iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Odido (T-Mobile) (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f109/providers-nederland/f68/odido-t-mobile/)
-   -   Waarschuwing! T-mobile sluit je af bij stornering automatische incasso! (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f109/providers-nederland/f68/odido-t-mobile/23450-waarschuwing-t-mobile-sluit-stornering-automatische-incasso.html)

manfredz 11-10-08 11:01

Waarschuwing! T-mobile sluit je af bij stornering automatische incasso!
 
Ik heb recentelijk een iPhone aangeschaft met een 2-jarig t-mobile abonnement. De eerste automatische incasso van t-mobile storneerde en ik kreeg keurig een sms dat ik heb bedrag zelf moest overmaken. Kan gebeuren, geen probleem. Ze sloten ze me echter DEZELFDE DAG zonder melding af! Ik kan sinds gisteren niet meer uitgaand bellen en krijg een automatisch bericht dat mijn telefoon geblokkeerd is wegens achterstallige betaling.

Ik heb al meer als 10 jaar mobile telefoons bij allelei andere providers en nooit problemen gehad met betalingen en ben nog nooit afgesloten.

Ik vind het ongehoord van t-mobile dat ze mij 6 dagen nadat een automatische betaling niet gelukt is zonder melding aflsuiten. Stel dat dit in het buitenland gebeurt en ik niet in staat ben om direct te handelen. Stel dat ik met pech langs de weg sta en vertrouw op mijn mobiele telefoon voor hulp. Stel dat ik geen vaste lijn zou hebben en een dokter moet bellen. Ik kan niet eens hun eigen service nummer bellen.

Ik gebruik de telefoon ook zakelijk en het is voor mij essentieel dat ik uitgaand kan bellen. Ik ga een twee jarig contract aan met t-mobile en inversteer over de Euro 800 in een iphone en dan behandelen ze mij, als nieuwe klant, op die manier. Schandalig!

Ik heb t-mobile gebelt en die kunnen helaas niet doen. Mijn opties zijn betalen via online bankieren, dan duurt het ongeveer drie dagen voordat ik weer aangesloten wordt, of betalen bij een t-mobile winkel. Hiervoor moet ik eerst 20 km rijden. Ik kan mobiel het service nummer bellen om direct te betalen via een eenmalige incasso, maar dat lukt niet omdat ze mij afgesloten hebben. Ook via de mytmobile is het niet mogelijk om via Credit Card of iDeal direct te betalen. Er stond nb niet eens hoe ik de openstaande factuur dan wel moest betalen.

Ik heb nog een SIM kaart in de la liggen van een oud abonnement, maar helaas is de iPhone gelocked op de SIM kaart van t-mobile. Ik moet nu een tweede mobiel + abo aanschaffen als reserve, voor het geval er weer een automatische incasso niet lukt.

DENK DUS GOED NA voor dat je een iPhone via t-mobile neemt! Je bent niet gegarandeerd van service en ze sluiten je zonder melding direct af als je niet snel genoeg betaald.

UPDATE:
Ik heb zojuist een klacht ingediend bij T-Mobile hierover met het verzoek om de blokkade direct op te heffen en me te verzekeren dat niet nog eens mijn telefoon blokeren als er een automatische incasso niet lukt. Ze behandelen klachten binnen 30 dagen.
Voor alle duidelijkheid: de betaaldatum van de factuur is 2 october. Op 10 october ontving ik een SMS met het bericht dat de automatische incasso niet gelukt is en op 10 october sloten ze me af.
Eerder noemde ik het getal van 6 dagen. Dat is het getal dat ik van de klantenservice hoorde. Het zijn in feite 8 dagen.

cypher21 11-10-08 11:11

Hmm,

Niet betalen betekend bij T-Mobile ook meteen een BKR registratie!

Hou gewoon goed in de gaten dat je je rekening betaald, dit is erg vervelend, maar niet echt de fout van t-mobile.
6 dagen is natuurlijk wel erg kort door de bocht, maar goed.

manfredz 11-10-08 11:28

Ik betaal graag! Ik heb daarvoor een contract afgesloten. Hun leveren mij een iPhone en een telefoon dienst en ik betaal hun daarvoor. Ze moeten mij alleen wel de kans geven om te betalen en niet direct afsluiten nadat ze melden dat de automatische incasso niet gelukt is. Door automatische incasso en elektronisch bankieren wordt de betaal termijn steeds korter gemaakt door bedrijven. Vroeger was het 30 dagen, toen 14 dagen en nu moet ik direct handelen als ik sms krijg. Ik doe eens per maand mijn administratie en dan zorg ik dat alles betaald word. Grote bedrijven doen dat overigens ook eens per maand. Ik vind het prima als t-mobile een boete oplegd voor te laat betalen of rente rekent, maar ga me niet afsluiten.

wukkkie 11-10-08 12:42

Ik ken het probleem, een vriend van mij wilde een 2de abbo nemen, maar dit kon niet omdat de automatische incasso van zijn bestaande abbo mislukt was....heel vervelend.

