112 bellen gaat niet met iPhone en T-Mobile-NL
Vorige week moest ik was ik getuige van een val van een oudere vrouw op straat. Zij kon niet meer opstaan dus ik besloot mijn iPhone te pakken en 112 te bellen. Tot mijn verbazing kreeg ik de mededeling dat dit nummer niet bestond. Ik kreeg de standaard mededeling te horen: "Dit nummer is niet in gebruik. Controleer het nummer en kies opnieuw." Ook bij de tweede poging kreeg ik dezelfde mededeling. In opperste wanhoop besloot ik het Amerikaanse 911 te bellen en prompt werd ik verbonden met de 112-alarmcentrale.
Ik weet redelijk goed hoe mobiele netwerken werken. Het probleem komt dan ook voort uit de iPhone software. Hierin staat het nummer 112 niet als noodoproep ingesteld. Noodoproepen krijgen in mobiele netwerken altijd voorrang en worden daarvoor ook niet op dezelfde manier verbonden als standaard oproepen. Mijn iPhone draait fw 2.2.1.
Daarnaast is het ook een fout van T-Mobile die oproepen naar 112 die als standaardoproep worden aangevraagd moet doorschakelen naar de alarmcentrale. Deze storing is inmiddels bij de alarmcentrale bekend.
Ik wil iedereen hierbij erop attenderen dat als een verbinding met de iPhone via 112 mislukt het daarna met 911 nog eens te proberen.
|