T-Mobile, AT&T en de verwachtingen van iPhone gebruikers

T-Mobile, AT&T en de verwachtingen van iPhone gebruikers discussie in T-Mobile forum; ( verdwijnt na registratie ) Ik weet niet of het hier al ergens is gepost, maar goed. Ben het hier wel mee eens: Bron: One More Thing - T-Mobile, AT&T ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Bellen en internet > Providers Nederland > T-Mobile
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 20 June 2009, 10:51
» iPhone 5 32GB (Zwart) [FW: 6.0.1]  [Jailbreak: Nee]
» iPad 3 Wi-Fi 32GB (Zwart) [FW: 6.0.1]  [Jailbreak: Nee]
» Windows
 
Geregistreerd: 6 June 2009
Berichten: 1.061
Standaard T-Mobile, AT&T en de verwachtingen van iPhone gebruikers

Ik weet niet of het hier al ergens is gepost, maar goed. Ben het hier wel mee eens:

Bron: One More Thing - T-Mobile, AT&T en de verwachtingen van iPhone-gebruikers
Citaat:
Een iPhone wordt in de meeste landen verkocht in combinatie met een abonnement bij een telecomaanbieder, en gebruikers zijn dan ook afhankelijk van de grillen van deze maatschappijen. Dat kan tot wrevel leiden bij iPhone-bezitters. Soms terecht, vaak ook niet. Hieronder een persoonlijke visie op deze soms wat gespannen relatie, en of iPhone-gebruikers in Amerika en Nederland reden tot klagen hebben.

Wie de afgelopen week door de diverse Mac-blogs heeft gebladerd, kan het niet ontgaan zijn. De Amerikanen hebben het gehad met AT&T. Over de kwaliteit van de verbinding waren ze al niet te spreken, maar dat de firma niet direct vanaf het begin de nieuwe diensten tethering (het kunnen delen van de dataverbinding op de iPhone met je laptop) en MMS aanbiedt stuit veel gebruikers tegen de borst.

Dit zijn Amerikanen dan ook niet gewend. Meestal worden nieuwe diensten in het land gepionierd, en zijn direct beschikbaar. In Nederland zijn we het gewend soms wat langer (en soms heel wat langer) te moeten wachten op nieuwe electronische snufjes waarbij we afhankelijk zijn van een toeleverancier van infrastructuur of content. Denk bijvoorbeeld aan zaken als HDTV: inmiddels een volwassen product in de VS, hier nog maar zeer mondjesmaat aangeboden. Tivo, de innovatieve en zelfdenkende digitale videorecorder? Niet voor ons Europeanen beschikbaar. Een filmpje of TV-serie kopen uit de iTunes Store, of electronische boeken uit de digitale boekhandel van Amazon? Dat kunnen we ook vergeten.

Op ons kunnen de klagende Amerikanen dan ook soms ietwat verwend overkomen. Zeker in gevallen zoals deze, waarbij je je kunt afvragen of de klachten wel helemaal terecht zijn. Heeft AT&T immers ooit beloofd dat deze diensten berhaupt voor iPhone-gebruikers beschikbaar zouden komen? Het feit dat AT&T na alle rumoer heeft aangegeven dat MMS deze zomer nog wordt geactiveerd voor iPhone-bezitters, en dat tethering-plannen in de pijplijn zitten, zou toch op zijn minst een pleister op de wonde moeten zijn voor de mokkende Amerikaan, die maar moeilijk kan verkroppen dat er elders op de wereld iPhone-gebruikers zijn die een paar maanden eerder van de nieuwe diensten gebruik kunnen maken.

Upgraden naar de iPhone 3G S in Nederland

Maar ook in Nederland kunnen we er wat van. Het meeste gesputter op iPhone-gerelateerde forums gaat hier echter over de (on)mogelijkheid om je huidige iPhone 3G te kunnen upgraden naar het nieuwe iPhone 3G S model. Na het lezen van enkele reacties blijkt dat sommige gebruikers zich nauwelijks in de prijsmaterie hebben verdiept, en vaak met ondoordachte redenaties op de proppen komen.

Zo lijken veel gebruikers niet te begrijpen dat zij hun iPhone hebben gekocht op afbetaling. De aanschafprijs van 80 euro is uiteraard slechts een (haast verwaarloosbare) fractie van wat je in totaal betaalt. Bij een abonnement van 30 euro per maand is dat een bedrag van (24 x 30 + 80) 800 euro. Een geavanceerde pocket-computer als de iPhone zou in de losse verkoop zeker 500 euro kosten (iets wat we ook terugzien in landen waar de telefoon niet in combinatie met een abonnement wordt verkocht). Hoe reel is het dan om te verwachten dat T-Mobile op de helft van deze "aflossingsperiode" van 24 maanden de gebruikers de mogelijkheid zou bieden om tegen dezelfde, zwaar gesubsidieerde, prijs een nieuwe telefoon aan te schaffen?

Uiteraard zou hier wel een oplossing voor kunnen worden bedacht, maar de enige oplossingen die economisch zinvol zijn voor het bedrijf zijn in commerciel opzicht erg moeilijk in de markt te zetten. Zo zou de telefoon voor een ongesubsideerd bedrag kunnen worden verkocht, maar zijn consumenten die gewend zijn aan het subsidiemodel bereid om een veelvoud van het gesubsidieerde aankoopbedrag op tafel te leggen? Een andere oplossing is om het huidige contract met onmiddellijke ingang met nog eens 2 jaar te verlengen (om zodoende verzekerd te zijn van de "terugbetaling" van de subsidies van beide telefoons), maar daarmee wordt het probleem alleen maar verplaatst naar een later tijdstip. Immers, de klant zit dan nog 3 jaar vast aan zijn abonnement, en loopt zo dus volgend jaar, n het jaar daarop, tegen dezelfde frustatie aan wanneer er weer nieuwe modellen worden geintroduceerd.