Kenanus 11-10-08 14:31

mij hebben ze een paar jaar geleden ook wel eens afgesloten en dat doen ze echt niet na 6 dagen hoor, daar gaat meestal nog wat herrineringen over heen.

manfredz 11-10-08 15:21

@Kenanus

Dit was de eerste automatische incasso, het contract is net nieuw (afgesloten op 17 sept). Anders dan de SMS op de dag dat ze me 'afsloten' heb ik niet van hun ontvangen. Geen herinnering, niets!

Maar wat is hier de definitie van 'afsluiten'. Ik kan niet meer uitgaand bellen, wel telefoontjes ontvangen. Is dat afsluiten zoals jij het bedoelt? Ik noem het in ieder geval afsluiten. Je kunt het ook blokkeren noemen. Het is in ieder geval het dusdanig beperken van de service dat het onbruikbaar is. Toch?

Kenanus 11-10-08 16:41

Ja ok maar afsluiten is bij mij dat je helemaal niks kunt.
Maar ik zou maar snel betalen want het duurt niet lang of ze sluiten je echt af.
Ik heb het ook eens gehad.
En ik vind het nog netjes dat je gebelt kunt worden.
Jij zit fout en t-mobile niet.
Jij bent het contract aan gegaan en daar zal het vast wel ergens in staan.
Jij betaalt en hun zorgen dan dat jij kunt communiceren.
Of ben ik gek ?

ppl 11-10-08 17:46

Het is hartstikke onjuist om te concluderen dat de topicstarter verkeerd is. Een automatische incasso is er om zelf niet steeds handmatig de betaling hoeven in te schieten. Het komt echter nog wel eens voor dat er aan de kant van degene die de automatische incasso moet doen (in dit geval T-Mobile) fouten worden gemaakt of dat er bij de bank in het systeem het e.e.a. de mist in gaat naast het punt dat een incasso niet lukt omdat de klant te weinig saldo heeft. Er zijn dus 3 mogelijke schuldigen waarbij ik het dus bijzonder knap vind van de mensen hier dat ze direct weten wie de schuldige in het hele verhaal zou zijn.

Het meteen afsluiten wanneer een automatische incasso niet lukt lijkt me niet bepaald gewenst en ook niet iets wat juridisch gezien ondersteund zal worden. Er is namelijk geen enkele moeite gedaan door T-Mobile om de betaling te innen op 1 simpel sms'je na die eigenlijk voor niets is gezien de directe afsluiting.

De afsluiting an sich klinkt dus nogal als een screw up van T-Mobile, ze hadden wel wat meer mogen doen om de betaling te innen (zoals het sturen van een herinnering en een ingebrekestelling wat ze volgens mij zelfs verplicht zijn om te doen). Dat die automatische incasso niet gelukt is kan echter 3 redenen hebben: bij T-Mobile ging er iets mis, bij de bank ging er iets mis of de bankrekening had niet voldoende saldo.

M@cer 11-10-08 19:23

Ik had er ook last van... Bij het afsluiten had degene uit de T-Mobile Shop het verkeerde rekeningnummer neergezet (774***** ip 744*****).

Opeens werd ik op zondag (de dag dat ze dus niet bereikbaar zijn) afgesloten met het bericht dat de incasso mislukt was. De volgende dag gebeld en na lang zoeken vonden we het probleem van de verkeerde rekening. Daarna was ik wel snel weer aangesloten. Betalen via 1202 lukte ook om een of andere reden niet..

Vindt de afsluitprocedure van T-Mobile wel erg hard hoor.. Gelijk niet meer kunnen bellen. Stuur dan eerst een SMS dat het niet gelukt is en geen de klant nog een dag of 3 om alsnog te betalen. niet echt klantvriendelijk in mijn ogen, er kan altijd wat fout gaan aan verschillende kanten.

xynta 11-10-08 21:27

Heel erg vreemd, ik heb nu 5 jaar klant bij T-Mobile. Ik heb één keer een stornering gehad van mijn gelden voor mijn abbonement (vorig jaar toen ik op vakantie was), ik heb de rekening 20 dagen open laten staan en vervolgens betaald. Ik ben niet afgesloten alleen voor buitenlandse gesprekken en 0900 nr's. Toen alles betaald en na 24 uur functioneerde alles weer, tot op heden geen negatieve reacties over T-Mobile.

cypher21 12-10-08 01:16

Als het om een nieuw abonnement gaat, moet je iig zorgen dat je de eerste 2 maanden gewoon op tijd betaald (of van je rekening laat halen) T-Mobile is hier nogal streng in (vandaar ook de eerste 2 maanden niet bellen in het buitenland)

manfredz 13-10-08 15:08

Ik kan inmiddels drie dagen niet uitgaand bellen en ik heb geen 3G internet. Mijn iPhone is dus een iPod Touch geworden (ik kan nog wel telefoon en sms ontvangen). Ik loop inmiddels met een extra oude telefoon om uitgaand te kunnen bellen.

