iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Vodafone (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f109/providers-nederland/f110/vodafone/)
-   -   Vodafone hotspot functie (4.3) (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f109/providers-nederland/f110/vodafone/86003-vodafone-hotspot-functie-4-3-a.html)

DikkeWim 11-03-11 23:27

Zelfde ervaring als Jannock!

Gisteren had ik met mijn zakelijk Vodafone abonnement nog de mogelijkheid om een Personal Hotspot in te stellen..... vandaag is zelfs de optie "Personal hotspot" bij "de ïnstellingen" verdwenen.

Dus geen personal hotspot (meer) met office.vodafone.nl

neoonline 11-03-11 23:43

Na het updaten zijn mijn office instellingen veranderd naar live (uk iphone 4)
Zonder safari of mail te gebruiken werkte mijn zakelijk abonnement via tethering op mijn mac en ipad.
1x mail of safari gestart en ik kreeg de melding "kan mobiele datanetwerk" niet activeren.
Settings terug gezet naar office, internet en mail werkte weer, maar hotspot instelling was weg.

Gegaan naar help.BenM.at | BENM.AT en kreeg het terug aan de praat zonder office, echter weer geen mail en geen safari.

Onder live zou het moeten werken, maar ja dat zakelijke abonnement is geen pluspunt in deze.

Peter Villevoye 12-03-11 05:33

Ik kreeg ook de mededeling "neem contact op met vf nl" en heb vrijdag wat pittige discussies gevoerd met wat Vodafone-mensen aan de telefoon en in hun winkel.

Met het SO Bel+SMS+Web (120) abo voor mijn eigen iPhone 3GS blijkt het namelijk niet mogelijk om de "Telefoon als Modem" BloX te activeren (SMS "modem aan" naar 4000) waarmee de optie Personal Hotspot op de iPhone aangeschakeld zou kunnen worden.

Het is werkelijk belachelijk ! Sinds 1997 gebruikte ik al mijn ouwe GSMs als modem, maar vanaf 2008 kon/mocht dat op de iPhone nergens meer (vanwege het "fair-use" policy). En nu in 2011 zou je denken dat je met de vastgestelde data-budgets bij Vodafone en KPN toch zelf mag weten hoe je die MB/GBs op soupeert ?

Ik heb inmiddels verdorie 8 antennes in mijn tas (3 Wi-Fi, 2 BlueTooth en 2 2G/3G) en kan nog steeds niet een simpel mailtje vanuit mijn MacBook overal de lucht in sturen...
Zelfs niet als ik bereid ben er 15 Euro extra voor te betalen.

Apple blijkt niet in staat een einde te maken aan deze telco-cowboy-mentaliteiten.

Patric1964 12-03-11 12:21

Klacht Vodafone? Meld hier uw Vodafone klacht! « KlachtENoplossing.nl

en allemaal doen het is rond uit belachelijk!!!!

ballegooier 12-03-11 12:42

Wie bedoel je met 'allemaal'? Ik heb nooit begrepen van Vodafone dat ze dit (zonder bijbetaling) officieel ondersteunen.
Of bedoel je alle zakelijke gebruikers, omdat het wel zou horen te werken met zakelijke abo's.....?

Edit: Klacht gemeld!

Patric1964 12-03-11 12:45

ik bedoel gewoon iedereen die een abo heeft een zogezegd 1Gid data verkeer heeft per maand! en nu dus verplicht een extra abonnement van 15 euro te nemen

Peter Villevoye 12-03-11 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier (Bericht 650624)
Wie bedoel je met 'allemaal'? Ik heb nooit begrepen van Vodafone dat ze dit (zonder bijbetaling) officieel ondersteunen.
Of bedoel je alle zakelijke gebruikers, omdat het wel zou horen te werken met zakelijke abo's.....?

