iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Odido (T-Mobile) (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f109/providers-nederland/f68/odido-t-mobile/)
-   -   En soms heeft T-mobile het dus mis (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f109/providers-nederland/f68/odido-t-mobile/67308-soms-heeft-t-mobile-dus-mis.html)

rvanhusen 07-08-10 00:04

En soms heeft T-mobile het dus mis
 
Geldenrecht besteedt regelmatig aandacht aan opmerkelijke uitspraken. Vandaag: T-Mobile sluit mobieltje af en claimt dik duizend euro schade bij de klant.

Zoveel? Ja, een maandje mobiel bellen kan behoorlijk in de papieren lopen. Dus je kwebbelt lekker verder en slaat eens een maandje over met betalen. En nog een maandje. En nog één. En dan is er ineens een betalingsachterstand van ruim €187. Dat is de aanbieder T-Mobile wat te gortig en die stuurt de slecht betalende klant een allerlaatste aanmaning. Nu betalen! Anders wordt ze afgesloten en brengt T-Mobile 'alle schade' in rekening.

Maar die ene maand was al te duur, dus dit bedrag kan de beller al helemaal niet ophoesten. Ze wordt prompt afgesloten en T-Mobile stuurt een eindrekening van €1.094,90. Want- zo redeneert T-Mobile- de klant had een tweejarig abonnement. En dat wordt nu noodgedwonen 15 maanden voor het eind opgezegd. Zo loopt het telecombedrijf €633,75 aan abonnementskosten mis. De klant slaat stijl achterover van dit bedrag, betaalt niet en dwingt T-mobile zo de zaak voor de rechter te laten komen. Die €187 is nog tot daar aan toe, maar die 'gederfde inkomsten', slaan nergens op, betoogt de beller bij het hekje.

De Haarlemse rechter put voor het vonnis onder meer uit het Burgerlijk Wetboek. Daarin staat dat een consument bij een contract van langer dan een jaar recht heeft op een opzegtermijn van maximaal 3 maanden. En sinds 1 juli 2009 is die opzegtermijn voor telefooncontracten zelfs maximaal een maand. ,,Maar”, sputtert T-Mobile nog tegen ,,De klant heeft wel een gratis Motorola Dolce & Gabanna gekregen. Hoe moeten we die dan terug verdienen?” Dat argument legt de rechter naast zich neer. T-Mobile heeft er zelf voor gekozen het abonnement op te zeggen en de 'schade' die dit met zich meebrengt op de klant te verhalen. Het telecombedrijf had er ook voor kunnen kiezen de klant te blokkeren, totdat ze zou betalen. Daarna had ze weer kunnen bellen.

En als de klant niet zou betalen was het abonnement keurig twee jaar doorgelopen en had T-Mobile de abonnementsgelden achteraf kunnen innen. Daar nu al een voorschot op nemen is voorbarig en onrechtmatig. De klant hoeft die €633,75 daarom niet te betalen, de proceskosten mag ze in mindering brengen op het nog openstaande bedrag. En het 'gratis' mag ze gewoon houden.

ButcherJF 07-08-10 07:45

Je verhaal stopt een beetje abrupt. Toch niet plotseling afgesloten van internet hoop ik?

rvanhusen 07-08-10 08:10

Nee hoor sorry.

Is aangepast.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:43.