En dit alles omdat een automatische incasso niet lukte. T-mobile gaf me niet eens de kans om te betalen en blokkerde me direct. Ik vindt het te gek voor woorden.

Ik heb inmiddels het geld overgemaakt, wat ik al zei ik betaal graag, maar het duurt ongeveer 10 dagen voordat de transactie verwerkt is.

Ik begrijp ook niet dat T-Mobile hiermee weg komt. Dit moeten wij als consument to niet pikken. Ik heb de afgelopen dagen zitten denken wat ik kan doen. Ik meld het op dit forum en waarschuw hopelijk potentiele klanten om twee keer na te denken.

Wat kan ik nog meer doen?

Ik kwam de website Klachten over incasso? Meldpunt Incassoklachten - incasso klachten meldpunt tegen en zal hier ook een klacht plaatsen.

Wat zou er gebeuren als ik mijn machtiging voor automatische incasso intrek. Ze kunnen dit toch niet verplichten?

Ik zal ook eens langs de sites van Radar en Kassa gaan.

Nog meer dingen die ik kan doen?

breezertje 13-10-08 17:21

ik betaal tmobile altijd al via acceptgiro. Om verschillende redenen wil ik geen auto incasso. vandaar de acceptgiro.
werkt perfect

SneakerStyle 13-10-08 18:41

Het verhaal klinkt heel erg spannend. Dat is het echter niet. Ik snap de frustratie maar waar je mee hebt te maken is de grote boze wereld. Waar men op zijn hoede moet zijn. Ook dat klinkt heel erg maar valt best mee. Het komt erop neer dat jij als nieuwe klant je nog niet bewezen hebt. Als je langer klant bent bij TMO dan krijg je niet gelijk een blokkade. Er zijn blijkbaar in het verleden kwesties geweest waar nieuwe klanten niet hun rekeningen betaalde maar wel een toestel van (laten we zeggen) 700 euro naar huis hebben gekregen. Elk bedrijf moet zichzelf in kunnen dekken tegen alle vormen van fraude. Dit is heel normaal. Niet altijd even leuk maar telecom in dit bijzonder is een fraude gevoelige sector.

Ik zou je als tip mee willen geven, heb je ooit een betaal achterstand, betaal deze dan in de T-Mobile Shop. Dan ben je binnen een uurtje weer aangesloten en je krijgt een betaal bewijs mee.

Succes

M1ch3l 13-10-08 18:59

Als je langer een klant was geweest zou je niet direct afgesloten zijn dus je maakt hier heisa om niks. Je moet je als nieuwe klant eerst even bewijzen door een paar keer wel te betalen dit is omdat telecombedrijven ontzettend veel worden opgelicht.

ppl 14-10-08 00:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SneakerStyle (Bericht 205420)
Het verhaal klinkt heel erg spannend. Dat is het echter niet. Ik snap de frustratie maar waar je mee hebt te maken is de grote boze wereld. Waar men op zijn hoede moet zijn. Ook dat klinkt heel erg maar valt best mee. Het komt erop neer dat jij als nieuwe klant je nog niet bewezen hebt. Als je langer klant bent bij TMO dan krijg je niet gelijk een blokkade. Er zijn blijkbaar in het verleden kwesties geweest waar nieuwe klanten niet hun rekeningen betaalde maar wel een toestel van (laten we zeggen) 700 euro naar huis hebben gekregen. Elk bedrijf moet zichzelf in kunnen dekken tegen alle vormen van fraude. Dit is heel normaal. Niet altijd even leuk maar telecom in dit bijzonder is een fraude gevoelige sector.

Dat is hele leuke propaganda van T-Mobile die doodleuk personen met een schuld in staat stelt om een stuk of 10 abonnementen bij ze te nemen. Daarvan weet men dus 100% zeker dat het geld niet terug komt en waarbij ze zogenaamde altijd een check doen op de kredietwaardigheid maar in feite doen ze helemaal niets. Dat geldt overigens (helaas) voor alle telco's.