Werkelijke kosten van toestel en abonnement

Maar wat deze klachten helemaal in een bijzonder licht plaatst, is de constatering dat wij in Nederland zo'n beetje de meest aantrekkelijke iPhone-prijsplannen hebben van de wereld. We betalen 800 euro in twee jaar, en uitgaande van dezelfde 500 euro voor het toestel blijft er dan 12,50 euro per maand over voor de dienstverlening. Hiervoor krijgen we niet alleen onbeperkt Internet-gebruik op de iPhone met een zeer acceptabele theoretische snelheid van 2 Mbit/sec zonder flauwe voorwaarden (wat op zichzelf al bijna dat maandbedrag waard is), maar daarnaast ook nog eens een redelijke bundel belminuten, SMSjes, visual voicemail en toegang tot T-Mobile en KPN hotspots.

Vergelijk dit nu eens met de situatie in Amerika. Daar worden op slinkse wijze altijd de "voice" en "data" abonnement afzonderlijk genoemd, maar deze kosten gezamenlijk minimaal $70 (50 euro) per maand. Zonder SMS-bundel. Hierin zitten dan wel een grotere aantal belminuten, maar vergeet niet dat Amerikanen ook hun binnenkomende gesprekken zien afgaan van de belbundel, en dat ook voor ontvangen SMSjes moet worden betaald. Tel hierbij de aanschafprijs van het toestel op, en je komt na 24 maanden op een totaalbedrag van $1.780 (1.275 euro). Wanneer we dezelfde 500 euro van dit bedrag aftrekken, blijft er een maandbedrag van 32 euro over voor de dienstverlening. Bijna het drievoudige dus van wat wij in Nederland betalen om onze iPhones te kunnen gebruiken.

Natuurlijk kunnen we dit alles wel relativeren met cijfers, maar het feit blijft dat veel iPhone 3G bezitters graag overstappen op het nieuwe toestel. T-Mobile doet er dus toch goed aan om deze vocale groep tegemoet te komen met een aantrekkelijk aanbod. De kans is immers groot dat de groep gebruikers van het eerste uur in de toekomst regelmatig bereid zal zijn nieuwe toestellen en diensten af te nemen, en een positieve ervaring met een telco kan zich dus terugbetalen op de lange termijn.

Tethering en MMS bij T-Mobile

Tenslotte wil ik nog even terugkomen op de diensten tethering en MMS die mogelijk worden met de nieuwe iPhone, en met de oude iPhone wanneer deze is voorzien van de software-update die deze week is verschenen. Zoals vrijwel alle providers staat T-Mobile data-tethering niet toe binnen het standaard iPhone-contract. Het argument van sommige gebruikers dat een klant met een iPhone betaalt voor "onbeperkt dataverkeer", en dat deze zelf mag bepalen hoe die gebruikt wordt, gaat in mijn ogen niet op. Het bedrag van 12,50 euro per maand voor de T-Mobile diensten is hoogstwaarschijnlijk gebaseerd op een inschatting van het dataverkeer dat een gemiddelde iPhone-gebruiker met zijn toestel genereert (en dat is, zoals al vaak is aangetoond, al vele malen hoger dan dat van gebruikers van andere mobiele telefoons). Een toeslag voor gebruik van de verbinding met apparatuur die per definitie grotere hoeveelheden verkeer genereert lijkt dan ook redelijk.

Voor MMS geldt een ander verhaal. Op dit moment maakt het verzenden van MMS-berichten geen deel uit van de bundel van de iPhone-abonnementen, en geeft T-Mobile in de kleine lettertjes aan dat de kosten per berichtje 50 eurocent bedragen. Dat lijkt me een onevenredig hoog bedrag voor een dienst die achterhaald en beperkt is, en zeker wanneer diezelfde iPhone bezitter in staat is om onbeperkt foto's en andere data zonder meerkosten te versturen via e-mail. Ik zou het redelijk vinden als T-Mobile een constructie bedenkt zoals we die zien bij sommige buitenlandse aanbieders, waarbij een MMS-bericht gelijk staat aan 2 of 3 SMS-berichten uit de bundel.

Hoe dan ook vind ik dat T-Mobile de gebruikers duidelijk op de hoogte moet brengen van de extra kosten die MMS-en op de iPhone met zich meebrengt, want ik kan me voorstellen dat niet alle gebruikers beseffen dat alle datadiensten en SMSjes op de iPhone onderdeel vormen van de bundel, maar dat dat niet geldt voor het verzenden van een foto'tje via dat nieuwe "Berichten"-programma dat met de 3.0 release op hun iPhone is verschenen. Temeer omdat in deze applicatie nergens expliciet wordt gesproken over MMS. Een SMSje van T-Mobile met deze uitleg zou mijns inziens dan ook op zijn plaats zijn.
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

Reageren


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wachtrij verwachtingen bij T-Mobile Bart van Zon Koopinformatie Nederland 1 30 August 2009 10:36

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:16.