Geen enkele telco heeft tethering ooit "officieel" ondersteund op abo's met free-limit fair-use beleid. Pas sinds een half jaar zijn ze daarover wellicht gaan nadenken en hebben KPN en Vodafone hun abo's aan data-budgetten gekoppeld (T-Mobile nog niet). En nu blijkt dat ze wel met die Personal HotSpots aan de slag willen. Althans, voor een groot deel van de abo'...

ballegooier 12-03-11 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patric1964 (Bericht 650625)
ik bedoel gewoon iedereen die een abo heeft een zogezegd 1Gid data verkeer heeft per maand! en nu dus verplicht een extra abonnement van 15 euro te nemen

Ok, ik snap het, en sta zelfs aan je kant in deze discussie: ook ik vind dat zolang je je als consument aan die limiet houd, er immers niks aan de hand is, of je die data nou opstookt op je iPhone of iPad/laptop.
Maar het is nog steeds niet zo, dat je er recht op hebt ofzo. Vodafone zegt of stelt nergens dat ze dit willen of zullen ondersteunen. En je bent ook helemaal niet verplicht om 15,- extra per maand te betalen om te krijgen waarvoor je ooit een contract hebt afgesloten: bellen+sms-en+internetten op je iPhone. Dus waar wil je je precies op beroepen? Vodafone zal je keihard verwijzen dat extra data abonnementen of die USB dongel-abo's waar ze graag extra aan verdienen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peter Villevoye (Bericht 650643)
Geen enkele telco heeft tethering ooit "officieel" ondersteund op abo's met free-limit fair-use beleid. Pas sinds een half jaar zijn ze daarover wellicht gaan nadenken en hebben KPN en Vodafone hun abo's aan data-budgetten gekoppeld (T-Mobile nog niet). En nu blijkt dat ze wel met die Personal HotSpots aan de slag willen. Althans, voor een groot deel van de abo'...

De Belgische telco's ondersteunen het wel als ik het hier en daar zo lees, en iig Mobistar zou aangegeven hebben dit zsm technisch in orde te maken voor hun klanten (die dus iig officieel)

Allissey 12-03-11 14:01

Dank aan ieder voor de bijdragen: Ik heb mijn besluit genomen en ga voorlopig niet over op 4.3. Ik heb een zakelijke vf abbo en heb dagelijks twee uur echte werktijd in de trein dankzij het tetheren van mijn macbook pro via de iPhone op 4.2.1. Ik moet er niet aan denken dat ik dat niet meer kan. Ben het eens met iedereen die vindt dat de providers hier gewoon een deugdelijke policy voor moeten ontwikkelen. Ben toevallig ook nog 's projectleider van Het Nieuwe Werken bij mijn werkgever. Het is te zot voor woorden dat juist diegenen die echt mobiel werken zo slecht gefaciliteerd worden door de leveranciers van mobiele verbindingen.

Patric1964 12-03-11 14:08

precies het is gewoon weer een melkkoe! en natuurlijk: Vodafone zal je keihard verwijzen dat extra data abonnementen of die USB dongel-abo's waar ze graag extra aan verdienen.

dat bedoel ik, moeten we nou echt medelijden hebben met ze! Ik denk dat ze genoeg verdienen, anders wel als je een voet over de grens zet!

ballegooier 12-03-11 14:12

Tja, ze schermen op elke klacht over tethering met hetzelfde antwoord uit hun kleine lettertjes: "De hotspot functie maakt van de telefoon een mobiel Wi-Fi-modem. Volgens de Aanvullende Voorwaarden van de internetbundel is dit niet toegestaan. Het is echter wel mogelijk om de BloX "Telefoon als modem" à € 15,00 per maand (inclusief btw) aan te sluiten."
Ik denk dat verder protest niet zoveel zin heeft op deze manier.... :(

Ik blijf -voorlopig- ook maar op 4.2 (en alle carrier settings - updates gemoedelijk wegklikken)

Overigens, over het extra geld gesproken, als het bijv. €2,50 p/mnd extra zou kosten zou ik het nog wel overwegen. En dan moet het een Blox zijn die je maandelijks uit moet kunnen zetten. Maar €15,- is gewoon schandalig en staat in geen verhouding tot wat ik ervoor 'consumeer', vind ik.

Dat gezegd hebbende...
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Allissey (Bericht 650661)
... Ik heb een zakelijke vf abbo en heb dagelijks twee uur echte werktijd in de trein dankzij het tetheren van mijn macbook pro via de iPhone op 4.2.1. Ik moet er niet aan denken dat ik dat niet meer kan. Ben het eens met iedereen die vindt dat de providers hier gewoon een deugdelijke policy voor moeten ontwikkelen. Ben toevallig ook nog 's projectleider van Het Nieuwe Werken bij mijn werkgever. Het is te zot voor woorden dat juist diegenen die echt mobiel werken zo slecht gefaciliteerd worden door de leveranciers van mobiele verbindingen.