Overigens is het voor bedrijven scherper dan voor particulieren. Als je als bedrijf minder dan 2 jaar bestaat heb je sowieso al een nog scherpere controle waardoor alles ook heel erg lang duurt. T-Mobile lijkt hier echter de enige telco zijn die deze inmiddels ouderwetse methodiek hanteert. Daar T-Mobile en de winkels je dit nooit vertellen is dit ook een stuk nalatigheid van die twee (wat overigens ook niet altijd helemaal de schuld is van de winkel omdat die vaak ook gewoon niet voldoende wordt ingelicht over zaken door T-Mobile).

Wat je verder nog meer kunt doen: een brief richting T-Mobile sturen waarin je ze in gebreke stelt omdat zij jou nooit de kans hebben gegeven om de achterstallige betaling te voldoen en direct tot afsluiting zijn overgegaan. Dan kun je er misschien nog iets van een korting of een gratis maand (of misschien 2) eruit slepen maar verwacht er geen wonderen van.

joblamie 14-10-08 22:04

mwoa... ik vind het oprecht heel vervelend voor je, maar toch vind ik het geen verrassend beleid. niet betalen = afsluiten, lijkt me geen onlogische policy.

Hopen dat je snel weer aangesloten wordt in ieder geval!

thumper_konijn 15-10-08 17:58

heb ook hetzelfde probleem maar ik heb gebeld t-mobile met mijn vodafone toestel ( omdat de klantenservice is ook blokkerde echte stoom van t-mobile als je kun ook niet hem bellen , een sms vind ik echte niet leuk , dan per direct mijn toestel blokkerde, normaal ook moet je 50 euro betallen voor het terug zetten van je diensten , ik heb niet betaald , een beetje boos met het klantenservice helpt , t-mobile zijn erg slecht vind ik om dit te doen met je eerst betalingen, meestaal als je ook weet niet wanneer het eerste betaling is.t-mobile = slecte bereik en service

InternetRebel 16-10-08 00:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ppl (Bericht 205567)
Dat is hele leuke propaganda van T-Mobile... ...Daarvan weet men dus 100% zeker dat het geld niet terug komt en waarbij ze zogenaamde altijd een check doen op de kredietwaardigheid maar in feite doen ze helemaal niets.

Ik zou het niet direct "propaganda" willen noemen. Het is (vind ik) een slimme manier om nieuwe klanten te binden. Bovendien klopt je bewering dat er geen check wordt gedaan op kredietwaardigheid ook niet.

Ik was tot een jaar of 3 geleden klant bij Vodaphone. Die (laat ik het netjes houden) behandelden mij niet helemaal correct bij problemen met een Nokia 7650. Dit escaleerde in een situatie waarin ik weigerde nog langer te betalen, wat afsluiting als gevolg had. Ik vond het best, kocht even een pre-pay en liet het achter me (zonder verder de "schuld" nog te betalen).

Toen ik twee jaar geleden weer een abbo wilde kon ik nergens terecht! Vodaphone had mij doodleuk als wanbetaler op een lijst laten zetten en geen provider wilde mij nog een abonnement geven, behalve T-Mobile! Toen ik eenmaal drie of vier maanden mijn abonnement had, had mijn vriendin mijn nieuwe Windows Mobile mobieltje min of meer permanent in beslag genomen en besloot ik een twee abonnement af te sluiten, ook geen probleem bij T-Mobile. Altijd netjes betaald, tot (denk na een jaar ofzo) door een foutje van mijn kant ik een dikke maand achterstand had op beide abonnementen. Nog steeds niet afgesloten, maar netjes twee keer een herinnering gehad.

Dus ik ben blij met T-Mobile en T-Mobile heeft er inmiddels al twee jaar een trouwe klant met twee abbo's bij. Dus zo dom zijn ze nou ook weer niet bij T-Mobile en dat direct afsluiten zal inderdaad wel iets zijn wat zich beperkt tot kersverse klanten met een peperdure telefoon op zak.

Mijn HTC Wizard (MDA Vario) en HTC TyTN (MDA Vario 2) waren overigens ook niet echt goedkope telefoons, dus ik denk dat het echt gaat om nieuwe klanten die al snel (al of niet met opzet) de "fout" in gaan.

r21 16-10-08 14:21

het zal me benieuwen.ik heb het nu via acceptgiro staan en al verteld dat ik die neit betaal zo lang mijn problemen niet zijn opgelost. Dan hebben ze de rest van de maand nog om de problemen op te lossen.

De 35 dagen voor behandeling van klachten zit er op 20-10 op... De vraag of ik mijn nummer terug krijg wordt met de dag dat het langer duurt onzekerder...

En wat als je niet betaald? afsluiting na 7 dagen? En dan? Waarom sturen ze geen aanmaning of bellen ze niet netjes?


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:21.