probleem wat jij beschrijft dus niet. Zou Runkeeper dus ook moeten doen, dan is jouw probleem opgelost. Ik loop bijna elke dag met de Watch en ben echt zeer tevreden. accurate GPS, mooi geïntegreerde functionaliteit. Jammer dat het er bij jou niet zo uitkomt.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:24.