...vind ik jouw geval juist wel weer een reden om het wel betaald te maken, vanuit de provider gezien, dan. Je gebruikt het namelijk niet meer incidenteel, maar structureel: ongeveer 5x4x2=40 uur (?) per maand. Dat is wat anders dan dat je op de camping even buienradar checkt op je laptop of iPad. Ik vind dat een werkgever in zo' geval, als die investeert in het nieuwe werken, niet hoeft te 'roamen' op de mobiele abonnementen van het personeel en daarvoor dan 'best' als werkgever een X-tal USB dongels kan verspreiden?

Ik vertik het ook om structureel (incidenteel heb ik geen probleem mee) thuis te werken als mijn werkgever niet in een leen-laptop wil voorzien. Dan doe ik dat thuiswerken zelfs nog wel over mijn eigen prive-internet verbinding. Als de werkgever iets wil veranderen, mag die ook investeren en faciliteren, lijkt mij.

Allissey 12-03-11 14:44

@ballegooijer Je brengt een mooi punt ter overweging mee. Aan mijn werkgever ligt het in elk geval niet. Die stelt ruimhartig zakelijke abbo's ter beschikking met een fikse databundel voor de mobiele werkers. Als ik daar overheen ga, dan brengt VF dat uiteraard in rekening en daar doen ze bij ons niet moeilijk over. Natuurlijk zou een aparte dongel een oplossing zijn, maar dat gaat voorbij het punt: Ik wil onderweg met zo min mogelijk toeters en bellen internet tot mijn beschikking hebben. De elegantste oplossing daarvoor is dat je smartphone als modem gebruikt kan worden. Het zijn de providers die hier niet adequaat op reageren.
En als ik het niet over mezelf heb: steeds meer werkenden hebben een smartphone en een tablet-pc. Moeten die dan ook maar allemaal extra abbo's nemen om af en toe online te kunnen gaan met hun tablet?

ballegooier 12-03-11 14:57

Mooi, ik waardeer je houding. Alleen klagen kunnen we immers allemaal wel, een interessant draadje vullen met afwegingen en argumenten is een stuk leuker ;)

In jouw geval stel je dus dat jouw werkgever al voldoende geinvesteerd zou hebben in mobiele telefoon + mobiele data. Om daar nu nóg eens een USB-dongel bij te nemen, is dus vooral ongewenst en niet praktisch. Ik kan me overigens ook voorstellen dat er collega's zullen zijn die liever zo'n dongel krijgen; tetheren trekt een flinke wissel op je batterij, dat betekent dus ook ineens dat je ofwel je laptop ofwel je iPhone zoveel mogelijk aan de stekker moet hangen voor je weggaat / je reis aanvangt. Lijkt mij overkomelijk, maar ik ken genoeg collega's die bijna voortdurend met bijna lege telefoons rondlopen: het is ook een instelling waar je even op moet leren letten. Dan hoeft het dus geen probleem te zijn.
Blijft staan dat jouw werkgever zou kunnen overwegen om die Blox aan te zetten voor diegenen (zoals jij) die het op die manier willen oplossen. Laten we wel wezen, het voorziet in een belangrijke behoefte, en zolang Vodafone 'internet op je mobiel' verkoopt, hoeven ze niet ook gratis in deze (zakelijke, economische) behoefte te voorzien voor nop, toch? (let wel, ik heb echt geen enkele binding met dat bedrijf; nogmaals ik zie ook gewoon veel liever dat Vf het activeert voor ons allemaal) Het zou ze overigens erg goed staan, qua service, dat wel! Wat dat betreft, heb je gelijk dat ze niet adequaat reageren. Als zakelijk gebruiker moet je het maar uitzoeken of erachter komen, na enkele frustrerende telefoontjes.
Dat de meerprijs voor tetheren redelijk exorbitant is, is dan nog steeds een probleem. Maar vergeet niet: er wordt dan weer bespaard op een USB - dongel / extra los data abonnement.
Blijft overigens ook nog staan dat alle andere bedrijven die Nokiaatjes gebruiken, dit issue niet eens hoeven te bevechten met Vf, dat is ook oneerlijk.

