iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Odido (T-Mobile) (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f109/providers-nederland/f68/odido-t-mobile/)
-   -   Waarom T-Mobile als Simpel velen malen goedkoper is..? (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f109/providers-nederland/f68/odido-t-mobile/120059-waarom-t-mobile-simpel-velen-malen-goedkoper.html)

Jelle96 10-06-12 19:03

Waarom T-Mobile als Simpel velen malen goedkoper is..?
 
Hallo,

Ik ga binnenkort een iPhone kopen en wil daar een Sim-Only abonnement bijnemen inclusief internet.

Na wat research op het internet gedaan te hebben, zie ik dat Simpel.nl het dochterbedrijf is van T-Mobile. Ik heb daar een aantal vraagjes over.

Hoe kunnen de prijzen van Simpel velen malen goedkoper zijn dan het moederbedrijf T-Mobile, ze maken toch gebruik van hetzelfde netwerk?

Is de snelheid van het internet anders? Zou dat de reden zijn waardoor Simpel.nl goedkoper is?

Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven.

Hartstikke bedankt,
Jelle.

Bubbly 11-06-12 06:44

De reden hiervoor is dat Simpel (net als Ben) een zelfstandig onderdeel is van T-Mobile. Ze staan dus los van alles wat T-Mobile aanbiedt en hebben enigszins de vrijheid zelf een aanbod te vormen. Ook spelen de volgende zaken mee:

- T-Mobile over op Smart & iSmart
T-Mobile is bezig met een omwenteling: voorheen kocht je belminuten en kreeg je daar data bij. Nu draait een abonnement vooral om data en krijg je er belminuten/sms bij. De nieuwe abonnementen van T-Mobile zijn dus op data gericht, én flink veel duurder geworden, terwijl je bij Simpel weinig hiervan ziet terugkomen (evt. hogere prijs dan vroeger). Je kunt hier wel nog steeds apart kiezen óf en wat je wilt: wel of geen min, wel of geen sms, wel of geen data, wel of geen buitenlands belbundel.

- Sim-only
Simpel biedt geen abonnement met telefoon, waardoor de prijs van een toestel dus niet is verwerkt in maandbedragen. Valt dus alleen te vergelijken met sim-only bundels van T-Mobile.

- Enkel 2-jarige abonnementen bij Simpel
De prijzen van een 1-jarig abonnement zijn hoger dan die van een 2-jarig abonnement. Zorg dus wel dat je een juiste vergelijking maakt.

- De snelheid is inderdaad erg laag:
Download snelheid is 384 Kbps, upload snelheid 64 Kbps. Bij T-Mobile ligt dit vele malen hoger, ook bij de laagste sim-only (1Mbps download, uploadsnelheid onbekend).

freestyle4all 11-06-12 08:41

Citaat:

De prijzen van een 2-jarig abonnement zijn hoger dan die van een 1-jarig abonnement.
Lager.
De maandprijzen van een tweejarig abonnement zijn lager dan die van een éénjarig abonnement.

mrboolean 11-06-12 11:30

Een sim-only aanbieder als Simpel biedt natuurlijk ook minder services aan dan een normale provider. Zo zul je geen duo sims kunnen krijgen en is er geen app beschikbaar om snel even je verbruik in te zien.

Persoonlijk zie ik Simpel alleen als een goede keuze als je veel belt, internetsnelheid niet belangrijk vindt en het niet erg vind aan een contract vast te zitten. Anders kun je bv bij Ben, een andere T-Mobile dochter, sneller internet krijgen (1Mb/384Kb), sms uit dezelfde bundel en geen contract waar je aan vast zit. Bij Simyo krijg je zelfs 2Mb internet en zit je op het KPN netwerk.

Bubbly 12-06-12 02:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freestyle4all (Bericht 801559)
Lager.
De maandprijzen van een tweejarig abonnement zijn lager dan die van een éénjarig abonnement.

Je hebt gelijk, ik had de cijfers verwisseld; hierbij gecorrigeerd.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mrboolean (Bericht 801612)
Persoonlijk zie ik Simpel alleen als een goede keuze als je veel belt, internetsnelheid niet belangrijk vindt en het niet erg vind aan een contract vast te zitten. Anders kun je bv bij Ben, een andere T-Mobile dochter, sneller internet krijgen (1Mb/384Kb), sms uit dezelfde bundel en geen contract waar je aan vast zit. Bij Simyo krijg je zelfs 2Mb internet en zit je op het KPN netwerk.

Ben is inderdaad meer geschikt voor internetters: 2Mb/384Kb of 1Mb/384Kb.
Simyo sim-only biedt 2Mb/384Kb.
Simyo Prepaid biedt 128Kb/64Kb en is daarmee absoluut niet geschikt voor iets anders dan bv. WhatsApp (niet-mobiele pagina's laden wil je hier ook niet mee aan; in praktijk krijg je nml. nog minder).

TL;dr In het kort komt het erop neer dat de virtuele providers dichter bij de oude abonnementen/sim-only's komen dan wat de providers zelf aanbieden. Dit houdt in: meer data voor minder geld, lage datasnelheid, meer keuzevrijheid.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:59.