Peter Villevoye 12-03-11 15:06

Voor de goede orde: Vodafone ondersteunt het gebruik van je iPhone als modem momenteel wel degelijk, via "BloX". En bij veel (nieuwe) iPhone-klanten hebben ze dat eindelijk vrij soepel gelijk al doorgevoerd. Alleen bij veel klanten met oudere/andere abo's (met dezelfde specs, prijzen en voorwaarden) niet. Deze ongelijkheid moeten ze opheffen. Ze kunnen zich nu al helemaal niet meer achter hun oude verweer van "fair-use" verschuilen.

Peter Villevoye 12-03-11 15:13

Iemand die excessief gebruik maakt van tethering danwel Personal Hotspot zal ook vrij snel zijn data-budget overschrijden en dan extra gaan betalen voor meer data. Ik vind het niets meer dan normaal dat telco's deze prijsstelling hanteren. Het limit-free fair-use principe was leuk om smartphones door het grote publiek te laten oppakken, maar nu moeten de knikkers geteld gaan worden. Ik heb geen zin om met mijn relatief zuinige internet-gedrag (mailtjes, tweets, etc.) mee te betalen aan types die de hele dag YouTube op hun feuns bekijken.

Maar ja, telco's hebben het liefst dat je niet eens betaalt voor wat je verbruikt, maar vooral voor wat je níet hebt verbruikt. Aan 3 internet-apparaten in een tas die ze het liefst alledrie van ruim bemeten abo's en BloX voozien verdienen ze natuurlijk het meest...

ballegooier 12-03-11 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peter Villevoye (Bericht 650683)
Voor de goede orde: Vodafone ondersteunt het gebruik van je iPhone als modem momenteel wel degelijk, via "BloX". En bij veel (nieuwe) iPhone-klanten hebben ze dat eindelijk vrij soepel gelijk al doorgevoerd. Alleen bij veel klanten met oudere/andere abo's (met dezelfde specs, prijzen en voorwaarden) niet. Deze ongelijkheid moeten ze opheffen. Ze kunnen zich nu al helemaal niet meer achter hun oude verweer van "fair-use" verschuilen.

Het is die ongelijkheid / onduidelijkheid inderdaad plus de exorbitante* meerprijs die gevraagd wordt voor die Blox (€15,- p/mnd) dat ons hier zo frustreert.

*in ieder geval voor de gemiddelde consument die tethering / hotspot functie slechts incidenteel wenst te gebruiken.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peter Villevoye (Bericht 650684)
Iemand die excessief gebruik maakt van tethering danwel Personal Hotspot zal ook vrij snel zijn data-budget overschrijden en dan extra gaan betalen voor meer data. Ik vind het niets meer dan normaal dat telco's deze prijsstelling hanteren.
...

Dit is dan ook de beste reden en ook geen argument meer voor Vodafone om de hotspot functie niet te willen ondersteunen /activeren.

Allissey 12-03-11 15:26

@Ballegooijer @Peter Villevoye
Uiteindelijk knelt het dus op de aanbodgerichte benadering van de telco's. De vraag van de klant lijkt niet relevant: op de "tekentafel" worden abbo's bedacht die in de markt gezet moeten worden. Dat er verschillende gebruikers zijn met verschillende behoeften lijkt dan niet mee te tellen. En ook niet dat veel gebruikers tegenwoordig meerdere mobiele devices meesjouwen (want daar was hotspot toch voor bedoeld). Laten we het nog maar niet hebben over BYOD ("bring your own device") waar werkgevers steeds vaker mee experimenteren... ik maak steeds vaker jonge professionals mee die niet met de spullen van de baas willen werken... dat zal de meeste telco's al helemaal boven de pet gaan.

Voor de goede orde: mijn mobiel gedrag beperkt zich ook tot e-mail en twitter. Dus dat heavy-use valt wel mee :)

Peter Villevoye 12-03-11 15:26

Zoals ik al eerder zei, het gaat de telco ook om de data die je braaf elke maand betaalt en uiteindelijk níet verbruikt. En dan is tethering in hun ogen natuurlijk véél te efficiënt.

ajongebreur 12-03-11 15:28

Duo sim gehaald bij Vodafone. Deze gebruik ik in geval van nood in mijn mifi app Huawei om zo nu en dan mijn Wi-Fi ipad te kunnen gebruiken. Hij ligt altijd ergens in de auto en heb ik dus altijd bij me. Verder geen gezeur met thetering etc. Werkt als een speer en kost niets meer.

iphoneEd 12-03-11 15:37

Probeer eens bij mobiele data "stel opnieuw" in. Bij mij werkt alles nog als voorheen.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:13.